Hlavní obsah

Autosalon Frankfurt: Elektrická Honda bude dalším autem s kamerami místo zrcátek

Foto: Honda
30. 5. 2019

Počet aut se zpětnými kamerami místo klasických zrcátek se pomalu, ale jistě rozšiřuje. Po pionýrském Lexusu ES a Audi e-tron se k vlně přidává také nová Honda e, která je bude mít v základní výbavě. A nejspíš na ně brzy přejdou i mnohé další chystané elektromobily, protože zmiňované řešení jim přináší jednu citelnou výhodu...

Článek

Honda e. Jednoduché jméno, jednoduchý koncept a jednoduchý retro design. Jenže první sériový bateriový elektromobil Honda bude všechno, jenom ne jednoduchý. Elektrický pohon je výkřik nejmodernější techniky, stejně tak kokpit plný displejů a pozadu vývoje nezůstanou ani další detaily – třeba klasická zpětná zrcátka, která nahradí kamery.

Foto: Honda

V nových zpětných „kamerových zrcátkách“ Hondy e nechybí ani integrované blinkry

Honda pro to má velmi dobrý praktický důvod – aerodynamiku. Podle slov automobilky pomáhají drobné kamery na bocích vozu snížit aerodynamický odpor o celých 90 (!) procent oproti konvenčním zpětným zrcátkům. Celkovou účinnost vozu potom zlepšují o 3,8 procenta, což má příznivý vliv na spotřebu energie za jízdy, a tedy i na celkový reálný dojezd.

Foto: Honda

Zpětné kamery mají své dedikované displeje v rozích palubní desky, kde na ně řidič snadno uvidí

Ale když už jsme u té praktičnosti, jak se s nimi bude pracovat řidiči? Celkem snadno, bude mít totiž jejich obraz na displejích integrovaných do rohů palubní desky, takže je bude mít víc v zorném poli. A co mrtvý úhel? Honda evidentně počítá i s tímto strašákem nejednoho řidiče. Kamerový systém totiž bude pracovat ve dvou režimech – normálním a širokoúhlém, což má zmenšit slepý prostor minimálně o 10 procent. Kamery budou navíc ošetřeny speciálním potahem odpuzujícím vodu, aby kapičky nebránily ve výhledu.

Ještě si pojďme pro jistotu připomenout, jaká vlastně Honda e bude. Velikostně je malinko kratší než třeba Honda Jazz, ale na druhou stranu o dobrých 10 cm vyšší než třeba Mini Cooper. Po designové stránce je prezentovaný předprodukční vůz z 95 procent hotový, takže se do výroby změní už pouze drobné detaily. Oficiální výkony zatím také nejsou známy, bylo nám však slíbeno minimálně 100 koní výkonu a 300 Nm točivého momentu, což by bylo na živé kličkování městskou džunglí až až. Dojezd by se měl pohybovat kolem 200 kilometrů, což by do města mělo naprosto postačovat. Větší baterie by podle Hondy přidaly mnohem více hmotnosti, a to už by prý tolik nekorespondovalo s městským charakterem vozu.

Honda už začala přijímat objednávky na svůj nový elektromobil, cenu však dosud neoznámila, zatím je tedy možné složit pouze vratnou zálohu (podobně to udělal Volkswagen se svým elektromobilem ID.3). Třeba ve Velké Británii už prý projevilo zájem přes 6 000 zákazníků. Honda e se bude vyrábět výhradně v Japonsku a k nám do Evropy by se měla dostat už koncem tohoto roku, zbytek světa si bude muset počkat na začátek roku 2020.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama