Článek
Honda CB1000 Hornet je zajímavý sportovní naháč. Už jen proto, že ho koupíte v základu od 250 tisíc korun, což je v relaci mnohem slabších motorek. Ne snad, že by někdo na rychlé svezení potřeboval něco víc než sto koní, ale litrový čtyřválec s výkonem přes 150 koní je prostě otázka prostého chtíče než nezbytné potřeby. A za tyhle peníze… No nekupte to!
Hornet je ale moc moderní, moc sportovní a pro fanoušky klasických motorek těžko akceptovatelný. Honda ovšem už před časem představila koncept retro naháče s technikou Hornetu, který nakonec zamířil na domácí japonský trh.

Stříbrno-modré barevné provedení odkazuje na klasické cébéčko ze 70. a 80. let. Na novém CB1000 F může být i malá stylová kaplička kolem předního světla.
A teď už víme, že tahle atraktivní motorka klasického stylu (odkazující na slavný závodní speciál CB750 F Freddieho Spencera a model CB900 F z 80. let) přijde i do Evropy. Počkat si na ni musíme do jara, stejně tak na její ceny. Proti té základní u Hornetu ale očekáváme zdražení.
Základ z Hornetu, ale předělaný motor
Ačkoli je hrubý základ prakticky bez změn převzatý z Hornetu, motor přeci jen nějaké úpravy dostal. Jsou tu jiné vačky a sání, aby měl motor více spodovou siláckou charakteristiku. Výkon tak klesl na 91 kW (124 k) v 9 000 otáčkách a točivý moment na 103 Nm v 8 000 otáčkách. Hornet umí až 152 koní a o 2 000 otáček výše.

Litrový čtyřválec dostal jiné sání a vačky a je více orientovaný na nižší otáčky. Převodovka je prodloužená.
Zajímavá je odlišná délka sání pro jednotlivé válce a také zcela nový výfuk klasického stylu. CB1000 F má mít úplně jiný, tradičnější zvuk. Spolu s prodloužením převodů, jinou ergonomií a asi i jiným laděním nastavitelného podvozku (základní geometrie je ale totožná) to má být spíše univerzální naháč pro pohodové ježdění ve stylu klasických motorek, jakým bylo právě CB1300 či konkurenční GSX 1400 a XJR 1300. Nezbývá, než se těšit na svezení.
Jak můžete vidět podle fotek, nové CB půjde objednat i s retro kapličkou kolem předního světla, která se evidentně zase dostává do módy. Yamaha u svého XSR 900 GP šla trochu jinou cestou, Suzuki ale u GSX-8TT použilo prakticky totožný recept. Teď už jen zbývá čekat, zda Kawasaki udělá novou verzi ikonického ZRX. Sem s ní!

Motorka ve stylu 80. let? Proč ne! Nechybí tu ani klasický chromovaný výfuk, který už také z motorek mizí.
Honda CB1000 F váží jen 214 kg, což je proti Hornetu o pouhé tři kila více. Vsadili bychom se, že je to dáno jen větším klasickým chromovaným výfukem a pár detaily. Trochu je škoda, že motorka nedostala dva tradiční chromované budíky, ale ani ten hranatý displej nevypadá zas tak hrozně. Na verzi s odhaleným světlem však působí trochu jako pěst na oko, u provedení s malou kapličkou kolem světla už ničemu nevadí.
Ostatně, podívejte se do velikánské fotogalerie a posuďte sami. Zajímavých detailů je na nové CB1000 F dost.
Samozřejmě bude mít i tato tradičně stylizovaná motorka všechny moderní nezbytnosti, jako je ABS, volba jízdních režimů, nastavitelná kontrola trakce, nastavitelné brzdění motorem a další elektronické vymoženosti, které dovolí využít potenciál i méně zkušeným jezdcům. O zpomalení se pak budou starat vpředu 310mm kotouče. S Hornetem nám letos nebylo vyhověno, tak se snad příští rok svezeme na téhle parádě.
Pokud se třída klasicky stylizovaných naháčů s velkými motory rozroste, bude to jedině dobře. Ne každý chce ostrou sportovní motorku a milovníci téhle klasiky toho teď mají na trhu opravdu málo. Asi nemůžeme čekat, že se vrátí i velkoobjemové vzduchem chlazené žebrované motory, ale buďme rádi aspoň za motorky jako CB1000 F.