Hlavní obsah

Máme skvělý tip na investiční motorku: Nádherný velký japonský vzducháč pořád pořídíte za dobrý peníz

Foto: Dalibor Žák
12:30
12:30

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Moderní motorky jsou super. Jsou rychlé, praktické, použitelné a hlavně nesmírně spolehlivé. Ale trochu jim chybí duše a charakter a začínají být všechny strašně podobné. Tak co koupit nějakou starší klasiku, na které třeba ještě jednou vyděláte?

Článek

Když se chci jen v klidu „vyvětrat“, tak mám na moderních sportovně-cestovních motorkách pocit, že jsou takové mdlé a vlastně to žádná velká zábava není. Moc se mi líbil klasický dvouválec Royal Enfield Interceptor, který jsem nedávno testoval. Začal jsem i uvažovat, že si ho koupím, ale nakonec jsem sám sebe přemluvil, že prostě chci klasický velký vzduchem chlazený čtyřválec z Japonska. Jenže jaký?

V Evropě velké „vzducháče“ už dávno podlehly emisním normám, ale spolu s nimi je upozadily i měnící se trendy. Zákazníci prostě začali kupovat trochu jiné motorky (hlavně praktické dual-sportymoderní sportovní naháče) a výrobcům se už nevyplatilo homologovat velké vzducháče či jiné klasické naked-biky na nové emisní normy, když po nich není poptávka. Dnes už vypadá „univerzální japonský motocykl“ úplně jinak.

Zmizely i jiné velké stroje japonských značek, například obrovské luxusní dvouválcové cruisery ve stylu harleyů a velké cesťáky. Tyto stroje teď už koupíte jen v USA, kde je trh pořád dost velký. Nicméně teď se tyhle motorky zase vrací, i když s moderní technikou. Těšíme se na novou Hondu CB1000 F, zajímavé je Suzuki GSX-8TT a i Yamaha chystá jedno překvapení.

Klasika, přesto dostatečně moderní a použitelná

Abych to zkrátil. Z těch velkých čtyřválců jsem vybíral jen mezi Suzuki, Hondou a Yamahou. Nakonec jsem z výběru vyřadil i Suzuki a rozhodoval se mezi opravdu klasickou Hondou CB 1100 EX a trochu moderněji vypadající (a jezdící) Yamahou XJR 1300, ovšem už modernizovanou se vstřikováním (tedy vyrobenou po roce 2007).

Foto: Dalibor Žák

Takovou motorku už vám dnes nikdo neprodá - velký řadový čtyřválec chlazený vzduchem (a taky trochu olejem). Důvod je prostý - emisní normy a hlavně měnící se požadavky zákazníků a neochota vyvíjet jeden jediný motor pro velmi okrajový segment trhu.

Ačkoli mám yamahy rád, už jich mám doma dost a chtěl jsem udělat změnu. Jenže nabídka Hondy byla mizerná a ceny vysoké (to už si rovnou můžu koupit toho nového Enfielda v záruce). Tak jsem se vrátil zpátky k XJR a hledal. A hledal jsem dlouho. Vlastně se to celé změnilo v klasický koloběh otevírání a zavírání inzerátů, asi jako když se večer doma z nudy zvedáte z gauče a chodíte otevírat ledničku. Sledoval jsem pořád ty samé motorky s větším či menším množstvím úprav, ale já chci naprosto originální, sériový stroj.

Co je to „univerzální japonský motocykl“?

Pro velké moderní japonské motorky se v 70. letech minulého století vžilo označení „univerzální japonský motocykl“. Nejprve to bylo trochu pejorativní označení od amerických a britských magazínů, ale moderní technika, provozní spolehlivost a špičková dynamika těchto strojů vlastně ze zkratky UJM vytvořila jakýsi standard moderní sportovní motorky.

Ikonou je Honda CB750, která svým příchodem v roce 1969 definovala tuto kategorii. V roce 1972 přišla podobná Kawasaki Z1, Suzuki GS750 následovalo v roce 1976 a nakonec se v roce 1978 přidala i Yamaha s modelem XS Eleven. Motorky této „standardní“ koncepce vydržely v nabídce po několika modernizacích prakticky až do počátku tohoto desetiletí.

V Evropě ale začaly tyto motorky vymírat už před novými emisními normami. Kawasaki s modelem Zephyr 1100 skončila už v 90. letech a přešla dávno na moderní vodou chlazené motory, i když klasický styl si motorky zachovaly vlastně dodnes (Kawasaki Z900RS). Suzuki GSX1400 skončilo v roce 2008 (teď je v nabídce jen malá GSX-8T nebo Katana), Honda CB 1100 EX a Yamaha XJR 1300 to zabalily v roce 2018. Honda teď chystá velký návrat s novou CB1000 F, Yamaha vlastně přímého pokračovatele v nabídce nemá. Moderní „standardní motorky“ už ale mívají chlazení vodou, vzducháč koupíte maximálně maloobjemový.

Když se v inzerci objevila XJR 1300 u Ostravy s necelými 9000 km, navíc po malém pádu ze stojánku na levou stranu, vlastně jsem jí nevěnoval moc pozornosti. „To určitě, tak málo najeto a ještě spadlá… Vždyť mají tyhle motorky běžně najeto 50 tisíc a víc,“ říkal jsem si. Člověk ale nesmí podléhat emocím a mýtům a měl by všechno dobře promyslet.

Rozmyslete si, co vlastně chcete

„Každá motorka má pohádku, proč má najeto tak málo. Někdy to ale prostě může být tím, že je s motorkou nějaký problém, takže se s ní nejezdí,“ říká Tomáš Kabourek, který se v Písku věnuje servisu a prodeji motorek Yamaha už mnoho let a kam se svými stroji teď jezdím. Já jsem ho samozřejmě se svými výmysly ohledně ojetého XJR zaměstnával neustále, protože jsem mu posílal různé motorky z inzerce, co si o nich myslí.

Foto: Dalibor Žák

Nízké kilometry jsou u motorky na investici bonus, ale hlavní by měl být především transparentní původ stroje a zcela originální stav, klidně i s kosmetickými vadami. Mimochodem, tyhle klasické budíky jsou fakt parádní. Škoda, že dnes mají i moderní retro motorky jen displeje.

„Stačí VIN motorky a sám si na stránkách Yamahy pro vyhledávání dílů najdeš aspoň to, jestli na motorce odpovídá její barva. Individuální zakázkové úpravy jsou jedna věc, ale zpravidla je to jen proto, že někdo přivezl bouranou motorku a tady ji pak dával dohromady z různých dílů, které kde sehnal,“ vysvětluje Kabourek. Jezdit na ní půjde, ale na investici vhodná nebude.

„U starší motorky je dobré si ověřit historii. Tachometr se dá zkontrolovat na stránkách ministerstva dopravy podle záznamů z STK, servisní knížka je u nových motorek už elektronická, takže se nedá ztratit ani falšovat. A motorky prověřuje i Cebia,“ doplňuje odborník z píseckého servisu. „Moderní motorky mají klasickou diagnostiku, takže se můžeme podívat do historie. Třeba krajní hodnoty z náklonového čidla ukážou, že motorka spadla,“ popisuje Tomáš Kabourek a hned dodává. „Padlá motorka nemusí být špatná koupě! Samozřejmě záleží, jak byla opravená.“

Foto: Dalibor Žák

Vzduchem chlazený čtyřválec má objem 1251 cm3, výkon 98 koní a točivý moment 108 Nm. S motorkou (suchá hmotnost XJR je 222 kg) cvičí s prstem v nose.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

Původní XJR 1200 a do roku 2007 i verze 1300 ještě měly karburátory. Tady už je vstřikování, a pokud chcete spíše jezdit, než koukat, je to lepší volba. Samozřejmě mohou servis vyžadovat i vstřiky, ale je s nimi méně starostí než právě s karburátory, které na starých a málo používaných motorkách dost zlobí.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

Olejový chladič je tu dost na ráně a u starších a více ojetých kusů tu mohou být netěsnosti. Vše je potřeba důkladně prohlédnout.

