Hlavní obsah

Šéf Asociace autoškol: O cenách, čekacích lhůtách, řidičáku na zkoušku i nových otázkách

Foto: Asociace autoškol

Aleš Horčička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V rozhovoru s předsedou tuzemské Asociace autoškol Alešem Horčičkou jsme se bavili o problémech, které covid způsobil celému odvětví výuky řidičů. Řeč přišla i na růst cen, zahraniční trendy či nové otázky v testech. Horčička rovněž nastínil vizi, jak by měla výuka a hlavně závěrečná zkouška v autoškolách vypadat.

Článek

Dělám si v Praze řidičák na motorku, začal jsem minulý rok, ale ke zkoušce půjdu kvůli kapacitě magistrátu až letos. Je to něco, na co si mají lidé zvykat?

Lepší se to. Vy víte, že se za rok v Česku uskuteční zhruba 190 tisíc zkoušek pro řidičský průkaz, takže měsíčně to vychází na nějakých 15 tisíc. No a když ten obor zastavíte na 3 měsíce, je úplně jasné, co se stane. Covid ukázal slabinu toho systému v Česku, i když je pravda, že některé obce se s tím popraly statečně, navzájem si vypomáhaly. Já jsem třeba zajišťoval pomoc od zkušebních komisařů od vojenské policie, kdy někteří jezdili zkoušet do Ústí nad Labem nebo do České Lípy. Ale otevřelo to Pandořinu skříňku a ukázalo se, že někde i přes velkou poptávku vyzkouší třeba tři lidi za den, zatímco jinde deset. Ale říkám, nějak jsme se s tím poprali a situace se zlepšuje. Proto bych chtěl poděkovat všem učitelům autoškol i zkušebním komisařům, kteří se zvýšeným úsilím podíleli na rychlém zlepšení situace a návrat k normálnímu stavu.

Kdo je Aleš Horčička?

Foto: Asociace autoškol

Aleš Horčička – na fotce čtvrtý zleva

Rodák z Českolipska Aleš Horčička (39) je předseda Asociace autoškol, která sdružuje 199 tuzemských autoškol. V Asociaci působí již 14 let, přičemž předsedou se stal v lednu 2021, mandát mu vyprší za pět let. Horčička sám spravuje autoškoly ve třech městech v České republice, v rámci Asociace stojí mimo jiné za projektem Start Driving, o kterém jsme v minulosti psali zde.

Převis poptávky tedy klesá a situace se už vrací k normálu?

Podle mě se už blíží nule, i když hodně záleží na lokaci. Velké aglomerace jako Praha a další jsou na tom hůř. Ale je důležité, že existuje zákon, který říká, že každý, kdo dokončí autoškolu, má být do 15 dnů vyzkoušen.

To se neděje?

To se na většině míst děje, ale stále někde existují výjimky. A jakmile začneme ignorovat část zákona, začneme se ptát, proč dodržovat jiné. Nechceme přeci, aby si uchazeč o řidičák říkal: „Proč jezdit ve městě padesát, když já mám zkoušku po 67 dnech, a přitom ji mám mít dle zákona do 15 dnů….“ Když si navíc někdo odjezdí autoškolu a pak čeká na zkoušku měsíc, buď neprojde, protože v autě měsíc neseděl a netrénoval, nebo si musí zaplatit doplňující výcvik a to ho stojí peníze, které nemusel vynaložit. To není korektní a také to podporuje řidičákovou turistiku.

Ano, řidičáková turistika je něco, o čem hodně mluvíte. Ale proč vadí, kde si dělám papíry?

Je to problém, protože se autoškoly divily, že jim nechodí studenti. Třeba pražští studenti, než aby dělali kurz v hlavním městě, šli raději na kurz v Brandýse nad Labem, Kralupech nad Vltavou nebo Černošicích…Kluci si v těch průmyslovkách po Praze řekli: „Hele, sem nechoď, tady nejsou zkoušky a budeš čekat. Pojď do Brandýsa a dodělej to tam.“

Takže problém je problém v kapacitě úřadů, což pak křiví trh?

Přesně, křiví to trh a nastavujete nerovné podmínky provozovatelům autoškol, kteří tento fakt čekání na závěrečnou zkoušku nemohou ovlivnit. Zákon stanovuje 15 dnů a to je maximum. Autoškoly si mají konkurovat tím, jestli jezdí ve fábiích, nebo v teslách, kde a jak probíhá výuka teorie, ale za tohle nemohly… Ale říkám, nějak jsme se s tím poprali a zlepšuje se to.

Trendy v autoškolách

Mluvíte o autoškole v teslách, to si ale neumím v praxi představit. Učit se na automatu a ještě elektromobilu.

Mám kamaráda ve Vídni, který učí jenom na Tesle a účtuje si 3 tisíce eur (přes 72 000 Kč pozn. red.). Elektromobil navíc v autoškole dává hroznou hlavu a patu. Jezdíte kolem komínu, často se zastavujete a rozjíždíte, celou noc auto stojí. Elektromobily nejsou vhodné jenom pro pizzaře a Dáme jídlo. My čekáme, až to jednou někdo prostřelí, když bude stát kilometr méně než s benzinem, budeme rádi.

Foto: Asociace autoškol ČR

Nové otázky v autoškole mají více reflektovat skutečné situace z českých silnic

A co řazení? Když udělám autoškolu v elektromobilu, nebudu moci řídit manuál…

Tohle je zajímavé, my to na úrovni Evropské federace autoškol řešíme už 4 roky. Jsou tu tři takové cesty, jak se to řeší v cizině. Nizozemci tohle pravidlo chtějí zrušit úplně, ať si lidé jezdí s manuálem a závěrečky mají třeba na automatu. Rakušané říkají, ať se člověk učí, na čem chce, ale závěrečná zkouška ať je s manuálem. No Francouzi to mají tak, že si závěrečky můžete dělat klidně na automatu, ale během výcviku musíte odjezdit pět hodin s manuálem. Já osobně si myslím, že to dopadne jako v Nizozemsku, ale musíme počkat, jak dopadne změna evropské směrnice a pak také transpozice do našich zákonů.

Je tedy možné, že se za pět let nebude řešit, kdo má „řidičák jen na automat“?

Myslím, že dřív. Autoškoly budou postupně přecházet na automat, ta výuka s ním je snazší. Navíc je jasné, že s elektromobilitou se nebudeme vracet k manuálu.

A co další trendy v individuální dopravě a výuce? Do testů autoškol přibývají nové otázky…

Ano, postupně pouštíme nové testové otázky. Tam je důležité, že jsme k jejich tvorbě vytvořili projektovou skupinu. Takže ty novinky nevznikají tak, že by se někdo zavřel v kanceláři, vzal si zákon a řekl si: „Sakra, co já tam vymyslím.“ V projektové skupině je dvacet lidí, mezi nimi zástupci autoškol, zkušební komisaři, policisté, dopravní psychologové, zástupci akademického sektoru a další. Zkrátka jsme vytvořili skupinu, která vidí problémy s dopravou, a řekli jsme si, že chceme zlepšit teoretickou úroveň pro získání řidičského oprávnění.

O otázkách se hlasovalo, existovala validační skupina, která otázky kontrolovala. A my do toho promítáme třeba novelu zákona, která se věnuje chování vůči cyklistům, zároveň máme zimu, takže tam řešíme, jak se mají řidiči chovat při zhoršené viditelnosti. Minule jsme měli velké téma chování vůči tramvajím, protože to lidé, kteří dělají autoškolu mimo velké aglomerace, neznají…

Takhle navíc znalosti dostaneme ke 100 % žadatelů o řidičský průkaz. Mohli jsme to řešit i jinak, reklamou na internetu či v televizi, ale za to se platí miliony. Kdežto takto se každý, kdo dělá řidičák, s tou otázkou setká.

Takže je to účinnější než spot v televizi.

Ono to má ještě jeden prvek, lidé, kteří řidičák už mají, tak na ně vyskočí někde na internetu, třeba přímo na Garáži nebo z jiného motoristického média, téma: „Dokázali byste dneska projít autoškolou?“ Oni si to vyzkouší, a vy tak nenásilně zlepšujete řidičskou společnost. Není to povinné, řidičák není povinný, ale jestli ho chcete, měli byste to znát.

Kolik otázek plánujete vydat celkem?

Teď jsme na 856 otázkách (rozhovor se uskutečnil v druhé polovině ledna 2022, pozn. red.), do roku 2024 jich chceme mít cca 1 400. Asi chápete, že je to proto, aby se to lidé neučili nazpaměť, ale aby pochopili správný princip řešení dopravních situací.

Foto: Asociace autoškol ČR

Na křižovatce přednost máte, nebo dáváte? Typická nová otázka z nové sady

A mazat nějaké otázky nebudete?

Ta tvorba otázek je živý proces, takže se otázky, které neodpovídají době nebo se změnila legislativa, musí odstranit…

Ještě se zeptám na jedno téma, které se čas od času vynoří. Řidičák na zkoušku…

Řidičák na zkoušku znamená, že jste na někoho přísnější než na nějakou jinou skupinu lidí. Ten návrh, který neprošel, byl založen čistě na restrikci. On říkal: „Jseš-li mladej, tak ti dáme bodů 6 místo 12, rychleji je ztratíš a nebudeš na silnici.“ Ale já říkám, že kdo je mladý, měl by za volantem trávit co nejvíc času.

My potřebujeme, aby to fungovalo jako v Německu nebo Rakousku. My tady máme prakticky jen jednu podmínku při ztrátě řidičského průkazu – počkejte si v trestu. Pak si dojděte na dopravně psychologické vyšetření, udělejte formální přezkoušení a my vám papíry vrátíme. V cizině více přemýšlejí o tom, proč člověk o řidičák přišel. Kdo zavinil nehodu, ten jde k dopravnímu psychologovi řešit, proč nemůže vozit opilý osm kamarádů v autě. Za alkohol dostávají 30 hodin prospěšných prací v protialkoholní léčebně. Podnikatel může za rychlou jízdu dostat povinnost zvedat terčíky u mateřské školky mezi 6. a 8. ráno. A to pak není jenom ten formální trest

Nepomohl by u mladých lidí systém, že se vyjezdí pod dohledem zkušenějšího řidiče?

To je zase jiná věc. Říká se tomu L17, funguje to v Rakousku, Německu, ale i na Slovensku. Kdo zvolí tento systém, může začít dělat autoškolu třeba od 16, navštěvuje výuku v autoškole, ale zároveň může od určité etapy jezdit s rodiči. Ta výhoda se dobře vysvětluje na číslech, český žadatel o ŘP najezdí průměrně 500 kilometrů v autoškole, takže má 500 kilometrů zkušeností. V Rakousku přes systém L17 má řidič povinnost najezdit stejných 500 km v autoškole, ale ještě dalších 2 500 kilometrů s rodiči nebo jiným kvalifikovaným doprovodem, a když si pak jdou dva takoví uchazeči pro řidičák, který z nich má větší potenciál být rizikový? Ten, co má 500 km zkušeností, nebo ten, co má 3 000 km zkušeností?

Má takový systém v Česku budoucnost?

Je to jeden z bodů, který bychom chtěli během zhruba dvou let připravit. Nevidíme to jako konkurenci autoškolám a chceme umožnit zodpovědným rodičům, aby se s námi spolupodíleli na výuce svých dětí. Věříme, že zodpovědní rodiče mají největší zájem na úrovni řidičského vzdělání svých potomků…

Během rozhovoru často uvádíte příklady z ciziny. Jak moc se vlastně výuka liší napříč Evropskou unií?

Třeba v Anglii nebo v Irsku není autoškola povinná. Nemáte předepsaných 28 hodin jezdění, přesto tam lidé autoškolu navštěvují. Úřady se tam totiž soustředí na samotné zkoušky. U nás lidé odjezdí 28 hodin, ale málokdo jde na 29. V Německu je povinných hodin 12 a průměr je 37. Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy se tak chceme také více zaměřit na samotné závěrečné zkoušky, protože to je mezník, a když ho správně nastavíme, bude dostatečně náročný a na všech místech v Česku jednotný a transparentní. Úroveň začínajících řidičů tak bude taková, o které stát říká, že ji chce. To je myšlenka, ke které teď směřujeme.

Rostoucí ceny autoškol a výuka v zahraničí

Velké téma je nyní zdražování autoškol. Proč k tomu dochází?

Fungování autoškol je striktně ovlivněno zákonem, který nám kvantifikuje, co musíme pro provozování autoškol používat. Tedy učebny, výcviková vozidla, trenažery, cvičiště a samozřejmě kvalifikovaný personál a všechny tyto náklady v posledních 24 měsících výrazně rostou.

I tady chybí lidé?

Ano a Asociace autoškol na to reaguje, založili jsme projekt Akademie vzdělávání učitelů autoškol, chceme dát vzdělávání učitelů nějakou štábní kulturu a nový impuls. Chceme motivovat lidi, jako jsou policisté, hasiči a další, kteří mají k dopravě blízko, že je to zajímavý způsob, jak si přivydělat, zároveň se snažíme zvyšovat kvalifikaci stávajícím učitelům autoškol.

Jak je vlastně náročné se stát učitelem v autoškole?

Musíte mít maturitu, technického typu, pokud chcete učit teorii. Absolvovat poměrně náročný přípravný kurz a pak je tam náročná závěrečná zkouška na krajském úřadě před zkušební komisí, která se skládá z teoretické i praktické zkoušky… Klasický teoretický test, který musí žák napsat na 43 bodů z 50, musí mít učitel bez chybičky…

Dobře, to jsou výdaje za mzdy. Do částky se ale asi promítají i ceny aut…

Takhle, já nemohu říct částku, za kterou by mi přišlo fér dělat řidičák (Horčička je zároveň majitelem autoškol, viz infobox), ale průměrná cena v EU je více než 1 000 eur (přes 24 000 Kč, pozn. red.). Každopádně covid a hlavně lockdown ty ceny akceleroval raketovým způsobem. Já sám mám 3 autobusy, 10 osobních aut, traktor, nákladní automobil, 5 motocyklů a ty jsem nesměl více než 3 měsíce používat, ale platili jsme na ně silniční daň, havarijní pojištění, povinné ručení… Průměrně každá autoškola tratila jen na nákladech více než 70 000 Kč měsíčně. Zkrátka rostou náklady, včetně zmíněných cen aut. Před třemi lety jsem kupoval Fabii za 200 tisíc, dneska stojí 360. A to na ni ještě tři čtvrtě roku musíte čekat.

Ceny tedy ještě můžou růst?

Každá autoškola si stanovuje svou cenovou politiku individuálně podle nákladů a přiměřeného zisku. Pokud by tedy rostly i náklady provozovatelů autoškol, konkrétně pohonné hmoty, mzdy, atd., tak by je autoškoly musely opět promítnout do svých ceníků.

Reklama

Načítám