Hlavní obsah

Nejdůležitější vozy Jamese Bonda

Foto: Shutterstock / Jeff Bukowski

Už zítra nám do zorného pole opět nekráčí agent Jejího Veličenstva a výstřelem nám zalije plátno kina krví. Petrolheady ale zajímá jediná otázka, co bude tentokrát řídit? Auta a postava Jamese Bonda totiž k sobě neodmyslitelně patří, a my jsme proto vybrali ty nejdůležitější a nejzajímavější vozy, se kterými 007 jezdil.

Článek

K sérii filmů o britském agentovi Jejího Veličenstva jsem se prokousal až na vysoké škole. Jistě, už dříve jsem miloval novější epizody s Daltonem a Brosnanem, ale teprve při studiích na vysoké jsem si poctivě odkoukal všechny díly a konečně docenil Conneryho charisma a humor Moorea. Jen k tomu Craigovi si pořád nějak hledám cestu. Když začal, přišly mi jeho filmy jako kopie série o agentu Bourneovi. Teprve ty poslední filmy konečně mají ten tradiční Bondův šmrnc a navíc, díky tomu, že na sebe navazují, jsem dodatečně ocenil i jeho starší snímky. Nakonec se bojím, kdo bude novým představitelem, a pořád doufám, že se potvrdí Henry Cavill, byť nás straší úplně jinými představiteli. Abych na Craiga nakonec jednou láskyplně nevzpomínal, ačkoliv vizáží je spíš ukrajinský záporák než britský gentleman.

Ale dost už, nejsem filmový recenzent a koneckonců Bond začal svou kariéru v knihách, takže pokud se považujete za fanouška filmové série, neměli byste vynechat ani literární předlohy, mnohdy více realistické a krásně napínavé. Co je spojuje s filmy, to je cit autorů pro detaily v podobě druhů alkoholu, trendů módy, typů zbraní a také automobilů. V knihách se objevil Aston Martin DB3, Bentley 4,5 Litre nebo i Jensen Interceptor. Ještě pestřejší v tomto ohledu jsou filmy, protože obrazový vjem je vždy silnější než představivost založená na písmenkách. A když se filmy staly úspěšnými, uvědomily si automobilky reklamní potenciál a začaly filmaře zásobovat těmi nejlepšími vozy.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DB5 je největší ikonou filmů s Jamesem Bondem

Výsadní postavení mezi Bondovskými auty má Aston Martin DB5. Poprvé se objevil v roce 1964 ve filmu Goldfinger. Aston měl navíc od úžasného pana Q spoustu vychytávek – měnící registrační značky, neprůstřelný výsuvný panel, výsuvné kulomety pod blinkry, výsuvné středy kol schopné rozpárat pneumatiku i práh jiného auta (v tomto případě Mustang) a uměl na pronásledovatele vypouštět kouřovou clonu nebo olejové skvrny. Pod rádiem je obrazovka schopná ukázat polohu sledovacího zařízení v Goldfingerovu Rolls-Roycu Phantom. Vrcholem pak bylo katapultovací sedadlo spolujezdce. Jelikož tehdejší filmové triky nebyly ještě na tak dobré úrovni, většina vychytávek skutečně fungovala. Záběry Astonu v průsmyku Furka jsou opravdu ikonické.

Aston Martin DB5 se objevil i v následujícím filmu Thunderball, kde byla honička s Fordem Fairlane 500 Skyliner. Bond tentokrát žádné vychytávky nepotřebuje, pronásledovatele mu odstraní krásná motorkářka. Pak se DB5 objevilo až v roce 1995 ve filmu Zlaté oko (Golden eye). V něm se poprvé ukáže, že Aston Martin DB5 je nyní Bondovo soukromým autem. A i když je to slušný veterán, honičku s Ferrari F355 GTS zvládne bravurně.

Jako svůj soukromý automobil jej Bond použil i v následujícím Zítřek nikdy neumírá (Tomorrow never dies) z roku 1997. Ve filmu Casino Royale (už s Craigem) z roku 2006 používá typ DB5 ještě hlavní záporák Šifra, ale Bond si jej „půjčí“. Že on sám má svůj DB5, to se ukáže až ve filmu Skyfall z roku 2012. Tam potřebuje s šéfkou M uniknout před bývalým agentem do Skotska a starý veterán bez elektroniky se k tomu hodí. Bohužel, nakonec je při přestřelce zdemolován. Q jej ale opraví, takže si Bond může vůz vzít na konci filmu Spectra z roku 2015. A z trajlerů víme, že i v nejnovějším filmu se DB5 objeví znovu. Bez něj to už v této sérii zkrátka nepůjde.

