Článek
Motorkářský veletrh EICMA, který se každoročně koná na začátku listopadu v italském Miláně, představuje hlavní evropské motorkářské novinky na další rok. Vedle motorek se samozřejmě ukazuje spousta příslušenství, od oblečení přes cestovní výbavu až po komunikační systémy, které se dostávají do popředí zájmu.
My se teď ale podíváme hlavně na motorky, a to od těch nejznámějších značek. Je potřeba připomenout, že výrobci často jen dají motorkám na další rok nové barvy a vydávají je za „zcela nové“ stroje, aniž by se na technice cokoliv změnilo. Ovšem teď už aspoň třeba rozšiřují výbavu, ladí elektroniku a doplní nějakou zajímavou verzi, aby se opravdu dalo mluvit o nové motorce. Některé novinky jsme si už ukázali samostatně. Vezmeme to podle abecedy a velkou japonskou čtyřku si necháme na konec. A na konci článku najdete taé velkou galerii fotek přímo z výstaviště.
Aprilia

Na stánku skupiny Piaggio si můžete prohlédnout stylové Vespy, Moto Guzzi a také Aprilie, třeba nový univerzální maxi skútr SR GT 400, který se prý nebojí ani terénu.
Italská značka ukázala nový maxiskútr SR GT 400, který zdvojnásobil velikost motoru (jednoválec má teď 36 koní) a hlavně podle vzoru svých menších příbuzných se jedná o „adventure“ skútr, který se nemusí zastavit tam, kde končí asfalt. Pomoci mu má například vyšší světlost podvozku, dostanete i nastavitelný štítek a chybět nebudou pořádné brzdy. Začínající motorkáře určitě osloví sportovní RS 457 GP Replica, na kterou stačí řidičák A2. Dostala barvy továrního týmu MotoGP, jehož speciál si můžete na výstavě prohlédnout také.
BMW

Nové enduro BMW F 450 GS bude k dispozici v několika verzích (víc terénní nebo víc silniční) a základ přijde na 169 tisíc korun.
Německá značka představila vstupní model do světa GS, tedy mezi populární dual-sporty a endura. Model F 450 GS si půjčuje mnoho stylistických prvků právě z nového „plnotučného“ R 1300 GS, ale celkově je to poměrně jednoduchá motorka, která se bude nabízet za zajímavou cenu, v tomto případě od 169 000 Kč. Když neuletíte v katalogu příslušenství, dá se i bavorák koupit za „japonské“ peníze.
Řadový dvouválec, který je nosným prvkem, má 48 koní a 43 Nm, takže na F 450 GS stačí řidičák A2. Na motorku si můžete objednat i novou odstředivou spojku ERC (Easy Ride Clutch), je tu ale i oboustranné rychlořazení. Klasická spojková páčka tu bude vždycky. Připlatit si pak můžete za různá provedení, například Sport, Exclusive nebo GS Trophy. Ta poslední je nejdražší a stojí 188 190 Kč.
CFMoto

CFMoto se toho nebojí a představuje šílený superbike s čtyřválcem o výkonu 210 koní.
Čínská značka se usadila na evropském trhu a díky spolupráci s KTM začíná mluvit velkým výrobcům do práce. Teď se představuje novinka ve formě dual-sportu 1000 MT-X. Ten vychází z dříve představené osmistovky, ale dostal řadový dvouválec 946 cm3 vyvinutý ve spolupráci s KTM, znáte ho třeba z modelu Duke 990. V terénním CFMoto má 113 koní a 105 Nm. Enduro s nádrží na 22,5 litru slibuje veliký dojezd. K dispozici budou dvě verze s různou výškou sedel a světlostí podvozku. Jedna bude víc na silnici a druhá spíše do terénu.
Model 800MT-ES dostal nový elektronicky řízený podvozek, který už vzniká údajně jen podle čínských not, není to tedy převzatý systém od někoho jiného. Novinkou je i naháč CFMoto 675 NK GP, odkazující na úspěchy týmu CF Moto Aspar v Moto3 a Moto2. A aby toho nebylo málo, Číňané ukázali i prototyp ostré motorky V4 1000 SR-RR, což není nic jiného než asijská odpověď na Ducati Panigale V4. Litrový čtyřválec má mít 210 koní a celá motorka má vážit pod 200 kg. Motorka má dokonce aktivní aerodynamiku! Prodávat se má už za rok.
Ducati

Ducati ukázalo celou řadu modelů s novým dvouválcem, především pak nový Monster. Je lehčí než předchůdce a vrací se trochu ke svým kořenům.
Legendární chuligán Ducati Monster se dočkal velké modernizace, kdy se design tak trochu vrací ke kořenům, ale pořád je to moderní sportovní naháč. Spíše se jen oživují klasické designové prvky. Monster ale dostal také jinou základní ergonomii - řídítka jsou o 7 mm více vpředu a nahoře. Sedlo je o 5 mm výš. Lze si ale připlatit za kit pro snížení o 20 mm, dalších 20 mm lze snížit kitem úpravy podvozku. Ducati s tím cílí i na menší postavy a motorkářky.
Nás ale bude zajímat hlavně technika, a tou je příchod nového dvouválce 890 cm3 již bez desmodromického rozvodu. Motor je lehčí (celá motorka je o 4 kg lehčí než předchůdce) a má teď 111 koní a 91 Nm. Zajímavostí je použití proměnného časování ventilů, které se začíná v motorkách rozmáhat (má ho i náš dlouhodobě testovaný skútr NMax 125). Samozřejmostí je pak moderní displej, pokročilý nastavitelný podvozek a možnost připlácet za mraky doplňků a příslušenství, na čemž vás Ducati tradičně pořádně podojí.
Na stánku Ducati se ukázal také nový Hypermotard V2 právě i s novým dvouválcem bez desma. V tomto šíleném motardu má litrový dvouválec 120 koní, je uchycený ve zcela novém rámu a motorka je proti předchůdci lehčí až o 14 kg. Spolu s ním Ducati ukázala speciální Panigale V2 v barvách závodníků MotoGP, modernizovaný offorad DesertX a také krosky Desmo450 Enduro & Desmo250 MX.
Indian
Hned jednou z nejdůležitějších novinek není motorka jako taková ,ale informace, že se značka Indian odděluje od koncernu Polaris. Na veletrhu EICMA se značka nepochlubila převratnou novinkou, ale přivezla jen modernizované modely. Sport Scout RT je moderní sportovní cruiser doplněný o plastové boční kufry, jehož dvouválec PowerPlus 1250 cm3 má 105 koní. Druhým novým strojem je menší a levnější Sport Scout Sixty, který má litrový dvouválec o výkonu 85 koní, ale který můžete uškrtit na 48 koní, aby na něm šlo jezdit s řidičákem A2. Ostatních modelů se týkají jen nové barvy, doplňky a drobné detaily.
MV Agusta

MV Agusta Brutale v limitce čítající jen 300 kusů nebude nic levného. Ale v nabídce jsou stroje i pro ty, kteří nechtějí za motorku dávat milion.
Italská exkluzivní značka přivezla modernizovaný dual-sport a rovněž legendárního naháče Brutale v nové limitované edici. Srdcem nových modelů je tříválec 931 cm3. V Enduru Veloce je laděný na 124 koní v 10 000 otáčkách a 102 Nm v 7000 otáčkách (85 % je k dispozici od 3 500 otáček). V ostrém naháči Brutale Serie Oro má dokonce 148 koní v 11 200 1/min a 107 Nm v 8 400 1/min.
Zatímco limitka Serie Oro omezená na tři sta kusů bude spíše pro movité motorkáře, je tu i cenově atraktivní vstupní model Brutale 800. Ten se dočkal posílení tříválce na 113 koní a 85 Nm a upravené převodovky s jemnějším řazením. Motorky MV Agusta jsou postupně doplňovány moderními prvky dle současných standardů a nadšenci určitě ocení jejich exkluzivitu a výrazný design.
Royal Enfield

Royal Enfield umí pořád nabídnout neuvěřitelně stylové stroje. Samozřejmě to má jen svoje kupce, ale tenhle design snad nikdy nezestárne.
Indická značka s britskými kořeny přivezla do Milána hlavně nový retro cruiser Bullet 650 a slaví tak 125 let existence. Novinka vychází ve velkém z modelu Classic 650 a půjčuje si základní koncepci podvozku i vzduchem chlazený dvouválec s parametry 48 koní a 52 Nm. Motorka s hmotností 243 kg je poctivý kus železa (a sem tam nějakého toho plastu), a i když vypadá jak z 60. let, je to veskrze moderní stroj se vstřikováním, ABS a dalšími nezbytnostmi. Indická značka rovněž přivezla koncept offroadu Himalayan 750 s větším motorem a také další novinky, hlavně pak různé nové edice, rozšíření výbav, nové doplňky a podobně.
Triumph Trident 800

