Hlavní obsah

Reportáže: Geneze splašeného Civicu Type-R od Hondy

Foto: Jakub Misík

Víte, jak se vyvíjely sportovně laděné hondy s přízviskem Type-R? Máme pro vás stručnou genezi a pohled na různorodá vozidla české Honda komunity

16. 10. 2019

Japonská Honda se koncem 90. let rozhodla, že na trh vypustí splašené hatchbacky na bázi Civicu, osadí je výkonnými motory, pohonem předních kol a dá jim nálepku Type-R. Jak se tento kult vyvíjel? A co komunita českých nadšenců? Nabízíme přehlednou genezi modelů a pohled na sériové i upravené domácí kousky.

Článek

Značka Honda má v České republice poměrně silnou komunitu majitelů, nadšenců a fanoušků, kteří si denně vymění gigabajty informací, fotek a videí. Jedním z nejoblíbenějších aut je právě Honda Civic, a to především její starší generace. Jde totiž o cenově dostupné vozy se širokými možnostmi úprav, které se však často zvrtnou v přehlídku nevkusně namontovaných doplňků z benzinky.

Foto: Jakub Misík

Na polygon S-Drive do Hradce Králové přijela zajímavá směsice modelů rodiny Honda Type-R

Aby se však ladění nezvrtlo v tragédii, inženýři Hondy mysleli i na náročnější řidiče. Proto do světa vypustili několik modelových řad s dodatkem Type-R. Slovní spojení značí sportovnost, vysoký výkon a notnou zábavu za volantem. Jak takové vozy vlastně vypadají a znáte genezi nejpopulárnějších ostrých Civiců? Vzali jsme ten nejlepší model desáté generace a pozvali všechny komunitní Type-R nadšence do Hradce Králové na výcvikový polygon S-Drive.

Foto: Jakub Misík

Majitelé ostrých modelů Type-R jsou většinou členy některého z českých spolků, například známého Honda-clubu

Honda Civic Type-R EK9 (1997)

Hned první výkonný Civic Type-R s interním označením EK9 si nechala Honda jen pro japonský trh, takže si natěšený Evropan mohl nechat jen zdát o levostranném „hot hatchi“, postaveném na šesté generaci Civicu. Na svoji dobu šlo také o velmi výkonný vůz – zastavěná atmosférická šestnáctistovka vyprodukovala výkon 185 koní, přičemž přenos síly zajišťoval pětirychlostní manuál. Pro srovnání – v běžných evropských vozech měl toho času nepřeplňovaný benzinový motor s objemem 1,6 litru výkon okolo 100 koňských sil.

Foto: Honda

Honda Civic Type-R EK9 vychází ze šesté generace Hondy Civic

Model Type-R nabídl tužší podvozek, přední a zadní zavěšení se zdvojeným příčným ramenem, inovované brzdy a diferenciál se šikmým ozubením a omezeným prokluzem.

Foto: Honda

Kabina modelu Honda Civic Type-R EK9

Honda Civic Type-R EP3 (2001)

Sedmé generaci Hondy Civic se lidově přezdívá „pekařský vůz“. Důvod je jednoduchý – podívejte se na siluetu karoserie a umístění i tvar řadicí páky. Vše nápadně připomíná malou dodávku pro rozvoz pečiva.

Foto: Jakub Misík

Hondy Civic Type-R vycházející ze sedmé generace Hondy Civic

Nicméně tenhle pekař se rozhodně nedá zahanbit, protože pod jeho kapotou pracuje přirozeně dýchající dvoulitrový zážehový čtyřválec s výkonem 200 koní, respektive 215 koní v případě JDM verze pro japonský trh. Ta měla navíc ještě diferenciál s omezeným prokluzem.

Foto: Jakub Misík

Hondě Civic Type-R postavené na sedmé generaci sériového modelu se přezdívá pekař

Tato verze se vyskytovala také v několika větších (například modelová řada ke 30. výročí) či menších limitovaných edicích, obsahujících převážně designové změny, doplňky a pakety od renomovaný úpravců (například Mugen). Avšak většina technicky zajímavých variant byla určena opět jen pro japonský trh.

Foto: Jakub Misík

Podívejte se na řadicí páku a její panel – podobné uspořádání najdete v užitkových dodávkách

Honda Civic Type-R FN2 (2007)

Další ostrý vůz ze série Type-R má své kořeny v Civicu osmé generace a díky tehdejšímu neotřelému a odvážnému designu se mu začalo přezdívat UFO. Vůz disponuje také několika ikonickými komponenty, jde o kliky dveří ve tvaru rakety nebo čelní masku, které se v ne-Type-R verzích říká akvárium – to kvůli typickému průhlednému zpracování.