Pojďme si ale připomenout další ikonická auta Jamese Bonda

Conneryho éra

Už v prvním filmu Doktor No z roku 1962 si Bond užil honičku v pronajatém Sunbeamu Alpine Mark II. Nenápadný šedomodrý roadster s šestnáctistovkou z Hillmanu Minx mu nakonec zachrání krk, když jej pronásledují gangsteři v pohřebním La Salle Coach Miller, kteří se ovšem vybourají. Zajímavý byl i Ford Mustang Cabriolet Tilly Masterson, protože šlo o jednu z prvních filmových rolí slavného amerického auta.

Foto: Toyota

Toyota 2000GT byla standardně dostupná jako kupé, Roadster vznikl jen pro potřeby filmařů

Pak už se Bond podvolil japonské mánii a v roce 1967 zamířil do Tokia ve filmu Žiješ jen dvakrát (You only live twice). V Japonsku se divákům představila Toyota, která agentce Aki věnovala sportovní model 2000 GT. Bohužel se do ní Connery nevešel ani jako spolujezdec, takže pro účely natáčení vyrobila Toyota speciálně dva kabriolety. Šestiválcový sporťák byl vybaven malou televizní obrazovkou, která měla lepší odraz než mnohé dnešní displeje, ale i telefonem a záznamníkem. Mafiáni používali luxusní Toyopet Crown, ale ty nakonec unese vrtulník díky velkému magnetu. Poprvé se v sídle zločinecké organizace na tajném ostrově objeví Austin Mini Moke.

Foto: Aston Martin

Návrat Astonu Martin se odehrál s osmiválcovým typem DBS

V roce 1969 nastal čas vystřídat Conneryho, takže V tajné službě Jejího Veličenstva (On Her Majesty’s Secret Service) nastoupil George Lazenby. Veřejnost jej moc nepřijala, a tak si málokdo vzpomene na elegantní moderní Aston Martin DBS V8. Jediným vylepšením byla puška v kastlíku, ale absence neprůstřelných oken stála jeho manželku život! Nepřijetí Lazenbyho vedlo k návratu Conneryho na scénu v roce 1971 ve snímku Diamanty jsou věčné (Diamond are forever).

Do Amsterdamu jel v Triumphu Stag, ale pak bylo potřeba odcestovat do Las Vegas a půjčit si auto tam. Vyhrál to rudý Mustang Mach 1, který v honičce asistoval při známé filmové chybě. Bond potřeboval projet úzkou uličkou po dvou kolech, aby unikl policejním sedanům Ford Custom, akorát že do uličky vjel po těch pravých a vyjel po levých. Connery se pak vrátil ještě v roce 1983 v neoficiálním filmu Nikdy neříkej nikdy, kde jezdil na motorce Yamaha XJ 650 Turbo.

Mooreova éra

V roce 1973 se poprvé v roli Bonda objevuje Roger Moore, který chce Žít a nechat zemřít (Live and let die). Ve filmu se nejvíce angažovala automobilka Chevrolet a zapůjčila filmařům spoustu aut. Základ v Chevroletu měl i automobil drogového bosse Kanangy. Na technice slavné Corvette totiž stála karoserie Cadillacu Eldorado, výsledný kočkopes se nazýval Corvorado.

Foto: AMC

AMC Hornet si užil nejparádnější kaskadérský kousek celé série

Ještě slavnějším je film o dalším záporákovi – Muži se zlatou zbraní (Man with the golden gun) z roku 1974. V Thajsku jej nejprve vozila agentka Goodnight v MGB nebo jejich spojka v Mercedesu 220D W115. Když je unesená v kufru AMC Matador Coupé, půjčí si Bond menší AMC Horneta pustí se do divoké honičky. Jeho naopak pronásleduje policie v sedanech AMC Matador. Tu Bond setřese díky úžasnému skoku přes řeku, který byl skutečný. Potřebný sklon šikmé rampy (spadlého mostu) a nezbytnou rychlost 64,36 km/h tehdy spočítal počítač. Skok měřil 15,86 metru a zapsal se do Guinnessovy knihy rekordů. Scaramangu ale stejně nechytí, on totiž dokáže svůj Matador proměnit v letadlo.

Foto: Lotus

Lotus Esprit si díky filmové sérii udělal skvělou reklamu na souši i pod vodou

V roce 1977 se rozhodl udělat svému autu reklamu přes bondovku Špión, který mě miloval (Spy who loved me) i slavný Colin Chapman. Filmařům dodal hned šest bílých kupé Lotus Esprit, které sice nebyly nejspolehlivější, ale na plátně jim to slušelo. Navíc se Esprit dokázal proměnit ve funkční ponorku, aby unikl Fordu Taunus. Ponorku s tvarem Lotusu postavili u Perry Submarines a pod vodou se pohybovala i díky dvacetimetrové kolejnici. Výraznou roli ve filmu měla i dodávka Leyland Sherpa, kterou si Bond také vypůjčil, ale málem mu ji roztrhal záporák Jaws (Čelisti).

Foto: Citroën

I lidová kachna dokázala zachránit Bondovi krk

V roce 1981 se ve filmu Jen pro tvé oči opět vrátil na scénu Lotus Esprit, tentokrát ve verzi Turbo. Ten bílý na Korfu záhy exploduje, když se do něj dobývají záporáci. Bond tak popadne šanci a nasouká se do žlutého Citroënu 2CV Meliny Havelock a prchá před černými Peugeoty 504. Ve skutečnosti měla kachna silnější motor z Citroënu GS a výfuky se speciálními tlumiči, které upravily zvuk, aby byl co nejpodobnější původnímu dvouválci.

Upravená kachna dokázala jet až 164 km/h. Citroën následně prodával speciální Bondovskou edici s velkým nápisem 007 na boku a falešnými dírami po kulkách. Když se děj přesune do střediska Cortina d’Ampezzo, má Bond opět Esprit Turbo, tentokrát červený se střešním nosičem. Auto ale fungovalo tak špatně, že s ním bylo natočeno minimum záběrů. V Chobotničce (Octopussy) z roku 1983 se objevil upravený Tuk Tuk a honička Bonda v Alfě Romeo GTV6 s policejními BMW 518 E28 a motorkami BMW R100 CS. Ve svém posledním filmu Vyhlídka na vraždu (A view to a kill) z roku 1985 absolvuje honičku s taxíkem Renault 11, ale tomu nejprve utrhne střechu a pak jej rozpůlí, v San Franciscu zase řídí při honičce hasičský American LaFrance 900. Moore dle svých slov vždy litoval, že se jako jediný představitel nesvezl v Aston Martinu, což si později vynahradil v komedii Cannonball Run.

Daltonova éra

V roce 1987 nastupuje do role Timothy Dalton a série chytá Dech života (The living daylights). Na začátku se Bond vypraví unést sovětského kontra špióna do Bratislavy (ve skutečnosti se natáčelo ve Vídni) a k útěku použije Audi 200 Quattro. V Anglii se pak v sídle tajné služby projede s Astonem Martin V8 Volante, zpět do Bratislavy ale zamíří se špičkově vybaveným V8 Vantage s raketovým pohonem, lyžemi, raketomety, laserem (tím překrojí Ladu 1500 naší Veřejné bezpečnosti), neprůstřelnými skly a samodestrukčním systémem. Druhý film Povolení zabíjet (License to kill) ale u diváků propadl a konec studené války působil dojmem, že filmy o špiónovi přestanou dávat smysl.

Foto: Aston Martin

Aston Martin se vrátil až v díle s Timothy Daltonem, kde se ukázal parádní V8 Vantage

Brosnanova éra

Ale pak přišel rok 1995 a do role naskočil Pierce Brosnan ve filmu Zlaté oko (Golden eye). Děj se odehrává v Petrohradu, kde Bonda vozí jeho spojka starým Záporožcem 965. To je ale auto nevhodné na jakoukoliv honičku, Volhu 31029 by nedojelo, proti Uazům 3151 kompliců nebo Ladám 2106 místní policie by zase neobstálo, takže Bond raději honičku absolvuje v tanku T-54, který zničí až pancéřový vlak. Nakonec dostane 007 od pana Q i nové služební auto, poprvé německé. BMW Z3 si ovšem moc neužije, přesto těch pár vteřin na plátně udělalo s prodejními čísly roadsteru divy a koupila si jej spousta celebrit.

Foto: BMW

Sedmičkové BMW E38 mám opravdu rád i díky roli v tomto filmu

BMW bylo z předchozího úspěchu nadšené, a tak se podílelo i na natáčení filmu Zítřek nikdy neumírá (Tomorrow never dies) z roku 1997. Tentokrát se ovšem jednalo o limuzínu 750iL E38 a nejlepší honičku absolvoval Bond na zadním sedadle, když auto ovládal dálkově přes mobil. V garážích zvládl poškodit auta mafiánů – Mercedes-Benz S W126, Opel Senator a Ford Scorpio. Další honičku absolvuje na motorce BMW R1200 C, kdy jej honí Range Rover. Do třetice všeho dobrého se BMW objevilo ve filmu Jeden svět nestačí (The world is not enough) z roku 1999. Šlo tehdy o retro roadster BMW Z8, který byl fanoušky značky kompletně doceněn až po mnoha letech. Ačkoliv má auto tradičně spoustu vychytávek, je nakonec přeříznuto napůl velkou pilou na vrtulníku.

Foto: Aston Martin

Bylo škoda, když James potřeboval tyto nádherné tvary schovat před okolním světem

I Brosnan se dočkal služebního Astonu, musel si ovšem počkat na svůj poslední film Dnes neumírej (Die another day) z roku 2002. Jednalo se tehdy o vrcholný model V12 Vanquish, který nový Q (výborný John Cleese z Monthy Pythonů) říká Vanish. Auto se totiž dokáže kamuflovat jako neviditelné, má samozřejmě i raketomety, termovizi a odposlouchávací zařízení. A má i katapultovací sedadlo, které ovšem Bond využije, aby se po převrácení na střechu otočil zpět na kola. Hlavní záporák Zao má pro finální honičku ale odpovídající konkurenci v podobě Jaguaru XKR Roadster první generace s mnoha zbraněmi. Smutně dopadne v Koreji Zaova sbírka západních aut – Lamborghini Diablo, Ferrari F355, Porsche 911 Carrera 4, Ferrari 360, Mercedes-Benz SL a replika Fordu GT40 – útok na základnu nepřežije žádné z nich.

Craigova éra

Říkalo se, že filmaři to přepískli s realističností a produkce filmů byla na čas pozastavena. Přišel čas na restart série, a tak v roce 2006 naskakuje Daniel Craig ve filmu Casino Royale na motivy vůbec nejstarší knihy Iana Fleminga. Bond má nový služební Aston Martin DBS se zbraní, resuscitační sadou a zásobou protijedů. Ovšem auto totálně zdemoluje při nehodě, kde se snaží vyhnout své milované Vesper, která leží svázaná na silnici. Filmaři si tehdy půjčili spoustu aut – Jaguary XJR a XJ8, Range Rover Sport a tehdy úplně nový Ford Mondeo čtvrté generace (filmařům byl půjčen ručně stavěný prototyp). Vážně skvěle natočená je hned úvodní sekvence následujícího Quantum of Solace z roku 2008, kde Aston DBS odolá v honičce dvěma mafiánským Alfám Romeo 159 a Land Roveru Defender 90 italských Carabinierů, byť je na konci dost poškozený.

Foto: Aston Martin

Éra Aston Martinu pokračuje i s novějším modelem DBS

Skyfall z roku 2012 opět posadil Bonda za řídítka, tentokrát ovšem Hondy CFR 250, zatímco parťačka Eve Moneypenny řídí Land Rover Defender 110 Pick-up. Při honičce dojde k zničení Volkswagenů New Beetle a také k využití bagru Caterpillar 320 DL. Ve Spectre dostane Bond nový prototyp DB10, zatímco jej po Itálii pronásleduje Jaguar C-X75. Bohužel, jak už to tak bývá, Auto danou honičku nepřežije. V horách se opět objeví terénní Land Rovery Defender a Range Rover Sport, v případě Defenderu to byla vlastně taková rozlučka s britskou terénní ikonou.

Vyberte to nejlepší

Teď už tedy znáte všechna nejdůležitější auta, která se mihla v Bondovkách, a můžete vyrazit do kina. Nebojte, v posledním Není čas zemřít (No time to die) bude obligátní Aston Martin DB5, ale také se tam určitě objeví úplně nový Land Rover Defender. A jestli si chcete zkrátit čekání, vyplňte nám anketu, které Bondovo auto je nejlepší. Vybrali jsme jen ta nejvýznamnější, tak pokud v anketě zrovna váš favorit chybí, promiňte nám to.

Reklama

Načítám