Hlavní obsah

Omlazená Škoda Karoq je atraktivnější, vybavenější a taky dražší. O klientelu mít nouzi nebude

Foto: Tomáš Kopečný

Facelift sice mohl být záživnější, nicméně reálným kupcům je to putna

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Víte, jaké SUV se Škodovce prodává ještě lépe než Kodiaq? S Kamiqem je to právě Karoq, a to i přesto, že oproti původnímu provedení to faceliftované značně podražilo. Zdali ovšem jde o lepší vůz? To ukázal náš redakční test vrcholové Sportline Exclusive spojený s nechtěným výletem do terénu.

Článek

Škoda Karoq dorazila na náš trh v roce 2017, již o rok později převzala žezlo české SUV jedničky, jehož se ve prospěch menšího Kamiqu musela vzdát teprve vloni. Tak či onak se pokračovatel populární Yetiny vlastně nemusel o solidní tuzemské obchodní výsledky obávat, protože spoustě řidičů prostě sedl na první dobrou.

Foto: Tomáš Kopečný

Karoq je přímou náhradou za Yetiho, svého času velmi populárního SUV

A protože nebyl tak drahý jako Kodiaq, častokrát zamířil také do vlastnictví soukromníků nekalkulujících s daňovými odpočty.

V detailním článku vás kolega Jánský seznámil s tím, co je vlastně nového, na čem všem Škodovka zamakala, proč z nabídky vypadl Scout, a naopak z jakého důvodu vyniká nyní vrcholové provedení Sportline.

Foto: Tomáš Kopečný

Zhruba každý čtvrtý prodaný Karoq je ve variantě Sportline

To se totiž jako jediné může v rámci faceliftu pochlubit zážehovou pohonnou jednotkou 2,0 TSI s výkonem 140 kW (190 koní), spárovanou výhradně s automatickou převodovkou DSG (mokré spojky) a pohonem 4×4. Aktuálně tak jde o nejsilnější omlazený Karoq.

No a my tento dvoulitrový zážehový čtyřválec EVO koncernu Volkswagen dobře známe a vy jistě také. Z toho důvodu tušíte, že například umí ve spolupráci s DSG přejít do režimu jízdy setrvačností nebo že plnění zajišťuje přímé i nepřímé vstřikování. Technicky vzato má být vrcholový agregát relativně úsporný a kombinovaně spotřebovat do osmi litrů na sto, nicméně laborka versus realita se v našem případě lišila o 0,4 litru.

Foto: Tomáš Kopečný

Papírově má Karoq Sportline 2,0 TSI 140 kW s DSG 4×4 spotřebovat do 8 litrů na sto. My jezdili o 0,4 litru výše

Pokud jde o Sportline jako takový, tak ten se zvenčí ještě kupříkladu liší černě lakovanými částmi vozu, přepracovanými nárazníky více zbarvenými do odstínu karoserie, litými koly s aerodynamickými kryty, plaketami a LED diodovými Matrix světlomety dodávanými v základu.

A jo, to je hodně příjemná věc podporující bezpečné noční cestování. Mrzutý je pouze fakt, že se matrixové lampy prozatím nabízí jen u nejvyšších výbavových stupňů a k základu či středu nejdou přikoupit. Každopádně je poznáte snadno dle diodového denního svícení, evokujícího dojem čtyř očí.

Foto: Tomáš Kopečný

Vrchní lampa nabídne statické dálkové/potkávací světlo, přísvity do zatáček a dělené denní svícení. Spodní lampa pak má boční světlo do špatného počasí a dálkové matrix/adaptivní potkávací světlo

Evoluční krůček

Kabina Sportline je sice stylizovaná do tmava, nicméně pocit stísněnosti zde skutečně nehrozí. Ono celkově málokteré moderní koncernové auto nekypí místem, vždyť stačí vzpomenout i na maličké Citigo, kam se za volant vešel kdejaký dlouhonohý bandita.

Vnitřní ergonomie ještě sází na tradiční notu, klasický kulatý přepínač světel, otočné voliče klimatizace a na fyzické knoflíky. Zkrátka ty důležité prvky ještě nezažily stěhování do infosystému vozu, což se třeba o osmém Volkswagenu Golf říct nedá.

Foto: Tomáš Kopečný

Přílišná přetechnizace do kabiny Karoqu prozatím nedorazila

Když jsme u toho multimediálního rozhraní, tak to bootuje i pracuje celkem svižně, byť to stále není vždy zcela perfektní.

Celkově se Škodovce ergonomie povedla, přestože není tak vytříbená jako třeba u BMW. Na druhou stranu Karoq nestojí stejně jako dražší srovnatelný bavorák. Oproti všem mají české vozy výhodu v častokrát vzpomínaných Simply Clever doplňcích. Ty prostě nikdo jiný nemá, jsou chytře navržené a praktické – zejména při jízdě s modelem jiné značky a různorodým nákupem v kufru.

Nejen nabíječka

Bezdrátová nabíječka mobilů ve voze vlastně není jen nabíjecím zařízením, ale také zprostředkovatelem silnějšího signálu u podporovaných zařízení. Mobil je totiž v přihrádce (phone box) docela utopen a signál by k němu putoval poněkud obtížně, proto si díky phone boxu může „vypůjčit“ vozidlovou LTE anténu, obvykle umístěnou vlevo v nárazníku. Výhodou je silnější signál, využitelný například při telefonování nebo navigování pomocí mobilních aplikací v rámci rozhraní Apple CarPlay či Android Auto.

Foto: Škoda Auto

Bezdrátová nabíječka umožňuje také připojení mobilu k LTE anténě vozu

Někdo možná namítne, že je auto celkově málo přepracované. Zvenčí decentně, zevnitř ještě méně – plně souhlasíme. Totiž retuše exteriéru spojené s třízónovou klimou, prodyšným čalouněním sedadel, elektricky ovládaným sedadlem spolujezdce a pár dekory nejsou nic revolučního. Podobně jako u omlazeného Kodiaqu si podstatné trumfy nechává výrobce až pro druhou generaci.

Nadšenec je možná zklamán, ale většině potenciálních kupců je to fuk. Ty už dost často přesvědčilo první a postupně modernizované provedení, takže nějaké omlazení je pro mnohé jen dalším evolučním stupínkem.

Foto: Tomáš Kopečný

Facelift je vlastně jen evolučním stupínkem. Zajímavější prvky dorazí spolu s druhou generací zhruba v roce 2025

Výlet do přírody

Původně dobrodružný Scout prodejně nikoho moc nezajímal, takže musel z kola ven. My na něj ovšem během jedné fáze testování vzpomínali. V rámci cesty na jihlavský tankodrom za obytným Hymerem Grand Canyon S jsme důvěřivě vsadili na mobilní navigaci, která nás zavedla na krásnou kamenitou cestu, postupně měnící se v přirozený off-road plný prohlubní, bláta i kaluží.

Karoq, ačkoli ve sportovních tretrách, vytasil do boje s režimem off-road, upravujícím chování vozu pro jízdu v terénu. Elektronika tak začala počítat s křížením, prokluzem, náklony a dalšími mimosilničními kratochvílemi.

Foto: Tomáš Kopečný

Když vás zradí mapy, pomůže čtyřkolka a elektronická stabilizace

Kupodivu náš atlet se světlou výškou 173 mm zvládl zdolat divoce hrbatou cestu bez ztráty květiny či nárazníků. Ony totiž docela klamou kvůli laku a auto jako takové disponuje na SUV ve sportovním paketu celkem slušnými úhly – nájezdovým předním 18,8 stupně, zadním 19,8 stupně.

Takže ano, pokud se ztratíte jako my a máte nějakou zkušenost i odhad, co je a není zvládnutelné, můžete rovněž se Sportlinem 4×4 do přírody. Kdejakou horší cestu zvládne, jen musíte velmi opatrně volit trasu.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Karoq není off-road, ale i v líbivém Sportlinu si s lehkým terénem poradí

Každopádně jde primárně o silniční stroj, konstrukčně povedený vlastně už od začátku, mezi kupci oblíbený, a i přes svoji zvýšenou základní cenu stále žádaný.

Máme-li mluvit v číslech, pak nelevnější Karoq 1,0 TSI s manuálem stojí 640 tisíc, zatímco nejlevnější Sportline 1,5 TSI + manuál vyjde na 764 tisíc. Pokud chcete plnou parádu s 2,0 TSI, automatem a 4×4, pak z portmonky vytaste jeden milion korun.

Vůz se snaží vyšší cenu kompenzovat výbavou, proto v rámci standardu dostanete třeba diodová světla, digitální klimu, litá kola, tempomat, 8palcový infosystém a další vymoženosti. Nicméně i tak už středně velké SUV operuje ve vodách, kde se plaví rovněž vážní rivalové typu Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota RAV4, SsangYong Korando či Peugeot 3008.

Jenže tuzemská prodejní čísla hovoří jasně a hovoří jasně pro Škodu Karoq. A protože na autě není v zásadě nic moc špatně, snad možná trochu cena, nemyslíme si, že by konkurence jeho kontinuální oblibu nějak ohrozila. Na druhou stranu připouštíme, že facelift mohl být o něco záživnější, nicméně to koupěchtivé zákazníky evidentně nikterak netrápí.

Technická dataŠkoda Karoq Sportline Exclusive
Karoseriepětidveřová, SUV
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzin (min. N95)
Zdvihový objem1 984 ccm
Max. výkon140 kW (190 k) při 4 200–6 000 ot./min.
Max. točivý moment320 Nm při 1 500–4 100 ot./min.
Kompresní poměr12,2:1
Převodovkasedmirychlostní, automatická (DSG)
Objem palivové nádrže55 l
Objem kufru521/1 630 l
Provozní hmotnost1 583–1 755 kg
Max. rychlost221 km/h
Zrychlení 0–100 km/h7,0 s
Průměrná spotřeba (WLTP)7,5–8,0 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba8,4 l/100 km
Délka/šířka/výška4 384/1 841/1 612 mm
Rozvor2 630 mm
Světlá výška173 mm
Základní cena763 900 Kč (Sportline)

Reklama

Načítám