Hlavní obsah

Testy: Toyota GR Supra 2.0 – Poprvé se čtyřválcem, bude to stačit?

Foto: Michal Jirák

Toyota prohloubila spolupráci s BMW a v modelu Supra nabízí poprvé v historii benzinový čtyřválec. Jaký má takový motor smysl?

4. 11. 2020

Je tomu historicky vůbec poprvé, co Toyota Supra dostala za celou svou dlouhou éru čtyřválcový motor. Díky spolupráci s BMW se tak sportovní vozítko chlubí podstatně nižší cenou, ale i výbavou či výkonem. Bude to takový problém? Ztratí tím GR Supra status perfektního sportovního vozu současnosti?

Článek

Když přišla Toyota GR Supra  na trh, mnozí ji posměšně označovali jako kopii BMW Z4. Byť jde o sesterské vozy, jejich charakter je zcela odlišný. Mnichované jsou známí svou velkorysostí při výběrů motorů, takže se předmětný roadster dočkal hned několika variant i dvou převodovek. Toyota nás dlouho napínala, ale pak to přišlo. Dámy, pánové a kvazi androidi, je tomu historicky poprvé, co Supra dostala čtyřválcový motor.

S ním se pojí i chudší výbava, nižší výkon a cena. V základu se tedy budete muset spokojit se čtyřmi válci, zdvihovým objemem 1 998 kubických centimetrů a s turbodmychadlem. Vyprodukovaný výkon 258 koní a síla 400 Nm (přeplňovaný třílitr nabídne 340 k, 500 Nm) putují skrze osmirychlostní automat rovněž na zadní nápravu, ovšem ne přes aktivní sportovní diferenciál. Taktéž se musíte rozloučit se sportovním adaptivním podvozkem a větší brzdami, nebo… Nebo si 80 000 Kč připlatit za volitelný paket, který tyto libůstky obsahuje.

Foto: Michal Jirák

Sportovní paket nabídne adaptivní podvozek, aktivní diferenciál, sportovní pedály, větší brzdy a červeně lakované třmeny. To vše za 80 000 Kč navíc

Zbylé komponenty už nejsou tak podstatné, jistě se ve standardu obejdete například bez technologie sledování mrtvého úhlu, parkovacích senzorů, koženého čalounění, adaptivního tempomatu, bezdrátové nabíječky mobilů, head-up displeje, adaptivních diodových světel a bez dalších serepetiček.

Klidně a rozvážně

Na paškál jsme si vzali limitovanou edici Fuji Speedway s dvoulitrovým čtyřválcem, která se pyšní rudě lakovanými kryty zpětných zrcátek, červenými dekory v interiéru, 19palcovými litými koly (standardně mají dvoulitry 18palcové disky) a výše zmíněným sportovním paketem.

Foto: Michal Jirák

Limitovanou (200 ks pro Evropu) edici Fuji Speedway sice už jako novou nekoupíte, nicméně až na pár designových úprav odpovídá sériovému modelu s dvoulitrem

Jelikož auto zhublo o 100 kilogramů, je menší zátěž působící na nápravy znát. Především v komfortním režimu se bavíme o pohodlňoučkém cesťáčku, ve sportovním módu naopak o razantně tvrdém vozítku. Podvozek je sice specificky naladěný, ale onen rozdíl mezi oběma cestovními profily je daleko znatelnější než u varianty s třílitrem.

Dvoulitr poskytne pochopitelně menší dynamiku, jeho turbodmychadlo má o něco větší nástupní prodlevu, takže déle trvá, než řidič pocítí očekávanou akceleraci. Máte rádi velmi snadnou přetáčivost? Pak na nižší specifikaci zapomeňte, jelikož řízeně utrhnout dvoulitrovou Supru dá víc práce než užitku. Vůz má tendence jezdit daleko čistěji a znatelně reguluje benzinovými nadšenci tolik milované kontrolované předbíhání zadní nápravy.

Foto: Michal Jirák

Kabina je více než útulná a sedačky poskytnou ten správný sportovní posez

Podle výrobce nebylo rozložení hmotnosti 50 na 50 zástavbou lehčí pohonné jednotky dotčeno a ani my nepozorujeme nějaké nestandardní chování sportovní zadokolky. Jenom je trochu sušší. Chybí jí koňská dávka kýženého „fun faktoru“. Už to není ta Supra, jejíž poháněná náprava se nechala pod náporem točivého momentu snadno unášet vstříc dobrodružství, najednou už neřídíte motoristický ekvivalent kotěte, co během objevování okolí najde nejlepší hračku na světě v kuličce z alobalu.

Foto: Michal Jirák

GR Supra nabídne dvě místa k sezení a skromný 290litrový zavazadelník. Pro sporťák tak akorát

Komfort v rouše sportovním

Ne, tohle dvoulitrová Supra není. Obléká šaty sportovního vozu a stejně tak i zní, nicméně v reálu působí klidněji, vyrovnaněji a nepouští se do zběsilejších závodních akcí. Jistě pro opravdové benzinové nadšence škoda, ale ti stejně čtyřválec nikdy nebudou akceptovat a jejich mokrým snem zůstane šest řadových hrnků s 340 koňmi v základu, případně předchozí generace s dvakrát přeplňovanou jednotkou 2JZ.

Levnější Toyota GR Supra za 1 250 000 Kč osloví především lidi, co chtějí hezký vůz, hodně pohodlí a uniknout posměškům putujícím na adresu vlastníků BMW. Dokonce i techničtí řidiči více ocení poslušnější naladění vozu pro čistou jízdní stopu. Interiér je navíc čalouněný Alcantarou a ta má všeobecně dlouhou životnost, zkrátka praktickou roli tu hraje spousta faktorů.

Foto: Michal Jirák

Také základní verze za 1 250 000 Kč poskytne hodně zábavy, ale polo-profesionální náčiní na závody skrývá až o 550 000 Kč dražší třílitr

Nehledě na fakt, že třílitrový šestiválec reálně spotřebuje v průměru asi devět litrů benzinu na sto, zatímco dvoulitrový čtyřválec si řekne cirka o dva litry méně. Pokud tedy chcete hezké, pohodlné, neokoukané, schopné, svižné a relativně úsporné auto, pak se nebojte sáhnout po základním modelu.

Ale pokud hledáte (chcete) nefalšované polo-profesionální závodní náčiní, které vám poslouží každý den, nezpráská ho kdejaká silnější naftová audina, a ještě si s ním na okruhových dnech užijete moře zábavy, pak budete muset vytáhnout z peněženky 1 800 000 Kč a koupit si dospěláckou verzi.

Technické údaje
ModelToyota GR Supra 2.0 Twin Scroll Turbo, 8st. aut. převodovka
Motorpřeplňovaný zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 998 ccm
Výkon190 kW (258 k) při 5 000-6 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 550-4 400 ot./min.
Pohonzadních kol
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Maximální rychlost250 km/h (elektronicky omezená)
Zrychlení 0-100 km/h5,2 s
Průměrná spotřeba5,9-6,3 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže52 l
Provozní hmotnost1 545 kg
Rozměry (d x š x v)4 379 x 1 854 x 1 299 mm
Rozvor2 470 mm
Objem zavazadlového prostoru290 l
Základní cena1 250 000 Kč

Reklama

Sdílejte článek