Hlavní obsah

Ďábel slaví třicetiny. Zažil Audi i přechod do 21. století

Foto: Lamborghini

Je tomu už 30 let, co placaté Diablo nahradilo inovativní Countach a získalo si srdce takřka všech milovníků rychlosti

8. 12. 2020

Italská automobilka Lamborghini může směle otevřít zvláště vzácné víno, její ikonický supersport Diablo (ďábel) totiž slaví třicetiny. Kdo zažil dospívání bez mainstreamového světa mobilů či internetu, jistě si vybaví tuhle superrychlou placku z plakátů nebo herních karet. Při příležitosti kulatých narozenin jsme pro vás vyšťourali její stručnou historii a našli pár zajímavostí.

Článek

Příběh Diabla se začal psát už v roce 1985, ovšem pod kódovým označením Projekt 132. Připravovaný nástupce tehdejšího hrdiny 80. let, Countache, dostal čisté a agresivní linie, jež měla na svědomí studio Marcella Gandiniho. Vzhled však posléze částečně přepracovalo designérské centrum automobilky Chrysler, která se mezitím stala majoritním akcionářem Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Za zrodem Diabla stál původně také Chrysler

Ďábel si už od svého prvního dne na trhu (leden 1990) získal srdce většiny fanoušků a zároveň se stal nejrychlejším sériovým automobilem světa, schopným dosáhnout rychlosti až 325 kilometrů za hodinu. Jeho působivé dynamické naladění bylo výsledkem intenzivních vývojových prací za účasti mistra v rallye Sandra Munariho.

Placatý sportovec disponuje klasickým zážehovým dvanáctiválcovým 5,7litrovým motorem se čtyřmi vačkovými hřídeli a čtyřmi ventily na válec. Také díky elektronicky řízenému vícebodovému vstřikování paliva je jednotka schopna vyprodukovat úctyhodný výkon 485 koní a točivý moment 580 Nm.

Foto: Lamborghini

Mocný motor V12 modelu Diablo 6.0 SE ukazuje pořadí zapalování válců

Přestože uvnitř prvního Diabla najdete kožené čalounění, klimatizaci, elektricky ovládaná okna a elektricky nastavitelná sedadla, jde stále o tvrdou (odpružení) puristickou zadokolku bez posilovače řízení nebo elektronických řidičských pomůcek. Tyto fíčury dorazily až v roce 1993.

Ve stejném období (1993) spařilo italské slunce debutující Diablo VT, první supersportovní Lamborghini s pohonem všech čtyř kol (úplně prvním modelem s pohonem 4x4 byl off-road LM002). Součástí premiéry byla též řada mechanických vylepšení i stylistických změn, později přijatých rovněž u zadokolek.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Diablo se dělalo s pohonem zadních, ale i všech čtyř kol

V předmětném roce byla představena i speciální řada SE30 se zvýšeným výkonem na 523 koní, vytvořená k oslavám třicátých narozenin samotné automobilky.

O dvě léta později (1995) se účastníci ženevského autosalonu mohli kochat variantou Diablo SV s výhradně zadním pohonem, výkonem motoru 510 koňských sil a nastavitelným koncovým křídlem. V prosinci téhož roku dorazilo ještě Diablo VT Roadster – první masově vyráběné otevřené lambo vybavené dvanáctiválcem, upraveným designem a pohonem všech čtyř kol.

Foto: Lamborghini

Posilovač řízení nebo elektronické pomocné systémy do auta dorazily až v roce 1993

V roce 1999 automobilku Lamborghini odkoupila skupina Audi a hned začala konat. Diablo SV prošlo modernizací (faceliftem), kterou měl na svědomí Luc Donckerwolke (návrhář Peugeot, Hyundai, ale Škoda Auto, který má na svědomí i návrh Fabie, aj.). Stejného omlazujícího scénáře se dočkaly taktéž modely VT a VT Roadster.

Z mechanického hlediska slavil úspěch motor V12, nově osazený variabilním zdvihem ventilů a přeladěný na výkon 529 koní a točivý moment 605 Nm. Z bezpečnostního hlediska jásaly rovněž brzdy, poprvé totiž ochutnaly spolupráci se systémem ABS.

Automobilka průběžně uváděla na trh řady speciálních edic a soutěžní kusy se šestilitrovými dvanáctiválci. Diablo tak svého času získalo status nejprodukovanějšího vozu značky (celkem vzniklo 2 903 kusů) a bylo dostupné až do roku 2001, kdy jej vystřídalo aerodynamičtější Murciélago.

ModelRoky produkceVyrobené kusy
Lamborghini Diablo1990-1998873
Lamborghini Diablo VT1993-1998529
Lamborghini Diablo SE1993-1994157
Lamborghini Diablo SV1995-1999346
Lamborghini Diablo VT Roadster1995-1998468
Lamborghini Diablo SVR199634
Lamborghini Diablo GTR1999-200032
Lamborghini Diablo 6.02000-2001337
Lamborghini Diablo 6.0 SE200144
Lamborghini Diablo GT1999-200083

Reklama

Sdílejte článek