Hlavní obsah

Hyundai i30: Model, který oslovil Evropu i svět

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 se už od roku 2008 vyrábí v Nošovicích nedaleko Frýdku-Místku. Proč jde o veledůležitý model, prozradí následující řádky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dalším fenoménem našeho automobilového průmyslu je bezesporu model i30, který se rodí v Nošovicích nedaleko Frýdku-Místku. Jde o čistě evropský vůz navržený pro náš starý kontinent, takže není s podivem, že zaujímá pozici české prodejní jedničky značky Hyundai. Jak moc náročná byla cesta k úspěchu a v čem důležitý motoristický etalon předčí konkurenci? Neváhejte a ponořte se spolu s námi do roku 2008, kdy to u nás všechno začalo.

Článek

Psal se tehdy listopad 2008 a z linek čerstvě vybudovaného závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech sjelo úplně první auto – model i30. Debutující generace měla nabídnout veřejnosti cenově dostupný a slušně vybavený automobil. Jak se v průběhu několika let ukázalo, šlo o trefu do černého, což potvrzují rovněž produkční data, jelikož se v prostorech nošovického areálu narodilo za 12 let výroby přibližně 1 175 000 kusů i30.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Sériová výroba začala v Nošovicích v listopadu roku 2008. Jako první se narodil model i30

Mezi největší odbytiště patří Německo, Španělsko, Česko, Velká Británie a Polsko. V oblíbenosti karoserií vítězí nejkratší hatchback, před verzí kombi a typem Fastback. Mimo Evropu tyto vozy míří třeba do Maroka, na Nový Zéland či do Singapuru. Celkově lze Hyundai i30 z Nošovic potkat ve více než 40 zemích světa.

Pojďme společně vypátrat tržní cestu populární třicítky, k čemuž nám pomohou statistiky Svazu dovozců automobilů. První kusy se k nám začaly vozit už v roce 2007, jenže to se Hyundai i30 pohyboval někde v polovině obchodního žebříčku segmentu nižší střední třídy. Po startu produkce v Nošovicích začala prodejní čísla stoupat a už v roce 2009 šlo o třetí nejregistrovanější vůz své kategorie, zatímco o rok později se automobil ujal jejího vedení.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Od roku 2015 je Hyundai i30 na stabilním druhém místě v segmentu nižší střední třídy

Od roku 2011 do roku 2014 se Hyundai i30 umísťoval v první čtyřce. Poté už si udržoval stabilní druhou pozici hned za Škodou Rapid, kterou letos vystřídala ve vedení Škoda Scala.

Těsná rivalita

A právě o konkurentech bude druhá kapitola, proto se pohodlně usaďte a přečtěte si, co nabízí i30 a její rivalové v úplném základu.

Hyundai i30 hatchback – 329 990 Kč

Praktický hatchback v základu nabídne hlídače jízdních pruhů, technologii nouzového brzdění, šest airbagů, palubní počítač, přední okna v elektrice, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s vyhříváním, centrální zamykání, tempomat, senzor světla, automatické přepínání dálkových světel, manuální klimatizaci, rádio s monochromatickým displejem a ovládání audia na volantu. V nabídce jsou také deriváty liftback (399 900 Kč) a kombi (354 990 Kč).

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 kombi startuje na částce 354 990 Kč

Pohonné ústrojí: Zážehový atmosférický čtyřválec 1.5 CVVT 81 kW, šestirychlostní manuální převodovka

Škoda Scala – 397 900 Kč

Přímý konkurent i30 hatchback a lídr segmentu vozů nižší střední třídy se může už ve standardu pochlubit diodovými světlomety, předními mlhovkami, šesti airbagy, technologií nouzového brzdění, hlídačem jízdních pruhů, centrálním zamykáním s dálkovým ovladačem, palubním počítačem, vestavěným deštníkem, integrovanou škrabkou na led, předními okny a zpětnými zrcátky (výhřev) v elektrice, manuální klimatizací, světelným senzorem a infosystémem s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou a Apple konektivitou.

Foto: Michal Jirák

Škoda Scala vyjde ve standardu na téměř 400 000 Kč

Pohonné ústrojí: Zážehový přeplňovaný tříválec 1,0 TSI 70 kW, pětirychlostní manuální převodovka

Kia Ceed – 354 980 Kč

Sesterský hatchback nošovické třicítky v základu nabídne manuální klimatizaci, přední i zadní elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkou, rádio s 5palcovým displejem, palubní počítač, ovládání audia na volantu, tempomat, šest airbagů, hlídače jízdních pruhů, systém autonomního krizového brzdění a zadní parkovací senzory. V nabídce je vícero karosářských variant, ovšem za zmínku stojí oblíbené kombi (374 980 Kč).

Foto: Jakub Deml

Kia Ceed se nabízí také ve sportovní variantě GT

Pohonné ústrojí: Zážehový přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI GPF 73 kW, šestirychlostní manuální převodovka

Dacia Logan – 211 400 Kč

Ve stejné kategorii jako Hyundai i30 bydlí též sedan Dacia Logan. Tak se na něj tedy podívejme. Základ hraje na cenu, proto v něm dostanete jen čtyři airbagy, přední mlhovky, centrál s dálkou, přední okna v elektrice a rádio s MP3.

Foto: Dalibor Žák

Až donedávna jsme mohli Logana koupit také v kombíku (MCV)

Pohonné ústrojí: Zážehový atmosférický tříválec 1.0 SCe 54 kW, pětirychlostní manuální převodovka

Fiat Tipo Sedan – 289 900 Kč

Italský sedan se momentálně dá v základu pořídit jen ve zvýhodněné edici Italia, takže na vás čeká vůz, který v rámci standardu disponuje autorádiem, elektricky ovládanými okny vpředu, centrálem s dálkou, manuální klimatizací, tempomatem, ovládáním audia na volantu, šesti airbagy a spodním ochranným krytem motoru. V nabídce je rovněž Tipo Kombi (339 900 Kč) a Hatchback (314 990 Kč).

Foto: Dalibor Žák

Fiat Tipo má stejně jako i30 v základu čtyřválcový motor

Pohonné ústrojí: Zážehový atmosférický čtyřválec 1.4 70 kW, šestirychlostní manuální převodovka

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice mimo modelu Tipo, kde jiná základní konfigurace nebyla možná.

Kufr rozhoduje

Krátkou sondou do zavazadlových prostorů se přesvědčíme, který z modelů nabídne největší kufr. Budete se divit, ale tento atribut je pro mnoho kupců stěžejní.

ModelObjem zavazadlového prostoru
Hyundai i30 hatchback/kombi/Fastback395/602/450 l
Dacia Logan sedan510 l
Fiat Tipo Hatchback/Kombi/Sedan440/550/520 l
Kia Ceed hatchback/SW395/625 l
Opel Astra hatchback/Sports Tourer370/540 l
Peugeot 308 hatchback/SW420/610 l
Subaru Impreza340 l
Škoda Scala hatchback467 l
Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 kombi nabídne slušný zavazadlový objem 602 litrů

Pozor na závady

Jestli je na auta spoleh, to dlouhodobě monitoruje společnost TÜV. Díky pravidelně vydávaným reportům můžeme tedy porovnat, jak si vede Hyundai i30 a jeho konkurenti po letech provozu. Výtah z nejnovější statistiky (TÜV Report 2021) zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

Stáří vozů 2–3 roky

  • Hyundai i30 – 2,5 %, 34 tkm
  • Dacia Logan – 10,4 %, 56 tkm
  • Mazda3 – 5,7 %, 41 tkm
  • Kia Ceed – 5,6 %, 44 tkm
  • Opel Astra – 5,3 %, 54 tkm
  • Peugeot 308 – 6,1 %, 55 tkm
  • Toyota Auris – 5,0 %, 45 tkm
  • Škoda Rapid – 5,4 %, 44 tkm

Stáří vozů 4–5 let

  • Hyundai i30 – 10,6 %, 68 tkm
  • Dacia Logan – 19,2 %, 72 tkm
  • Mazda3 – 7,8 %, 67 tkm
  • Kia Ceed – 10,9, 69 tkm
  • Opel Astra – 8,4 %, 79 tkm
  • Peugeot 308 – 9,4 %, 77tkm
  • Toyota Auris – 6,7 %, 64 tkm
  • Škoda Rapid – 9,9 %, 68 tkm

Stáří vozů 6–7 let

  • Hyundai i30 – 16,7 %, 87 tkm
  • Dacia Logan – 30,9 %, 102 tkm
  • Mazda3 – 10,0 %, 80 tkm
  • Kia Ceed – 14,1 %, 91 tkm
  • Opel Astra – 14,0 %, 101 tkm
  • Peugeot 308 – 17,2 %, 106 tkm
  • Toyota Auris – 8,6 %, 80 tkm
  • Škoda Rapid – 12,8 %, 82 tkm

Staří vozů 10–11 let

  • Hyundai i30 – 25,4 %, 124 tkm
  • Dacia Logan – 36,2 %, 134 tkm
  • Mazda3 – 20,0 %, 111 tkm
  • Kia Ceed – 28,5 %, 128 tkm
  • Opel Astra – 24,5 %, 133 tkm
  • Peugeot 308 – 28,2 %, 129 tkm
  • Toyota Auris – 21,9 %, 114 tkm
Foto: Michal Jirák

Dva až tři roky staré modely i30 jsou na tom se spolehlivostí velmi dobře

Svět ojetin

Trh s ojetými vozy tvoří nedílnou součást českého motoristického mumraje, proto musíme zvážit také zůstatkovou hodnotu second-hand modelů Hyundai i30 a jeho vybraných rivalů.

Roky výroby 2013–2015Průměrný cenový rozsah
Hyundai i30110–290 000 Kč
Dacia Logan80–170 000 Kč
Kia Ceed 130–299 000 Kč
Opel Astra120–270 000 Kč
Peugeot 308100–320 000 Kč
Škoda Rapid120–310 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

V rámci ojetin se i30 řadí spíše k lepšímu průměru

Roky výroby 2009–2010 Průměrný cenový rozsah
Hyundai i3070–140 000 Kč
Dacia Logan60–99 000 Kč
Kia Ceed69–139 000 Kč
Opel Astra60–170 000 Kč
Peugeot 30855–170 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl portál sauto.cz.

Na celé genezi je vidět, jak moc se učenliví Korejci snaží zlepšovat, což se podepisuje i na autech samotných. Hyundai i30 vyrábí čeští operátoři ve velmi moderním a rozsáhlém komplexu – ostatně několikrát jsme zde byli na návštěvě.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Hyundai i30 je i přes modernizace stále lidovým vozem

Vůz si i přes své modernizace zachovává status cenově dostupného modelu se širokou nabídkou motorizací i výbav, proto jej lze doporučit jako vhodný dopravní prostředek pro každý den. A pokud máte rádi něco ostřejšího, jsou zde povedené deriváty N, které vznikají pod taktovkou geniálního konstruktéra a bývalého ředitele sportovní divize BMW M Alberta Biermanna.

Reklama

Načítám