Hlavní obsah

Do Lysé se sjeli vetešníci z ČR. Nechyběly veterány ani jawy

Foto: Michal Sakař

Akce Retro Garáž přilákala tisíce milovníků veteše, veteránů, ale i vzácných luxusních kousků

Předposlední listopadová sobota byla ve znamení nákupů, prodejů, veteránů a všeho, co chutná jako retro. Na výstavišti v Lysé nad Labem se uskutečnil veletrh všeho možného s názvem Retro Garáž. My jsme byli u toho a přinášíme to nejzajímavější, co jste na místě mohli vidět, a víme, co se chystá do budoucna. Takže jak to na největší auto-moto burze v Česku vypadalo?

Článek

Lysá nad Labem je menší město ve Středočeském kraji, které má necelých 10 tisíc obyvatel, pár obchodních domů, historické centrum a velké výstaviště. Tři expoziční haly a široké venkovní prostory hostily v sobotu 23. listopadu 2019 největší auto-moto burzu v Česku pojmenovanou podzimní Retro Garáž.

Foto: Michal Sakař

V krytých halách jste mohli koupit motocykly všeho druhu

Podle nedostatku parkovacích míst, za která se v den akce platilo, nám bylo jasné, že dopolední shon bude velký, což se po vstupu do první haly potvrdilo. Kouzlo staré veteše působilo na všechny kolem a výběr zboží byl skutečně pestrý.

Foto: Michal Sakař

Svoje místo měla také oblíbená šlapadla

Pokud máte rádi praktické věci, mohli jste na místě ulovit stylové tričko s potiskem nebo klasický plechový hrneček s logem nějaké automobilky. Sběratelé modelů byli ve svém živlu, jelikož se tato komodita nabízela na každém pátém stánku, takže jste si mohli odnést domů zmenšeninu ruské buchanky nebo nejnovější supersport od Lamborghini.

Foto: Jan Majurník

Každý pátý stánkař prodával modely aut

Poutače i drobnosti

Neméně zajímavé byly také různé plechové tabule, registrační značky z cizích států, kanystry na palivo, stojany čerpacích stanic a další staré reklamní poutače. Venku jsme dokonce narazili na plakáty s technickými popisy práce motoru a jeho jednotlivých částí – vše bylo na prodej.

Foto: Michal Sakař

Technické výkresy a popisy práce motoru

Jestliže patříte k těm, kteří něco neustále renovují, opravují nebo staví, jistě vám pořád chybí různé šroubky, cvočky nebo připínáčky. Drobného materiálu, volantových páček nebo různých spínačů jste v Lysé nad Labem mohli kupovat na kila. V rámci venkovního prodeje pak nechyběly vojenské věci, rybářské potřeby, kožené výrobky, volanty, blinkry, světla, zrcátka – zkrátka mix všeho možného i nemožného.

Foto: Jan Majurník

Drobnosti, vypínače a přepínače, které se bežně špatně shání, jste mohli v Lysé kupovat na kila

Luxus a výstřednost

Kromě těchto cetek cílila burza také na větší, zajímavější a dražší předměty, proto jste měli možnost zakoupit klidně starou ameriku, škodovku, mercedes, jawu nebo různé typy dalších motocyklů. Honosně působily i youngtimery značek Rolls-Royce, Mercedes-Benz nebo Bentley. Stačilo mít v kapse pár set tisíc korun a mohli jste odjíždět domů jako vznešený aristokrat.

Foto: Michal Sakař

Stačilo mít v kapse pár set tisíc a mohli jste odjet jako boháč ve starém autě značky Rolls-Royce

Trochu výstředně působila replika slavného vozidla Knight Industries Two Thousand (K.I.T.T.) ze severoamerického seriálu Knight Rider, nicméně šlo o věrnou kopii postavenou z modelu Pontiac Firebird Trans Am. Přestavba proběhla kompletně v České republice, a to včetně zástavby propracovaného digitalizovaného interiéru nebo zvukových efektů.

Foto: Michal Sakař

Replika slavného vozu K.I.T.T. neustále vyhrávala a poutala na sebe pozornost

V rámci doprovodného programu jste se mohli zúčastnit moderovaných aukcí (vyvolávací cena byla vždy jedna koruna) třech motocyklů značky Jawa, tomboly o hodnotné ceny (hlavní výhrou byla Jawa 50 Pionýr), navštívit stánky spolků orientovaných na veterány nebo se poradit s odborníky ze zavedených renovačních dílen.

Foto: Michal Sakař

Tato Jawa byla součastí dražby od jedné koruny

Jawa není indická

Zlatým hřebem akce byla expozice stánku české značky Jawa, kde jsme se pobavili se zástupci výrobce zprvu a získali několik podstatných informací.

Kolega Dominik to zmiňuje téměř v každém článku o Jawě, nicméně i tady prvně vyvrátíme mýtus o tom, že je Jawa indická. Není – společnost Mahindra si pouze pronajímá licenci na výrobu legendárních českých motorek. Musíme však dodat, že v Indii je na oblíbené stroje značky Jawa pohlíženo jako na prémiové zboží.

Na akci Retro Garáž jste se mohli seznámit rovnou se třemi různými projekty. Prvním z nich byla v Česku produkovaná dvoutaktní Jawa 640 s objemem motoru 350 kubických centimetrů, která se vyrábí už od roku 1991. Tyto motorky koupíte u nás jako nové, ovšem nemají homologaci, tudíž ani technický průkaz, a tím pádem nesmí legálně na silnice (ačkoliv i to jde řešit pomocí originálních papírů z jiné 350). Jde hlavně o sběratelské kusy, které se uchytily především v zahraničí, nicméně i v Česku se jich prodá 50 až 100 ročně.

Foto: Michal Sakař

Modelová řada Jawa 350 OHC (vpravo)

Další projekt je na světě už od roku 2016 a jde o modelovou řadu Jawa 350 OHC (typ 845) a její další varianty. Tyto mašiny se základem v čínském Shineray už mají schválení pro provoz (plní emisní normy, mají ABS), rodí se u nás a prodávají se za cenu kolem 100 tisíc korun s daní.

Foto: Michal Sakař

Milujete chromové nádrže? Pár jste si jich mohli odnést domů

Nejzajímavější je však poslední projekt – Jawa 300 typ 846. Tento stroj se díky nečekanému úspěchu v Indii bude nabízet také u nás a zástupci výrobce už řeší globální homologaci pro celý evropský trh. Ta by měla být hotová už v roce 2021. Půjde však o motorky vyráběné v Indii, které se v Česku upraví (například software, katalyzátor) a půjdou na trh za zhruba 150 tisíc korun včetně daně.

Foto: Michal Sakař

Jawa 300 typ 846 by se měl začít prodávat v Evropě už v roce 2021

Začalo to na internetu

Odkud se vzal nápad uspořádat burzu v krytých halách, jaké byly minulé ročníky, a co se chystá do budoucna? To vše nám prozradil pan Pavel Kočí – hlavní organizátor akce a nadšenec do veteránů.

Foto: Michal Sakař

Vedle veteránů a dílů se na místě prodávala také všelijaká veteš

Myšlenka krytého prodeje napadla Pavla už před pěti lety, kdy v lednu promrzlý obcházel veteránské burzy a přemýšlel nad tím, proč to neudělat jako v zahraničí, tedy důstojně a pod pevnou střechou.

Foto: Michal Sakař

Staré stojany byly středem pozornosti u většiny návštěvníků

Realizaci tohoto projektu předcházely dva roky usilovné práce na sociálních sítích, letáková a mediální kampaň. Když se našlo dostatek příznivců a majitel areálu v Lysé nad Labem s akcí souhlasil, uskutečnila se v roce 2017 první auto-moto burza – tehdy ještě v jedné hale. Akce přilákala zhruba 1 700 lidí.

Foto: Michal Sakař

Svůj stánek měla na výstavišti také motocyklová značka Indian

Vyžití pro všechny

Při dalším ročníku už prodejci obsadili tři haly a část venkovních ploch. Počet návštěvníků také vzrostl, a to na tři tisíce. Letošní jarní burzu absolvovalo asi 3 400 lidí a tuto podzimní, která se vyznačovala enormním zaplněním všech vnitřních i venkovních ploch, navštívilo přes 4 500 lidí.

Foto: Michal Sakař

Tohle je stará Alfa Romeo Giulia

Pokud jste akci nestihli, nezoufejte, zveme vás na výstaviště do Lysé nad Labem už v sobotu 4. dubna 2020 nebo na podzim 28. listopadu roku 2020. Můžete se těšit na rozšíření doprovodného programu, více aukcí a větší výběr zboží. Nekomerční vystavovatelé mají vstupné zdarma, což je rozhodně zajímavou šancí pro různé spolky a kluby, které by jinak nebyly tolik vidět.

Asi za tři roky plánuje Pavel Kočí uspořádat Retro Garáž v rámci celého víkendu a my si myslíme, že vůbec nejde o nereálný projekt. Zájem veřejnosti je velký, zboží zajímavé a retro věci zkrátka frčí, tak proč si toho neužít po rovné dva dny? Událost cílí na širokou masu lidí, protože zde najde vyžití zapálený sběratel, nadšený knihomol, vetešník nebo prostě jen člověk, který se rád podívá na stará auta a motocykly.

Reklama

Načítám