Hlavní obsah

Opel Astra na českém trhu: Pěkná výbava a záruka na 5 let

Foto: Dalibor Žák

Nová generace Opelu Astra není jen přeznačkovaný Peugeot. Má kompletně vlastní podvozek, konvenční rozvržení interiéru, velmi pěknou výbavu a pětiletou záruku. Základ stojí pod půl milionu a už mu prakticky nic nechybí. Bude to na úspěch stačit?

Článek

Opel uvádí na český trh novou generaci Astry. Na první jízdy a dojmy si ještě musíte počkat, prozatím šlo jen o statickou prezentaci, kdy automobilka zveřejnila základní informace a především ceníky a výbavy. Auto už jde ale objednávat a snad někdy v dubnu dorazí první auta k dealerům.

Asi víte, že to Opel neměl v posledních letech lehké. Značka si ale v rámci koncernu PSA udržela vlastní identitu a nyní, pod všeobjímajícím koncernem Stellantis (spojující vlastně dva obří koncerny PSA a FCA), začíná novou kapitolu.

Právě Astra je první zcela nový model značky na už třetí evoluci koncernové modulární platformy EMP2 V3 v tom tradičním evropském segmentu, ve kterém Opel s modelem Kadett působí už od roku 1936. První Astra pak přišla v roce 1991 a současná novinka je už šestá generace Astry.

Ačkoli je technický základ vlastně totožný například s Peugeotem 308, tak Opel není jenom stejné auto s jiným znáčkem na kapotě. Německá automobilka má vlastní vývoj, a dokonce to šlo tak daleko, že díly podvozku, ač se stejnou architekturou (se vzpěrami MacPherson vpředu a vlečenou nápravou vzadu), nejsou všechny totožné. Opel má vlastní tlumiče a pružiny s jinou charakteristikou, jiné jsou stabilizátory náprav, odlišné jsou i brzdy, řízení, uložení dílů podvozku a další detaily. Zaměnitelnost dílů s francouzskými vozy tak bude minimální.

Foto: Dalibor Žák

Prozatím jsme se s Astrou seznámili pouze staticky. Už teď ale víme, že proti francouzským sourozencům má odlišně řešený interiér a hlavně naprosto rozdílný podvozek zaměřený více na dynamiku a ovladatelnost

Opel uvádí, že má vůz lepší jízdní vlastnosti a stabilitu, hlavně pak ve vyšších rychlostech. Celé to souhrnně označuje slovním spojením „Autobahn Proof“, tedy volně přeloženo jako „odzkoušeno na německé dálnici“. Opel tak slibuje například lepší akustický komfort, vyšší účinnost stěračů při vysokých rychlostech a celkově lepší a logičtější ovládání auta. No, už konzervativnější pojetí interiéru s klasickým velkým volantem a stále ještě několika nejdůležitějšími tlačítky naznačuje, že by tomu tak skutečně mohlo být.

Na hodnocení jízdních vlastností, dynamiky a ergonomie auta si ale opravdu počkejme až do klasického testu. Takhle „na první dobrou“ se ale v autě hezky sedí a ten klasický volant je prostě… ehm, klasický volant. Ale jestli se vám ten přístup Peugeotu s tou přeposilovanou zahranacenou miniaturou líbí, vaše věc.

Zajímavé je, že i základní verze Astry dostanou ten rozměrný dvojitý displej přístrojů a infotainmentu se dvěma 10" obrazovkami a s Bluetooth pojmenovaný jako Pure Panel. Základní verze bude mít také kompletní LED osvětlení auta včetně samočinných předních světel. Ano, vpředu nejsou xenony nebo žárovky ale moderní LED světla.

Foto: Dalibor Žák

Opel se tradičně snaží i v nižším segmentu nabídnout prvky výbavy, které bývají obvyklé spíše u luxusnějších a dražších vozů. Spousta je toho už v základu bez nutnosti trapných příplatků za naprosté samozřejmosti

U Opelu nemůžou chybět ani oblíbená AGR sedadla, i když ta v základu nejsou. Každopádně už základní Astra s cenou pod půl milionu má všechno, co můžete potřebovat, včetně parkovacích senzorů, koženého volantu, zmíněných LED světel a armády bezpečnostních asistentů.

I základ pojede přes 200 km/h

Pokud jde o motory, tak základem je modernizovaný tříválec 1.2 Turbo, zde prodávaný ve verzích o výkonu 81 kW s šestistupňovým manuálem (který rozjede aerodynamicky dobře odladěnou Astru na 203 km/h), případně v silnějším provedení 96 kW, které může mít alternativně i osmistupňový automat s měničem točivého momentu (obě verze pojedou 210 km/h). Benzinové tříválce mají udávanou spotřebu 5,4 až 5,8 l/100 km.

Nechybí ani diesel, konkrétně čtyřválec 1.5 CDTI o výkonu 96 kW, který může být buď s šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Manuál vytáhne 210 km/h, automat je u dieselu o 3 km/h pomalejší. Tabulková spotřeba dieselu je 4,4 až 4,7 l/100 km.