Foto: Jakub Misík

Ufoni Type-R v různých verzích a úpravách

Zajímavostí je, že se u této generace Type-R liší karosářské provedení pro jednotlivé trhy. Evropská verze má třídveřový hatchback, severoamerický trh dvoudveřové kupé a pro japonský trh Honda představila čtyřdveřový sedan s interním kódem FD2 – znovu s vyšším výkonem a diferenciálem s omezeným prokluzem ve standardu.

Foto: Honda

Honda Civic Type-R (základ z osmé generace) FD2 pro japonský trh

Evropská verze dostala do vínku opět dvoulitrový atmosférický čtyřválec naladěný na výkon 201 koní (japonská verze měla 225 koní) spřažený se šestirychlostním manuálem a základním otevřeným diferenciálem. Diferenciál s omezeným prokluzem se objevil až s příchodem edice Championship White, kterou reprezentuje bílá barva, připomínající závodní tradici a historii.

Foto: Jakub Misík

Osmé generaci Hondy Civic se kvůli tvaru karoserie začalo přezdívat UFO

Třetí generaci Civicu Type-R si vzala na paškál firma Mugen a představila několik limitovaných edic včetně výkonnější 240koňové varianty Honda Civic Mugen RR.

Foto: Jakub Misík

Startovací tlačítko nalevo slouží pouze pro start motoru. Tomuto úkonu však předchází ještě vložení standardního klíčku do spínací skříňky

Honda Civic Type-R FK2 (2015)

Foto: Jakub Misík

Civicy deváté generace s kabátku Type-R si ladí majitelé po svém. Tento šedý kousek například vyhrál už mnoho cen za nejlepší design

Čtvrtá generace Civicu Type-R, která vychází z deváté generace sériového Civicu, dostala v rámci pohonného ústrojí vůbec poprvé dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 310 koní, což byl velký skok oproti předchůdci. Jako zajímavost uvádíme, že se motor vyráběl v americkém Ohiu a poté byl exportován do Anglie, kde se pětidveřový hatchback kompletoval.

Foto: Jakub Misík

Pohled do kabiny modelu Honda Civic Type-R, vycházejícího z deváté generace Hondy Civic

Převodovka byla opět šestirychlostní mechanická a kvůli motoru s přeplňováním, a tedy výrazně většímu točivému momentu, byla sériově dodávaná rovnou s továrním diferenciálem s omezeným prokluzem i pro Evropu. Podívejte se na evropské auto zezadu – zde se poprvé objevilo masivní přítlačné křídlo, které společně s dalšími prvky funkční aerodynamiky pomáhá přenést vysoký výkon na silnici.

Foto: Jakub Misík

Tyto modely Type-R vychází z deváté generace Hondy Civic

Honda Civic Type-R FK8 (2017)

Nejvýkonnější sériový evropský Civic Type-R je postaven na desáté generaci standardního Civicu a nabídne dosud nejextravagantnější design vůbec. Typickým poznávacím znakem sportovní „desítky“ je obří zadní křídlo, funkční aerodynamika a trojice koncovek výfuku.

Foto: Jakub Misík

Nejnovější generace Hondy Civic Type-R hýří aerodynamickými prvky

Proč jsou tři? Hlavní výfukové potrubí po obou stranách odvádí výfukové plyny z motoru, zatímco unikátní menší středové potrubí vytváří akustický projev motoru ve vysokých otáčkách. Naopak při středních otáčkách motoru se ve středovém potrubí vytvoří podtlak, díky čemuž začne nasávat okolní vzduch. To přispívá ke snížení úrovně hluku, vibrací a otřesů a omezení dunivého zvuku, který by jinak pronikal do kabiny.

Foto: Jakub Misík

Interiér modelu Honda Civic X Type-R

Auto využívá shodný motor s minulou generací, ovšem pro Evropu posílený na 320 koní. Řazení zajišťuje opět šestirychlostní manuál opatřený diferenciálem s omezeným prokluzem.

Foto: Jakub Misík

Honda Civic X Type-R a jeho barevné varianty

Bratři a sestry Type-R

Samotný název Type-R se poprvé objevil u dnes již ikonického modelu NSX. Jeho třílitrový vidlicový šestiválec poskytl výkon 280 koní a oproti sériovému vozu měla verze NSX-R o 120 kilogramů nižší hmotnost. V roce 1995 se Honda vytasila s japonskou verzí modelu Integra Type-R se čtyřválcem o objemu 1,8 litru a výkonu 200 koní. V roce 1998 se ostré Integry dočkali i Evropané, byť s výkonem jen 190 koňských sil.

Foto: Honda

Honda NSX-R – jeden z nejdražších modelů Type-R vůbec

Rok na to se objevila také Honda Accord Type-R, kterou reprezentoval atmosféricky plněný motor s objemem 2,2 litru a výkonem 220 koní pro Japonsko, respektive 212 koní pro Evropu. Vůz měl svůj typický zadní spoiler pouze volitelný, nikoli nutně sériový.

Foto: Jakub Misík

Honda Accord Type-R

V roce 2001 si odbyla premiéru Integra Type-R druhé generace určená pro japonský trh s motorem o objemu 2,0 litru a výkonem 220 koní. Rok na to spatřila světlo světa druhá generace Hondy NSX-R, tentokrát se šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonem 280 koní.

Foto: Jakub Misík

Členové rodiny Type-R – Honda Integra a Honda Accord

Kvůli snížení hmotnosti vozu byla ve velké míře použita uhlíková vlákna, ze kterých byl vyroben také masivní zadní spojler nebo odvětrávaná kapota. Nutno podotknout, že zmíněný vůz patří k nejvzácnějším modelům Type-R vůbec. V roce 2003 se ukázala ještě další JDM generace Hondy Accord – opět s benzinovým čtyřválcovým dvoulitrem a výkonem 220 koní.

Foto: Jakub Misík

Kabina a sportovně ladené sedačky modelu Accord Type-R první generace

Někdo to řád hořké

Honda Civic Type-R je řidičský hodně zábavné a nadmíru vyladěné auto. Japonci při vývoji skutečně přemýšleli nad technikou, fyzikou a ladili tenhle „hothatch“ i na slavné severní smyčce Nürburgringu.

Pomineme-li drobné neduhy v interiéru a nesmyslně zastaralý infosystém, narazíme vlastně na jedinou, ale poměrně zásadní chybu. Honda Civic Type-R X je vlastně pořád jenom Honda. A když započteme úplně všechno včetně společenského statusu – koho oslníte Hondou? Zase jenom fanouška značky.

Foto: Jakub Misík

Díky agresivnímu designu si CTR X rozhodně nespletete

Vavřínové věnce veřejného obdivu a podstatnou část kupní síly totiž drží německé prémiové vozy. Davy šílí po modelech Mercedes-AMG, BMW řady M nebo Porsche Turbo 4S, takže ani nemůžou právoplatně docenit práci asijských inženýrů. Možná právě proto si Japonci to nejlepší opatří samolepkou JDM a nechají si to jen pro domácí trh.

Foto: Jakub Misík

V Hondě CTR IX se velkosériově poprvé objevilo masivní aerodynamické křídlo

Auto navíc stojí milion korun, a to za „obyčejnou“ Hondu zaplatí málokdo. Zvlášť když najdeme na trhu podobně laděné konkurenty, například Hyundai i30 N, který stojí o čtvrt milionu méně. Fanoušci zadního pohonu a poslušných aut zase zvolí Subaru BRZ – jedno z nejzábavnějších cenově dostupných sportovních kupé na světě.

Foto: Jakub Misík

Modelu Honda Integra Type-R se zkráceně přezdívá ITR

Komunitní a nedoceněný

Foto: Jakub Misík

Těmito auty jezdí česká komunita fanoušků ostrých aut od Hondy

Sportovně laděné civicy dnes zaujmou více méně jen věrné komunitní fanoušky, což je trochu škoda, ale Evropa je vůči sportovním a drahým autům z Japonska zkrátka taková. Když zavřeme oči, vidíme před sebou ten pošmourný komiks, kde prší a Type-R Civic stojí opuštěný na parkovišti spolu Lexusem RC F, zatímco od karoserií mercedesů a „bavoráků“ se odráží blesky fotoaparátů fanatického davu obdivovatelů.

A v Hondě to asi ví také, proto se propagaci Type-R modelů v Evropě nijak zvlášť nevěnují. Namísto toho větří elektrickou budoucnost a servírují veřejnosti městský model Honda e.

Foto: Jakub Misík

Silná a zábavná auta budou z našeho trhu pomalu mizet, takže neváhejte a udělejte si radost už teď

Ptáte se, kdy je čas k nákupu nějakého nového benzin spalujícího zábavného vozu? Právě teď. Takže neotálejte, za pár let už bude Evropa v případě nových aut většinově elektrifikovaná a hlučné střílení z výfuku nebo hlasité burácení motoru více méně zmizí.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama