Hlavní obsah

Netradiční řadicí páky moderních vozů s automaty

Foto: Tomáš Kopečný

Auta se samočinnými převodovkami, případně hybridy nebo elektromobily klasickou řadicí páku nepotřebují. To dává konstruktérům možnost se na voličích pohonu dosyta vyřádit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na takzvaném fofrklacku používaném u manuálních převodovek není moc co měnit, většinou leda hlavici. Jenže úplně nové možnosti se konstruktérům otevírají u elektromobilů, hybridů nebo vozidel se samočinnými převodovkami. Jaké kreace tedy najdete v současných sériových automobilech? Dali jsme dohromady výběr netradičních voličů moderních automatů.

Článek

Auta s manuálem jsou většině lidí blízká, mají totiž klasickou řadicí páku a pevně stanovený počet rychlostních stupňů. S tím souvisí i určitý konstrukční závazek – fofrklacek převodovky musí být někde po ruce řidiče. Vozy s automatickým řazením (případně jen s jedním převodem) však tradiční volič nepotřebují, proto se konstruktéři leckdy blýsknou zajímavými kreacemi. Jakými? Mrkněte na náš výběr.

Žehlička od PSA

Vybrané automobily skupiny PSA, především modely Peugeot a DS, mají k dispozici plochý volič automatické převodovky, vzdáleně připomínající madlo žehličky. U některých verzí je tento komponent vylepšen ještě tlačítkem, které aktivuje asistent pro samočinné zaparkování.

Foto: Tomáš Kopečný

Madlo žehličky najdete v určitých modelech od PSA

Kolečko od Fordu

Některé fordy, například Focus nebo Edge, ale i modely od Jaguar Land Roveru či dalších výrobců disponují otočným voličem (leckdy vysunovacím). Díky tomu je obsluha automatu skutečně velmi, ale velmi komfortní.

Foto: Jakub Deml

Také obyčejný Focus s automatem zanevřel na páku a vybral si raději kulatý volič

Páčka od Mercedesu

Pokud jste poprvé usedli do vybraných novějších modelů značek Mercedes-Benz nebo Tesla, zjistili jste, že jim chybí klasická páka pro obsluhu automatu/pohonu. Tihle výrobci totiž vsadili na páčku pod volantem, která je podobná těm na ovládání tempomatu nebo třeba blinkrů.

Foto: Jakub Deml

Páčka vpravo neovládá stěrače (jako u jiných aut), nýbrž převodovku

Sdružené budíky od Volkswagenu

Skupina Volkswagen má u svých čerstvých elektromobilů ID.3 a ID.4 napojený ovladač pohonu na digitální přístrojový štít. Podobné řešení, pouze namontované na sloupku řízení, využívá rovněž elektrický vůz BMW i3.

Foto: Jakub Deml

Otočný volič Volkswagenu ID.3 je napojený na přístrojový štít

Tlačítka od Hondy

Proč neporoučet automatickému pohonu obyčejnými tlačítky? Tak zřejmě tahle idea vedla Hondu, ale i Hyundai, Aston Martin nebo třeba Fiat k zástavbě tradičních fyzických voličů namísto běžné páky. Kouknete-li do interiérů modelů CR-V Hybrid, Kona Electric, DBX nebo 500e, jistě pochopíte, o čem je řeč.

Foto: Jakub Deml

Hybridní CR-V páku nepotřebuje, stačí mu tlačítka

Prcek od Škodovky

Některé koncernové modely dostaly namísto řadicí páky tenhle malý ovládací spínač. Kabiny vozů díky tomu působí o něco vzdušněji a opticky se také vyčistil prostor na středovém tunelu. Konstruktérskou vychytávku najdete třeba ve čtvrté Octavii nebo v osmém Golfu.

Foto: Jakub Deml

Tímhle drobečkem poroučíte automatické převodovce Škody Octavia čtvrté generace

Hyperpanel od Lamborghini

Koukněte do nového SUV Urus. Co vidíte? Dva centrální displeje, nápis Lamborghini, digitální přístrojový štít a zuřícího býka na krytu airbagu volantu. No jo, ale jak se tady řadí? Hyperpanel pod druhou dotykovou obrazovkou sdružuje vícero funkcí, mimo jiné také režimy pohonu.

Foto: Lamborghini

Hyperpanel na snímku hostí mimo jiné řazení a jízdní profily

Divočina od Lincolnu

V oblíbeném českém seriálu Hospoda jednou padla otázka: Kdo byl Abraham Lincoln? Satirická odpověď zněla: Vynálezce automobilu Lincoln Continental. Tohle auto se už pár let drží poměrně divoké koncepce – co byste čekali na středovém tunelu, najdete okolo dotykové obrazovky. Ano, jsou tam rovněž ovladače řazení.

Foto: Lincoln

Ovladače pro řazení opravdu najdete vlevo od centrálního displeje

Joystick od Toyoty

Výstřední Toyota Prius patří mezi zakladatele hybridních pohonů. Inovátorský automobil byl kdysi miláčkem Kalifornie nebo severoamerických celebrit, protože kdo měl priuse, ten spasil svět. Dneska však disponuje hybridní soustavou i obyčejné vozítko od Suzuki, takže už nejde o nic výjimečného. Prius ovšem přece jen v něčem boduje, koukněte na jeho řadicí páku, připomíná nám joystick, se kterým ovládáte automat na plyšáky v obchoďáku.

Foto: Toyota

S touhle pákou si to natrénujete a pak z automatu vytřískáte svého vysněného plyšového opičáka

Blob od Nissanu

První i druhá generace Nissanu Leaf se ovládá jakýmsi „blobem“ umístěným na středovém tunelu. Volič vypadá, jako byste vzali kouli z jakéhosi želé, pustili ji na zem a z vrchu ještě přimáčkli. Ačkoli ovladač vypadá divoce, je překvapivě ergonomický.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Je to s podivem, ale zastavěný joystick je překvapivě ergonomický

Krystal od Volva

Producent luxusních skleněných výrobků ze Švédska (firma Orrefors) se namočil také do automobilového průmyslu, když poprvé vylepšil SUV XC90 krystalickou řadičkou. Tenhle „gadget“ dorazil rovněž do lacinější XC60 nebo XC40. Nutno ovšem dodat, že broušené sklo u řadicích voličů používá i BMW.

Foto: Volvo

Krystalická řadicí páka z dílen Orrefors se poprvé objevila v modelu XC90

Divokých tvarů nebo provedení využívají i ostatní výrobci u mnoha dalších modelů. Dnešní doba zkrátka nahrává tomu, že klasický klacek u automatu je přežitek a ustupuje prostoru či designu. Na druhou stranu, proč ne? Přece jen zařadit chod vpřed a pak už se o téměř nic nestarat, to zvládne asi každý motoristicky gramotný řidič.

Reklama

Načítám