Hlavní obsah

Testy: Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ 4-Door - Šest válců stačí

Foto: Jakub Deml

To si takhle říkáte, že by vám šla k pleti silniční raketa od Mercedesu, potažmo od divize AMG Affalterbachu – volba jasně směřuje k vlajkové lodi AMG GT, jenže pak je tu zádrhel, a to značný. Málo dveří a málo sedadel pro posádku. Děti ani další rodinní příslušníci ale zůstat doma nechtějí, a tak je potřeba počet dveří i sedadel zdvojnásobit. Naštěstí i na takové případy v AMG mysleli, a před nedávnem tak ukázali světu Mercedes-AMG GT 4-Door.

Článek

Kdyby se hlasovalo o nejvíc sexy Mercedes, čtyřdveřové kupé od AMG by mělo jasně můj hlas. To, jak dokázali designéři zkombinovat agresivitu kupé s čtyřdveřovou karoserií, prostě nemá obdoby – zamračený pohled světel, široká maska s Panamera grilem a ostře řezaným spojlerem, široká ramena boků s vytaženými blatníky a elegantně splývavá záď s ukrytým vysouvacím spojlerem, o tom si u Audi (A7), BMW (řada 8 GT) i Porsche (Panamera) mohou nechat jen zdát.

Osmiválec není vždycky odpověď

Samozřejmě k tomuhle čtyřkolovému, od pohledu nařachanému chuligánovi nejvíc sedí divoký dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec vrcholné verze 63 AMG s brutálním výkonem. „Základ“ má 585 koní, verze S má dokonce 639 koní… jenže pojďme si přiznat, že je té síly na některé zákazníky přeci jen trochu moc a charakter osmiválce už je také přeci jen dost nekompromisní. Dávala by slabší verze 53 AMG lepší smysl?

Foto: Jakub Deml

„Třiapadesátka“ má pod kapotou řadový šestiválec, jež charakteru auta docela sedne

Předně pozor na slovo „slabší“ – řadový třílitrový šestiválec totiž pořád disponuje velmi solidními 435 koni, které vás vystřelí na stovku za pouhých 4,5 sekundy (GT 63 S to umí za balistických 3,2 s) a dokáže pelášit až 285 km/h (vážně potřebujete jezdit rychleji?). Stačí tak jen pár sekund držet plyn na podlaze a váš řidičák už zelená strachy. Tahle verze tak rozhodně není pomalá!

Jenomže jeden problém spjatý s dynamikou tu přece jenom existuje. O rychlosti se nejlépe dozvíte z budíků, když si stihnete všimnout toho, jak rychle putuje ručička po stupnici, která je zakončená číslovkou 330. Motor je totiž poněkud „plochého“ charakteru, což má zčásti na svědomí i mild-hybridní systém, jež vypomáhá motoru při akceleraci v nižších otáčkách a celkově „vykrývá“ slabší místa. Zrychlení tedy probíhá až příliš lineárně a bez dramat. O dynamice vám nedá důrazněji vědět ani zvuková kulisa. Ve výfuku je sice klapka, po jejímž otevření zvuk zhutní, ale ani tak se v kvalitně odhlučněném interiéru žádná dramata nedějí.

Foto: Jakub Deml

Je rychlý a při vyšších rychlostech vysune spojler na zádi, přesto nepůsobí neurvale

To je ovšem v naprostém pořádku, protože mějme na paměti, že čtyřdveřové AMG GT (a má to i v názvu) je především cestovní GT, po němž budou jeho majitelé naprostou většinu času chtít, aby po silnici putovalo sice rychle, ale hlavně ladně a komfortně. A tady se začíná odkrývat, jak pozoruhodně univerzální tohle auto je a jak snadno lze měnit pouhým pootočením knoflíku na volantu.

Plavný cestovatel i chirurgicky přesná střela

Když přepnete auto do komfortního režimu, GT 53 4 Door se úžasně vyklidní – vzduchový podvozek se stane jemně plavným, motor se ztiší a řazení vyhladí. V kabině je tak příjemný klid a pohoda jako v méně sportovně naladěných Mercedesech, s nimiž GT 4-Door sdílí platformu. Polykat tak stovky kilometrů na jeden zátah není žádný problém…

Foto: Jakub Deml

O tlumení se starají vzduchové měchy, na nichž umí auto poddajně plout, ale i ostře reagovat

Jenže zakruťme si kolečkem o pár cvaknutí dál a najednou je tu nejostřejší režim Race. Reakce řízení, plynu i převodovky jsou najednou ostřejší a hbitější, celé auto najednou začíná být hyperaktivní ráznější a tvrdší. Podvozek už nežehlí díry v silnici, ale přesně kopíruje povrch a dovolí karoserii v zatáčkách jenom minimum pohybu. Zatáčky projíždí s absolutní přesností a taky neutralitou – nedotáčivost tu neexistuje, o přetáčivost se musíte vysloveně sami přičinit. Auto striktně a s ohromnou efektivitou poslouchá a nechá se po silnici vodit v pozoruhodných rychlostech.

Foto: Jakub Deml

Vedle exteriéru je hitem taky interiér. Jeho luxusní zpracování a obrovský počet zajímavostí učaruje leckomu

Ani při tomhle používání se ale Mercedes stává spíš hodně rychlým cestovatelem než plnotučným okruhovým náčiním, které si v oblasti komfortu může podat ruce se závodními speciály. Je to zkrátka cestovní GT každým coulem, což koneckonců dokazuje i interiér. Každý, koho jsem za těch pár dní vezl, byl po prvním dosednutí do anatomického masážního sedadla učarován. Od špičkového zpracování a materiálů, přes architekturu palubní desky s kruhovými výdechy klimatizace a dvojicí obřích displejů až po drobnosti, kterými jsou tlačítka s integrovanými displeji nebo pestrobarevné ambientní osvětlení, je interiér svým způsobem úchvatným místem k bytí. Technologicky se řadí mezi špičku (i když ovládnout všechny ovládací mechanismy dá méně technicky zdatným jedincům asi dost práce), špičkový je i komfort a na víc než dobré úrovni se drží taky prostornost. Samozřejmě to vzadu není jako v limuzíně, ale druhá řada sedadel zdaleka není jenom pro děti nebo jakkoliv nouzová – dospěláci se sem úplně v klidu vejdou.

AMG GT 53 tak bude dávat perfektní smysl všem, kteří chtějí fascinující vzhled čtyřdveřového kupé a jeho extravagantní luxus, podpořený jasně sportovním charakterem a dynamikou, ale zároveň netouží po nekompromisní povaze brutálního GT 63. Navíc stačí jediný pohled do ceníku, aby dávalo smysl ještě víc – GT 63 totiž stojí o milion (MILION!) víc a GT 63 S je ještě o dalších 400 tisíc dražší. Au!

A když už jsme u těch cen, AMG GT 4-Door jako takový začíná na částce 2 486 550 korun za základní motorizaci 43 (367 koní). Za testovanou 53 4MATIC+ pak zaplatíte 3 018 950 korun a ještě si připočtěte alespoň půl milionu za příplatky, kterých bude habaděj. Na druhou stranu takhle to u aut téhle kategorie prostě je… Když na ně máte, asi vás pak nezajímá ani servis, natož spotřeba, která se v testu pohybovala zpravidla kolem 15 litrů na sto.

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, turbo, mild-hybrid, 24 ventilů, umístěný vpředu podélně
Zdvihový objem 2 999 cm3
Výkon435 koní (320 kW) při 6 100 ot./min.
Točivý moment520 Nm při 1 800 - 5 800 ot./min.
Převodovkadevítistupňová automatická
Pohonvšech kol s elektronicky řízeným zadním diferenciálem
Pohotovostní hmotnost1 970 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h4,5 sekundy
Maximální rychlost285 km/h
Spotřeba (kombinace)13 litrů
Objem palivové nádrže80 litrů
Kola a pneumatiky265/40 ZR20 vpředu, 285/35 ZR20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)5 054/1 953/1 455 milimetrů
Rozvor2 951 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru 456 litrů

Reklama

Sdílejte článek