Hlavní obsah

Padesát odstínů sportovních automobilů

Foto: Michal Jirák

Co je kompakt nebo k čemu jsou vhodná GT? A proč se sportovní vozy kolikrát tak moc liší?

3. 9. 2021

Když se řekne sportovní auto, jaký vůz si vybavíte? Subaru, bavorák, mercedes, lexus, ferrari, lambo, porsche…? Menu je natolik obsáhlé, že by z něj i šéfkuchaři Zdeňku Pohlreichovi narostly hrůzou vlasy. Vzali jsme tedy tuhle velkou oktany nadopovanou pizzu a rozdělili ji na tři rovné díly, abychom vám demonstrovali základní všeobecné rozdíly mezi sporťáky.

Článek

Dnešní sportovní vozy mají mnoho (možná i přes 50) různých odstínů, takže bohaté výběrové menu vysokooktanové restaurace může samotného hosta-řidiče poněkud zmást. Pojďme si tedy tuhle velkou pizzu objednat, rozkrojit ji na tři základní díly a povědět si všeobecné rozdíly mezi ostrými kompakty, atletickou střední třídou a svižnými cestovními vozy.

Foto: Michal Jirák

Když se řekne sportovní vůz, nabízí se mnoho druhů a provedení. Tak si v tom pojďme udělat pořádek

Ostrý kompakt

Obvykle jde o cenově nejdostupnější kategorii sportovních vozů, kdy je do sériového hatchbacku (či jiné menší karoserie) nastěhován nějaký silný motor, odladěná převodovka, hlučný výfuk, tužší podvozek a rázem se takový model může pochlubit přízviskem „hot“ (horký, ostrý).

Foto: Michal Jirák

Mercedes-Benz třídy A je (kategorizací) vlastně taková lepší německá fabie. V podání AMG však velmi splašená

Tyto automobily mají převážně pohon předních kol, respektive všech čtyř kol. Zadokolky jsou spíše výjimkou (třeba MX-5, Toyobaru, BMW 2 Coupé) nebo záležitostí starších modelových řad, např. BMW 1er. Díky rozměrům začínajícím na velikosti přepravní tašky se nabroušené kompakty těší oblibě zejména u mladších lidí či nadšenců, kteří oželí například menší kufr i méně místa vzadu, ale za to uvítají nabízené řidičské potěšení.

To bývá dost často vyvážené, postupně dávkované a vhodné i pro sportovní začátečníky. K velké radosti totiž postačí klidně 200koňový nákupní košík, nabízející spoustu snadno ukočírovatelných zážitků.

Foto: Michal Jirák

Ostré kompakty nutně nepotřebují hodně výkonu, aby byly zábavné. Ovšem když ten výkon mají, nabízí zase jinou úroveň řidičského potěšení

Hbité kompakty rovněž disponují nízkou hmotností a lehkými pohonnými jednotkami, takže nemusí (ale mohou) překypovat výkonem. Jednoduše přemíru koní nepotřebují a na klikatých okruzích či okresních cestách lemovaných hustými zatáčkami se i tak budou cítit jako doma. Ovšem když vám někdo řekne, ať v takovém autě dáte na otočku Ostrava – Brusel, patrně po pár set ujetých kilometrech radostí skákat nebudete.

Rovněž cenová dostupnost hraje svoji roli. Za necelých 600 tisíc korun máte kupříkladu Fiestu ST od Fordu, Abarth 595 nebo Hyundai i20 N, okolo 700 tisíc stojí nadupaná „enka“ rodiny i30, od 1,2 milionu korun a výše pořídíte Golf R či jedničkový bavorák s výkonem přes 300 koní, a pokud chcete ještě stoupat? Pak vytáhněte z portmonky nejméně 1,5 milionu a sledujte jednoho z kandidátů na krále ostrých kompaktů.

Foto: Michal Jirák

Králem segmentu může být jen jeden kompakt a horkým kandidátem je právě A45 S od AMG

Vrcholový Mercedes-AMG A45 S+ sice disponuje „jenom“ dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem, ovšem nadopovaným na 421 koní. Jen si to představte, malé áčko je kategoricky taková lepší německá fabia a někdo do něj zastavěl naprosto bestiální jednotku a přidal sofistikovaný pohon všech čtyř kol. Výsledek?

Radost, střílení z výfuku, mrštné obraty, řezané zatáčky, výkon dostupný okamžitě a zrychlení z místa na stovku za 3,9 sekundy. S touhle károu zpráskáte i dražší hochy z vyšších tříd a ujedete kdekomu. Za velkou přednost třídy A od AMG považujeme velice přesné řízení, kdy jste schopni auto ovládat s centimetrovou přesností.

Střední třída sportu

Auta této kategorie identifikujete poměrně snadno. Jde přesně o ta nová porsche s devítkou a jedenáctkou v rodném listě, nissany Z, mercedesy SL, supry od Toyoty, M3/M4 od BMW, giulie QV od Alfy, pětkové audiny a další modely, jenž nepůsobí tak, jako byste je právě vyndali z malého regálu v hračkářství.

Foto: Michal Jirák

Ani malé, ani velké. Zkrátka střední třída, střední velikost

Velmi často jsou zástupci atletické střední třídy oblečeni do karoserie kupé (či kabrio), takže poskytnou královský prostor řidiči i spolujezdci vpředu, zatímco posádka vzadu má jaksi smůlu, tedy pokud nejde o malé děti. Placatější a užší linie znamenají také o něco horší výhled z vozu, což platí i v rámci pohledu dozadu. Není také výjimkou, že vzadu „překáží“ křídlo.

Z hlediska pohonných jednotek se už dostáváme do zajímavých sfér hostících šestiválcové i osmiválcové agregáty, které posílají svoji sílu skrze manuální i automatické převodovky na zadní nebo všechna čtyři kola. Tyto hračky už nejsou primárně určeny pro šoféry-začátečníky, jelikož dokáží (hlavně s vypnutou stabilizací) poněkud zlobit. A proto potřebují zkušeného krotitele, který je zvládne ukočírovat, eventuálně naučí také driftovat.

Foto: Michal Jirák

Mezi atlety středních tříd se častokrát objevují zadokolky, které umí jezdit bokem napřed – pokud jim tak poručíte

Z hlediska použití se bavíme taktéž o potenciálních cestovních automobilech, mnohdy nabízejících adaptivní odpružení, pokročilejší asistenční technologie, objemnější kufry, bohatší úložné prostory a reprezentativní provedení.

Horší je to zde s cenou, která se blíží k hranici dvou milionů korun a bezostyšně stoupá vzhůru. Jde tedy o dopravní prostředky obvykle výše postavených pracovníků firem, ne-li samotných majitelů prosperujících podniků. Když tedy nepočítáme těch pár nadšenců, kteří se nebojí investovat do zajímavého povozu. Jako příklad můžeme vzpomenout Subaru WRX STI, které se v Česku těšilo velké oblibě.

Foto: Michal Jirák

Lexus RC-F Track Edition je ztělesněným příkladem čistokrevného sportovního vozu

Ale subárko je pryč a stejným směrem pomalu kráčí ještě jeden ikonický zástupce Japonska, jehož bude na evropském trhu vážně škoda. Lexus RC-F Track Edition ztělesňuje přenesení závodní techniky do běžného silničního vozu středních rozměrů. Jeho mocný přirozeně dýchající pětilitrový osmiválec disponuje nášupem 464 koňských sil, posílaných roztáčet čistě jen zadní kola.

Foto: Michal Jirák

Atmosférický pětilitr? To se vám nezdá, přátelé!

Pod pravou nohou se tak ukrývá kouzelný pedál umožňující lineární dávkování krouťáku od ochotné V8, co se nebojí pořádně roztočit. RC-F Track Edition není nejrychlejším vozem své třídy, nicméně podepisují se na něm zkušenosti japonských závodních inženýrů, proto si i na běžně silnici můžete užívat třeba vysoce účinné brzdy nebo plně optimalizované karbonové doplňky.

Dnes jde o zadokolku ze staré školy demonstrující ono původní zaměření sporťáků připomínající dobu, kdy litrový tříválec byla vulgarita a turbodmychadlo potřebovali (více méně) jen Evropané.

Svižní cestovatelé

A konečně vrcholová třída a přehlídka toho nejhonosnějšího, co automobilky v současnosti nabízí. Hledíte do sekce GT (Gran Tourer, Gran Turismo, Gran Touring), která představuje vysoce výkonné luxusní automobily navržené pro cestování (velmi) vysokými rychlostmi na dlouhé vzdálenosti. Jenže co když se přidá ještě obrovská porce sportovnosti?

Foto: Michal Jirák

Dlouhá, cestovní, pohodlná, výkonná – to jsou sportovní GT

Pak se vám stane to, co nám, když jsme testovali řízený rozjezd u BMW M8 Competition. Jednoduše byl nápor zrychlení tak masivní, že z otevřené odkládací přihrádky odcestoval mobilní telefon pod přední sedadla a spolu s ním i klíče a peněženka.

Není divu, když v útrobách jednoho z nejnabušenějších bavoráků současnosti pracuje dvakrát přeplňovaný 4,4 litrový čistě zážehový osmiválec naladěný na neskromných 625 koní. A to je v dnešní době stále méně vídaný jev, protože si mnoho automobilek začíná k zajímavým výkonům pomáhat elektromotory. V každém případě mnichovský výrobce elektronicky omezil maximálku na 305 km/h, přidal navrch adaptivní brzdy a vypínatelný pohon 4x4.

Foto: Michal Jirák

Na dnešní dobu vzácnost – vysokootáčková V8 se dvěma turbodmychadly a výkonem 625 kobyl

Výsledek? Povíme to stručně, neb více slov netřeba: V BMW stvořili něco fenomenálního…

Tedy mimo dálnic a okresek umí sportovní GT řádit rovněž na okruzích, nicméně nevede se jim na těch hodně technických, jelikož téměř pětimetrová kupé, kabria, fastbacky či sedany nejdou lámat tak dobře jako splašené nákupní košíky. Navíc pro mnoho distingovaných vlastníků takových silničních korábů nejsou závodní dráhy úplně vyhledávanou domovinou…

Foto: Michal Jirák

Přestože BMW M8 uvnitř vypadá jako malý Hilton, neznamená to, že by se na dráze neumělo blýsknout

Primární určení je zajisté cestovní, proto vozy tohoto typu disponují až výjimky výhradně čtyřkolkou, objemnou palivovou nádrží, spoustou prostoru pro posádku vpředu, obřím kufrem, širokými polohovatelnými sedadly, špičkovými technologiemi (laserové lampy, promítání informací na silnici, poloautonomní řízení a jiné libůstky) a v neposlední řadě velmi silnými pohonnými jednotkami.

Přemíra výkonu však potřebuje krotit, takže tu máte početnou armádu počítačových pomocníků. Už si totiž nehrajete s nějakým 130koňovým kotětem, ale s dosyta rozvášněným tygrem, jehož pořizovací hodnota skáče do milionů korun – dvou, třech, čtyřech, pěti, sedmi…

Mimo BMW M8 patří do rodiny sportovních Gran Tourerů třeba Mercedes-AMG GT, Ford Mustang, Porsche Panamera, Lexus LC 500, KIA Stinger, Volkswagen Arteon R, Audi RS 7 či Bentley Continental GT.

Dnes už do třídy sporťáků kafrají rovněž různá SUV, ať už jde o malou Pumu ST, Konu N, JCW Countrymana či třeba větší Kodiq RS nebo velké hráče typu Mercedes-AMG GLE, BMW X5M nebo Lamborghini Urus. Ještě výše pak máme placaté supersporty, okruhová náčiní typu Caterham a další speciály. Všechny sporťáky dohromady tvoří ono bohaté oktanové menu, které se však stává čím dál více elektrifikované, protože už nyní dochází k osekávání nabídek nejen válců, ale též samotných čistě benzinových modelů. Cenově dostupné nebo více než čtyřválcové dynamické stroje ovšem stále pořídíte, jenom si s nákupem musíte trochu pospíšit.

Reklama

Sdílejte článek