Hlavní obsah

Autopůjčovna z 90. let: Gangsterka s příchutí bohatství 1/2

Foto: Shutterstock / Avirut S

Příběh z autopůjčovny z 90.let poměrně trefně odráží tehdejší situaci. Když jste byli šikovní, mohli jste si vydělat miliony

18. 3. 2020

V devadesátkách šlo v Česku asi úplně všechno, protože nejednotný systém a laxnost úředníků hrála do karet velkým gangsterům i drobným podnikatelům. Jak se v téhle době mohla dvacetiletá holka dostat ke statisícům? A co všechno zažila? Dvoudílný příběh Evy z autopůjčovny vás rozhodně dostane.

Článek

V roce 1991 potkala tehdy 19letá Eva staršího muže jménem Pavel a začala s ním pracovat v zaběhlé autopůjčovně, která ovšem krachovala. Doba byla divoká, takže se vypůjčená auta kradla a kolikrát jste si svoje ukradené auto museli zpátky ukrást sami. Tím pádem se mnohdy na konci měsíce příjmy rovnaly výdajům.

Foto: Opel

Opel Astra F, dnes obyčejný vrak, ale v roce 1992 luxusní západní voňavka

Po Evině nástupu do práce se přece jen zainvestovalo, dokoupily se chybějící automobily a podnik šlapal dál. V roce 1992 dostali podnikatelé nápad, že by mohli začít pronajímat lepší auta na německých registračních značkách, a tak se Eva dohodla s jedním německým obchodníkem a skutečně do Česka dovezla modely jako Opel Astra, Opel Vectra, Opel Omega, Ford Escort nebo Honda Accord.

Svého času lepší vozy na německých číslech voněly hlavně zahraničním firmám, cizincům, ale i gaunerům, takže nebylo vůbec nijak zvláštní, že si policie chodila pro kriminálníky přímo do kanceláří nebo že naproti půjčovně nainstaloval Interpol bezpečnostní kameru.

Svoji roli sehráli v příběhu Evy také pasáci z Ukrajiny, kteří ve vypůjčených autech zajišťovali služby pro žen chtivé muže. Podle Evy však tito lidé nebyli příliš zodpovědní řidiči, jelikož často jezdili opilí a bourali. Kariéru našich východních přátel nakonec ukončil fakt, že jeden vůz skončil na policejním parkovišti jako předmět doličný.

Foto: Opel

Opel Vectra A byla tehdy limuzína střední třídy. V Česku, kde jezdily samé škodovky nebo žigulíky, šlo však o neuvěřitelné bouráky

Co se stalo? Jeden z Ukrajinců se prý v autě poranil při čištění samopalu a na následky rány zemřel. Vůz sice po několika týdnech policie do půjčovny vrátila, ale vypadal asi podobně jako Chevrolet Nova (1974) z filmu Pulp Fiction po té nešťastné události s Marvinem.

Další příhoda se týkala nového potenciálního obchodního partnera z Liberce, který chtěl předmětná auta půjčovat dále na severu Čech. První měsíc vše šlapalo jako hodinky, klient platil včas, a dokonce oba podnikatele seznámil s izraelským obchodníkem, co nabízel mechanické zabezpečení do vozidel.

Foto: Construct

Byznysu se celkem dařilo, a dokonce mělo dojít také k nákupu zabezpečovacích systémů

Radost netrvala dlouho. Byznysmen přestal platit, ale i vracet auta, proto bylo nutné se nepozorovaně podívat do liberecké kanceláře, vozy si podle smluv najít a vrátit si je zpět na vlastní triko. Pokud vám totiž někdo nevrátil auto včas, nešlo o krádež, nýbrž o nedovolené užívání cizí věci. Takový přečin se řešil v občansko-právním sporu a trval velmi, ale velmi dlouho.

Jistí jste si v té době nemohli být ani spolupracovníky, jak Eva vzpomíná. Na přelomu let 1992 a 1993 jednoho krásného poledne zaklepala na dveře půjčovny policie a odvezla si dva jejich kolegy, údajně za loupežné přepadení realizované pomocí firemního auta.

Foto: Shutterstock / goodgold99

Víte, kolik stál tenhle těžký mobilní telefon? V 90. letech i sto tisíc korun

Vedle malérů a spolupráce s pochybnými lidmi však toto podnikání neslo i své ovoce. Kolem roku 1992 až 1993 byla průměrná mzda okolo čtyř až šesti tisíc korun, nicméně autopůjčovna generovala měsíční zisk v nejlepší éře okolo 300 až 350 tisíc korun pro tři lidi. Evě bylo dvacet let a mohla si koupit úplně vše – kabelky, dovolené, oblečení nebo mobilní telefon, který svého času stál sto tisíc korun. Všichni prý v tu dobu neskutečně utráceli za neskutečně malicherné věci.

Na policii byla Eva známá firma, ne snad že by páchala trestnou činnost, ale klienti půjčovny byli dost často kriminálníci. Šlo třeba o loupežné přepadení obchodu se starožitnostmi, které provedl americký občan a to opět s autem na německých číslech.

Foto: Ford

Vozy z půjčovny se často stávaly předměty doličnými, proto se jejich návrat mnohdy táhl několik měsíců

Své si podnikatelé užili i při vyjednávání s Francouzi o vrácení zabavených vozů, které skupina převaděčů používala k pašování Asiatů do Francie. Ony holt auťáky na německých značkách vypadaly ve Francii nenápadně. Jelikož však šlo o auta z německé půjčovny, zabral celý proces pět měsíců.

Samotný německý dealer byl také vynalézavý, protože na poptávku po modelech Opel Vectra s motorem o objemu 1,8 litru reagoval tak, že ze šestnáctistovek sundal emblémy 1.6 a nahradil je logy 1.8. Vozy poté slavnostně předal, a jelikož nebyl důvod kontrolovat technické průkazy, přišlo se na celé divadlo až skoro po roce.

Foto: Opel

Vychytralý německý obchodník vylepšoval šestnáctistovky pomocí emblémů 1.8

*Jména osob v článku jsou smyšlená, ale redakce Garáž.cz jejich pravou totožnost zná. 

Jak se tehdy dalo přijít skoro na buben, proč zmizela z vykradené půjčovny jediná nájemní smlouva, kam se celý byznys posunul a kde nakonec Eva skončila? Počkejte si na další díl o vzestupu a pádu autopůjčovny z 90. let.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.