Hlavní obsah

Zájem mladých lidí o řízení postupně klesal, kartami zamíchala až pandemie

Foto: Jakub Misík

Proč už mladí nechtějí řídit? Kromě financí hraje roli i strach

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ještě před 10 lety si svůj první řidičák udělalo přes 90 tisíc mladých lidí, zatímco před třemi lety už jich bylo jen necelých 75 tisíc. Zdálo by se, že naši budoucí generaci řízení už tolik neoslovuje, nicméně kartami zamíchala pandemie. Otázkou zůstává, zda dočasně, či trvale.

Článek

Mladé lidi už nebaví řídit. Pokud byste tohle prohlásili v roce 2012, patrně by se vám kdekdo vysmál. S rozvojem motorismu se sice různá jednostopá i dvoustopá vozidla stala atraktivnějšími, nicméně začala růst i jejich cena, což se logicky podepsalo též na zůstatkových hodnotách ojetých kousků.

Foto: Seat

Městská mobilita se rozrostla o řadu alternativ včetně elektrických koloběžek

S tím vším šly ruku v ruce nahoru výplaty a životní úroveň, ale i možnosti alternativní dopravy ­– individuální i hromadné. Autobusy MHD už nyní nejsou staré rozvrzané karosy, nýbrž moderní sory či škodovky, přičemž linkové a dálkové spoje rovněž zajišťují novější modely. Elektrokola spolu s elektrokoloběžkami zaplavila města, cyklostezky přibývají, z tramvají se vám už povětšinou nechce zvracet a i v tom metru už je dneska mobilní signál.

V neposlední řadě tu byl boom alternativních taxislužeb, proto zejména mladí obyvatelé větších měst byli postaveni před otázku, zdali se budou vrhat za volant houstnoucí automobilové dopravy, nebo prostě zvolí alternativu či místo pasažéra.

Foto: Jan Majurník

Autem jen občas? Nabízí se i alternativní taxíky…

Až do roku 2016 to vypadalo, že B) je správně. Poté však nastala určitá stagnace a pak přišla pandemie, která zamíchala kartami poměrně divokým způsobem.

Rok vydání ŘPCelkem ŘPVěk do 25 let% podíl do 25 let
2012110 28792 35483,7 %
2013103 13785 24582,6 %
201499 00281 18782,0 %
201594 33877 32681,9 %
201691 31274 16881,2 %
201791 15574 19481,3 %
201892 11474 16980,5 %
201992 93974 89580,5 %
202072 48360 14582,9 %
202197 42781 12483,2 %

Vše potvrzují výše vypsaná data, získaná z oficiálních zdrojů Ministerstva dopravy. Ta nám ukazují rok, celkový počet vydaných řidičáků novým řidičům a z toho vyseparovaný údaj, kolika z nich bylo do 25 let věku + procentuální podíl z celku. Ve statistice jsou zahrnuty všechny skupiny, které lze získat jako první, tedy mimo B také AM, A1, T apod.

Foto: Jan Majurník

Řízení dříve oslovovalo mladé daleko více než dnes, což dokazují i statistická data

Zajímavé jsou především poslední dva roky, kde se ukazuje, jaký dopad měla pandemie koronaviru ve svém největším rozpuku – v roce 2020 počet vydaných řidičáků prudce poklesl. Vloni (2021) tak dobíhaly výcviky započaté v roce 2020, proto se počet vydaných řidičáků novým šoférům včetně mladých lidí zvýšil.

Na vině jsou tedy do značné míry dozvuky Covidu-19 a čísla neodpovídají tomu, že by se nováčci za volanty a řídítka nějak zvlášť hrnuli. K nadšení pro řidičák v současné době nepomohou ani rostoucí ceny energií, pohonných hmot, kurzů autoškol, nových automobilů, ojetých automobilů a v neposlední řadě i zvyšující se náročnost závěrečných testů.

Foto: Jan Majurník

Zdražování pohonných hmot mladé k řízení rovněž nemotivuje

Je to tak – na jednu stranu bojujeme za veledůležitou (!) silniční bezpečnost, na stranu druhou odrazujeme lidi od řízení. A tím skutečně nemyslíme jen jedince, kteří by normálně nezískali ani papíry na kočárek.

Levná auta došla, jásejte!

Ceny nových automobilů oproti minulým letům značně vzrostly a stejně tak došlo k ukončení produkce řady levných, primárně městských vozítek. Jenže vše není tak černé, jak se zde zdá, neb při koupi nové generace nějakého vozu (např. Fabia) sice zaplatíte za základ víc než u minulého provedení, nicméně většinou dostanete i lepší výbavu (vč. té legislativou nařízené). Ve finále tak nový model vyjde kolikrát laciněji než ten původní, obdobně (příplatkově) vybavený. Musíte prostě jen přijmout fakt, že zaplatíte i za prvky, které třeba úplně nechcete/nevyužijete.

Řekli bychom, že budoucí směr nám ukážou letošní čísla, ale bohužel. Vzhledem k událostem na Ukrajině se opět zdražuje, a to prakticky ve všech odvětvích souvisejících s motorismem. Ubude tedy nových žadatelů o řidičák? Pravděpodobně ano, ovšem ne vždy z důvodu, že by dotyční zkrátka a dobře nechtěli.

Foto: Michal Jirák

Váháte, zdali si teď udělat řidičák? Radíme ano, protože ceny kurzů půjdou už jen nahoru

Nelenili jsme a malý průzkum napříč věkovými skupinami jsme si v rámci veřejných kuloárů udělali sami. Zajímalo nás totiž, proč si lidé nechtějí udělat řidičský průkaz skupiny B. Níže tedy uvádíme několik zjištěných reprezentativních zdůvodnění:

  • Strach z řízení (velmi častý důvod i u mladých)
  • Psychický blok po autonehodě jako spolujezdec
  • Touha po bezstarostné dopravě (např. vlak)
  • Ve větším městě není potřeba (protože MHD)
  • Finanční důvody (hlavně u mladých)
  • Nezájem o řízení
  • Zákaz řízení (uložen za řízení bez ŘP)
  • Zdravotní důvody

Na otázku, zdali mladí lidé budou chtít řídit i nadále, si budeme moci relevantně odpovědět až po stabilizaci situace, což může trvat i několik let. Nemusíme však být prognostiky, aby nám došlo, že láce pravděpodobně nepřijde a mnohé našponované ceny zůstanou, neb když je platíme nyní, tak proč ne i za rok?

Foto: Tomáš Kopečný

Potřeba vlastnění a individuální mobility je nyní velmi silná. Otázkou zůstává, jak tomu bude za pár let

Je taky možné, že se samotný automobil jednou znovu stane dopravním prostředkem dostupným jen pro movitější, takže řidičák bude v rámci mladých lidí zajímat jen velmi omezenou skupinu.

Reklama

Načítám