Hlavní obsah

Testy: BMW M850i xDrive – luxusní kupé rychlé jako teleport

Foto: Jakub Deml
17. 5. 2019

Nová generace rychlého cestovního kupé od BMW se vrátila se ke slavnému názvu řady osm – je stejně nádherná a našlapaná technikou, ale je mnohem, mnohem rychlejší. Dokáže však ospravedlnit svou astronomickou cenovku a uspěje v bitvě se silnou konkurencí v prestižní třídě gran turismo?

Článek

Osmičková řada od BMW v roce 1990 všem vyrazila dech – vypadala jako kosmická loď a pod kapotou měla podobně sofistikovanou techniku: dvanáctiválec, elektronický plyn, multi-link vzadu, natáčení zadní nápravy a samozřejmě spoustu (tehdy) moderní luxusní výbavy, jako je centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový senzor, CD měnič,…

Foto: Jakub Deml

BMW M850i při rychlé jízdě vypadá jako žralok při útoku

Nech už toho dějepisu, mluv raději o novém autě. Tak předně – co má za motor a kolik má koní?

M850i pohání twin-turbo 4,4 V8 s výkonem 530 koní a 750 Nm.

Ty kráso, to je určitě strašně rychlý!

Je to přímo brutální – na stovku vystřelí za 3,7 sekundy, dvoustovka je tam během 12,5 sekundy a v rozletu ho zastaví až omezovač na 250 km/h, jinak by klidně uhánělo přes tři sta!

Takže řidičák radši nechám doma, aby mi ho nemohli vzít. A co zatáčky, ty umí taky?

To si pište, tam působí snad ještě děsivěji. Ve sportovním režimu podvozek díky aktivním stabilizátorům ztuhne a přisaje se k asfaltu, čtyřkolka zajistí dokonalou trakci, natáčení zadní nápravy pak přidá na obratnosti, takže se z osmičky stane ničivá okresková střela. Auto se kolem vás smrskne a okamžitě reaguje na všechny pokyny – automat bleskově řadí, motor jde za plynem a burácí a práská jako celá pekelná armáda, takže vás naplno vtáhne do děje. Přitom vzbuzuje spoustu důvěry svou jistotou a tím, jak vás nechává ve středu dění a nedělá z vás pasažéra. Cítíte, že to máte plně pod kontrolou. Jen se nesmíte koukat na tachometr…

Foto: Jakub Deml

Velké rozměry, elegantní silueta a jeden pár dveří ho řadí do třídy GT

Uf, takže je to ostrý sporťák?

Kdepak, stačí ho ze sportovního režimu přepnout do komfortního a jezdí podobně jako pětkové BMW (jen s trochu tužším podvozkem) – máte tu podobné pohodlí, tichou kabinu, vynikající stereo, stejnou nálož komfortních prvků a technologií…

Jen toho místa je asi trochu méně...

Pochopitelně, pořád se bavíme o sportovním kupé – kabina je proto správně intimní (čti trochu stísněná), zadní sedadla jsou použitelná jen na tašku nebo bundu, zato kufr je obrovsky hluboký.

Když jsme u té nudné praktičnosti… kolik to žere?

Foukaný osmiválec s pěti sty koňmi – kolik byste řekli?

Osmnáct?

V průměru spíš kolem patnácti, dálky umí i za dvanáct, ale v bojovém módu vyzunkne svou 68litrovou nádrž nepříjemně rychle. Inu, kdo chce mít opičku, musí mít na banány.

A cena?

Tak na to si raději sedněte – M850i začíná na cenovce 3,3 milionu, s dalšími „povinnými“ příplatky (karbon paket zahrnující i karbonovou střechu přece nutně potřebujete, ne?) se dostanete na čtyři mega, ani nemrknete. Ale pořád je to minimálně o milion a půl méně, než dáte za podobně rychlý Continental GT. A to má BMW v záloze ještě rychlejší verzi.

Foto: Jakub Deml

Osm válců, dvě turbodmychadla a 530 koní. Je jasné, že je rychlé. Ve skutečnosti je ještě rychlejší, než byste čekali!

Zahlédl jsem, že chystají i M8

Přesně tak, dorazí za pár měsíců se stádem rovných 600 koní. Vůbec nechápu, proč by tohle auto někdo potřeboval ještě rychlejší a ostřejší, ale určitě se takových lidí najde dost. Brzy dorazí taky verze nahoře bez a na začátku příštího roku čtyřdveřové Gran Coupe, takže si vybere každý. Ale tahle M850i je tou nejlepší volbou pro každodenní sport.

Tak já bych si ho tedy vzal, v téhle modré, děkuji pěkně. Ani mi ho nebalte.

Vypadá fantasticky, že? Ten zamračený výraz a napnuté kontury, ta nádherná silueta s dlouhou kapotou. Všude strhává pozornost. Už jen proto si ho spousta lidí koupí – a já jim to naprosto schvaluji. Ale přece jen…

Ajéje, pisálek zase bude rýpat!

Od toho tu přece jsem.

Tak povídej, chytrolíne...

M850i mě přesvědčilo, že je opravdu vynikajícím autem. Ale nejsem si jistý, že si dokáže plně obhájit svou cenovku. Za tyhle peníze už chcete určitou výjimečnost a tu BMW M850i nepřináší. A i když má krásný a propracovaný interiér, tak prakticky stejný najdete i v BMW X5 s poloviční cenovkou. Navíc v téhle lize je hodně z čeho vybírat: Mercedes S-Coupe vás zahrne pohodlím a luxusem, Bentley Continental GT je dokonalý gentleman, Aston Martin DBS Superleggera zase pěkně naštvaný, z krásy Lexusu LC se podlamují kolena… a pořád můžete mít i obligátní Porsche 911, které každodenní popojíždění zvládá stejně hravě, a přitom je lepší sporťák. Těžká volba, že? Ale ty peníze jste si těžce vydřeli, tak nechte rozum stranou a pořiďte si to, po čem vaše srdce zatouží. Udělejte si prostě radost. A pokud to bude BMW M850i, tak vás mohu ujistit, že vás nezklame.

Základní cena BMW M850i xDrive je 3 368 300 Kč, ale příplatková výbava ji rychle vyšroubuje ke čtyřem milionům. Trochu ušetřit (při nákupu i na palivu) můžete s dieselem 840d, který pořád umí stovku pod 5 sekund, takže rozhodně nebude pomalý, ale toho nadšení za volantem nabídne rozhodně méně. Za verzi kabrio ve stejných motorizacích připlatíte 210 tisíc korun.

Technické údaje
Motorvidlicový osmiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél
Zdvihový objem4 395 cm3
Výkon390 kW (530 k) při 5 500 - 6 000 ot./min.
Točivý moment750 Nm při 1 800 - 4 600 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 965 kg
Akcelerace 0-100 km/h3,7 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)9,8 l/100 km
Objem palivové nádrže68 l
Kola a pneumatikyvpředu 245/35 R20vzadu 275/30 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 851/1 902/1 346 mm
Rozvor2 822 mm
Objem zavazadlového prostoru420 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb