Hlavní obsah

Veselé autotrampoty a pokusy o podvedení pojišťoven #2

Foto: Michal Jirák

3. 6. 2021

Příběhy z reálného života jsou mnohdy úsměvné, někdy šílené, občas smutné, ale prakticky vždy autentické. To samé se nedá říct o lidské pravdomluvnosti ve smyslu pokusů o pojistné podvody, které obvykle končí velkým malérem pro překvapeného výtečníka. Vítejte u dalšího dílu seriálu plného veselých motoristických trampot a odstrašujících příkladů nezákonného jednání.

Článek

Že vám do vozu nasedl cizí člověk a odjel? Může se stát. Že jste zapomněli zatáhnout ruční brzdu nebo zařadit rychlost a samovolně rozjeté auto způsobilo škodu? Ano, děje se to. Ale je opravdu reálné srazit v létě srnu, která má dosud zimní srst? Na tom už přece jen něco nesedí…

Foto: Jan Majurník

Zapomněli jste zařadit rychlost nebo zatáhnout ruční brzdu? Jó, to se stává celkem běžně, nicméně jsou rovněž události, kde to zavání podvody

Vítáme vás u dalšího dílu našeho krátkého seriálu plného veselých motoristických trampot, ale i odhalených pokusů o pojistné podvody. Připomínáme, že v úvodním článku jsme zkoumali statistiky, odhalili machinace s luxusními auty a podivili se nad hlášeními škodních událostí. Dnes načerpáme další kuriozity, tentokrát z archivů pojišťovny Pillow.

Použité fotografie mají pouze ilustrační (v žádném případě dehonestující) charakter a nemusí přesně odpovídat dané události. Snímky slouží výhradně jako doprovodný materiál k textu.

Znáte takové ty menší či větší obchodní domy typu Kaufland, Tesco, Lidl, Billa nebo Penny? Tam se to drobnými ťukanci jen hemží a právě k této problematice nám Martin Podávka z Pillow zaslal zajímavou analýzu.

Supermarketový šejdíř

Podvod typ „supermarket“ se týká zejména neplatičů povinného ručení. Tito motoristé jezdí bez zákonem vyžadované pojistky až do okamžiku, kdy způsobí dopravní nehodu. Tehdy vytasí mobil nebo laptop a snaží se urychleně sjednat on-line pojištění s okamžitou platností, přičemž do záznamu o nehodě zpravidla píší pozdější čas vzniku kolize – tedy ten, kdy už jsou takzvaně krytí.

Foto: Michal Jirák

Parkoviště před obchodními domy bývají centrem drobných malérů

Na tyto typy viníků-podvodníků můžete nejčastěji narazit právě na parkovištích před obchodními domy, kde se stávají jen drobné ťukance, ke kterým není obvykle nutné volat policii.

Jak se tedy příkladný nepoctivec chová? „Typických chováním takového viníka je, že poškozenému řekne, že ho to mrzí, ale že si musí jen rychle zavolat, protože zmešká schůzku či něco podobného a pak že hned společně sepíšou záznam o dopravní nehodě. Neplatič ovšem odchází stranou a sjedná si povinné ručení s okamžitou platností po telefonu anebo o to rychle požádá někoho z rodiny, kdo sedí doma a vyřídí pojištění po internetu,“ vysvětluje nekalost Podávka.

Foto: Jan Majurník

Pozor na podvodníky, co si narychlo sjednávají pojistku teprve až po nehodě

Jenže odhalení podobných podvodů je velmi jednoduché. Totiž škody hlášené krátce od počátku platnosti povinného ručení (klidně pár minut po jeho sjednání) v kombinaci se zjištěním, že vozidlo předtím nebylo pojištěno, znamenají ihned vyšetřování.

Pojišťovna si vyžádá záznamy z kamerových systémů a detailnější svědectví poškozeného, ze kterého častokrát vyplyne, že se předmětná kolize stala o něco dříve, než je uvedeno v nehodovém formuláři. No a tím je záhada vyřešena a viník střetu má zaděláno na průšvih.

Foto: Michal Jirák

Škody hlášené krátce po uzavření pojištění obvykle podléhají vyšetřování

K podobnému příběhu se váže i jedna originální hláška poškozené, kterou vám přinášíme v autentickém přepisu: „Tak to bych do té baby neřekla, že to zvládla po telefonu pojistit tak rychle. Stála stranou jen tři minuty a něco rychle říkala do telefonu. Já když jsem si naposledy sjednávala pojištění, tak jsem na pobočce strávila téměř hodinu.“

Několika tuzemským pojišťovnám však došla trpělivost, a kvůli tomuto typu podvodu nastavily pravidlo, že povinné ručení se stejným dnem sjednání i počátkem platnosti začíná reálně platit až hodinu po uzavření příslušné smlouvy. Dokazování těchto podvodů totiž pojišťovny stálo příliš mnoho času.

Foto: Jan Majurník

Čerstvá zelená/bílá karta? Nemusíte mít vyhráno, některé pojistky platí až hodinu po sjednání

Trik s dronem

Někteří lidé se na pojištění podle najetých kilometrů snaží ušetřit velice jednoduchým podvodem se snímkem tachometru, a to zasláním staré fotografie, upravené fotografie nebo fotografie z úplně jiného automobilu. Opět jde o snadno a rychle odhalitelné triky, především díky bezplatné on-line platformě Ministerstva dopravy pro kontrolu stavu tachometru.

Martin Podávka vzpomíná jednu autentickou hypotézu překvapené řidičky, která uvedla: „To posíláte malé drony na kontrolu?“ Inu neposílají, pouze klientce sdělili, že si stav jejího nájezdu mohou ověřit například on-line, právě díky zmíněné internetové platformě. Tedy jde to i bez dronů.

Foto: Jan Majurník/Ministerstvo dopravy České republiky

Jednoduchá webová platforma Ministerstva dopravy odhalí, jak jste na tom s pravidelným kilometrovým nájezdem. Stačí znát pouze VIN kód vozu

Na závěr pro vás máme takovou čerstvou perličku z archivů Pillow. Jistý řidič naboural plot u rodinného domku a od nehody rychle ujel, aby ho nikdo neviděl. Nevšiml si ale, že vozu při nárazu upadla registrační značka, kterou majitelé domku následně našli u nabouraného plotu, a díky tomu policie viníka snadno a rychle dohledala.

Foto: Policie České republiky

Na ilustračním snímku řidič vozu rovněž naboural plot, ovšem vzhledem k rozsahu poškození (a snad i jeho férovosti) neujel

Tak to byl zase nášup emocí a podvodů, který by snad mohl konkurovat i seriálům typu Ulice a jiným životně orientovaným etudám. Připomínáme, že v pojišťovnách pracují mimo zaměstnanců za přepážkami nebo na telefonu rovněž odborníci, experti a forenzní specialisté, kteří se podobně jako policisté zabývají odhalováním té skutečné, opravdové a časově přesné reality.

Reklama

Sdílejte článek