Hlavní obsah

BMW 323Ti E36 je nejmenší trojka s největším srdcem

Foto: Mikka

Projeli jsem jednu z nejzajímavějších variant BMW E36 – malý třídveřový Compact v nejsilnější verzi 323Ti. A líbil se nám mnohem víc, než jsme čekali. Jen kdyby jich na prodej nebylo tak málo.

Článek

Třetí série BMW generace E36 má pořád pověst auta pro puberťáky se zálibou v pochybném tuningu. Je to škoda, protože nějaké její verze jsou zajímavé. Ano, dokonce i některé verze modelu Compact, konkrétně 323Ti.

Když BMW uvedlo v roce 1990 novou trojku E36, museli pravověrní milovníci velké plastové masky a čtyř kulatých světel lapat po dechu. Ale nakonec si na nový design od Pinkyho Laie a Boykea Boyera inspirovaný delfínem (kvůli co nejlepší aerodynamice) zvykli a byli odměněni hromadou novinek. A zvyknout si museli o tři roky později i na třídveřový hatchback E36/5, od doby modelů Touring u Neue Klasse něco naprosto nevídaného. Karosářská verze dostala název Compact a až po A-sloupek byla stejná s ostatními modely E36. V roce 1996 pak byla faceliftována (není to případ této vyfocené 323Ti) a dostala novou masku (tady upravenou černě lakovanými ledvinkami), zadní světla, jiné nárazníky a zrcátka. Stále ale autu sluší originální šestnáctipalcová kola, emkové prahy a také originální světla s tmavými parabolami.

Foto: Mikka

Spoustě lidem prostě u Compactu chybí ten dlouhý zadek

BMW dokázalo nabídnout u trojky bohatou výbavu včetně ABS, klimatizace, elektrických oken, tempomatu, vyhřívaných sedadel, vytahovací sluneční roletky za zadním oknem nebo samostmívacího zrcátka. Hodně aut bylo vybaveno i velkým elektrickým šíbrem (ani toto není výjimkou), ale jinak se výbava odvozovala od toho, jak moc si původní majitel chtěl připlácet (což u základních modelů moc nechtěl). Vyjma zadních sedadel a některých drobností na palubce je Compact také shodný s interiéry klasických modelů E36. Takže je tu dobrá pozice za originálním tříramenným volantem v senzačních polokožených sedadlech (sporsitze) a ergonomie orientovaná maximálně na řidiče. Středový panel by také mohli poznat majitelé předchozí generace E30. Interiér je černý, a to včetně stropnice.

Dost verzí na výběr

Začínalo se na modelu 316i, zajímavý byl ale až model 318Ti a vrcholem pak tento 323Ti s výbornou manuální převodovkou. Škoda, že verze M se do výroby nedostala (sloužila k testování komponentů pro M Coupé), ale nevadí. Nejsilnější prodávaný model má slušných 170 koní v 5 500 otáčkách a 245 Nm ve 3 950 otáčkách, takže síly je tu na rozdávání. A nenechte se zmást názvem, ve skutečnosti jde o skvělý řadový šestiválec M52B25 s objemem 2,5 litru, systémem VANOS a krásně ostrou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu, který otáčky miluje a rád se nechá vytočit. Na stovce je díky němu auto za 7,9 sekundy a maximální rychlost je velmi pěkných 230 km/h. Nádherně gradující výkon vás nutí motor vytáčet až k omezovači a pak teprve řadit. Křivka výkonu a stupňující se zvuk jsou parádní. V nízkých otáčkách je přitom chod motoru naprosto sametový.

Foto: Mikka

I malá trojka může mít velký šestiválec

I nejmenší a nejlehčí trojka má stejnou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol (čtyřkolky u E36 v nabídce nebyly, i když u předchůdce i nástupce ano). Jako jediná ale používá osvědčenou zadní nápravu ze starší a vychvalované E30 (která zabírá v karoserii méně místa). Důvodem bylo, aby Compact mohl být praktickým hatchbackem se sklopnými zadními sedadly a možností zvětšit zavazadlový prostor. Auto váží 1 290 kilogramů, což je sice dost na Compact, ale ne zas tak moc na sportovně laděný hot-hatch s šestiválcem. Větší kotoučové brzdy jsou samozřejmostí, baterka je kvůli vyvážení vzadu. Spotřeba se pohybuje na odpovídající úrovní kolem osmi litrů, ale můžete se při ostřejší jízdě dostat i hodně nad tuto hodnotu.

Chování na silnici snad nemůže nepotěšit

Přední zavěšení je typu MacPherson (tady vylepšené horním uložením z M3), o zadní nápravě už řeč byla. Právě díky ní je Compact označovaný za přetáčivější než ostatní modely E36. Rozhodně tady v zatáčce zprvu necítíte vůbec žádnou nedotáčivost, která je naopak na začátku oblouku cítit u běžných E36 a zmiňoval jsme ji i v trojitém testu těchto BMW posledně. Compact je krásně mrštný a hravý a rozhodně obratný a to má jenom otevřený diferenciál (který ale řada lidí mění za samosvorný). Řízení je o trochu tužší, ale má příjemně okamžitou reakci. Tužší je i spojkový pedál, což je také příjemné při sportovnější jízdě a přesně víte, kdy spojka zabere. Robustně vyrobený podvozek vydrží řádnou porci kilometrů, přesto se vzhledem ke stáří E36 raději připravte, že bude mít nárok na nějaké to omlazení komponentů (nebo rovnou výměnu za jiné, což je mezi majiteli BMW obzvlášť populární).

Foto: Mikka

Podle Jirky, kterému Compact patří, jsem se za volantem pořád usmíval

Výroba této trojky skončila v roce 2000, kdy ji vystřídala generace E46. I ta se dočkala modelu Compact s poněkud radikálnějším designem hlavně přední části. Pak se BMW rozhodlo v roce 2004 Compacty nahradit modely řady 1 generace E87. Dalším hatchbackem v sérii 3 byl až po letech model 3 GT. S prodejními čísly Compactu bylo BMW nakonec velmi spokojené. Dnes není těžké nějaký z 371 498 vyrobených Compactů v inzerci najít, ale těžké bude najít nějakou 323Ti v dobrém stavu.

Sice se jedná o docela kvalitně dílensky zpracovaný model, ale nepozinkovaná karoserie má po těch letech nárok na rezavění. A to je sakra škoda, protože mi stačilo vážně pár minut, abych si na něm vybudoval takovou menší závislost. Možná to není nejhezčí auto, možná ani nejzábavnější BMW, ale rozhodně se s ním nebudete nudit. A s prměrnou spotřebou do osmi litrů nejde ani o vyložený nerozum.

Auto je obecně považované za spolehlivé, dejte pozor na čepy a silentbloky na přední nápravě. Vzhledem k věku auta mohou chtít vyměnit. Občas také praská vodní čerpadlo nebo se zakarbonují zdvihátka ventilů. Také zlobily kostry od motoru. Ráda se rosí přední světla a někdy zlobí centrální zamykání, výhodou ale je dobrá dostupnost dílů a obrovská nabídka úprav.

Compact se pohybuje v rozmezí 50 až 200 tisíc podle stavu a nájezdu, najdete ale i mnohem dražší kusy, kde už prodejci zohledňují investiční potenciál. Na to má ale ještě Compact čas, takže si raději kupte nějaký levnější a opravdu s ním jezděte, ať si ho užijete, dokud vám tak mladého auta nebude ještě moc líto. Pořád výrazně ušetříte na kupní ceně, protože žádanější a tedy dražší jsou samozřejmě velká kupé, kabriolety a sedany. Moc jich ale na prodej není, verze 323Ti si dala načas a pak už do konce výroby v září 2000 mnoho nezbývalo, toto konkrétní vzniklo v břenu 1998. Vzniklo jen 15 tisíc těchto aut.

Reklama

Související témata:
Načítám