Vrcholem je prozatím plug-in hybrid se čtyřválcem 1.6 Turbo o celkovém výkonu 133 kW standardně s osmirychlostním automatem, později přijde ještě výkonnější verze plug-in hybridu o výkonu 165 kW. Základní plug-in hybrid umí 225 km/h, ten silnější 235 km/h. Udávaná spotřeba je 1,1 až 1,4 l/100 km, ale to samozřejmě v případě využití elektrické energie v plně nabité záložní baterii. Jelikož se u Astry nepočítá s elektromotorem vzadu (a tedy ani složitější zadní nápravou) pro případnou čtyřkolku, zřejmě tohle bude vrcholná verze, protože hybrid o výkonu 300 koní (221 kW) potřebuje ještě jeden motor právě vzadu.

Nový Opel Astra: Ceník a výbavy

verzeEditionEleganceGS LineUltimate
1.2 Turbo 81 kW 6M479 990,-539 990,-------
1.2 Turbo 96 kW 6M499 990,-559 990,-579 990,----
1.2 Turbo 96 kW 8A549 990,-609 990,-629 990,-689 990,-
1.5 CDTI 96 kW 6M549 990,-609 990,-629 990,----
1.5 CDTI 96 kW 8A599 990,-659 990,-679 990,-739 990,-
1.6 T PHEV 133 kW 8A799 990,-859 990,-879 990,-939 990,-

Jak můžete vidět, automatickou převodovku lze mít u všech výbav a připlácí se za ní 50 000 korun (což je tedy docela dost). Jednotlivé výbavy jsou opravdu bohaté a nebudeme vypisovat vše. Vypíchneme jen ty nejdůležitější prvky. Opel se opět snaží i s Astrou přinést do tohoto segmentu prvky výbavy, které jsou obvyklé spíše ve vyšších třídách a u luxusních vozů. Příplatky za fajnovosti pak nejsou vyloženě vražedné.

Základní výbava Edition obsahuje mimo výše uvedených věcí ještě 16" hliníkové disky, bezklíčové startování, kožený volant, přední i zadní parkovací senzory, tempomat, mlhovky, bezdrátovou projekci telefonu, automatickou klimatizaci a dešťový a světelný senzor. I v základu si můžete připlatit rozumných 5 000 Kč za vyhřívaný volant (to chcete!), AGR sedačku řidiče včetně vyhřívání obou předních sedadel (12 500 Kč) či za bezdrátové indukční nabíjení telefonu. Nic víc opravdu člověk už nepotřebuje, takže i s lepšími sedačkami a vyhřívaným volantem se základní Astra vejde do půl milionu.

Foto: Dalibor Žák

Už základní výbava má vpředu full-LED světlomety, ale neumějí to „chytré“ zatmavování jednotlivých segmentů kvůli ochraně protijedoucích aut. To zvládají až příplatková světla vyšších výbav

Vyšší stupeň výbavy Elegance má 17" kola, 180° parkovací kameru, adaptivní tempomat, vylepšený infotainment, bezklíčový přístup, dvouzónovou klimatizaci a AGR sedačku řidiče v základu. Stupeň GS Line má také 17" kola, černě lakovanou střechu a další detaily exteriéru, jiný přední nárazník, 360° parkovací kameru, sportovní volant včetně vyhřívání (i sedadel), černé čalounění stropu a hliníkové pedály.

Nejvyšší výbava se jmenuje Ultimate a ta už má vlastně úplně všechno včetně vylepšených Pixel Matrix LED světel, head-up displeje, schopnosti částečně autonomní jízdy, AGR přední sedadla z Alcantary, 18" kola a další rozmazlující drobnosti.

Standardně pak máte na Astru pětiletou záruku s limitem 100 000 km (na pohon), připlácet lze za rozšířenou záruku na celé vozidlo na pět let (11 301 Kč), případně za další asistenční a servisní balíčky. Tam se to pak liší podle výbavy a motorizace.

Jinak pokud si chcete udělat předběžnou kalkulaci nákladů, tak na tříválec 1.2 Turbo je nastaven přísný servisní interval 1 rok nebo 15 000 km (protože Česko bylo označeno jako země s nekvalitním palivem), plug-in hybrid má interval až 20 000 km a jen diesel 1.5 CDTI má ten fleetový interval na 30 000 km. Pro soukromníka, který si chce auto déle nechat, doporučujeme olejový interval zkrátit na 15 000 km jako u benzinového tříválce.

Kombi bude ještě letos

Během pár měsíců se představí také praktický kombík Astra ST, od kterého Opel očekává především v tom fleetovém segmentu opravdu hodně. Pod kapotou se asi nějakého dalšího překvapení nedočkáme (pokud tedy nepočítáme již ohlášenou plně elektrickou verzi, která přijde v roce 2023). O kombíku byste měli vědět, že dostane delší rozvor než hatchback, který je i tak proti předchozí generaci o trochu prodloužený, a takhle na první dojem působí zcela dostatečně prostorně.

V ceníku si pak ještě počkejte na silnější verzi plug-in hybridu, která zřejmě bude stát přes milion, ale nepředbíhejme. O ceně elektrické verze se ještě nemluví, ale neměl by to být žádný velký úlet už z toho důvodu, že auto nebude na evropském trhu zatíženo tzv. „emisní pokutou“. Odhadujeme, že cenově se třeba od plug-in hybridu nebude už zas tak moc lišit. Ale na to je ještě moc brzy.

Reklama

Související témata:
Načítám