Hlavní obsah

Jawa konečně zcela představuje Pérák – dosud ukrytou novinku

Foto: Jawa Motorcycles

Jawa Pérák

20. 11. 2019

Je tomu rok, co indická Mahindra představila novou modelovou řadu pod značkou Jawa, na kterou si opatřila licence od českého výrobce. První modely Jawa (bez dalšího přídomku) a Jawa 42 už známe, jenže v rámci prezentace byl na pódiu ještě jeden motocykl, o němž jsme se tehdy dozvěděli prakticky jen název – Pérák.

Článek

Teprve nyní – přesně rok po uvedení dvou základních modelů – vychází Pérák na plné světlo. Tedy spíš na tmu… Pérák je totiž v rámci značky tím „temným“ přírůstkem, a zatímco se základní Jawa (se kterou jsme se již setkali přímo v Týnci) honosí množstvím tradičního chromu, zlatých linek a rudé barvy, Pérák zůstává tajemně černý.

Foto: Jawa Motorcycles

Na okrasné chromy tentokrát zapomeňte

Ještě než se pořádně pustíme do toho, jak celá motorka vypadá, co má a nemá, je tu jedna zajímavost okolo názvu. Ve všech tiskových materiálech a na serverech domácího indického trhu se název „Perak“ objevuje pochopitelně bez diakritiky. Jenomže přímo na nádrži motorky je zlatým písmem nápis „Pérák“, tedy i s čárkami. Je to sice drobnost, ale potěší, že Indové ctí původní český název.

Foto: Jawa Motorcycles

Pérák psaný s diakritikou na nádrži

Každopádně zlaté písmo a pár zlatých linek je téměř to jediné, co se vymyká z jinak zcela černého zbarvení celé motorky. Mateřská Mahindra zvolila pro Péráka zcela zatemněný vzhled a v matně černém laku se octlo prakticky všechno od kol přes výfuky a motor až po obroučku předního halogenového světlometu.

Tohle „zatemnění“ má svůj důvod. Pérák je totiž takzvaný „bobber“ a v motocyklové kultuře se „bobber“ používá jako označení pro upravený motocykl s „useknutou“ zádí a v naprosto minimalistickém stylu. Bobbery se spolu s podobně koncipovanými „choppery“ stavěly zejména v USA od konce 20. let minulého století a jejich stavitelé zpravidla chtěli jednoduchou motorku bez zbytečností, a tedy i v jednoduchém designu. Velké chromované plochy tedy často střídala právě matně černá.

Jenomže černé zbarvení Péráku není zdaleka jediná náležitost, spojená s „bobber“ stylem. Naprosto podstatné je tu sedlo. Zatímco základní Jawa má standardně koncipovaný zadek, kde je dlouhé sedlo na podsedlovém rámu spojeno se zadním blatníkem, krátké jednomístné sedlo Péráku „levituje“ nad kolem, uchyceno pouze u nádrže. Zadek motorky je tak opticky jednodušší a velmi hezkým detailem je i brzdové světlo, vsazené přímo do sedla, nebo tlumič s vinutou pružinou, pracující pod ním.

Z dalších detailů stojí za povšimnutí celkově menší a kratší blatníky, malá zrcátka ukotvená v koncích řídítek, zmenšené kastlíky nebo černé výfuky se šikmým zakončením. Celkově Pérák vypadá tak, jako by jej někdo opravdu přestavěl do bobber stylu z původní Jawy – pěkně flexu do ruky a zbavit motorku všeho nepotřebného.

Jenže světe div se, částečně se změnil i technický základ. Pérák má sice s Jawou shodné některé nosné prvky (ačkoliv třeba zadní kyvná vidlice s jedním tlumičem je jiná), ale motor je větší a výkonnější. Vodou chlazený jednoválec s kulatými víky a okrasným žebrováním sice vypadá na pohled stejně, ale zvětšením vrtání se objem rozrostl z 293 kubických centimetrů na 334. Výkon se tak zvýšil z původních 27 koní na rovných 30 a stejně tak poskočil i točivý moment z 28 Nm na 31.

Vlivem jiné zadní kyvky narostl rozvor o 16 milimetrů na 1 485 milimetrů a v brzdovém systému byl zadní buben nahrazen kotoučem o průměru 240 milimetrů. Pérák je tedy po technické stránce oproti svým sourozencům o malý kousek dál.

A dál je taky cena. V Indii mohou Péráka objednávat již od 1. ledna 2020 a to za 1,64,000 rupií – v přepočtu tedy za nějakých 62 tisíc korun. Na naše je to oproti základní Jawě rozdíl zhruba 10 000 korun, ovšem pokud už se radujete z toho, že si nové Jawy koupíte v podobné cenové relaci i u nás, musím vás zklamat. Je potřeba započíst naše daně, cla, homologace s potřebnými úpravami a další věci. Až se začnou nové Jawy prodávat u nás (dojít k tomu má někdy před začátkem sezóny 2021), měly by se cenově držet okolo hranice 150 000 korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama