Hlavní obsah

Černé motoristické ovce: Tyhle modely nebyly lidmi přijaty. Přitom nemuselo jít vždy o špatná auta

Foto: J. Čermák, K. Štochl, M. Jirák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čas od času přijde nějaký výrobce s autem, které se stane extrémně neoblíbeným či hojně diskutovaným pro určitou kontroverzi. A ať už jej odmítnou zákazníci, fanoušci nebo samotní výrobní pracovníci, obvykle to znamená až na pár případů prodejní neúspěch. Tady je desítka černých motoristických ovcí a jejich příběhy o nepřijetí do rodiny.

Článek

Jsou auta, která jsou extrémně oblíbená, takže je kupuje každý a pěje se na ně z větší části chvála. Pak jsou ovšem vozy, jimž se dostane odmítnutí, až opovržení, obvykle pro nějakou jejich kontroverzi.

Čas od času ovšem status neoblíbeného vozu přišijí danému autu dělníci, politici nebo početná fanouškovská skupina. Dost často také tyto automobily separují společnost na dva názorově odlišné tábory. Pojďme se tedy podívat na desítku černých ovcí, které nebyly určitou skupinou lidí přijaty.

Tatra Beta

Tohle auto původně vyvinuté Škodou Ejpovice nosilo zprvu elektrický pohon, nicméně posléze se do něj nastěhovala „střeva“ z Favoritu. Evoluční vývoj tohoto vozu spřáhl Betu a Hyundai Accent, z čehož nakonec vznikla Tatra Beta, která ovšem byla tatrovkou jen logem.

Foto: Lukáš Volšický

Tatra Beta měla motor i interiér z Hyundaie Accent. Jiné díly pak byly od Škodovky. Není tak divu, že auto hrdí tatrováci prostě nepřijali a nechtěli jej vyrábět.

A to byl ten problém, protože tohle auto nechtěli vyrábět ani sami tatrováci. Ba dokonce jím dokonce opovrhovali, byť na svoji dobu (1996) nešlo o úplně marné vozidlo.

Přidejte si podfinancování projektu, prodejní neúspěch kvůli silnější konkurenci a ukončení produkce osobních aut Tatry (1999). Výsledek? Za tři roky asi 366 vyrobených kusů Tatra Beta. Zkrátka provar.

Ford Mustang Mach-E

Někteří fanoušci tomuto autu nemohou přijít na jméno, a to právě kvůli elektropohonu, karoserii a zařazení do rodiny mustangů. Mnozí prostě mají za to, že pravý Mustang je jedině fastback s osmiválcem a přes to nejede vlak, tedy spíše neběží kůň.

Foto: Tomáš Kopečný

Dříve v Mustangu komunitě vadil čtyřválec EcoBoost, dnes je to elektropohon.

Ford patrně Mach-E zařadil do dostihového klanu právě kvůli zvučnému jménu rodiny, přičemž tento elektromobil jako takový patří k těm solidním a reálně použitelným, zejména pokud na něj Ford má cenovou akci.

Porsche 911 (996)

Každé Porsche 911 má přece typická kulatá světla, ne? Tedy až na generaci 996, která byla kvůli tomuto kontroverznímu designu velmi kritizována. Na druhou stranu generačně úspěšně dožila, přičemž následník 997 už měl přední lampy zase klasicky kulaté.

Foto: Porsche

Porsche 911 generace 996 je dnes poměrně hodnotnou ojetinou.

Nicméně 996 to dotáhla např. na obálku videohry Need for Speed: Porsche Unleashed a nyní patří k poměrně zajímavým a dalo by se říci hodnotným ojetinám. Holt její světla asi prostě jen uzrála…

Škoda Octavia III

Facelift třetí Octavie vyvolal vlnu povyku srovnatelnou s příletem zlatých hochů z Nagana roku 1998. Čtyřočko slovenského designéra Jozefa Kabaně se spoustě lidí prostě nelíbilo, nicméně postupem času se vlna nevole uklidnila a spíše ji nahradila líbivost. Přece jen omlazená třetí Octavia v provedení RS nebo Laurin & Klement nakonec vypadala skvěle a auta se na silnicích jen množila, takže si na ně lidé nakonec zvykli.

Foto: Jan Majurník

Na čtyřočko si nakonec většina lidí rychle zvykla, ba se dokonce začalo líbit.

BMW E36 Compact

Původně koncipované jako levnější auto do města, dnes cenově dostupný sen české omladiny. BMW E36 Compact se ovšem v rámci BMW komunity postupem času nesetkalo s nadšením zejména pro jeho vzhled, potažmo motory. Snad varianta 323Ti nebo dlouho ukrývaná M3 mohly tvořit výjimku, ale jinak tento model fanouškovská rodina zkrátka většinově nepřijala.

Foto: BMW

BMW E36 Compact nakonec vzniklo jako M3, ale do prodeje nikdy nešlo.

Fiat Multipla

Tohle auto buď milujete, nebo nenávidíte. Obrovská kontroverze tohoto vysoce praktického modelu tkví v jeho podivném designu, který doplňují ještě světlomety umístěné pod čelním sklem. Podle jedněch jde o jedno z nejošklivějších aut na světě, zatímco jiní jej zbožňují. Nic mezi patrně neexistuje.

Foto: Fiat

Fiat Multipla je praktické, ale pro mnohé lidi ošklivé auto.

Toyota Supra 2.0

Ano, Toyota Supra poprvé v historii dostala čtyřválcový motor, a to až ve své páté generaci vyvíjené spolu s BMW. To je ostatně první jablko sváru, že Supra má mnoho dílů shodných se sesterskou Z4.

Foto: Michal Jirák

Díky čtyřválci je Supra cenově dostupnější. A jako sportovní auto vůbec ne špatná.

Další ránou pro fanoušky bylo oznámení příchodu čtyřválce, který ale není vůbec špatný, ovšem kdyby mělo auto na zádi nápis Celica, asi by se komunita tolik nehněvala. Reálně však Supra jízdně dalekosáhle převyšuje Z4, a to jak v šestiválci, tak čtyřválci.

Tesla Model S

Když přišla Tesla Model S na trh, sice trpěla řadou konstrukčních neduhů, nicméně dokázala prorazit takovým způsobem, že odvedla klienty bavoráku, Mercedesu a dalším zavedeným hráčům. Mít Teslu bylo tehdy „in“, což v omezené míře platí i dosud.

Foto: Tomáš Kopečný

Na Teslu můžete sesílat klidně kletby, ale prodeje jí jdou jako po másle.

A jelikož šlo svého času (2013) o plně elektrický vůz, navíc slibující do budoucna hory doly (něco výrobce splnil, něco ne), rozdělil opět společnost na fanoušky a takzvané „hejtry“, kterým doteď na zdi visí kalendář s hořícími teslami.

Máme-li však na tesly kouknout očima trhu, vyhrávají fanoušci, protože tento severoamerický výrobce prodává svoje auta stejně masově jako kdysi Henry Ford své Modely T.

Aston Martin Cygnet

Chcete novou Toyotu iQ za zcela přemrštěnou cenu? Pak se musíte vrátit na začátek minulé dekády a zaběhnout k dealerovi Aston Martin! Pochopitelně to udělal málokdo, proto produkce Cygnetu s cenou přes milion korun skončila předčasně v počtu necelých 600 vyrobených kusů z původně 4 000 plánovaných.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Cygnet byl autem pro podnapilé milionáře. Jinak si neumíme vysvětlit, že by tuhle předraženou Toyotu iQ někdo střízlivý koupil.

A proč Cygnet vlastně vznikl? Přece emise! Výrobce Aston Martin potřeboval snížit svoji emisní stopu, aby splnil regule EU. Dnes nicméně jde o extrémně vzácnou raritu, která se obchoduje za vyšší ceny, než byly ty pořizovací. Takže pokud hledáte typické investiční auto, tady ho máte.

Tatra T700

Hodně faceliftovanou Tatru T613 nazvanou T700 stvořili vývojáři takřka na koleni za necelý rok, což je obrovský úspěch. Jenže auto představené v roce 1996 prostě tehdejší konkurenci nestačilo, a navíc bylo šíleně drahé, proto jeho produkci mohla udržet při životě jen státní sféra.

Foto: Jiří Čermák

Tatra T700 měla své mouchy a přemrštěnou cenu, nicméně do hrobu jí pomohla i politická nevole.

Ovšem potom, co T700 odmítl Václav Havel a tehdejší političtí představitelé až na výjimky přesedlali do západních limuzín, byl konec nejen sedmistovce, ale i celé divizi osobních aut Tatry.

Koukneme-li na dnešní nová vozidla, má k tomu stát se odmítnutým autem našlápnuto třeba BMW XM, ovšem ne v Česku, kde jsou kvóty pro dodání tohoto plug-in hybridního mastodonta takřka vyčerpány. Ovšem co jiné modely historie i současnosti? Napadají vás jiné černé motoristické ovce? Napište nám jejich příběh do komentářů pod článek!

Reklama

Načítám