Hlavní obsah

Nová Alfa Romeo Tonale je „SUV pro řidiče“, tvrdí automobilka. Elektrifikaci řeší po svém

Foto: Alfa Romeo

Se svým prvním hybridem nás Alfa Romeo pěkně napínala – čekání ale stálo za to

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dlouho očekávaný přírůstek Alfy Romeo do segmentu SUV se konečně představil. Povedenou prezentaci dle očekávání doprovázely emoce, emotivní hudba a důraz na sportovní rodokmen – výčet technických parametrů a technologií naznačuje, že Alfa Romeo Tonale má na to konkurenci pěkně zatopit!

Článek

Sličné SUV vstoupí na trh 4. června 2022, nabídne celkem tři varianty hybridního pohonu, na plnou elektrifikaci se zatím nechystá – automobilka tomu říká „elektrifikace podle Alfy Romeo“. Zároveň poskytne pětiletou záruku na vůz a osmiletou záruku na hybridní systém. Co do rozměrů bude nepatrně menší než sourozenec Stelvio.

Tonale v italštině znamená „tón“, název tedy odkazuje na umělecké pozadí a přístup k vývoji italských vozů. Tonale je pro automobilku velmi důležitý model, neboť vstupuje do neustále se rozrůstajícího segmentu kompaktních SUV. Nejbližšími konkurenty budou Audi Q3, Mercedes GLA, Volkswagen T-Roc respektive Škoda Karoq a Volvo XC40.

Design

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale jde designově jasně kupředu, je tu však patrný vliv některých ikonických modelů, které psaly historii značky

Říká se, že auto by se mělo svému majiteli především líbit – a design byl vždy silná stránka Alfy Romeo. Tonale vychází z konceptu představeného v roce 2019 na ženevském autosalonu, od té doby však vzhled modelu ještě tak nějak dozrál.

Přestože je Tonale pro automobilku jasným krokem vpřed, hrála při tvorbě designu velkou roli tradice. Alfa Romeo je na světě už více než 110, a má tak z čeho čerpat. Design modelu Tonale se nechal inspirovat dnes již ikonickými vozy jako původní Giulia ze šedesátých let, úchvatným typem Montreal ze sedmdesátých let, přebírá však i designové prvky novějších sportovních modelů jako SZ nebo Brera.

Výsledkem je velmi nízká a široká linie předních světlometů, kde se ukrývají vždy tři hlavní hranaté segmenty. Prolis na kapotě má tvar písmene V a postupně přechází v hlavní trojúhelníkovou masku, která je dominantou celé přídě.

Příď potom při pohledu z boku pokračuje prostřednictvím linie zvané „GT Line“, která autu dává maskulinní a zároveň elegantní postoj. Linie zadních světel se táhne po celé šířce zádě. Litá kola mají dnes už klasický design evokující číselníky starých telefonů.

Interiér a technologie

Foto: Alfa Romeo

V interiéru je dost patrná tradice automobilky, zejména na designu „budíků“. V Alfě však velice dobře vědí, že je potřeba také jít s dobou

Dle současných trendů jsou dominantou interiéru dva digitální displeje. Ten hlavní o úhlopříčce 12,3 palce, který svítí zpoza volantu, z hlediska grafiky vypadá na první pohled úplně jako klasický analogový. Je to jednak odkaz na tradiční budíky ikonických modelů značky, ale také vítaný detail.

Napravo od přístrojového displeje je displej informačně-zábavního systému o úhlopříčce 10,25 palce. Ten je dotykový a rozumí si s veškerými funkcemi, jako je Apple CarPlay nebo Android Auto, navíc ale disponuje systémem Alexa od Amazonu, který spolupracuje s hlasovým asistentem.

