Hlavní obsah

Testy: Hyundai i30 N vs. Project C – Óda na karbon

Foto: Martin Trpkoš

Máme tu souboj dvou i30 N z Nošovic, ale nebude se střílet, nýbrž technicky porovnávat

19. 8. 2020

Málokterá auta k sobě mají tak blízko, ale přesto jsou natolik rozdílná, že stojí za faktické porovnání. Hyundai i30 N, vyráběný v moravskoslezských Nošovicích, dostal vloni na podzim lehčího karbonového bratra – Project C. Čím vším se od sebe liší tyto jihokorejské hatchbacky, připravené pro každodenní využití i okruhové radovánky?

Článek

Dvojčata z Nošovic mají podobný osud jako BMW Z4 a pátá Toyota Supra – myslíte si, že jsou stejné, ale až osobní kontakt vás uvede do reality. Oba jihokorejské vozy mají v rodném listě zapsanou Českou republiku, konkrétně moravskoslezské Nošovice ležící asi osm kilometrů od Frýdku-Místku.

Standardní Hyundai i30 N debutoval v provedení hatchback už v roce 2017 a rovnou se mohl pochlubit třemi významnými „enky“. Jde o jihokorejský Namyang, kde byl vůz vyvinut, německý Nürburgring, kde se inženýři postarali o jeho vyladění, a Nošovice, kde se automobil doladil a vyrábí.

Foto: Martin Trpkoš

Oba vozy sice pochází z moravskoslezských Nošovic, ovšem na silnici i dráze se chovají rozdílně

Project C si premiéru odbyl teprve vloni na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a svoji filosofii představil třemi písmeny „cé“. Prvně se bavíme o zkušebním okruhu pro výkonné vozy v Namyangu nazvaném „Area C“. Dále jde o „carbon fibre“ neboli využití uhlíkových kompozitů pro vybrané díly a v poslední řadě tu máme „centre of gravity“, čímž Hyundai myslí snížené těžiště automobilu.

Batmobil potřebuje péči

Standardní i30 N můžete mít v několika barevných odstínech a ve dvou výkonnostních úrovních. Dále si lze vůz doplnit například oblíbeným paketem Everyday či zvolit panoramatickou střechu. V nabídce se objevuje karosářská varianta hatchback i liftback, automobilkou pojmenovaný jako Fastback.

Foto: Martin Trpkoš

Hyundai i30 N pořídíte s karoserií hatchback nebo liftback

Karbonové céčko dostanete výhradě jako pětidveřový hatchback v tmavě šedé barvě, přičemž díly z kompozitních materiálů jsou překryty pouze lesklým čirým lakem. Výkonnostní varianta je zde pevně dána, stejně jako specifikace. Z továrny zkrátka vyjede hotový kus a vy si nemůžete vymýšlet.

Foto: Martin Trpkoš

Hyundai i30 N Project C se nabízí výhradně jako pětidveřový hatchback

K údržbě speciálního laku se však vážou určitá pravidla, ostatně přečtěte si oficiální vyjádření vývojového specialisty z Nošovic.

„Zákazník by se měl vyhnout automatickým myčkám s rotačními kartáči. Dále se nedoporučuje používat pro mytí nečistot horkou páru – výsledkem mohou být skvrny, které se obtížně odstraňují. Lak nesmí přijít do kontaktu s abrazivními leštícími prostředky nebo s leštícími vosky. Pro ruční mytí se doporučují hadříky z mikrovlákna nebo měkké houby. Karbonové komponenty nevyžadují speciální péči, pouze se nedoporučuje parkovat vůz na přímém slunci,“ vysvětluje Petr Jirotka, specialista z Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Foto: Martin Trpkoš

Pozor na zvláštní lak u „céčka“, vyžaduje náročnější péči

Designově může být pro mnohé lidi atraktivnější pestrobarevnější hatchback i30 N, který disponuje součinitelem aerodynamického odporu vzduchu 0,32 a provozní hmotností 1 475 kilogramů, respektive 1 504 kilogramů u ostřejší verze Performance. Vůz uveze 475, respektive 446 kilogramů nákladu.

Foto: Martin Trpkoš

Provozní hmotnost standardního „enka“ ve verzi hatchback Performance činí 1 504 kilogramů

Hothatch Temného rytíře s oranžovými brzdovými třmeny spíše splývá s netopýry, disponuje stejným součinitelem aerodynamického odporu 0,32, ovšem provozní hmotností 1 470 kilogramů a užitečným zatížením 440 kilogramů. Jak toho výrobce dosáhl, kolik gramů ušetřil a kde naopak přidal? Mrkněte do naší karbonovými komponenty nadité tabulky.

Foto: Martin Trpkoš

Project C neztratil na dynamice a ještě zhubl na provozní hmotnost 1 470 kilogramů

Technické údaje – úspora hmotnosti
Kapota– 7 200 g
Boční práh, levý– 499 g
Boční práh, pravý– 499 g
Přední spojler+ 240 g
Zadní difuzor– 386 g
Sedadlo řidiče– 7 500 g
Sedadlo spolujezdce– 7 500 g
Sada hliníkových ráfků– 22 000 g
Závěsy zadních kol a náboje– 4 660 g
Celkem– 50 004 g

Přetáčivý fajnšmekr

Obyčejné „enko“ disponuje buď 18palcovými ráfky a světlou výškou 136 milimetrů, nebo 19palcovými ráfky a světlostí 132 milimetrů. Project C dostanete pouze na závodních kovaných „devatenáctkách“ a se světlou výškou 126 milimetrů, ovšem těžištěm nižším o 8,8 milimetru ve srovnání s i30 N Performance.

Foto: Martin Trpkoš

Rozdíl světlé výšky mezi hatchbackem i30 N Performance a modelem Project C činí 6 milimetrů

Pod kapotou modelu i30 N pracuje přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 250, respektive 275 koní v případě silnější varianty. Točivý moment posílaný na přední kola skrze šestirychlostní manuál je pro obě verze stejný – 353 Nm. Síla však může krátkodobě narůst až na 378 Nm.

Foto: Martin Trpkoš

Pod kapotou i30 N pracuje dvoulitrový čtyřválec naladěný na výkon 250, případně 275 koní

Kompozitní hatchback disponuje totožnou soustavou jako model Performance (275 k, 378 Nm), avšak díky snížené hmotnosti a níže namontovaným „skořepinovým“ sedadlům poskytne řidiči lepší zpětnou vazbu.

Foto: Martin Trpkoš

Karbonová kapota „céčka“ hostí totožnou 275koňovou pohonnou jednotku, která však pracuje s vyladěnějšími jízdními režimy

K tomu se vážou i jízdní vlastnosti, které má standardní i30 N Performance už dostatečně vytříbené a oplývá několika řidičskými profily včetně nejostřejšího módu N s omezenou stabilizací. Díky poslednímu zmíněnému lze auto například řízeně dostat do lehoulinké přetáčivosti a bezpečně si „zablbnout“ na závodní dráze.

Foto: Martin Trpkoš

Hyundai i30 N Performance je nadmíru vyladěným autem, takže byste řekli, že už to lepší být nemůže. Navíc za cenu necelých 740 tisíc jde o hodně dobrou nabídku

Série karbonových dílů namontovaná do šedého sporťáku přispívá ke stabilnější a rychlejší jízdě zatáčkami. Všechny profily byly navíc přeladěny, především tedy Sport a N. Nejdynamičtější nastavení funkčně využijí více méně jen zkušení šoféři, kteří ocení o něco větší možnosti cílené přetáčivosti a agility. Z toho vyplývá, že předvídatelnější „céčko“ si opravdu naplno užijí jen fajnšmekři.

Foto: Martin Trpkoš

Limitovaná edice za necelý milion korun vyrostla na závodní dráze a tam také exceluje. Oproti standardním „enkům“ působí v zatáčkách daleko lehčím dojmem a disponuje větší přetáčivostí

Na okruh ano, ale co dál?

Běžnější i30 N nabídne solidně vybavený interiér, vylepšitelný ještě paketem Everyday, který zahrnuje elektricky ovládaná vyhřívaná sportovní anatomická sedadla s čalouněním z kůže i semiše.

Foto: Martin Trpkoš

Klasika nabídne solidní interiér útulný pro každodenní použití

Kabina speciální edice zaujme doplňky z Alcantary, zejména na volantu, parkovací brzdě a přepracované řadicí páce. Všechny bezpečnostní pásy, překvapivě komfortní sedadla, vybraná tlačítka na volantu a další detaily září oranžovým dekorem. Exkluzivitu vozu navíc potvrzuje štítek na straně spolujezdce s unikátním pořadovým číslem.

Foto: Martin Trpkoš

Limitka zaujme čalouněním z Alcantary a lehkými závodními sedadly

Hyundai i30 N Performance oceníte každodenně, zvyknete si na jeho adaptivní pohodlí, nemusíte se bát přejíždění po nekvalitních cestách a ve finále ani nehody, protože auto disponuje více méně standardní „plechařinou“. Brát v potaz musíte i dostupnost. Nošovická fabrika vám vyrobí tolik „enek“, kolik vaše peněženka dovolí.

Foto: Martin Trpkoš

V rámci paketu Everyday se dočkáte pohodlných anatomických sedadel se slušným bočním vedením

Project C se na denní používání jeví jako méně praktický. Důvodem je nízká světlost, menší pohodlí sníženého podvozku na rozbitých cestách, strašák ve formě údržby speciálního laku, případně riziko poškození kompozitních komponentů, které jsou většinou neopravitelné. Navíc se bavíme jen o 600 kusech pro Evropu, přičemž většina z nich už má své majitele.

Foto: Martin Trpkoš

Skořepiny sice vypadají celkem stroze, ale nabídnout solidní komfort v provozu a famózní vlastnosti na dráze

Nikoho tedy nepřekvapí, že atraktivní Project C svého sourozence v mnoha ohledech překonává, ale vítězem klání je variabilnější i30 N Performance. Uhlíkem prošpikované „céčko“ tak zůstává vyhrazené především srdcařům, kteří kypí entuziasmem a jsou ochotni přijmout rizika limitované edice, zatímco zdrženlivějším fanouškům rychlých předních kol postačí lacinější, méně schopný, ale o něco praktičtější hothatch narozený v roce 2017.

Reklama

Sdílejte článek