Hlavní obsah

5 nejlepších řidičských rad, které jste v životě dostali

Foto: Shutterstock/ Monkey Business Images

Kdo byl vaším nejlepším rádcem, když jste za volantem začínali? Táta? Učitel v autoškole? Kamarád?

Pro některé řidiče je to naprostá samozřejmost, neboť jsou to věci, které dělají každý den a ani si je neuvědomují. Jiní se nad nimi možná zamyslí a začnou je dělat taky. Jsou to rady od zkušených řidičů a doporučení, která platí po celé roky. A i když o některých z nich můžete sáhodlouze diskutovat, vězte, že jejich dodržováním nic nezkazíte, ba právě naopak.

Článek

Když jsem před pár týdny psal článek Tři řidičské dovednosti, které mě naučil můj táta, netušil jsem, že se z něj během několika málo dní stane jeden z nejčtenějších článků na Garáži. Vlastně jsem si říkal, jestli to bude vůbec někoho zajímat, ale napsal jsem ho, protože i kdyby rady v něm sdělované měly pomoci klidně i jen pár řidičům, stejně to za námahu stojí.

Vidíte, byl z toho takříkajíc bestseller. Dostal jsem spoustu mailů, pár lidí mi telefonovalo, ale přečíst si diskuzi pod článkem, na to jsem sbíral trochu odvahy, protože vím, jak často někteří „řidiči“ reagují. Nicméně díky této diskuzi vzniká pokračování, takže díky za ni. Jak jsem už totiž psal v úvodu předchozího článku, většinu těch věcí a úkonů dělám(e) přece úplně automaticky – člověk si je ani neuvědomuje, natož aby o nich nějak přemýšlel. Je to řidičská rutina, obnošená vesta, zkrátka samozřejmost. Nicméně pár z vás v reakcích přihodilo i svoje postřehy či vzpomínky, co jim poradil táta, strýc, děda nebo šikovný učitel v autoškole. Takže tady je pět z nich, o kterých si v redakci myslíme, že stojí zato se o nich trochu rozepsat.

Nestůj na spojce

Spojka slouží jen pro rozjezd, přeřazení a zastavení, maximálně se používá třeba ještě za situace, když rovnáte smyk nebo jste chytli aquaplaning. Tečka. Existují dva spolehlivé způsoby, jak ji doslova zabít, přitom její výměna nemusí být vůbec nic levného – třeba u dvojkové Octavie zaplatíte za výměnu spojky a setrvačníku asi pětadvacet tisíc korun.

Proto si zapamatujte, že při jízdě dáváte nohu na spojku jen při přeřazení, jinak máte levou nohu odloženou vlevo vedle spojky. Nevyšlapáváte spojku při projíždění zatáčky, nepoužíváte spojku místo opěrky – při stání v koloně nebo na semaforu zařadíte neutrál a stojíte jenom na brzdě.

Foto: Shutterstock/ P Stock

Mít nohu pořád na spojce a taky nechat ji prokluzovat při rozjezdu, to je spolehlivý způsob, jak ji zničit

Při rozjezdu do kopce nepoužívejte spojku místo brzdy. Jinými slovy, nedržte auto na místě se zařazenou jedničkou a spojkou v záběru. Prokluzující spojka tak dostává extrémně na frak. Prostě se rozjeďte takzvaně na přešlap (pravou nohou stojíte na brzdě, máte neutrál, zařadíte jedničku, pustíte brzdu, šlápnete na plyn a jedete), případně použijte pro rozjezd ruční brzdu. A nebo ještě jinak – neumí vaše auto stát do kopce chvíli zabrzděné samo? Tuto funkci má většina moderních aut, ale spousta řidičů o ní ani neví.

Jestli máte automat, klidně ale na tenhle bod zapomeňte.

Sleduj v noci bílou čáru na krajnici

Tohle mě táta taky učil, ale dávejte si na to pozor. Tato poučka se používá, když proti vám jede v noci auto a vy bojujete s nutkáním podívat se přímo do jeho světel a nechat se tak oslnit. Tím, že se soustředíte na bílou čáru na krajnici, podvědomě se přitáhnete blíž na stranu, a hlavně se tak ubráníte krátkodobému oslnění.

Foto: Shutterstock / Vladimir Badaev

Dálková světla používejte vždy, když to jde, výrazně si tak zlepšíte řidičský komfort

Jenže pozor! Periferně byste si pořád měli hlídat levou stranu auta, aby náhodou nedošlo ke kolizi. Tady se ještě sluší dodat, že pokud si nejste jisti, buďte raději defenzivní a zpomalte, případně uhněte ještě víc na stranu.

Tenhle řidičský trik opravdu funguje, ale prioritou stejně je, abyste si byli absolutně jistí, že máte zrak v pořádku.

Tlak v gumách kontroluj při každém druhém tankování

Minule jsme o tom měli jeden velký článek, přesto to stojí za zopakování. Moderní auta už mají senzory tlaku v pneumatikách, ale zejména u těch starších byste měli tlak kontrolovat opravdu při každém druhém tankování. Zvlášť u runfletových pneumatik se může stát, že jezdíte na vlastně prázdné gumě, a přijdete na to až ve chvíli, když potřebujete prudce zabrzdit nebo zatočit.

Foto: Shutterstock / Warakorn Buaphuean

Ideální je mít svůj vlastní tlakoměr

Příliš vysoký tlak v pneumatice může způsobit nedostatečnou adhezi, častějším jevem je ale nízký tlak, kdy je rizikem nejen poškození pláště a v extrémním případě i zutí pneumatiky, ale auto se taky hůře ovládá a má vyšší spotřebu.

Tlak v pneumatikách byste tedy měli kontrolovat pravidelně, stejně jako kontrolujete hladinu oleje.

Při parkování k chodníku stoč pravé zrcátko dolů

Jestli se ptáte proč, nejspíš byste se nad sebou měli zamyslet. Je to přece jednoduché – jde o to, abyste lépe viděli, jak daleko je zadní kolo od chodníku. Takže jednak díky stočenému zrcátku zaparkujete jako člověk a zkušený řidič/ka, navíc si tak zbytečně neodřete ráfek nebo poklice.

Foto: Shutterstock / shablovskyistock

Při parkování se snažte vždy zaparkovat doprostřed vyhrazeného místa

Většina moderní aut s elektricky ovládanými zrcátky už umí sklopit pravé zrcátko při zařazení zpátečky, ale jen tehdy, když máte správně otočený joystick ovladače. Vyzkoušejte to a uvidíte.

Každopádně nezapomeňte pak zrcátko zase zvednout, ať v něm při jízdě vidíte za sebe…

Nikdy nevyjížděj nádrž do prázdna

Další rada zkušených řidičů, která může u někoho vzbudit chuť k sáhodlouhé diskuzi, v níž bude hlavním argumentem to, že auto má přece palivový filtr a čerpadlo. Ano, obojí každý automobil sice má, ale…

Nevyjíždět nádrž do dna se doporučuje ze dvou důvodů. Tím prvním je jemný kal či sedimenty, které jsou v každé nádrži. A čím je méně paliva v nádrži, tím větší hrozí riziko, že palivové čerpadlo natáhne tento jemný „bordýlek“ do palivové soustavy a dojde buď ke zbytečnému přicpání filtru, nebo rovnou k zanesení čerpadla či vstřikování. Tohle nebezpečí pak hrozí i u déle stojících aut.

Foto: Shutterstock / Krasula

Druhým důvodem je takzvané odlití paliva, kdy motor buď na okamžik vynechá, nebo rovnou zhasne, protože se palivo nedostane k čerpadlu. Stane se vám to samozřejmě v situaci, kdy se to hodí nejméně, tedy při projíždění zatáčky, při rozjezdu do kopce...

Všechny výše zmíněné postřehy berte jako dobře míněné rady a doporučení zkušených řidičů. Jestli máte pocit, že jsme ještě na něco zapomněli, podělte se o to s ostatními čtenáři v diskuzi. 

Reklama

Načítám