Triumph přivezl hlavně novou sportovní osmistovku. Modernizace se dočkaly ale prakticky všechny jeho modely.
Triumph sice přišel s obrovským množstvím drobných změn svých modelových řad, ale hlavní novinkou je sportovní naháč Trident 800. Není to jen model 660 s větším motorem, má jiný rám i podvozek. Tříválec 798 cm3 má teď 115 koní a 98 Nm a je jasné, že tím Triumph útočí na MT-09 a XSR900 od Yamahy.
Trident 800 má samozřejmě veškeré náležitosti moderní sportovní motorky, tedy oboustranné rychlořazení, radiální brzdové třmeny s ABS řízené šestiosou inerciální jednotkou (ono se tomu těžko říká „stabilizace“, ale vlastně je to něco na ten způsob), tempomat, multifunkční displej a podobně. Navíc tu máte drobný štítek vpředu, designový klín pod motorem a možnost připlatit si za laděný Kraválovič… ehm, pardon… Akrapovič.
Japonská čtyřka přiváží dost novinek
Honda

U Hondy se to točí hlavně kolem nové řady CB1000 s retro naháčem a také cestovním polokapotovaným provedením.
U Hondy je hlavní novinkou naháč CB1000F, o kterém jsme už psali. Litrová retro motorka navazuje na moderního Horneta a pokouší se oživit tradici velkoobjemových čtyřválcových „Univerzálních japonských motorek“, které během poslední dekády vymřely. Přitom stačí jen vzít techniku svého největšího naháče, dát mu trochu tradičnější pozici jezdce a kulaté světlo. Zrovna Yamaha a Suzuki by se mohly v tomto přístupu učit.
Aby toho nebylo málo, na technice CB1000 vznikl ještě polokapotovaný sportovní cesťák CB1000GT, ten se zařadí zřejmě nad dvouválcové NT1100, které je víc cesťák než sporťák. GT má nádrž na 21 litrů, můžete si přikoupit cestovní sadu s velkými kufry a zvýšeným plexi a samozřejmě dostanete nastavitelný, dokonce elektronicky řízený podvozek. Honda už oznámila i cenu 339 900 Kč, což je velice zajímavá nabídka. Proti naháči CB1000 dostanete samozřejmě příjemnější sedlo, delší zdvihy podvozku a více turistickou ergonomii.
Honda přivezla také koncept moderního naháče V3R 900 se zvláštním vidlicovým tříválcem a přeplňováním elektrickým kompresorem. Technické detaily ještě neznáme, ale motorka vypadá až výhružně blízko sériové výrobě. Dalšími novinkami Hondy je pak možnost objednat zajímavou „automatickou“ spojku E-Clutch za příplatek 10 000 Kč také pro dvouválce řady 500 a 750 (například i pro ikonický XL Transalp). Do Evropy rovněž míří i elektrická motorka WN7 s krátkodobým výkonem až 50 kW. Modernizace se dočkaly i populární skútry Hondy, například SH125i.
Kawasaki

Kawasaki přivezla spoustu novinek, mezi nimi i tuto okřídlenou Ninju. Velkou novinkou je ale také lehké enduro KLE 500.
Hlavní novinkou u značky Kawasaki je kompaktní dual-sport KLE 500, který navazuje na klasická endura. Pětistovka má dvouválec 451 cm3 známý z ostatních modelů, a i když neznáme údaje, vypadá to na výkon 45 koní. U off-roadu je ale důležitější odstupňování a například sekundární převod je „terénních“ 15/46. KLE má vpředu 21“ kolo se zdvihem 210 mm (vzadu je zdvih 200 mm), sedlo vysoké 860 mm a nastavitelný štítek. Vpředu je nenastavitelná obrácená vidlice, vzadu centrální tlumič KYB s nastavitelným předpětím.
Ostatní modely značky Kawasaki prošly spíše jen drobnými modernizacemi. Fanoušci supersportů určitě zaznamenali, že rakety ZX-10R a RR dostaly novou přední kapotáž s aerodynamickými křidélky, což je opravdu podivná móda motorek inspirovaná v MotoGP. Další změny jsou spíše kosmetické.
Modernizace se dotkla také modelů Z900RS a Z650. Devítistovka ale vypadá furt stejně, jen přibylo rychlořazení, tempomat a prý i jemnější reakce na plyn. Motor posílil o pět koní na 116. Kawa odolala a nechala na Z900RS klasické ručičkové budíky. Menší řada Z650 dostala nové provedení S s novou maskou, širším a vyšším sedlem a řídítky o 40 mm víc vpředu a 10 mm výš. A když už jsme u naháčů, v nabídce bude znovu i velký naháč Z1100 s čtyřválcovým motorem 1043 cm3 o výkonu „jen“ 136 koní, ale masivním krouťákem 113 Nm.
Suzuki

Hlavní novinkou u Suzuki je cestovní SV-7GX s osvědčeným dvouválcem z nahatého es-véčka. Nová je i GSX R1000R a modernizace se dočkaly V-Stromy.
Velkou novinkou je cesťák střední velikosti SV-7GX, který si bere klasické dvouválcové „véčko“ 645 cm3 z modelu SV. Má 73 koní a 64 Nm a soupeř je jasný - nová Yamaha Tracer 7. Motorka je koncepčně poměrně jednoduchá, takže u základního SV-7GX nečekejte nastavitelný podvozek. Ale dostanete rychlořazení, velkou nádrž na 17,4 l a moderní multifunkční displej. Teď už jen zbývá počkat na cenu. Ve střední kategorii toho má Suzuki teď dost, ale vypadá to, že řada s číslicí 7 se bude od řady 8 s řadovým dvouválcem dost lišit a cenově by měla být pod ní.
Suzuki se dále chlubí novým litrovým superbikem GSX-R1000R s proměnným časováním ventilů a dokonce duálním vstřikováním pro lepší reakci na plyn a vyšší výkon. Myslelo se ale i na denní používání a běžný provoz, takže je tu třeba asistent spojky pro její lehčí ovládání. Modernizace se dočkala i řada dual-sportů V-Strom a vidět můžeme i nový motard DRZ.
Yamaha

Spoustu novinek má i Yamaha. Tracer 7 dostal automat, je tu nová ostrá R7 a také třeba upravené XSR 900 v ikonických barvách Kennyho Robertse.
Yamaha rovněž připravila několik zajímavých novinek, například retro sporťák XSR900 GP v legendárních barvách Kennyho Robertse. Pro okruhové střelce bude určitě zajímavá nová R7 s vylepšenou elektronikou a podvozkem. Ta vstoupí do nového okruhového šampionátu FIM World Sportbike Championship. Třída „školních“ supersportů se nám tak pěkně rozrůstá. Další novinka zaujme cestovatele, neboť zajímavý automat Y-AMT teď už může mít i populární cestovní Tracer 7 s dvouválcem CP2. Jelikož už byl automat v roce 2025 k dispozici pro naháč MT-07, bylo jen otázkou času, kdy ho dostane i Tracer.
Další novinkou je Ténéré 700 World Raid, což je vlastně nabušená verze slavného dual-sportu pro ty, kteří to s cestováním (a skákáním) mimo asfalt myslí vážně - velká 23litrová nádrž, tempomat, větší plasty pro lepší ochranu před počasím, vyšší sedlo, ale třeba i vyšší zdvihy podvozku a tlumič řízení. Dostanete i vypínatelné ABS (a to klidně jen vzadu, nebo na obou kolech). Aby to začínajícím šestnáctiletým nebylo líto, tak Yamaha doplňuje nabídku o lehké malé enduro WR125R. Pro motokrosaře bude třeba zajímavá elektrická YE-01 vycházející z YZ450F. Prozatím se představila ve formě konceptu, ale pro elektrické krosky se chystá nová závodní kategorie MXEP, takže tyhle motorky brzy uvidíme v akci.
V nabídce se objevuje i nový skútr NMax 155 Turbo. Ne, nemá přeplňování, ale dostal elektronicky řízený variátor. Objem 155 cm3 je důsledek předpisů v Itálii, kdy menší motory nesmí na dálnice. NMax 155 Turbo bude k dispozici jen ve verzi Tech Max s TFT displejem, navigací a lepším sedlem. Navíc má ale také třeba vylepšené zadní tlumiče. Elektronicky řízený variátor má ještě efektivněji využívat tuto bezestupňovou převodovku dle aktuálních podmínek a nabízí dokonce jezdci různé stupně „řazení“. Yamaha ukázala i vrcholný TMax v limitované edici na oslavu 25 let modelu.
Čína (a Indie) nespí a rozrůstá se

Číňané už se nebojí vstupovat do trhu supersportovních motocyklů. No, uvidíme, jak se jim bude proti zavedeným značkám dařit.
Útokem vzaly evropský trh čínské značky, které už fušují do řemesla i zavedeným výrobcům. Motorkáři mají z čeho vybírat, a to jak mezi budgetovými stroji, tak už i v té trochu dražší a výkonnější třídě. Díky čínským (a také indickým) investicím se podařilo oživit mnoho již zaniklých nebo skomírajících značek.
Zatímco výroba probíhá hlavně v Asii, tak vývoj často v zemi původu, například ve Velké Británii a Itálii. Spousta výrobců také používá licenční techniku, ať už jsou to třeba motory od KTM nebo různé klony motorů a převodovek Hondy. U nás je asi nejznámější značka CFMoto, ale dopředu se tlačí i třeba QJ Motor, SWM, Zontes a další. Určitě už jste slyšeli i o značkách Brixton, Benelli a třeba Voge.

Moto Morini chce oslovit hlavně v té cenově citlivější kategorii trhu. Nabízí několik zajímavých modelů nejen pro začínající motorkáře.
Nového začátku se tak dočkala i slavná britská značka Norton, která na veletrhu EICMA 2025 představuje zcela nový superbike Manx R s dvanáctistovkou V4 o výkonu 206 koní. Z něj je odvozený i sportovní naháč Manx se stejnými parametry. Tohle je jasná snaha sebrat nějaké zákazníky značce Ducati. Cenově citlivější zákazníky má naopak zaujmout dual-sport Atlas a cestovní Atlas GT. K nám ale nové Nortony zřejmě dorazí až za rok.

Na trh se vrací i britská značka Norton. Vedle tohoto superbiku s výkonem přes 200 koní (a odvozeného naháče) se ale bude prodávat i cestovní enduro s dvouválcovou šestistovkou.
Znovuoživenou značkou je třeba i slavná Moto Morini. Ta v Miláně ukazuje lehké enduro Kanguro 300 s jednoválcem o výkonu 34 koní a rovněž neo-retro naháče 3 ½ Sport s dvouválcem 350 cm3 do V o výkonu 32 koní, který odkazuje na revoluční model ze 70. let. Indické kořeny má zase britská značka BSA, která v Miláně ukázala „malé“ adventure enduro Thunderbolt s výkonem jen 29 koní, ale zajímavým neo-retro designem.
Čínská značka QJ Motor přivezla spoustu novinek, třeba velice zajímavý naháč EQVVS 600 Café Racer, který se zatím představuje ve formě konceptu, ale podle všeho se dočkáme i produkční verze. Zajímavostí motorky je netradiční koncepce rámu a vidlicový čtyřválec 561 cm3 z cruiseru SRV 600V o výkonu 69 koní. Stejná značka představila i adventure bike Rhino 900 ADV s novým tříválcem 0,9 l o výkonu 120 koní, který je jasnou odpovědí na nový Tracer 9 od Yamahy. Čínská značka QJ myslí i na začínající a přivezla spoustu modelů v kategorii do 300 nebo 450 cm3.
Podrobné informace o novinkách určitě najdete na internetových stránkách výrobců, tak vás odkážeme tam. Tady všechno vypisovat nebudeme. Podívejte se ale aspoň do galerie na fotky přímo z výstaviště, ať se můžete namlsat.
Celou zimu máte dost času přemýšlet nad tím, jakou motorku si na jaře pořídíte. A je celkem jedno, jestli to bude skútr na dojíždění, nějaké „moderní retro“, sportovní šílenost, pohodlný cesťák anebo klasický starý čtyřválcový naháč se vzduchem chlazeným motorem.













