Hlavní obsah

Nissan GT-R v Británii končí. Můžou za to hlukové předpisy

Foto: Nissan

Z pohledu věci neměl vůbec fungovat. Velký, tučný a přemotorovaný. V reálu to byla extrémně rychlá bestie za všech okolností

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nissan ve Velké Británii oznámil, že od března letošního roku přestává prodávat Nissan GT-R. Neplní totiž hlukové limity. Problém z ostrovů se ale bude týkat celé Evropy. A protože automobilka už dříve oznámila, že nebude v Evropě nabízet ani nové zetko, je to pro nás defacto konec sportovních Nissanů.

Článek

Byl jsem jako instruktor i novinář u toho, když ho uváděli na trh. Strávil jsem v něm spoustu času na testovacím okruhu Bosch v Německu a pak v Mostě, vodil jsem ho po mých oblíbených okreskách a jezdili jsme spolu i na Ringu. Na rozdíl od první generace byla ta druhá vycizelovanější a víc vás vtáhla do děje. Teď GT-R v Evropě postupně končí – přesahuje hlukové limity.

Sportovní auta musí mít zvuk! Patří to k jejich charakteru, je to jedna z těch věcí, co vám spolehlivě zježí chlupy na těle, a milujeme, když slyšíte, jak si motor při brzdění a podřazení před zatáčkou odplivne, aby pak zase nabral plnou sílu na výjezdu. Nissan GT-R nebyl výjimkou, a protože většina jeho majitelů namontovala laděné výfuky, bylo to často opravdové hromobití. A to teď skončí. Stejně jako Nissan GT-R. Bojím se, že tohle je jen začátek.

Všeobecná hluková norma pro osobní automobily platí beze změn od roku 1996. Důvodem není žádné opomenutí – jen zatím nedošlo ke shodě. A tak se některé země rozhodly vzít to do svých rukou, jako první to bylo Rakousko a Francie, omezení hlučných aut a motorek platí i ve Velké Británii. Aktuální norma stanoví nejvyšší hladinu hluku v rozmezí 74 až 80 decibelů, to dle výkonu stroje. V Rakousku vám mohli hluk změřit policisté a následně vám dát pokutu a zakázat další jízdu, ve Francii a Británii testují radary, které by hlučné stroje nahlásily úplně stejně, jako když překročíte povolenou rychlost.

Tiskový mluvčí Nissanu ve Velké Británii řekl: „Mohu vám potvrdit, že třináct let po evropském představení ikony, auta, které fascinuje vysokým výkonem i ovladatelností, prodeje GT-R skončí v březnu 2022 kvůli novým předpisům.“ A pravděpodobně to bude stejné po celé Evropě.

Nebude trvat dlouho a měření hluku bude běžnou součástí prohlídky na STK. A spousta aut potom bude mít problém. Už nyní se měří hluk na většině okruhů v Evropě a osobně jsem zažil, jak na Nürburgringu zakázali další jízdy hned dvěma Nissanům GT-R. A třeba Ferrari 488 Pista neprošlo měřením hluku ani se sériovým výfukem.

Pro fanoušky sportovních Nissanů je tahle zpráva opravdovým důvodem ke smutku, protože to znamená, že sportovní Nissany jsou v Evropě prakticky mrtvé. Automobilka už dříve oznámila, že zmenšující se evropský trh sportovních vozů a specifické předpisy o emisích způsobují, že Nissan není schopen uvést na místní trh novou generaci modelu Z. Těch úprav a následných homologací by bylo zkrátka tolik, že by se jim to nevyplatilo. A teď skončí i Godzilla.

Foto: Nissan

Taky jste se na něj těšili? Máme smůlu.

Šéf globálního designu Nisanu Alfonso Albaisa již dříve v rozhovoru pro Autocar zmínil, že nová generace GT-R bude nejen nějakým způsobem elektrifikována, ale také bude mít revoluční design. Podle všeho je ale vysoce pravděpodobné, že ani ta se v evropských showroomech neobjeví…

RIP Nissan GT-R.

Reklama

Načítám