Hlavní obsah

Dvě vzácné Hondy NSX na prodej – a obě jako nové!

Foto: BM Auctions

Ať už jde o původní verzi s mrkačkami, nebo model po faceliftu, NSX-R platí za nejpurističtější sportovní auto, které kdy Honda postavila. Nová hybridní verze se jen stěží vyrovná statusu originálu

24. 5. 2019

Kořeny tohoto ikonického sportovního auta se dají vystopovat až do roku 1984, kdy Honda přišla s konceptem nazvaným HP-X – tedy něco jako „Honda Pininfarina eXperimental“. Cílem bylo zacílit na Ferrari a jejich osmiválcové sporťáky, tedy modelem 308 počínaje a modelem 360 na přelomu milénia konče. A v Tokiu lidé od Hondy tvrdili, že se dokáží vyrovnat jejich výkonům, a ještě k tomu přidají typickou japonskou spolehlivost a nižší provozní náklady.

Článek

Povedlo se? No, menší nápověda už byla v úvodním odstavci, protože Honda NSX se stihla „utkat“ i s modelem F360 – jejich „Nové“, „Sportovní“ a „eXperimentální“ auto, zkráceně NSX, se vyrábělo od roku 1990 až do roku 2005. Což je obecně dlouhá doba, natož na sportovní auto. S finálním laděním pak pomáhal trojnásobný Mistr světa ve Formuli 1 Ayrton Senna, který z NSX pomohl udělat ostrý a precizní řidičský nástroj. Zejména prosadil podstatně tužší stabilizátory na obou nápravách, což dalo NSX mnohem sportovnější charakter, blížící se závodnímu autu.

Časem však NSX začal ve srovnání s Ferrari docházet dech, a tak se japonci vytasili s NSX Type R, zkráceně NSX-R. Každý díl, u kterého to  ještě bylo možné, byl nahrazen hliníkovým, na druhou stranu zvuková izolace musela pryč úplně. Sbohem bylo řečeno i luxusním prvkům jako klimatizace a stereo, místo toho jste dostali dvě „ušaté“ sedačky Recaro z karbon-kevlarové skořepiny. Výsledkem byla úspora 140 kilo, díky čemuž se ukazatele vah zastavily na krásných 1 230 kilogramech.

Nebylo tak potřeba zásadně zvyšovat výkon třílitrové V6 z původních 280 koní, motor byl pouze optimalizován. Velkých úprav se ale dočkal podvozek – byl ještě přitvrzen o tužší tlumiče i pružiny, a přední náprava k tomu dostala ještě silnější přední stabilizátor pro hbitější nájezdy do zatáček.

To bychom měli první NSX-R. Podle aukční síně BH Auctions by se mohla díky nízkému nájezdu 534 mil (854 km) vydražit řádově za 227-272 tisíc dolarů, tedy 5,2-6,3 milionu korun.

A co novější NSX-R? Ta vychází z verze po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2002. Má tedy motor převrtaný na 3,2 litru a rovných 300 koní, manuální převodovka má šest rychlostí a přední část se dočkala nového nárazníku a konvenčních světel bez vyklápění. Drtivá většina úprav oproti standardu je pak totožná s verzí před faceliftem, nicméně hliníková přední kapota, kryt motoru a spojler z hliníku byly nahrazeny karbonovými díly.

A ačkoliv by to nejednoho nadšence táhlo spíše ke klasice s „mrkačkami“, nová verze je mnohem vzácnější – podle zdrojů aukční síně vzniklo NSX-R ve faceliftové verzi NA2 pouze 140, takže jde o velmi výjimečné auto. Jeden by se pak ani nedivil ceně odhadované na 345-435 tisíc dolarů, tedy na naše nějakých 8-10 milionů korun. Má navíc ještě menší nájezd než její starší sourozenec – pouhých 348 mil, tedy 557 km.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama