Hlavní obsah

Dvě vzácné Hondy NSX na prodej – a obě jako nové!

Foto: BM Auctions

Ať už jde o původní verzi s mrkačkami, nebo model po faceliftu, NSX-R platí za nejpurističtější sportovní auto, které kdy Honda postavila. Nová hybridní verze se jen stěží vyrovná statusu originálu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kořeny tohoto ikonického sportovního auta se dají vystopovat až do roku 1984, kdy Honda přišla s konceptem nazvaným HP-X – tedy něco jako „Honda Pininfarina eXperimental“. Cílem bylo zacílit na Ferrari a jejich osmiválcové sporťáky, tedy modelem 308 počínaje a modelem 360 na přelomu milénia konče. A v Tokiu lidé od Hondy tvrdili, že se dokáží vyrovnat jejich výkonům, a ještě k tomu přidají typickou japonskou spolehlivost a nižší provozní náklady.

Článek

Povedlo se? No, menší nápověda už byla v úvodním odstavci, protože Honda NSX se stihla „utkat“ i s modelem F360 – jejich „Nové“, „Sportovní“ a „eXperimentální“ auto, zkráceně NSX, se vyrábělo od roku 1990 až do roku 2005. Což je obecně dlouhá doba, natož na sportovní auto. S finálním laděním pak pomáhal trojnásobný Mistr světa ve Formuli 1 Ayrton Senna, který z NSX pomohl udělat ostrý a precizní řidičský nástroj. Zejména prosadil podstatně tužší stabilizátory na obou nápravách, což dalo NSX mnohem sportovnější charakter, blížící se závodnímu autu.

Časem však NSX začal ve srovnání s Ferrari docházet dech, a tak se japonci vytasili s NSX Type R, zkráceně NSX-R. Každý díl, u kterého to  ještě bylo možné, byl nahrazen hliníkovým, na druhou stranu zvuková izolace musela pryč úplně. Sbohem bylo řečeno i luxusním prvkům jako klimatizace a stereo, místo toho jste dostali dvě „ušaté“ sedačky Recaro z karbon-kevlarové skořepiny. Výsledkem byla úspora 140 kilo, díky čemuž se ukazatele vah zastavily na krásných 1 230 kilogramech.

Nebylo tak potřeba zásadně zvyšovat výkon třílitrové V6 z původních 280 koní, motor byl pouze optimalizován. Velkých úprav se ale dočkal podvozek – byl ještě přitvrzen o tužší tlumiče i pružiny, a přední náprava k tomu dostala ještě silnější přední stabilizátor pro hbitější nájezdy do zatáček.

To bychom měli první NSX-R. Podle aukční síně BH Auctions by se mohla díky nízkému nájezdu 534 mil (854 km) vydražit řádově za 227-272 tisíc dolarů, tedy 5,2-6,3 milionu korun.

A co novější NSX-R? Ta vychází z verze po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2002. Má tedy motor převrtaný na 3,2 litru a rovných 300 koní, manuální převodovka má šest rychlostí a přední část se dočkala nového nárazníku a konvenčních světel bez vyklápění. Drtivá většina úprav oproti standardu je pak totožná s verzí před faceliftem, nicméně hliníková přední kapota, kryt motoru a spojler z hliníku byly nahrazeny karbonovými díly.

A ačkoliv by to nejednoho nadšence táhlo spíše ke klasice s „mrkačkami“, nová verze je mnohem vzácnější – podle zdrojů aukční síně vzniklo NSX-R ve faceliftové verzi NA2 pouze 140, takže jde o velmi výjimečné auto. Jeden by se pak ani nedivil ceně odhadované na 345-435 tisíc dolarů, tedy na naše nějakých 8-10 milionů korun. Má navíc ještě menší nájezd než její starší sourozenec – pouhých 348 mil, tedy 557 km.

Reklama

Načítám