Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Jak se rodí Hyundai i30? Pojďte s námi do Nošovic

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Zajímá vás, jak se rodí Hyundai i30? Nabízíme stručnou exkurzi do útrob nošovické továrny

3. 7. 2020

Výrobní závod automobilky Hyundai v Nošovicích hraje strategickou roli v globálním automobilovém průmyslu. Vždyť se zde denně narodí okolo 1 400 aut, která putují do více než 70 zemí světa. Nás však zajímal proces výroby nejprodávanějšího vozu značky v Česku, modelu i30. A tak jsme nafasovali pracovní oděv, brýle a vyrazili na exkurzi do fabriky. Pojďte s námi také, zveme vás.

Článek

V roce 2005 vznikla idea postavit moderní fabriku, v březnu 2007 se začalo s výkopovými pracemi a přesazováním stromů, v říjnu 2008 byl celý komplex dokončen a v listopadu téhož roku sjela ze zbrusu nových linek nošovického závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) úplně první i30. To je tak nějak v kostce příběh továrny, která dnes dává práci okolo 3 300 skalním zaměstnancům a ještě živí přes 8 700 lidí z externích firem sídlících v moravskoslezském regionu.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

V Nošovicích vzniklo od 3. listopadu 2018 skoro 1,2 milionu kusů modelů Hyundai i30

Uvnitř komplexu se mimo Tucsonu, elektrické Kony a sportovních verzí i30 N rodí ještě nejprodávanější automobil značky v Česku, Hyundai i30, který nedávno prošel drobnou modernizací.

Zrození ze svitků

Samotný zrod základů vozu můžeme pozorovat v lisovně, kde se pro každý model vyrobí 17 pohledových karosářských dílů. Tomuto procesu předchází příjezd ocelových svitků, jejich nastříhání podle tvaru výlisků a poté vložení do jedné ze dvou lisovacích linek. Vše se posléze složí do palet a odešle do svařovny. Zbytek potřebných komponentů přivezou subdodavatelé.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Z ocelových svitků vzniknou díly, které pak putují do svařovny

V hlavní roli roboti

Svařovna zaměstnává 385 veledůležitých pracovníků, ovšem nejde o živé bytosti, nýbrž o roboty. V obří hale se kompletují karosářské výlisky, z kusů plechů a výztuh vznikají dveře a další potřebné části. Hlavní roli tu sehrávají dva stroje nazvané Main buck. Díky jejich práci se ze základní platformy, bočnic a další dílů stane holý skelet karoserie, který konečně připomíná automobil.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Armáda 385 robotů se stará o přesnost a efektivitu práce

Devět hodin v trapu

Samotná kostra s dveřmi putuje do stanice lakovna, kde ji čeká čištění, antikorozní úprava, nanesení základové vrstvy, samotné barvy i ochranného laku. V rámci ekologie se zde využívají vodou ředitelné laky. Celý proces barvení je však nejnáročnější, takže zabere okolo devíti hodin.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Celý proces komplexního lakování zabere asi devět hodin

Na druhé koleji

Na souběžné „koleji“ pracují lidé na výrobě manuálních převodovek, které najdete v autech z Nošovic, ale také cestují do žilinského sesterského závodu Kia Motors nebo řadí v automobilech narozených v Ruské federaci. Naopak na adresu Hyundai Motor Manufacturing Czech přijíždí ze Žiliny motory s vnitřním spalováním. Pokud fandíte elektrické Koně, pak by vás mohlo zajímat, že trakční akumulátory do HMMC dorazí z Maďarska.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

V areálu Hyundai Motor Manufacturing Czech se rodí také manuální převodovky

Finále o deváté

Poslední hala dosahuje velikosti asi 16 fotbalových hřišť a zaměstnává nejvíce kmenových pracovníků, kteří na devíti linkách celý automobil kompletují. Celý den sem přijíždí kamiony s díly, protože dodávky materiálu v přesný čas jsou pro provoz závodu velice důležité.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Holá karoserie putuje z lakovny na linku finální montáže

Holá nalakovaná karoserie dostane prvně průvodku s kódy, jenž značí, čím vším má daný vůz disponovat. Jelikož by lidem při práci překážely dveře, dojde k jejich dočasné demontáži. Ale nebojte, budoucí vůz se svými bočními přáteli shledá později. Pracovníci následně nelení a už dovnitř strojí základní kabeláž, vzpěry, držáky, airbagy, stropnici, obložení nebo palubní desku.

Zrod pokračuje instalací brzdového i palivového systému, nádrže a dotažením vybraných spojů. Na místo dorazí subdodavatelský dáreček ve formě spárovaného motoru s řadicím ústrojím i přední nápravou a také modul zadní nápravy. Svatební zvony se rozezní a čerstvě dodané komponenty s pomocí šikovných rukou trvale přilnou ke karoserii. Proč mluvíme o vdavkách? Procesu párování podvozku a karoserie se v technické hantýrce říká svatba.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Do vozidla jsou postupně vsazovány všechny potřebné komponenty

Vůz dostane ještě středový díl výfuku, nadkolí, koncový díl výfuku a absolvuje prohlídku od zkušeného kvalitáře.

Následně se auto čím dál více „vybarvuje“, jelikož na něj zaměstnanci montují pohledové díly, zapojují konektory, vsazují středovou konzoli, řadicí páku, lepí štítek s VIN kódem pod okno a nasazují přední modul, který obsahuje například výztuhy, chladiče, ventilátory nebo světla.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

V jednom z posledních stádií produkce se vozidlo dočká návratu svých bočních dveří

Nejsložitější proces výroby pokračuje zástavbou sedadel, skel, volantu a konečně se do hry vrací nastrojené boční dveře. Těsně před koncem linky se nakódují klíče, doplní provozní kapaliny, nainstalují stěrače a finálně slícují jednotlivé části.

První nádech

Na samém konci linky motor poprvé ožije a lidé v ochranných pomůckách prověřují nejprve funkčnost osvětlení a posléze výkon motoru i brzd v nedaleké válcové zkušebně. Když je hotovo, svěží nošovický výrobek se postaví do řady a vyčkává, až se ho ujme proškolený testovací pilot.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Každý kus čeká zkušební jízda na testovacím polygonu

Každý vyrobený kus totiž míří na nejméně 3,3 kilometru dlouhou zkušební jízdu, kde se testují asistenční systémy, prověřuje akcelerace, brzdy a podvozek a zjišťuje se, zda nedochází k nežádoucím ruchům či vibracím.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Víte, že se v Nošovicích vyrábí také limitovaná edice Hyundai i30 N Project C? Těchto vzácných kousků jsme uvnitř fabriky spatřili hned několik a jedním se nechali svézt na zkušební dráze

Před předáním na logistické parkoviště čeká prověřený automobil kvůli zkoušce voděodolnosti ještě sprcha a závěrečná kontrola kvality. Poslední rozloučení vozu s rodištěm probíhá z autopřepravníku nebo vlaku. Poté následuje už jen cesta k zákazníkovi.

Na závěr jsme si pro vás připravili pár zajímavostí o továrně značky Hyundai ležící v moravskoslezských Nošovicích.

  • Továrna za hodinu vyrobí až 66 aut
  • Roční produkce přesahuje 300 tisíc automobilů
  • Vozy se vyváží do více než 70 zemí na pěti kontinentech
  • Nejvíce kusů putuje do Německa, Velké Británie a Španělska
  • Česko je v žebříčku odběratelů vozů z HMMC na sedmém místě
  • 96 % všech zaměstnanců jsou Češi
  • V kantýnách se podávají i korejské obědy
Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Hlavní budova Hyundai Motor Manufacturing Czech

Hyundai Motor Manufacturing Czech patří k moderním závodům, kde probíhá mimo jiné také vývoj. Pokud pojedete kolem, čas od času uvidíte na tamních silničkách i dálnicích zkušební automobily se zvláštními registračními značkami, maskované prototypy nebo napěchované autopřepravníky. A to je znamení, že se v útrobách továrny pořád něco děje.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.