Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Fenomény: Peugeot 2008 – Malé SUV s velkým potenciálem

Foto: Peugeot

To, že je lvíče malé, ještě neznamená, že nemůže kralovat obřímu segmentu kompaktních SUV

8. 1. 2021

Auta francouzské značky Peugeot na prodejních žebříčcích v Česku nijak zvlášť nevyčnívají, ovšem s výjimkou jednoho modelu – SUV 2008. Tento kompakt se už několik let drží na předních příčkách tuzemské obchodní hitparády v segmentu B, a to znamená, že patří do našeho Fenoménu. Pojďme se tedy blíže podívat na to, jak a hlavně proč se šmrncovnímu vozu daří na českém trhu.

Článek

Rok 2013 byl pro Peugeot klíčový, došlo totiž k uvedení modelu 2008 na trh. Odhalení se SUV dočkalo už 7. ledna, evropské klientele bylo představeno na jaře a v Česku debutovalo 12. června. V roce 2016 přišel facelift a předloni nastoupila svěží druhá generace, která všem vyrazila dech svým ohromujícím designem.

Foto: Peugeot

Peugeot 2008 první generace dorazil na český trh 12. června roku 2013

Neméně zajímavá jsou rovněž prodejní čísla. Od roku 2013 se v Česku ke konci listopadu 2020 udalo 14 773 vozů, zatímco ve světě ke konci září 2020 celkově 1 258 000 vozů. Zájemci u nás jsou nejen ze stran firem (podnikatelů), ale i soukromníků, což podporují data tuzemského zastoupení Peugeotu, které udává poměr retail versus fleet přibližně 50 na 50.

Peugeot 2008 byl v Česku nejprodávanějším malým SUV v letech 2020, 2019 a 2018, kdy si dle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) ukrojil zhruba 15% podíl v segmentu SUV-B. V letech 2017, 2016, 2015 a 2014 se držel ve své třídě na druhé příčce hned za Renaultem Captur.

Foto: Peugeot

Modernizace uskutečněná v roce 2016 přinesla decentní vzhledové retuše

V roce 2013 předstihl debutující model 2008 kromě Capturu ještě osobitý Nissan Juke. Musíme však podotknout, že do roku 2018 byla všechna SUV v jednom pytli s off-roady, proto jsme provedli relevantní datovou selekci, odpovídající současnému třídnímu zařazení předmětného vozu.

Foto: Peugeot

Designovou revolucí je až druhá generace, která měla premiéru v roce 2019

Našemu trhu momentálně dominují prodeje 100koňového tříválcového turbobenzinu s šestirychlostním manuálem (1.2 PureTech 100 S&S MAN6) – ten tvoří asi 70 % objemu. Dalších zhruba 20 % si drží 130koňová zážehová dvanáctistovka se třemi válci, výkonem 130 koní a osmirychlostním automatem (1.2 PureTech 130 S&S EAT8). Napříč generacemi je nejoblíbenější červená barva, ovšem v rámci druhého provedení se do popředí dere nepříplatková oranžová metalíza. Dlouhodobě populární je rovněž šedá.

Objem dělá dojem

Velikost kufru je důležitá také u malých aut. Jelikož kompaktní sportovně-užitkové vozy nabírají na popularitě rychlostí světla, podívali jsme se i na jejich zavazadelníky. Nabízíme proto porovnání objemu prostoru pro bagáž u 2008 a jejích přímých konkurentů.

Model (SUV-B)Objem zavazadlového prostoru
Peugeot 2008434 l
Audi Q2až 405 l
DS 3 Crossback350 l
Fiat 500X350 l
Ford Pumaaž 456 l
Hyundai Kona374 l
Kia Stonicaž 352 l
Renault Captur404 l
MINI Countryman450 l
Nissan Juke422 l
Toyota C-HRaž 377 l
Suzuki Vitara375 l
Volkswagen T-Cross455 l
Foto: Peugeot

Kompaktní lvíče nabídne základní 434litrový objem kufru

Ve jménu spolehlivosti

Možná vás to překvapí, ale některé staré francouzské vozy neměly úplně dobrou pověst kvůli časté kazivosti. Doba se však značně posunula, stejně tak i monitoring spolehlivosti automobilů. Jak si vede hrdina našeho článku versus konkurence ze stejné třídy, nám prozradí výtah z aktuální statistiky TÜV Report 2021. Přiložená tabulka zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

2–3 roky staré vozy
Peugeot 20086,3 %37 000 km
Audi Q22,5 %36 000 km
Renault Captur4,0 %33 000 km
Nissan Juke6,4 %39 000 km
Suzuki Vitara3,5 %43 000 km
Suzuki Jimny5,9 %28 000 km
Ford EcoSport4,6 %34 000 km
Mazda CX-32,7 %36 000 km
Citroën C4 Cactus8,9 %42 000 km
Foto: Peugeot

Druhá generace Peugeotu 2008 se stále pyšní unikátní koncepcí kokpitu

4–5 let staré vozy
Peugeot 200811,0 %57 000 km
Renault Captur6,1 %52 000 km
Ford EcoSport8,6 %51 000 km
Nissan Juke9,6 %57 000 km
Suzuki Jimny11,3 %45 000 km
Foto: Peugeot

Facelift první generace navazoval na svěží pojetí francouzského interiéru

Foto: Peugeot

V roce 2013 přišel Peugeot 2008 s inovativním kokpitem, který ovšem nevyhovuje každému

SUV second-hand

Vozy z druhé ruky bývají pro mnoho lidí cenově dostupnější, proto nesmíme opomenout analyzovat i tento trh. Jak se tedy odrazila popularita modelu Peugeotu 2008 na poli s ojetými automobily? Francouzské SUV opět srovnáme s konkurencí.

Roky výroby 2013–2015Průměrný cenový rozsah
Peugeot 2008170 000 Kč až 270 000 Kč
Renault Captur190 000 Kč až 250 000 Kč
Nissan Juke175 000 Kč až 250 000 Kč
Suzuki Jimny270 000 Kč až 400 000 Kč
Suzuki Vitara290 000 Kč až 400 000 Kč
Ford EcoSport250 000 Kč až 300 000 Kč
Fiat 500X250 000 Kč až 285 000 Kč
Foto: Peugeot

První generaci koupíte celkem levně, ale berte jen kusy s nízkým nájezdem

Roky výroby 2016–2018Průměrný cenový rozsah
Peugeot 2008220 000 Kč až 390 000 Kč
Audi Q2550 000 Kč až 900 000 Kč
Renault Captur230 000 Kč až 340 000 Kč
Nissan Juke260 000 Kč až 330 000 Kč
Suzuki Vitara300 000 Kč až 450 000 Kč
Ford EcoSport275 000 Kč až 380 000 Kč
Fiat 500X310 000 Kč až 360 000 Kč
Foto: Peugeot

O mladé faceliftované modely je na trhu s ojetinami velký zájem

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali skladové vozy, vraky, předváděčky, sportovní deriváty (RS, Nismo aj.), případně výrazně upravené kusy. Data jsou platná ke dni tvorby článku a jako zdrojový server posloužil inzertní portál Sauto.cz.

Těsná rivalita

Na poli cenově dostupných kompaktních SUV to nesmíte přehánět se základní cenou, naopak je třeba nastavit finančně přijatelnou politiku a za několik set tisícovou investici nabídnout solidní výbavu. Jinak u soukromníků a podnikatelů nelze uspět. Přece jen tihle SUV prcci žádnou korporátní flotilu patrně nenaplní. Takže co dostanete v základu a za kolik?

Peugeot 2008

Základní výbava ACTIVE za 395 000 Kč obsahuje benzinový tříválec s turbem o výkonu 100 koní a šestirychlostní manuál. Dále tu najdete například šest airbagů, tempomat, zadní parkovací senzory, palubní počítač, senzory světla i deště, multimediální systém s dotykovou obrazovkou, manuální klimatizaci, centrál s dálkou, všechna okna v elektrice a balíček bezpečnostních asistentů.

Foto: Peugeot

Peugeot 2008 druhé generace láká hlavně na povedený design

Renault Captur

Za 400 000 Kč k vám domů přijede model Captur ve výbavě ZEN, která nabídne litrový přeplňovaný tříválec o výkonu 91 koní a mechanicky ovládaný šestikvalt. Mezi zajímavé prvky standardu patří například přední plně diodové lampy, elektricky ovládaná boční okna, základní bezpečnostní asistenty, tempomat, šestice airbagů, multimediální systém s dotykovou obrazovkou, světelný senzor, manuální klimatizace, loketní opěrka a netradiční 17palcová ocelová kola.

Foto: Renault

Renault Captur má ve standardu diodové lampy, což je velké plus

Hyundai Kona

Osobitá Kona prošla nedávno faceliftem, proto si ji můžete už od 399 990 Kč užívat v bezpříplatkové variantně START. To také znamená, že se zde role pohonné jednotky ujímá litrový zážehový tříválec o výkonu 120 koní, který si notuje s šestirychlostní manuální převodovkou. Za výbavu čítající například základní balíček asistentů, přední i zadní okna v elektrice, světelný senzor, centrál s dálkou, manuální klimatizaci, tempomat, palubní počítač, zadní parkovací kameru, loketní opěrku nebo multimediální systém s dotykovou obrazovkou také nezaplatíte nic navíc.

Foto: Hyundai

Hyundai Kona zase poskytne výkonný 120koňový motor už v základu

Mezi další zajímavé a dobře prodávané konkurenty patří například Ford Puma, Opel Crossland, Seat Arona, Kia Stonic nebo Suzuki Vitara.

Foto: Michal Jirák

Velmi blízkým a vážným konkurentem je také Ford Puma

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali limitované ceníky/edice.

Hybrid na obzoru

SUV lvíče se nejspíš už v roce 2022 dočká mild-hybridní verze s automatickou převodovkou s dvojitou spojkou e-DCT od firmy Punch Powertrain (Francie). Prozatím také není informace, že by oblíbené auto mělo přijít o spalovací motory, ostatně kdo touží po čisté elektřině, ten sáhne po derivátu e-2008.

Foto: Peugeot

Kompaktního lva koupíte rovněž v plně elektrické verzi nazvané Peugeot e-2008

Peugeot 2008 jednoznačně prokázal, že má co nabídnout, a především ve své druhé generaci předvedl naprosto mistrovský vzhled. Osobní automobily pro každodenní užití by se lidem měly rovněž líbit a v případě elegantně-expresivního provedení tohoto kompaktu máme za to, že Francouzi trefili střed pomyslného designového terče.

Reklama

Sdílejte článek