Hlavní obsah

Americký Ford Bronco Sport sice není pravověrný teréňák, ale slušný sněhoblátobijec ano

Foto: Tomáš Kopečný

Sníh, bláto a tankodrom. Jak si s tímhle prostředím Bronco Sport poradilo?

16. 2. 2022

Návrat ikonického Fordu Bronco s sebou přinesl i variantu Sport, která je oproti „dospělácké“ klasice v lecčem odlišná. Znamená to ovšem, že jde jen o městskou SUV slečinku, nebo se v kompaktním motorizovaném hřebci přece jen projevují geny jeho off-roadového praotce? Inu vyzkoušeli jsme to na jihlavském tankodromu…

Článek

Se sportovním Broncem uděláte na silnici hodně parády, jelikož jde o neokoukané a v Evropě v podstatě o exotické SUV. Jenže ve světle městských neonů a nalinkovaných parkovacích míst před obchoďákem by se mohlo zapomenout na to, že jméno Bronco bylo vždy spojováno se schopným off-roadem.

Foto: Tomáš Kopečný

Varianta Sport = SUV jen do města? Ne tak docela…

Je tomu tak i u varianty Sport? Skutečně s ní můžete vyrazit do nehostinného prostředí, aniž byste se domů vraceli na specializované odtahovce? Zajeli jsme na zasněžený jihlavský tankodrom nazvaný Oblast 52, který naleznete zde, a vůz řádně prověřili.

Foto: Tomáš Kopečný

Ford Bronco Sport jsme otestovali v náročném prostředí jihlavského tankodromu

O tom, jak vůz jezdí na silnici, v čem se liší od klasiky, co vše nabídne a jak se chová ve smyslu stroje pro každodenní použití, psal nedávno kolega Volšický, nicméně co off-roadové entrée? O tom už více v následujících řádcích.

Do rukou se nám dostalo Bronco Sport v provedení Badlands, tedy ta nejterénější varianta. Jde samozřejmě o vůz vybavený pohonem 4×4, nicméně disponuje i několika vychytávkami navíc.

Tak prvně jde o technologii příznačně nazvanou G.O.A.T., což s vynecháním teček znamená v překladu z angličtiny koza. V případě fordu se však bavíme o Goes Over Any Type of Terrain, tedy o systému umožňujícím průjezd jakýmkoli terénem.

Foto: Tomáš Kopečný

G.O.A.T. není v případě Bronca koza, ale volič jízdních profilů

Neberte to úplně doslova, ale najdete tu standardně pět a ve výbavě Badlands dokonce sedm různých módu, které specificky upravují chování vozu i elektronické stabilizace dle zvoleného profilu.

G.O.A.T. profilyVyužití
Sandpísek či sníh
Slipperykluzký povrch
Sportovnídynamická jízda
Ecoúsporná jízda
Normalstandardní silniční jízda
Mud/Rutsbláto, vyjeté koleje
Rock Crawljízda po (přes) kamení

Dále lze spoléhat na takzvaný terénní tempomat, Fordem nazvaný Trail Control. Jde o systém samočinného udržování konstantní (obvykle pomalé) rychlosti při překonávání nezpevněných cest, stoupání, klesání, blátivých tratí či kameny posázených stezek.

Foto: Tomáš Kopečný

Jízdní režimy se zobrazují také na polodigitální přístrojovce

Technologie navíc spolupracuje s G.O.A.T. profily Mud/Ruts a Rock Crawl, kdy se vám v těchto módech ještě spustí čelní 180stupňová kamera, abyste lépe viděli, kudy vlastně jedete a čemu se bude lepší vyhnout. Nutno upřesnit, že kamerová podpora je k dispozici také v ostatních režimech, vždy však v nízkých rychlostech.

Jihlavský tankodrom
Kousek od Jihlavy leží krásný víceúčelový soukromý tankodrom nazvaný Oblast 52 (49°22'03.3"N 15°33'57.0"E), kterému šéfuje Ondřej Krejča. Jde o místo, kde se dá nejen legálně jezdit s off-roady, ale také je zde možné pořádat/navštívit různé „bojové“ akce. Celodenní pobyt s terénním vozem uvnitř členitého areálu vyjde na 400 Kč, přičemž kvůli rezervaci termínu nebo povolení k vjezdu je vždy nutné volat panu Krejčovi předem. Telefonní číslo pak najdete na webových stránkách jihlavské Oblasti 52.

