Hlavní obsah

Stellantis se potichu zbavuje výkonných benziňáků, místo nich nabízí hybridy do zásuvky

Foto: Jan Majurník

Řekni, kde ty motory jsou, co se s nimi mohlo stát…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Elektrifikace, emisní normy a flotilové pokuty celkem tvrdě odstřelily z nabídek řady automobilek výkonné dieselové motory. Co naplat, řekli jsme si a začali sahat po silnějších turbobenzinech, jenže s tím je teď taky pomalu konec. Jeden z předních světových hráčů, Stellantis, je postupně hází přes palubu. Ovšem pár výjimek tu přece jen zbylo…

Článek

Skupina Stellantis vznikla fúzí koncernů PSA a FCA, čímž se pod jednu střechu spojilo 14 značek – lidovější, lepší střední třída a luxusní. Na předpisy a normy nejen ze strany Evropské unie však museli zástupci tohoto dnes čtvrtého největšího automobilového uskupení na světě nějak reagovat, což se skutečně stalo.

Foto: Stellantis

Skupina Stellantis, vzniklá fúzí PSA a FCA, má pod sebou 14 značek

V březnu letošního roku totiž Stellantis představil své plány, které poslaly milovníky spalovacích motorů mírně do kolen, protože už v roce 2030 mají být značky této skupiny v Evropě v segmentu osobních aut tzv. „all electric“. Tomu však předchází částečná elektrifikace, která vyhnala z trhu silnější diesely a nyní si došlápne i na výkonné zážehové jednotky.

Náhradou za spálené litry benzinu nám mají být papírově veleúsporné plug-in hybridy, které jsou ovšem v jistém smyslu takovou koulí u nohy jejich majitele. Totiž potřebují neustále nabíjet, neb bez energie v bateriích prostě nefungují tak dobře, jak mají.

Více se o této problematice rozepsal kolega Valášek v rámci testu stylového, avšak volty vyžadujícího lva jménem Peugeot 308. Na konci článku prozradil, v čem ho plug-in hybridy vlastně štvou a jaké mají (ne)výhody.

Foto: Lukáš Volšický

Výkonné diesely jsou zčásti tatam, výkonné benziny pomalu nahrazují plug-in hybridy

Nyní jsme se podívali na nabídku vybraných novogeneračních modelů (tedy žhavých novinek) Stellantisu, abychom zjistili, jaké vozy ještě koupíme se silným benzinem, kde najdeme diesely a u jakých vozidel se v případě potřeby vyššího výkonu musíme smířit s plug-in hybridním ústrojím. A to není vše, jednoho objeveného čistě zážehového výkonného mohykána bez (prozatím) podepsaného ortelu zavržení se nám podařilo ulovit a pořádně prohnat.

Alfa Romeo Tonale

Rádi bychom začali žhavou novinkou od Alfy, u níž se musíte v rámci 275koňového vrcholu smířit jen s variantou do zásuvky, vzít na milost 130koňový či 160koňový hybrid, případně 130koňový diesel. Možná jste však slyšeli o zážehové dvoulitrové čtyřkolce naladěné na 256 koní, navíc spojené s automatickým devítikvaltem, viďte? Správně, ale nejspíš ne pro Evropu…

Foto: Alfa Romeo

Výkonné Tonale s čistě zážehovým motorem? Pro Evropu nejspíš ne

Citroën C5 X

Něco mezi SUV a kombíkem od Citroënu sází na atraktivní vzhled, jenže pokud chcete nejsilnější benziňák, dostanete „jen“ 180koňovou šestináctistovku. Pakliže máte zálusk na 225 kobylek, připravte se na plug-in hybrid a závislost na nabíjení. Ještě hůř na tom je modernizované SUV C5 Aircross, z něj bez podpory elektřiny nedostanete více než 130 koní.

Foto: Citroën

Citroën C5 X nabídne jako zážehový vrchol čtyřválcovou šestnáctistovku s turbem

Jeep Compass

A zážehová legrace skončila také u Jeepu, jelikož populární Compass sice nabídne benzin i diesel, nicméně o výkonech 120 a 130 koní. Jenže zaplujte do modelu 4×e a zjistíte, že se tento PHEV chlubí až 240 elektrofosilními kobylami.

Foto: Jeep

Chcete vrcholový výkon? Pak musíte zvolit Jeep Compass 4×e

Co s tím tedy udělat, když chcete sílu, ale bez elektřiny? Spěchejte pro Gladiator s 264koňovým třílitrovým vznětovým šestiválcem. Cože, Wrangler? Ano, jistě, 380 koní, ale opět (výhradně) už jen plug-in do zásuvky.