„Prohlédni díly, které se nedají snadno opravit a vyměnit. Na rámu je to doraz řízení a barva na svarech, která může být popraskaná, pokud se rám po pádu ohnul. Špatně a nákladně se také opravují žebra na motoru. Dobré je změřit vrstvu laku na nádrži i na plastech. Různé drobné plastové krytky, stupačky a třeba světla se naopak dají vyměnit snadno,“ vysvětluje Tomáš Kabourek. „Je dobré koukat na těsnění. Pokud odněkud, kde má být jen papírové těsnění, leze tmel, tak je to známka toho, že to někdo neodborně opravoval. A jak říká náš mechanik - nikdy v životě si nekupuj motorku, na které někdo použil červený tmel!“ doplňuje.

Foto: Dalibor Žák

Takto umístěný brzdový třmen je spíše zdrojem potíží. Dostává se do něj dost špíny a snadno se může neopatrnou manipulací poškodit, třeba o obrubník. Celkově je ale XJR velice spolehlivá a kvalitní motorka. Verze se vstřikováním má už jen jeden dlouhý výfuk, verze s karburátory měly kratší „trombóny“ po obou stranách. Originální výfuk je dnes už na motorkách vzácností. Protože kdo s XJR praštil a výfuk poškodil, spíše si rovnou koupil uřvaný laďák než originální tichou koncovku za 36 tisíc korun. Já osobně uřvané motorky nenávidím.

„Pak jsou věci, které budou vyžadovat investici, tedy pneumatiky, brzdové destičky, řetězová sada. U toho se dá vždycky smlouvat o ceně. Ale pak jsou problémy, které nejsou vidět na první dobrou. Typický případ jsou karburátory, hlavně u motorek, které nejezdí. Pokud karburátorová motorka nedrží volnoběh nebo cuká v nízkých otáčkách, ruce pryč. Sice může stačit vyčistit karburátory a nastavit, ale také to stačit nemusí. A kdyby to bylo jednoduché, tak už by to majitel udělal. Může se také stát, že karburátory vlivem biosložky v benzínu, která tam pracovala několik let zavřená ve stodole, už prostě zachránit nejdou. A i když se povede je zrepasovat, ukáže se, že příruby mezi karburátorem a motorem jsou zpuchřelé nebo ztvrdlé, takže to je investice dalších čtyřikrát 3 700 Kč zrovna u XJR,“ vysvětluje Kabourek jeden z hlavních důvodů, který nakonec rozhodl o tom, že jsem hledal modernější stroj s velmi spolehlivým vstřikováním.

Nejste si jistí? Nechte si ji prověřit

Servisní rady jsou jedna věc, ale na motorku se taky člověk musí podívat. Jenže úplně se mi nechtělo se táhnout přes celou republiku, abych pak na místě stejně nic sám pořádně nezjistil. Zas takovým množstvím volného času opravdu nedisponuji. Ačkoli mám zhruba představu, na co se člověk musí při prohlídce zaměřit, nejsem si mezi motorkami tak úplně jistý.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

Každá motorka, kterou kupujete i jako investici do budoucna, by měla mít zcela kompletní historii. A samozřejmě nesmí chybět původní klíče i případné doplňky, které k motorce byly.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

Koupené XJR je českého původu a zatím jen jednou (tedy, teď už vlastně dvakrát) změnilo majitele. Dokonce by i kilometry (ještě nemá najeto ani 10 000 km) měly sedět.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

Je k motorce zcela kompletní původní sada nářadí? I tyhle věci rozhodují o tom, zda má stroj nějaký investiční potenciál.

A tak jsem zabrousil na internet a sháněl někoho, kdo by mi motorku uměl prověřit na místě. Našel jsem kluky z webu MotoLupa.cz, kteří se prověřováním motorek zabývají. Spojil jsem se přímo s Dušanem, zakladatelem tohoto projektu. „MotoLupa vznikla z nadšení pro motorky a z přání pomoci lidem, aby se při koupi nespálili. Dnes tvoříme sedmičlenný tým, který působí po celé České republice a díky tomu šetříme čas i zbytečné cestování za vysněnou mašinou. Naším posláním je, aby lidé koupili motorku, která dělá radost, ne starost,“ vysvětlil zakladatel projektu.

Hned dopředu zjistil, co vlastně chci. Poslal mi mraky užitečných informací a doporučil, které motorky z nabídky vyřadit. Prošel rychle podle VIN všechny nabízené stroje a vždycky našel něco, co nesedí. Ať už je to neodpovídající barva, mezery v historii nebo i podezření na stočení tachometru. „Je to dovoz, mockrát změnila majitele a ještě je tam stočený tachometr jako bonus. Pokud to chcete jako investici, tak bych do toho nešel,“ doporučil u jedné z motorek specialista. Podobně nabádal vyřadit i další stroje z nabídky.

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

V pořádku by měl být i technický stav. Běží všechny válce? Startuje motorka dobře za tepla i za studena? Neteče z ní olej? Funguje převodovka? Jak je na tom podvozek, brzdy a elektronika?

Foto: Dušan F., MotoLupa.cz

U dlouho odstavených (či málo provozovaných) strojů pozor na korozi nádrže. Nečistoty by měl zachytit palivový filtr a většinou bývá na výměnu, pokud to bývalý majitel nedávno neudělal.

„Koukám ještě na tu spadlou s nízkými kilometry. Je to podle všeho motorka českého původu, má jen dva majitele a záznamy z STK ukazují, že by opravdu mohla mít najeto tak málo. Leda by ji někdo vždycky před STK stočil, ale to se mi moc nezdá. Já bych se na tuhle zaměřil jako na první,“ prohlásil zakladatel projektu MotoLupa.cz s tím, že právě Ostravsko je jeho rajón, a že mi motorku prohlédne osobně a podle toho se prý rozhodnu. Tady je samozřejmě potřeba i kooperace prodávajícího, ale s majitelem byla naštěstí naprosto skvělá domluva. Zaplatil jsem prohlídku a pak vlastně jen čekal na informace.

Jak poznat, že je motorka dobrá investice?

  • Musí mít kompletní dokumentaci a historii až do data první registrace
  • Pokud mnohokrát neměnila majitele, je to lepší
  • Kilometry nejsou moc důležité, ale nižší nájezd je vždycky bonus
  • Stroj by měl být ve zcela originálním stavu včetně původních barev, klidně i za cenu přiznaných kosmetických vad
  • Pokud někdo na motorce něco měnil za neoriginální díly, je lepší, když si původní díly schoval (klidně i poškozené, třeba zrcátka, stupačky, výfuk)
  • Je k motorce všechno, tedy klíče, hlavní stojánek, nosič či třeba i sada originálního nářadí?
  • Něčím speciální model si vždycky bude lépe držet cenu
  • Vzácné motorky, kterých je velmi málo, jsou už teď docela drahé (a to včetně strojů masových značek)
  • Rozhodují rovněž módní trendy a vývoj trhu. Je to prostě i o štěstí

V den prohlídky mě začal Dušan doslova bombardovat naprosto detailními informacemi ohledně stavu motorky a zaměřil se i na věci, které bych já sám určitě přehlédl. Například by mě nenapadlo měřit teplotu svodů výfuku, podle čehož se krásně pozná, jestli jednotlivé válce běží, jak mají. Specialista poslal také spoustu videí, jak motorka startuje a funguje. Pak jsme si zavolali, Dušan mi sdělil všechny technické detaily i včetně dojmů ze zkušební jízdy a musím říci, že byl opravdu důkladný. To potvrdil i vstřícný prodejce, když jsem si pak jel nakonec motorku za pár dní vyzvednout.

I po letech je XJR pořád senzační

A co vám budu povídat. To XJR je naprosto fantastická „old-school“ motorka! Nakonec vypadala při předání mnohem lépe, než co by napovídaly fotky v inzerci. Byl jsem o dost pesimističtější, protože realita často bývá horší, než jakou si člověk maluje. Startuje snadno, motor běží krásně, všechno funguje a z motorky nic neteče. Nějaká práce na ní bude, ale není to nic hrozného. Za sebe mám jen doporučení - když si vyzvedáváte málo ježděnou motorku, první věc, kterou musíte udělat, je dofouknutí pneumatik. Vzadu bylo asi 1,9 a vepředu 1,8 baru, což není zrovna mnoho. Vpředu by mělo být 2,5 baru a vzadu 2,9 baru.

Foto: Dalibor Žák

Čistý výhled přes klasické chromované budíky bez kapotáže má obrovské kouzlo. A XJR je pořád, i po skoro dvaceti letech, naprosto skvělá univerzální motorka. Na závodění to není, ale aspoň se na ní dá v klidu courat po okolí. A když člověk chce, zabere ten silný čtyřválec fantasticky.

Prakticky až od polských hranic kousek za Ostravou, kde jsem motorku kupoval, jsem si udělal domů parádní výlet. Vzal jsem to opatrně po okreskách (po snad nejdelším úseku dlažebních kostek mimo obec u nás) kolem vojenského újezdu Libavá na Šternberk, kde se jezdí závod do vrchu Ecce Homo. Následně jsem si zajel po krásné silnici 315 přes Zábřeh, Ústí nad Orlicí a Choceň.

Foto: Dalibor Žák

Hned by si to dal člověk několikrát nahoru a dolů, ale trasa Ecce Homo vede po normální silnici, na kterou lidé vyjíždějí od svých domů. Tady se fakt blbnout nedá. To už je lepší jet na Červenohorské sedlo.

Už jsem tou dobou měl XJR trochu v ruce, ale zas jsem nechtěl moc blbnout. Je to přeci jen starý kus železa, na který ještě nejsem tak zvyklý. Není to jak nové mašiny, na které skočíte, uděláte si pár zkušebních obloučků a už můžete topit pod kotlem. Tady to chce rozvahu a seznamovat se s motorkou postupně. Ona totiž umí pořádně kousnout, o čemž jsem se přesvědčil kousek za Chocní, kdy jsem musel prudce brzdit kvůli řidiči SUV, který neumí používat blinkr a zrcátko.

XJR také docela „chlastá“ a prodávající mě upozorňoval na obvyklý problém, tedy špatně ukazující palivoměr. A skutečně, po 250 km v nádrži na 21 l už moc paliva nebylo. Od Pardubic je to už jen rovně a navíc začal klasický páteční odpolední provoz, takže jsem si vrazil špunty do uší a mazal kolem Kolína na Úvaly, kde jsem si znovu dotankoval. A pak už jen přes ty příšerné přeradarované protivné hnusné Říčany na Jesenici, Radotín a domů.

Fantastický čtyřválec táhne jak turbína (ano, tohle je hrozné klišé), prakticky vůbec nemusíte řadit (necháte tam pětku a ta vezme všechno od 50 km/h nahoru) a překvapivě je motorka velmi pohodlná. Jediným limitujícím faktorem je nápor vzduchu, který dost unavuje ruce na dlouhé cestě. Ale na cestování mám nového Tracera 9 GT, takže XJR nechám tak, jak je - bez štítků a cestovatelských doplňků. S nějakou horní polokapotáží ve stylu starého FJ by byl tohle fantastický univerzální cesťák. Ale to už by pak byla zas úplně jiná motorka. Naháč, na kterém je člověk vystaven vlivům počasí a hmyzu, má obrovské kouzlo.

Vyděláte na tom? Když ne, tak vás to mrzet nebude

Já vím, že na velkosériové motorce od japonské značky člověk v dohledné době spíše nevydělá a ve výsledku ho to stejně bude stát jen čas a peníze. Ale to máte s investicemi do akcií nebo bitcoinů stejné. Můžete na tom v krátkodobém horizontu vydělat, ale taky můžete prodělat kalhoty. A i když nakonec z klasického XJR 1300 nikdy investiční motorka nejspíš nebude, je mi to vlastně jedno. Je to naprosto skvělý klasický stroj, s nímž se i přes tu obrovskou zásobu výkonu dá jezdit „na pohodu“ a kochat se, protože i přes poměrně schopný podvozek, silný motor a účinné brzdy nijak k agresivní jízdě nesvádí. A přesně tak jsem to chtěl. Tyhle nádherné motorkářské zážitky vám žádné akcie nedají.

Související témata:
Načítám