Pohon 4×4 se ještě pyšní unikátní dvouspojkovou technologií dělení točivého momentu na zadní nápravě, která zvládne poslat krouťák i na jediné zadní kolo, pokud jsou ostatní tři bez adheze. Čtyřkolku lze samozřejmě uzamknout, stejně tak můžete zavřít i zadní „diferák“.

Foto: Tomáš Kopečný

Sofistikovaný pohon 4×4 pomůže při překonávání terénu, ale také nabídne spoustu legrace

V rámci terénního hardwaru se Bronco Sport Badlands sériově chlubí ochrannými spodními plechy vpředu, předními vyprošťovacími háky, pneumatikami typu A/T (30 % terén, 70 % silnice) a zesíleným odpružením HOSS nabízejícím unikátní přední vzpěry tlumičů doplněné hydraulickými dorazy a zvětšené zadní tlumiče spolupracující s měkčími vinutými pružinami.

Foto: Tomáš Kopečný

Podvozek typu HOSS nabízí komfort nejen na silnice, ale rovněž do terénu

Pokud jde o brodivost, pak jsme na bezpečných až 600 milimetrech, zatímco světlá výška (vzdálenost od nejnižšího bodu na podvozku k zemi) dosahuje 223,5 milimetru. Neméně zajímavá je rovněž specifikace terénních úhlů:

Typ úhluMax. rozsah
Zadní33,1 stupně
Přední30,4 stupně
Přejezdový20,4 stupně

Do toho si vůz můžete vybavit originálními okenními deflektory, chladicí taškou, chladničkou, nosičem jízdních kol, oplastováním blatníků, vanou do kufru, zahrádkou, markýzou, stanem, trezorem, přepravkou pro zvěř a dalším v terénu využitelným příslušenstvím.

Foto: Tomáš Kopečný

Vrcholový model nabídne přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec

Pokud jde o motor, pak se bavíme o přeplňovaném benzinovém dvoulitru, který má dle americké metodiky výkon 250 koňských sil a sílu 375,5 Nm. Materiály tuzemského individuálního dovozce, společnosti auto MOTOL BENI (AMB Praha), uvádí hodnoty pro náš trh takto – výkon 245 koní a točivý moment 373 Nm.

V nabídce je rovněž varianta s přeplňovanou tříválcovou zážehovou patnáctistovkou – v USA komunikována s výkonem 181 koní a točivým momentem 257,6 Nm, zatímco v Česku se oficiálně udává výkon stejný, avšak krouťák zcela pochopitelně zaokrouhlený na 258 Nm.

Foto: Tomáš Kopečný

Pokud jde o řazení, vždy jej řeší automatický osmikvalt

Oba motory jsou spárovány výhradně s osmirychlostním automatem, ačkoli dvoulitr nabídne navíc řadicí pádla pod volantem. Rozdíl je rovněž v pohonu 4×4, jelikož se dvoulitr pojí s výše probíranou pokročilou čtyřkolkou, zatímco 1,5 l EcoBoost disponuje „pouze“ klasickým čtyři krát čtyři.

Sněhoblátoborec

Vzhledem k absenci redukce (ano, Bronco Sport přídavnou redukční převodovku nemá) jsou terénní možnosti auta částečně omezené, takže jste spíše odkázáni na nižší rychlostní stupně a podporu elektroniky. Na druhou stranu musíte kalkulovat také s obutím, protože pokud sundáte tovární A/T gumy a nahodíte klasické zimní či letní bačkory, prostupnost vozu mimo silnice se (až na specifické případy) sníží.

Foto: Tomáš Kopečný

Ford Bronco Sport nemá redukční převodovku. Částečně ji nahrazují terénní módy

V našem případě však byl během testu celý jihlavský tankodrom pod sněhem, takže se nainstalované zimní obutí (namísto A/T pneu) náramně hodilo. Během zkoumání areálu jsme se snažili držet stop po klasických čtyřkolkách (quadbike), ovšem vzhledem k hmotnosti auta bylo kolikrát překvapení, když se jedno z kol propadlo skrze led do blátivé louže.

Nutno dodat, že velkým pomocníkem zde byl režim Sand, který je sice určen do písku, nicméně alternativě poslouží rovněž na sněhu. Vůz si držel nízký rychlostní stupeň, což simulovalo redukci, zamkl pohon 4×4 a omezil zásahy stabilizace. Výsledek? Ze sportovního Bronca se stal solidní „sněhoblátoborec“.

Foto: Tomáš Kopečný

Ovladatelnost na sněhu? Se správným obutím fenomenální

V rámci zkoumání tankodromu jsme narazili též na sněhovou pláň, v níž byly dva kruhy ohraničené kameny. Inu dopadlo to dle očekávání a otestovali jsme i zábavné driftování v závějích spadaných vloček. Rovněž zde se ukázalo, že díky vhodnému obutí a solidní čtyřkolce je Bronco Sport čitelné a příjemně ovladatelné i během řízeného sněžného smykování.

Robustní SUV vzhledem ke světlé výšce a zesílenému odpružení zvládlo překonat nehostinné cesty plné blátivých překvapení. Každým coulem byla znát podpora elektroniky a jízdních profilů, které u řady vozů fungují vesměs jen na oko, nicméně v případě této americké fordky zcela zásadně ovlivňují chování celého auta.

Foto: Tomáš Kopečný

Elektronická podpora zde není jen na oko, skutečně funguje

Jako „štábní“ vůz pro fotografa posloužilo jeho vlastní Subaru XV, jež zvládalo projet prakticky to samé, co Bronco Sport. A jak je všem dobře známo, čtyřkolky od Subaru platí za velmi schopné, takže nyní můžeme to samé napsat i o kompaktním severoamerickém Broncu. V lehkém terénu zkrátka funguje, sněhu i bláta se nebojí, prostupnost nabídne solidní a počítačová podpora skutečně pomáhá. Potvrzeno!

Neopomenutá praktičnost

Ford Bronco Sport se do naší republiky dostává pomocí individuálního dovozu, a to prostřednictvím výše zmíněného prodejce AMB Praha. Cenově se za solidně nabušený Badlands s dvoulitrem dostáváme na částku 1,5 milionu korun s daní, zatímco o něco hůře vybavené patnáctistovky stojí kolem jednoho milionu korun včetně daně.

Foto: Tomáš Kopečný

Chcete vrcholové Bronco Sport? Připravte si milion a půl

Na vůz nepohlížejte jako na off-road, tím totiž skutečně není, ačkoli nelze také napsat, že by mu v žilách nekolovala DNA původního Bronca. Auto zvládne projet horší (ne)cesty, zdolá blátivé vyjeté koleje, překoná sněhové závěje a vyšplhá i nějaké to stoupání, nicméně v jádru jde pořád o SUV, takže na nějaké divočejší „mecheche“ vesměs zapomeňte.

Takže co je Bronco Sport? Městské SUV? Ne tak docela, neb spoustu motorizovaných měšťanů à la crossoverů strčí svými schopnostmi do kapsy. Totiž na parkování u Kauflandu pohon 4×4 nebo G.O.A.T. módy sice nepotřebujete, zato oceníte kompaktnější rozměry, zvýšený posez, celkem prostorný zavazadelník, dálkový start motoru, chytré úložné prostory, samostatně otevíratelné zadní okno, přídavné (polohovatelné) osvětlení uvnitř víka kufru nebo integrovaný otvírák na lahve.

Rozhodně tedy hledíte na velmi schopné SUV se slušným dvoulitrovým turbobenzinem, použitelné na delší trasy, nehostinné cesty, do lesa nebo na častokrát omílané hory. V neposlední řadě jde o příjemně vybavenou stylovku, kterou jen tak někdo nemá, takže mimo krásných žen promenádujících se po městských bulvárech s ní můžete zaujmout třeba i kolegy v mysliveckém spolku…

Reklama

Sdílejte článek