Zbytek je typický interiér Alfy, jak jsme na něj byli zvyklí – má tedy sportovní charakter a je orientovaný na řidiče, takže tu správnou pozici člověk najde během několika vteřin. Příjemným zpestřením ve světě prakticky všeho dotykového jsou klasické analogové knoflíky a otočné ovladače, což přidává interiéru na intuitivitě. Nechybí sportovní volant s velkými hliníkovými pádly řazení a klasický volič automatické převodovky.

Po stránce výbavy tu jsou všechny dnešní nezbytnosti jako duální klimatizace, vyhřívaná a ventilovaná sedadla, prémiová audiosoustava Harman-Kardon, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu nebo elektricky ovládané víko zavazadlového kufru – ten má potom objem 500 litrů.

Bezpečnost

Bezpečnost posádky je oblast, kterou se nevyplácí podceňovat, a v Alfě to moc dobře vědí. Proto tu najdeme všechny možné bezpečnostní systémy a asistenty jako adaptivní tempomat, který umí držet auto uprostřed jízdního pruhu, autonomní nouzové brzdění a taková ta klasika jako detekce chodců, cyklistů či aut v mrtvém úhlu, případně kamera se zorným polem 360 stupňů. Další bezpečnostní technologie se dozvíme s uvedením vozu na trh.

Technika a motory

Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale se bude nabízet také ve skvělé zelené metalíze, kterou známe ze sportovního modelu Giulia GTA!

Tonale bude vůbec prvním plug-in hybridem v historii značky. Vrcholná verze zvaná Hybrid Q4 bude nabízet kombinovaný výkon 275 koní, na kterém se podílí přeplňovaná třináctistovka v kombinaci s elektromotorem, pohánějícím zadní nápravu. Oba agregáty společně pohánějí všechna čtyři kola přes šestistupňový měničový automat, ke zrychlení na stovku stačí 6,2 sekundy. Verze Hybrid Q4 umí ujet až 60 km na elektřinu a baterie se plně nabije za 2,5 hodiny.

Kromě plug-in hybridu budou k mání i dvě verze tzv. mild-hybridu s 48V elektromorem, který bude vozu pomáhat zejména při zvýšené zátěži, tedy při rozjezdech nebo při předjíždění. V tomto případě je tu paradoxně větší spalovací motor – přeplňovaná patnáctistovka o výkonu 130, respektive 160 koní u silnější verze s variabilní geometrií turba. K tomu se vždy přidává jednotný výkon 20 elektrických koní.

Přestože silnější verze s hybridem „do zásuvky“ má klasický měničový automat, budou dva mild-hybridy používat dvouspojkovou převodovku se sedmi rychlostními stupni.

Zajímavé jsou potom u mild-hybridu funkce „e-Creeping“, což je pomalé popojíždění čistě na elektřinu, takže se šetří palivo. Na podobném principu funguje „e-Queing“, díky kterému bude vůz umět sám popojíždět, zastavit a opětovně se rozjet v koloně výhradně na elektřinu, stejně jako parkovat.

Standardem je i nadále volič jízdních režimů DNA – režim Dynamic se soustřeďuje na maximální výkon pohonné soustavy, naproti tomu režim Natural se soustředí na maximální možnou účinnost pohonného ústrojí, a snižuje tak spotřebu. Adaptivní tlumiče Frequency Selective Dampers se potom průběžně přizpůsobují podle frekvence rázů od silnice, čímž se jízdní dynamika zároveň kombinuje s komfortem jízdy.

V prodeji od června

Foto: Alfa Romeo

Elegantní záď Alfy Romeo Tonale (2022)

Na závěr se hodí říct, že jsme si nepředstavili úplně všechny varianty – jenže verze Q4 AWD, poháněná výhradně 2,0l přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 256 koní a devítistupňovým automatem se patrně dostane jen do USA. A nebojte, později bude i nafta – konkrétně šestnáctistovka o výkonu 130 koní se šestistupňovým dvouspojkovým automatem. Do prodeje jde Tonale oficiálně 4. června a pozor – objednávky jsou přijímány i online!

Reklama

Načítám