Hlavní obsah

BMW 528i E28 - Manažerský youngtimer

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tento týden mám ve znamení BMW. Po naftovém moderním crossoveru 3 GT si teď zpříjemníme víkend benzínovou starší pětkou a vrátíme se do dob, kdy i průměrný sedan páté řady nabízel pořádnou dávku emocí.

Článek

Když se řekne „nejhezčí pětka od BMW“, vybaví se mi druhá generace známá pod kódovým označením E28. Fakt, nekecám. Jenže mi hodně dlouho trvalo, než jsem se s nějakou projel. Naštěstí se jedna krásná 528i naskytla a klíčky mi byly na pár hodin k dispozici.

Druhá pětka patří kompletně do osmdesátek, ve výrobě byla od roku 1981 do roku 1988 a z pásů jich sjelo skoro třičtvrtě milionu. Je si dost podobná s předchůdkyní, ale právě u E28 se poprvé objevil výkonný model M5.

Foto: Archiv Garáž.cz

Důvod, proč tenhle čtyřdveřový sedan (pouze sedan, kombi přišlo až v příští generaci) vypadá i dnes senzačně, je mistrovský um Clause Luthého. Více než 4,5 metru dlouhé auto působí dodnes celkem drobně a subtilně, celých 2,6 metru je rozvor náprav, takže na posádku zbylo dost místa. Auto je celkem nízké, jen 1415 mm, což mu propůjčuje sportovnější vzhled.

Kromě čtyřválcové osmnáctistovky pod kapotu směly pouze šestiválce o objemu 2,0 až 3,5 litru. Spořílkové si mohli vybrat vznětový šestiválec 2,4 litru v atmosférické i přeplňované verzi. Nás bude dnes zajímat šestiválcový model 528i, který byl v době uvedení vrcholnou verzí, zkrátka tím nejnadupanějším, co jste si mohli v téhle velikosti z Mnichova odvézt.

Foto: Archiv Garáž.cz

Konkrétní kousek, který je nyní na prodej, kdyby vás svrběly peníze, si vychutnám ve zlaté barvě. Jestli nějakému autu sluší zlatá barva, pak je to rozhodně žraločí E28 v evropské verzi. Aby s exteriérem ladil i interiér, rozhodli se designéři pro hnědou barvu. Ta sice nepatří mezi mé nejoblíbenější, ale v tomto případě vypadá senzačně. Prostorný interiér se tak zdá ještě větší, než ve skutečnosti je, čemuž pomáhá i velká prosvětlenost díky ohromné prosklené ploše. A kdyby vám to nestačilo, otevřete si šíbr, kterým si jednak můžete spálit pleš a případně vyvětrat.

Aby si řidič mohl za volantem opravdu užívat, musel motoru stíhat podvozek. Proto vpředu najdete zavěšení MacPherson a vzadu vlečná ramena. BMW v 70. letech, to byly sportovní sedany pro uspěchané mladé obchoďáky, kteří potřebovali rychle předjet magnáty v Mercedesech a zmizet za nejbližší zatáčkou. A právě taková tahle pětka je: svižná, odhodlaná a připravená na sportovnější jízdu. Ale nebojte, sportovní tehdy nebylo eufemismem pro tvrdý jako kámen, takže duši z vás E28 nevytřese, naopak je velmi pohodlná. Snad by jen na prémiový sedan mohla mít o fous vymakanější výbavu, ale zase co není na elektriku, to se jen tak nepokazí a připlatit se dalo mnohé.

Foto: Archiv Garáž.cz

Navzdory tomu, že použitý šestiválec není ta nejsilnější motorizace, máte dojem, že výkonu má auto rozhodně dost. Ani na chvilku mi nepřišlo na mysl, že bych pár koní postrádal. Naopak umí uhánět dost svižně. Díky své subtilitě a malým rozměrům se ale dovede proplétat okreskama s lehkostí baletky v Labutím jezeře. Pokud pevně svíráte velký volant a jemně vykružujete zatáčky, a pokud budete správně pracovat s manuálním pětikvaltem, tahá šestiválec neustále auto vpřed. Brzdou provozu tak nikdy nebudete. Je to milé překvapení, většinou jsou BMW od pětky výš spíše masivní svalnaté křižníky na dálnice, ale tahle pětka se ještě řadí k těm drobným obratným prckům, které od dob 2002 až po dnešní M2 milujeme.

Pětka generace E28 je tak trochu svatým grálem pro milovníky youngtimerů. Je mimořádně krásná, dost možná je to nejkrásnější pětka od BMW vůbec. Navíc má perfektní jízdní vlastnosti a i na dnešní poměry je pohodlná, takže se s ní dá jezdit každý den. Svým způsobem je vlastně i dost praktická. A i přes to všechno je poměrně vzácně k vidění na silnicích, takže je neokoukaná a budí rozruch. Moc aut, která splňují všechna kritéria, neexistuje, ale tohle BMW mezi ně patří…

Foto: Archiv Garáž.cz

Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem Veteráni na Truc.

Foto: Mikka

Moucha

Vte, že existuje film, kter se cel odehrv v BMW E28? Ano, je to jen britsk krtkometržn sedmiminutovka s nzvem Moucha. Řidič ček při bankovn loupeži v nastartovan E28, když ho začně otravovat dotěrn hmyz. Cel to vlastně vede až k masakru, ale pointu vm vyzrazovat nechci, najděte si snmek sami.

Reklama

Načítám