Maserati

Ach ano, kdybychom Maserati neuvedli, jistě bychom byli pověšeni na pranýři v kdejakém petrolheadském spolku. Italská značka samozřejmě nabídne zástupy hřebců, a ne nutně vždy plug-in hybridních, nicméně jde už o trochu vyšší sféry, a to zejména finanční – zde je nákup vozu do milionů Kč.

Foto: Maserati

Maserati Grecale je nejnovějším modelem značky, kypícím výkonem

Opel Astra

Naprosto krásným příkladem našeho dnešního zamyšlení je Astra od Opelu. Kubická a dobře jezdící „lidovka“ pro masy nabídne zážehové i vznětové jednotky, ale více než 130 koní od nich neočekávejte. Pokud máte zálusk na 180koňovou Astru, pak znovu jen plug-in hybrid. Pokud by vás napadlo odskočit si k britskému Vauxhallu, šlo by o zbytečný krok, tam je nabídka totožná.

Foto: Jan Majurník

Astra vsadila na atraktivní kubické tvary, nicméně větší výkon nabídne zase jen PHEV

Dodge a RAM

Čestně uvádíme, že tito severoameričtí plnokrevníci stále nabízí pěkné zážehové zážitky, což ovšem nebude trvat věčně. V8 HEMI končí a nahradí jej přeplňované šestiválcové Tornado, avšak to automaticky neznamená, že nepůjde pořádné rodeo, ostatně jak to ukázala naše srovnávačka atmosférické ramky s turbovaným Fordem F-150.

Foto: Tomáš Kopečný

RAM 1500 má vrcholovou V8 HEMI, nicméně brzy o ni přijde

Na druhou stranu pod křídly jmenovaných značek (k nimž můžeme přidat i Chrysler) najdete vesměs jen automobily dražší a technologicky i konstrukčně starší. Horké novinky se teprve chystají, přičemž mezi nimi bude též plně elektrický RAM. Tak či onak je zde šance, že americké vozy poskytnou méně majetnějším Evropanům tu pravou vysokooktanovou zábavu, alespoň ještě po nějaký čas.

Peugeot 308

A konečně Peugeot. Krásná, nová, atraktivní 308 designem naprosto podmanivě vybízející ke svezení, nicméně když mrknete do motorového portfolia, tak kdejaký benzinový nadšenec zklamaně odejde. Zážehové jednotky jsou tříválce 1,2 litru, čtyřválcový diesel pouze 1,5 litru, a co se koní týče – v obou případech nejvýše 130 hřebců. Na běžně jezdění plně dostačující, ale když chcete něco víc?

Foto: Lukáš Volšický

Peugeot 308 je velmi atraktivní, výkon však hledejte u plug-in hybridu

V ceníku se na vás smějí i výkony 180, případně dokonce 225 koňských sil, jenže… Jasně, zase jde o varianty do zásuvky.

DS Automobiles

Francouzská „déeska“ vypustila za poslední dobu dvě žhavé novinky, a to sedan DS 9 a kompaktní hatchback DS 4. Přestože značka hlásí blízký příchod plné elektrifikace, stále v jejím portfoliu najdete výkonné zážehové jednotky, které mají jako jedinou elektropodporu 12voltovou palubní síť.

Prvně jde o prémiový sedan s číslem 9 odkazující na původní Citroën DS. Zde máte teoreticky šanci ulovit benzinovou šestnáctistovku o výkonu 225 koní, jen musíte spěchat, neb tento motor končí v červnu letošního roku, což se nijak moc veřejně neroztrubuje.

Foto: Tomáš Kopečný

DS 9 s čistě benzinovým motorem končí už v červnu letošního roku

Pak už budou jen plug-in hybridy, kde by mohl zaujmout vrcholový E-Tense 360 4×4, který jsme nedávno otestovali ve slunné Nice. Pokud jde o diesel, tak ten je pro DS 9 mrtvý – nebyl, nebude, přestože by se hodil.

Prohnali jsme nejvýkonnější DS 4!

V rámci jedné redakční akce se nám do rukou dostal volant nejvýkonnější DS 4, která je vybavena zážehovým čtyřválcem 1,6 litru o výkonu 225 koní a točivém momentu 300 Nm. Jelikož jde o vrchol nabídky, nedalo nám to a vůz jsme řádně prohnali na okresních silnicích i dálnicích.

Foto: Jan Majurník

Zážehovým vrcholem DS 4 je motor 1,6 litru o výkonu 225 koní

Někteří z vás jistě četli naše první dojmy ze světové premiéry z Francie, které se nám nyní oživily a potvrdily. Auto je primárně nastavené na komfort, čemuž odpovídá i naladění podvozku. Přestože má motor relativně „nakoníno“ (na svoji kategorii), rozhodně nejde o nějaký hot-hatch.

Náklony vozu v zatáčkách jsou sice menší než u běžného SUV, ale pořád nejde o sporťák. Motorizace zde má smysl zejména kvůli předjíždění a při dálničních přesunech, kde jste schopni po sešlápnutí plynového pedálu fyzicky cítit sílu pohonné jednotky. Totiž jakmile dosáhne zastavěné turbodmychadlo potřebného plnícího tlaku, začne malá francouzská symfonie.

Foto: Jan Majurník

Po vzoru DS 3 Crossback a DS 9 jsou kliky vozu zapuštěné

Zrychlení z nuly na sto zabere autu 7,9 sekundy, maximálka je pak 235 kilometrů za hodinu. Agilnosti vozu ubírá snad jen vyšší provozní hmotnost převyšující 1 400 kilogramů a zadní vlečená náprava. Je to škoda, neb nezávislé zavěšení vzadu by čtyřce jedině prospělo.

Pokud jde o spotřebu benzinu, tak ta se v rámci běžné jízdy pohybuje okolo 7 litrů na sto, zejména díky odladěnému osmirychlostnímu automatu. S ním se dá navíc pracovat pomocí přítomných pádel též manuálně, nicméně drtivou většinu času stejně budete jezdit v samočinném módu.

Foto: Jan Majurník

Interiér reflektuje současnou modernu, sází i na digitalizaci

Jelikož jsme testovali také základní provedení s benzinovým tříválcem 1,2 litru 130 koní, víme, že pro běžné užití jde o dostatečnou porci výkonu. Ostatně ten samý motor nabízí i sesterská Astra či 308 od Peugeotu, což dává určitou volnost při výběru vozu. Jestliže jednoduše nechcete v kompaktním hatchbacku tolik fíčur, avantgardy nebo výbavy, lze zkrátka sáhnout po levnějších alternativách.

Jenže pokud jste náročnější a potřebujete něco víc? Pak lze doporučit právě avantgardní DS 4, která je navíc ve srovnání se sourozenci technologicky nejvýše na úrovni a také nabídne onu nejsilnější čistě zážehovou motorizaci.

Foto: Jan Majurník

Vůz nabídne také adaptivní LED lampy s technologií Matrix

V základu se dá DS 4 pořídit za 720 000 Kč, pokud jde o druhé vrcholové benzinové provedení o výkonu 180 koní, tak se bavíme o částce 915 000 Kč. Top třída vonící benzinem a 225 koňmi pak začíná na částce 1 055 000 Kč. Diesel 130 koní se prodává od 795 000 Kč, zatímco za plug-in hybrid 225 koní zaplatíte nejméně 1 115 000 Kč.

Pokud máte pocit, že to je v háji, tak ještě neodcházejte od obrazovek. Kompromis mezi rozměry, cenou, užitnou hodnotou a čistě benzinovým výkonem může nabídnout DS 4. Hatchback se sice v základu prodává se 130koňovým zážehovým tříválcem, ovšem mimo stejně výkonného čtyřválcového dieselu můžete zvolit též dvě přeplňované benzinové šestnáctistovky, které jsou naladěné na 180 koní a 225 koní.

Jasně, v portfoliu DS 4 dále najdete plug-in hybrid 225 koní a na rok 2024 máme přislíbenou i čistě elektrickou variantu, ovšem pozor… Vrcholové benziny zatím nemají podepsaný rozsudek smrti, takže nejspíše ještě pár let potrvá, než se pro tyto čistokrevně-fosilní jednotky rozezní smuteční píseň Ave Maria od Franze Schuberta.

Foto: Tomáš Kopečný

DS 4 se dá mj. koupit s optickým paketem Cross, který auto designově zvětšuje

Skupina Stellantis samozřejmě není jediná automobilka světa, takže pro výkonné vozy můžete zaskočit třeba do Volkswagenu, BMW či do Mercedesu, případně dát šanci Jihokorejcům (Hyundai, Kia) nebo třeba vybraným fordům.

Proč tedy tohle všechno, když nabídka zatím je? Protože elektrifikace proniká do čím dál více modelů, lidové vozy v podstatě zanikají a užít si čistého a vysokého výkonu dodaného ryze spalovacím motorem bude v budoucnu čím dál dražší a nedostupnější záležitostí. Stellantis je jen jeden z pionýrů, nicméně jej (a další „průkopníky“) budou zřejmě ostatní dříve či později následovat.

Reklama

Načítám