Hlavní obsah

Pojištění podle ročního nájezdu je na vzestupu

Foto: Dalibor Žák

Mají pojistky s vazbou na ujeté kilometry smysl? A kolik korun vám skutečně ušetří?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Málo jezdím, málo platím – logická úvaha, kterou vám naservíruje jen několik pojišťoven u nás. Tři takové společnosti jsme oslovili, abychom zjistili, jak to je v Česku s oblibou pojistek s limitovaným ročním nájezdem a zdali tyto služby nabídnou i nějaké jiné výhody mimo nižších cen.

Článek

O faktorech, které ovlivňují cenu povinného ručení nebo havarijního pojištění, jsme se bavili už minule. Kdo jste našeho komplexního průvodce dosud nečetl, vřele doporučujeme. V následujících řádcích si detailněji rozebereme produkty, jenž jsou přímo svázány s omezeným počtem ujetých kilometrů za rok.

Foto: Kateřina Pánková

Pojistky svázané s ujetými kilometry jsou na vzestupu. Ale proč?

Skutečně jde o výhodu? Kdo si takové pojištění sjednává? Má to nějaká úskalí, nebo naopak bonusy? To vše jsme zjišťovali u třech různých institucí, nabízejících tuto specifickou službu.

Tomuto systému věří společnost Pillow, která se rozhodla obchodovat výhradně pojištění spojené s nájezdem kilometrů. Ze svojí databáze čítající více než 30 tisíc klientů nám poskytla zajímavá data.

Ta ukazují, že progresivní službu vyhledávají spíše soukromníci, typicky s průměrným nájezdem do 12 tisíc kilometrů za rok. Dále jde o občasné řidiče (tj. nejezdí autem denně), víkendové řidiče, případně o osoby, které chtějí pojistit druhé auto v rodině.

Podnik dále poukazuje na vlastní průzkumy, které tvrdí, že Česko patří v tomto směru mezi evropskou jedničku.

Foto: Tomáš Kopečný

Ujetými kilometry vázané produkty vyhledávají spíše lidé s nízkým ročním nájezdem

Na dotaz ohledně reálného vytížení vozidel kategorií M1 (osobní) a N1 (lehké nákladní) jsme rovněž obdrželi překvapivé odpovědi. Vyjádřeno čísly: průměrný roční nájezd aut do 3,5 tuny činí 13 až 14 tisíc kilometrů s tím, že 65 % vozidel tvoří podprůměr, a naopak 35 % protikladný nadprůměr.

Jestliže jezdíte opravdu málo, může se vám obdobná služba (vč. havarijka) vyplatit. Konkrétně Pillow uvádí při ročním nájezdu do 5 tisíc kilometrů finanční úsporu až 34 % oproti běžné pojistce bez omezení. Pokud by však došlo k překročení limitu, doplácí se daná částka za každý kilometr, a naopak při nevyčerpání vám firma náležitou sumu vrátí. Doložení stavu tachometru je pak řešeno pomocí fotografie nahrané skrze mobilní aplikaci.

Foto: Tomáš Kopečný

Vlastníte nějakou víkendovku nebo druhé auto pro zábavu? Pojistky s nájezdem do 5 000 km ročně bývají obvykle nejvýhodnější

Bezpečnost na druhou

Technologickou cestou se vydala pojišťovna Uniqa, která vedle tradičních produktů bez kilometrových limitů nabízí rovněž takzvané telematické pojištění s monitorováním reálného nájezdu. A nejde jen o zákonem vyžadované krytí, díky dodatečně montované on-line palubní jednotce se i starším autům otevírají nové možnosti.

Ale začneme tím, co každého zajímá, a to kolik ušetříte. Společnost uvádí, že motorista vybavený telematikou uspoří 5 až 25 % oproti běžné ceně, pokud se ročně vejde do 20 tisíc ujetých kilometrů. Jedinou výpočetní výjimku tvoří dálnice, kde se automaticky zaznamenává jen každý druhý kilometr (poloviční počet), a to z důvodu, že pojišťovna považuje tyto komunikace za nejbezpečnější. Jestliže i tak nájezd překročíte, doplácíte rozdíl mezi standardní a zvýhodněnou sazbou.

Foto: Ondřej Svoboda

Krásná silnice, viďte? Mnoho pojišťoven však považuje takové úseky za rizikovější ve srovnání s dálnicemi

Představené zařízení sbírá jízdní data, zvládá vést knihu jízd, a zároveň funguje podobně jako dnešní bezpečnostní technologie eCall nebo ERA-Glonass. Tedy dojde-li k nehodě (detekce dle nárazových senzorů), příslušná centrála neprodleně kontaktuje řidiče, a pokud on neodpovídá, informuje záchranné složky.

Tato funkce se podle písemného vyjádření Uniqy osvědčila v roce 2019 ve 130 případech, a také ji lze využít během zdravotní nouze (např. infarkt, nevolnost). Obdobným způsobem jdou řešit taktéž závady na vozidle, případně jeho dohledávání při odcizení (ve spolupráci s policií).

Foto: Tomáš Kopečný

Telematika zastupuje technologii eCall, která je jinak součástí většiny nových aut

Naše cesty brázdí přibližně 20 tisíc aut vybavených touto jednotkou, přičemž za jejich volanty sedí nejčastěji matky s dětmi (druhé auto v rodině), důchodci nebo mladí řidiči, kteří dostali předmětného hlídače od rodičů z důvodu bezpečnosti. Jmenované skupiny pak obvykle více než 20 tisíc kilometrů za rok nenajedou.

Zapůjčení samotné jednotky je v rámci pojistky zdarma, zatímco za ostatní telematické služby navíc se platí. Podle jejich šíře jde o roční náklad ve výši cirka 1 400 Kč.

Foto: Jakub Misík

Pojistky s ročním limitem kilometrů využívají také mladí řidiči, zejména kvůli finančním úsporám

Fotka jako důkaz

Jedním z největších hráčů na trhu je Allianz. Tato instituce eviduje konstantně rostoucí zájem o pojištění podle ujetých kilometrů, a to už pátým rokem. Platí zde jednoduchá matematika, čím méně automobil jezdí, tím nižší je riziko způsobení škody. A pozor, nejde o záležitost několika jednotlivců, společnosti důvěřuje více než 426 tisíc klientů využívajících tento typ produktu.

Z hlediska sdělení konkrétních dat ohledně skupin (věk, pohlaví apod.) preferujících pojištění dle kilometrů byla však firma skoupá. V podstatě jsme se dozvěděli, že jde o mix různých zákazníků. Rovněž zjišťování, zdali mají Češi vícero takzvaných víkendových aut, nebylo zcela přínosné, protože s relevantními informacemi celkem silně zahýbala pandemie a s ní související restrikce.

Foto: Tomáš Kopečný

Pojištění podle ročního nájezdu je v Česku na vzestupu, a nemusí jít nutně jen o povinné ručení na druhé auto v rodině

Ani orientační zhodnocení, kolik procent může potenciální pojistník ušetřit, nám nebylo sděleno. Víme jen, že finančně nejvýhodnější jsou nájezdy do 5 tisíc kilometrů, dále do 7,5 tisíc a do 10 tisíc kilometrů. Tyto tři kategorie obsáhne zhruba polovina všech zákazníků, kteří zvolí ono specifické autopojištění.

Samotnou cenu služby pak prvotně ovlivňuje váš vlastní odhad ročního nájezdu. Na začátku a před výročím smlouvy dodáte pojišťovně snímek stavu tachometru, přičemž tyto vstupy v Allianz zpracují a zpřesní sazbu pro následující pojistné období. Pokud takzvaně přestřelíte, doplatíte rozdíl společně s novým předpisem, naopak případný přeplatek se vrací/kompenzuje, přičemž vloni tyto refundace dosáhly celkově asi 60 milionů korun.

Foto: Michal Jirák

Některé instituci stačí pouze fotka tachometru, zatímco jiná preferuje sofistikovanější řešení

Z výše uvedeného vyplývá, že o předmětné produkty je v našich končinách relativně vysoký zájem, ovšem více méně jen v rámci určitých klientských skupin (mladí, senioři, druhé auto aj.), což je dáno i omezeným počtem společností, které tyto vázané pojistky nabízí.

Nesmíme zapomenout na velkou sortu motoristů, kteří nechtějí být limitováni, proto je vidina několika potenciálně ušetřených stovek či tisícovek nevytrhne, respektive jim onen produkt prostě nevyhovuje.

Foto: Michal Jirák

Jezdíte hodně? Pak se vám vázané pojištění pravděpodobně nevyplatí

Patříte mezi ně? A jaký názor tedy máte na povinné ručení/havarijko se smluvním omezením ročního kilometrového nájezdu? Myslíte, že takové pojištění skutečně šetří peníze, nebo v tom vidíte pouhý marketingový trik? Neváhejte a podělte se s námi i s ostatními čtenáři o vaše zkušenosti do komentářů pod článkem.

Reklama

Související témata: