Hlavní obsah

Volkswagen Golf R – Ten nejrychlejší z rodiny Golfů

Foto: Jiří Čermák

Nejrychlejší Volkswagen Golf má v nejnovějším provedení 320 koní s 420 newtonmetrů, titanový výfuk Akrapovič, výrazně sportovnější exteriér než normální Golf a chytrou čtyřkolku, se kterou umí jezdit bokem. I přes to všechno je však ostrým autem, s nímž budete celý týden jezdit do práce a o víkendu se svezete po okreskách.

Článek

Od sedmdesátých let je Volkswagen Golf GTI tradiční sportovní verzí bestselleru z Wolfsburgu, ale už skoro dvacet let není tou nejrychlejší a technicky nejpokročilejší verzí, jakou si můžete koupit. V roce 2002 byl totiž uveden do prodeje první z „erkových“ Golfů – Volkswagen Golf R32 na základech čtvrté generace, jímž odstartovala nová éra nejrychlejších Volkswagenů, jejichž nejvýraznější odlišností od slabších modelů GTI je zejména pohon všech kol.

S šestou generací z názvu „erka“ odpadlo označení objemu motoru a představil se první Golf R tak, jak jej známe, a přestože exotický šestiválec VR6 ustoupil obyčejnějšímu čtyřválci, byl nový nejostřejší Golf zase rychlejším autem. Od té doby Golf R prochází evolucí a v současnosti se prodává v nejnovějším provedení vycházejícím z aktuální osmičkové verze.

Foto: Jiří Čermák

Je svítící linka na masce Golfu R zajímavý prvek, nebo zbytečnost?

Vrcholná varianta osmičky přijíždí se zhruba ročním zpožděním po standardním modelu, a zatímco je obyčejný Golf pro minimalistický design až příliš uhlazený a nezajímavý, nejsilnější ze sourozenců považuje agresivnější zevnějšek za jednu ze svých nejsilnějších zbraní. Nemusíte být inženýrem závodního týmu ani studentem automobilového designu, abyste při prvním pohledu na nejnovější Golf R poznali, že tohle není jen další obyčejný hatchback.

Jen se na něj podívejte. Tohle auto zaujme i nadšence, jež nepatří k fanouškům koncernových vozů. S novým sportovnějším předním nárazníkem s decentním splitterem, postranními křidélky a výraznějšími chladicími otvory, s ohromně silnými brzdami, příplatkovým dvojitým střešním spoilerem a čtveřicí výfukových koncovek od Akrapoviče vypadá naprosto senzačně! Volkswagen Golf R je jedním z těch hot hatchů, které volají po respektu, a to i se zvláštně vypadajícím svítícím LED páskem na masce chladiče.

Foto: Jiří Čermák

Podívejte se na něj! Jestli nový Golf R něco vážně umí, tak vypadat dobře

Nové dynamičtější logo R je jednou ze snadno přehlédnutelných mezigeneračních změn Golfu R, a pokud se někde odehrály jen minimální změny (ve srovnání se standardním modelem), pak je tomu v interiéru. Sportovní sedačky s integrovanou opěrkou hlavy jsou samozřejmostí a upravený volant je vybaven většími páčkami řazení a tlačítkem R pro rychlejší volbu jízdních módů, jehož dlouhým stisknutím rovnou přejdete rovnou do nejostřejšího režimu Race.

Celková architektura interiéru Golfu R pak pochopitelně vychází ze standardního modelu, takže v něm nechybí digitální přístrojový štít a 10palcová obrazovka multimediálního systému MIB3 s dotykovým ovládáním a minimem klasických mechanických tlačítek. Jistou odlišnost „erku“ však dodává specifická grafika zobrazení virtuálních přístrojů a uvítání řidiče logem R při nastartování vozu.

Foto: Jiří Čermák

S 320 koňmi pod kapotou jej nemusíte moc přemlouvat k tomu, aby jezdil hodně rychle

Nejdůležitější odlišností nejrychlejšího Golfu R od všech normálních motorizací je naopak technika, ale pokud znáte předchůdce, velká překvapení tu nenajdete. Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI z rodiny motorů EA888 v nejnovější evoluci evo4, který se chlubí nejsilnějším naladěním ze všech motorů v rodu – s 320 koňmi (235 kW) a 420 Nm je o 20 koní (14 kW) a 20 Nm silnější než předchůdce.

Díky silnému dvoulitru za to Golf R umí dost slušně vzít – umí akcelerovat na stovku za 4,7 sekundy, standardně jezdí nejvyšší rychlostí 250 km/h a s příplatkovým balíčkem R-Performance „maximálka“ vzroste až na 270 km/h. Důležitější však je, jak rychlý umí být v normálním světě. Na dálnicích z vás udělá krále levého pruhu, předjíždění pomalejších účastníků provozu je záležitostí trvající jen pár vteřin a pružné zrychlení zvládá s pořádnou vervou.

Foto: Jiří Čermák

Za balíček R-Performance Titanium s výfukem Akrapovič se připlácí 90 900 korun

Když pak pod plným plynem vyženete ručičku otáčkoměru až k červenému poli a zatažením za pravé pádlo zařadíte další kvalt, „erko“ nijak nepolevuje, dvouspojková převodovka přeřadí mrknutí oka, motor si odplivne a auto za doprovodu zapraskání ve výfuku uhání dál. Rychlá jízda je o to návykovější, když si připlatíte za titanový výfuk Akrapovič, jímž odlehčíte auto o 7 kilogramů a získáte ryzejší a hlasitější zvukový projev. Abyste však nerušili sebe při dlouhých cestách nebo sousedy při pozdních návratech domu, můžete jej utišit elektrickou klapkou.

Na evropském trhu je jedinou převodovkou pro Volkswagen Golf R sedmistupňový automat DSG, který bohužel ukazuje klesající zájem zákazníků o manuální převodovky. Ve Spojených státech se přitom bude nejostřejší Golf prodávat i s manuálem a můžeme věřit tomu, že si jej tamní malá skupina nadšenců ráda užije i za cenu trochu pomalejší dynamiky. Standardem všech Golfů R je typický pohon všech kol 4Motion s výrazným vylepšením.

Foto: Jiří Čermák

Interiér se příliš neodlišuje od toho ve standardní verzi, ale ve skutečnosti to ničemu nevadí

S chytrou čtyřkolkou s vektorováním točivého momentu je nejnovější „erko“ nejzábavnějším Golfem ze všech, protože pomocí elektroniky umí omezit nedotáčivost a zlepšit agilitu v zatáčkách. Mezinápravové spojce asistuje nová zadní náprava se dvěma samostatnými vícelamelovými spojkami pro připojení zadních kol, které rozdělují hnací sílu na jednotlivá kola podle potřeby, přičemž se chování čtyřkolky upravuje i v závislosti na zvoleném jízdním režimu.

Základní jízdní módy se s volitelným balíčkem R-Performance rozšíří o režimy Drift a Special, z nichž mód Drift umožňuje Golfu R jezdit dveřmi napřed, protože posílá točivý moment na zadní kola v maximální možné míře, a Special je speciálním režimem s naladěním pro německý závodní okruh Nürburgring. Novinka na něm zajela úctyhodný čas 7 minut a 51 sekund, s nímž je o celých 19 sekund rychlejší než předchůdce!

Foto: Jiří Čermák

Virtuální kokpit umí několik různých zobrazení, jak můžete vidět v přiložené galerii

Speciální jízdní režim pro nejnáročnější okruh na světě však vnímám spíše jako marketingovou hříčku, protože v reálném světě nemá využití a do pohoří Eifel asi vyrazí jen minimum majitelů. Spousta z nich bude používat Golf R hlavně jako rychlé auto pro každodenní jezdění, což opět umí na jedničku. Se standardním adaptivním podvozkem je přijatelně komfortní (na sportovně zaměřené auto) a opět platí, že největším narušitelem pohodlí v kabině jsou velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami.

Elektronicky nastavitelné tlumiče díky systému Vehicle Dynamic Manager spolupracují se čtyřkolkou pro ještě lepší jízdní vlastnosti a „erko“ je ve srovnání s běžným Golfem o 20 milimetrů nižší, s upraveným odklonem předních kol má neutrálnější chování v zatáčkách a hliníkový pomocný rám přední nápravy snižuje hmotnost o další 3 kilogramy. Inženýři z divize Volkswagen R pak nenechali nic náhodě a sáhli po nových brzdách s předními kotouči o rozměru 357 milimetrů s lehčími brzdiči.

Foto: Jiří Čermák

Infotainmentem MIB3 se ovládá celé auto a budete si na to chvíli zvykat

Nejnovější Volkswagen Golf R je dokonalou ukázkou toho, jak rychlé umí být dnešní ostré hatchbacky. Díky nejmodernější technice je zábavným sportovním autem, ale stisknutím jediného tlačítka se z něj stane obyčejný Golf pro každý den. Vzpomínáte si na superauta z plakátů, po kterých jsme toužili před 20 lety? Nejrychlejší Golf sice nenabídne podobný jízdní zážitek, ale na okreskách a závodních okruzích bude rychlejším a jistějším autem, a přitom s ním můžete jezdit do práce, aniž by z vás vytřásl duši.

Ani spotřeba paliva nemůže být argumentem proti, pokud se vám líbí, uvažujete o něm a máte na něj. V kombinovaném režimu si řekne o přibližně 8,5 litru na 100 kilometrů při trochu dynamičtějším řidičském stylu, přičemž s klidnější nohou na plynu spotřeba klesne pod 8 litrů. A kolik stojí? Základní cena za Volkswagen Golf R na českém trhu začíná od 1 195 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon235 kW (320 k)
Točivý moment420 Nm při 2 100–5 350 ot./min
Převodovkadvouspojková DSG, 7 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 551 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,7 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)7 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 290/1 789/1 439 mm
Rozvor2 628 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l

Reklama

Sdílejte článek