Hlavní obsah

Testy: BMW M2 Competition – malý bastard

Foto: Jakub Deml

M2 Competition je momentálně tou nejlepší okreskovou zbraní od BMW M

27. 2. 2019

BMW M2 se vrací na scénu s plnou parádou. Na kritiku odpovídá nabroušenější verze Competition výměnou motoru N55 s jedním turbem za výkonnější S55 se dvěma turby známý z M3 a M4, většími brzdami, anatomickými sedačkami a těmi správnými zpětnými zrcátky. Tohle je konečně M2, kterou měla být od začátku!

Článek

Fotograf Jakub obíhá kolem auta s objektivem a já mám konečně čas si M2 Competition v klidu prohlédnout. Zkoumám tu drobnou věc s rozšklebeným čumákem, velkými koly dokonale vyplňujícími podběhy správně nafouklých blatníků a macatým výfukem se čtyřmi tlustými koncovkami, a v hlavě mi bliká neonový nápis: „Malý bastard“. Právě tak říkal James Dean svému Porsche 550 Spyder, se kterým později přišel o život. Koukám do zamračeného výrazu světel se čtyřmi LED vlnkami a přemýšlím, jestli tahle nadopovaná M2 náhodou taky nespřádá plány, jak mě zabít. Kdybych jen věděl, že se o to pokusí už za pár minut…

Foto: Jakub Deml

Mrazivá teplota a silnice plné štěrku a rozbředlého sněhu? Ideální podmínky pro testování 410koňové zadokolky!

Nový plnotučný emkový motor (byť je ve srovnání s M3/M4 trochu podladěný) má totiž výkon 410 koní a výbušnou povahu, což spolu s pohonem pouze zadních kol, manuální převodovkou, promrzlými pneumatikami a krátkým rozvorem v kombinaci s hrbolatými křivoklátskými okreskami se zbytky rozbředlého sněhu a posypovým štěrkem vytváří poněkud napjatou atmosféru. Stačí to jen maličko přehnat s plynem a začnou se dít věci. Všechny naráz a hodně rychle.

Foto: Jakub Deml

Pokud máte dost odvahy na krocení šelmy, můžete vstoupit

Přitom při prvním usednutí působí M2 Competition docela krotce. Nastupování je naprosto v pohodě, anatomické sedadlo mě nesvírá jako železná pěst, ale spíš jako baseballová rukavice, v kabině je slušné audio, navigace i nějaké ty USB porty, podvozek ze mě nechce vytřást duši a motor si jen spokojeně bručí. Tohle není žádná našponovaná závodnička, která umí jet jen na plný plyn nebo vůbec – s M2 Competition můžete klidně jezdit denně a bez problémů polykat desítky a stovky dálničních kilometrů, aniž byste ohluchli nebo museli navštívit chiropraktika. Vždyť ji můžete mít i v automatu!

Foto: Jakub Deml

Manuální převodovka je jedinou volbou pravých řidičů

Ale poctivý manuál je samozřejmě tou jedinou petrolheadskou volbou. Spojka je progresivní, převodovka má krátké dráhy a přesnou kulisu, takže sekání kvaltů nahoru i dolů je prostě radost. Pedály jsou tak dokonale rozmístěné a sladěné, že meziplyny jsou čistě intuitivní záležitostí – a jestli je nemáte ještě dost natrénované, elektronika vám ho tam šoupne automaticky (naneštěstí se tahle funkce vypne pouze s vypnutou stabilizací).

Foto: Jakub Deml

M2 Competition točité venkovské silničky prostě miluje. A vy za to budete milovat ji

Svižná jízda je naprosto přirozenou záležitostí – ovládací prvky jsou perfektně naladěné a pozice za volantem bezchybná, takže se s autem hned propojíte. I přes docela masitou hmotnost 1 550 kg působí M2 Competition lehkonoze a obratně, nikdy nemáte pocit, že byste ji do zatáčení museli nutit. Jakmile se dvě turba nadechnou z plných plic, motor se s ohromnou chutí žene za plynovým pedálem – pak se stačí pohybovat ve střední části otáčkoměru a už jste ohromně rychlí. S každým průjezdem před objektivem poznávám auto lépe a lépe a získávám víc jistoty… až do momentu, kdy mě kousne. Trochu kluzký povrch a trochu moc plynu znamená malý prokluz kol a už musím lovit kontra v situaci, která mi nepřišla ani trochu na hraně. Bdělost se v tomhle autě opravdu vyplácí…

Ale když se pak zima na chvilku umoudří, silnice oschnou a teploty vylezou nad nulu, ukáže M2 Competition svou přívětivější tvář. O pevnější podvozek se můžete bez obav opřít, mechanické přilnavosti má spoustu a trakce je za podmínek bližších ideálu také důvěryhodná. Cítíte z ní jistotu, díky které můžete tlačit na pilu víc a víc – včas nabrzdit, opřít se o grip předních kol, vykroužit oblouk a na výjezdu plynem doladit stopu. Hrana je jasně čitelná, a když ji opatrně přestoupíte, ukáže se M2 Competition jako poslušná a hravá kočička, ne divoká šelma s připravenými drápy a tesáky číhající na vaši chybu.

Abyste si ji užili naplno, musíte respektovat její přístup k věci – na rychlost jde spíš cestou hrubé síly než ladnosti a efektivity, kterou vyznávají třeba Alpine A110 nebo Porsche Cayman. Ale když si porozumíte a najdete společný rytmus, stane se z ní dokonalá zbraň popravující okresky a devastující okruhy s mimořádnou efektivitou. M2 Competition má naprosto dostatečný výkon a ideální velikost, abyste si ji mohli užít za každé situace. Tohle je prostě nejlepší současné BMW M a jedno z nejlepších aut na okreskovou i okruhovou zábavu. A že se vás v nestřežené chvíli pokusí zabít? To prostě patří k jeho kouzlu…

BMW M2 stojí 1 712 100 Kč. To vypadá jako strašný nesmysl, ale za prvé je to (na rozdíl od zvyků prémiového segmentu) skoro konečná cenovka, protože není moc za co připlácet, a za druhé je konkurence stejně drahá – Porsche Cayman, Alpine A110, Alfa 4C, Audi TT RS i Toyota Supra stojí podobné peníze. O něco laciněji seženete hovězí Mustang Bullit (1,4 mil.) nebo obstarožní 370Z Nismo (1,3 mil.).

Technické údaje
Motorřadový šestiválec, twin-turbo, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 979 cm3
Výkon302 kW (410 k) při 5 230 - 7 000 ot./min.
Točivý moment550 Nm při 2 350 - 5 230 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 550 kg
Akcelerace 0-100 km/h4,4 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)10,0 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatikyvpředu 245/35 R19vzadu 265/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 461/1 854/1 410 mm
Rozvor2 693 mm
Objem zavazadlového prostoru390 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb