Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Odtahovkáři jsou stejní hrdinové jako hasiči

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Myslíte si, že tu nejhorší práci vždycky dělají hasiči? Ale kdeže, ukážeme vám, jak náročný je svět odtahovkářů

3. 12. 2020

Když dojde na dopravní karambol, všichni si vzpomenou jen na své strážné anděly v podobě záchranářů, hasičů či policistů. Ovšem kdo odklízí následky nehod, těží kontaminovanou zeminu, zachraňuje firmy před monstrózními pokutami za pozdní dodávky dílů nebo prostě jen vyměňuje poškozená kola? Jsou to odtahovkáři – nedocenění silniční hrdinové.

Článek

Když se řekne odtahovkář, představíte si chlapíka v montérkách, který za vámi dorazí v mašině s podvalníkem a vytáhne vás takzvaně z průšvihu. Jenže pouze o tom dnešní svět asistenčních služeb není. Specializované firmy mají čím dál komplexnější portfolia, a to od možnosti výměny poškozeného kola po sanační práce. Jak tenhle organismus vlastně funguje? To nám prozradil Vojtěch Němeček, jednatel společnosti Autoslužby HK, jejíž pracovníci se už mnoho let starají o motoristy v nouzi.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Tohle je typické vozidlo odtahové služby, které asi všichni znáte, jenže pouze o odvozu osobních aut tahle práce není

V Česku jsou asistenční služby na vysoké úrovni a s hodně hustým pokrytím, proto se k vám pomoc dostane průměrně do 45 minut, ať máte problém takřka kdekoli po republice. Vzhledem k tomu, že náš národ vše kolem aut baví, roste i konkurence, což nutí firmy nabízet lepší a komplexnější práce. Opakem toho je například slabá Itálie, kde za standardních podmínek můžete na odtahovkáře čekat klidně tři hodiny.

Myslíte si, že je využití pomoci na cestách výsadou boháčů? Omyl! Dokonce i v běžném povinném ručení bývá k dispozici nějaký bezplatný standard – například odtah do příslušného servisu, případně alespoň z dálnice na nejbližší benzinku. Pokud se tedy dostanete do nepojízdného průšvihu, volejte svoji pojišťovnu nebo renomovanou odtahovou službu.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Odtah porouchaného vozu do servisu není výsadou bohatých lidí. Koukněte do podmínek svého pojištění, jestli se tam tento užitečný bonus neskrývá

Na zřetel berte lovce nehod, kteří se všeobecně dělí na dvě skupiny. Ti první přichází se skutečně slušnými úmysly, pomohou a vše si pak vyřeší s pojišťovnou. Druzí, mnohdy přezdívaní supové silnic, pak využívají stresových situací, kdy jsou lidé svolní podepsat ledacos. Kvůli takové předražené asistenci se sice vše hladce vyřeší, odjedete náhradním autem, těžíte z různých benefitů, ale nakonec vám pravděpodobně dorazí neočekávaná faktura – častokrát na nepříliš hezkou sumu (pojišťovna odmítne nadlimitní plnění).

Práce s budoucností

Stejně jako hasiči, tak i odtahovkáři se musí vzdělávat pro práci s moderními elektromobily. V rámci nehody tedy přijedou k hotovému (vozidlo je zabezpečeno a lze odvézt), ovšem jejich práci začne komplikovat hmotnost. Budete se divit, ale na odtah porouchaného elektrického vozu firmy nestojí fronty – ze strachu o poškození auta nebo kvůli nedostačující technice.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Odtahovkáři se musí poprat jak s těžkými elektromobily, tak s proklatě nízkými sporťáky

V době, kdy všichni tlačí na cenu, musí na místo vyjet zásahový náklaďák se zvýšenou nosností, navíc vybavený hydraulickou rukou. Jejího ovládání se následně ujímá specialista a velice opatrně pracuje s těžkým elektromobilem. Oněch pár set kilo váhy navíc se při manipulaci zkrátka projeví.

Odborně proškolený pracovník si zásah naplánuje dopředu a vozidlo naloží tak, aby vyloučil poškození. Výjimku však tvoří totální škody, v takových případech se vrak zvedne klidně za střechu.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Velkým oříškem jsou auta poškozená na jedno nebo více kol. Dle rozsahu škod se pak předmětná místa podkládají speciálními přípravky, aby bylo možné vozy bezpečně naložit. Tedy pokud se nebavíme o totálkách

Pracanti se zátěží

Současným trendem je auta zvětšovat, avšak zároveň snižovat jejich hmotnost. Výsledek se podepisuje na dodávkách a středních náklaďácích – mnohdy jezdí přetížené. Dnes není problém zfalšovat dokumenty, případně zalhat, abyste se vyhnuli hrozícímu postihu. Jenže mlžit před odtahovkářem o skutečné váze je stejně nesmyslné, jako otevření první prodejny písku na saharské poušti.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Poskytovatelé asistenčních služeb musí stejně jako jiní motoristé kalkulovat s limity hmotností

Podle rozměrů a váhy nepojízdné dodávky se pak volí adekvátní pomocník, ale také cenová sazba. Nesmí se zapomínat ani na legislativní předpisy, proto se nedivte, když s vámi pracovník asistenční služby zajede na váhu, pokud nabude podezření, že jste na pár set kilogramů nákladu zapomněli. Lepší firmy dnes nabízí i překládku materiálu, případně likvidaci poškozeného zboží.

Kamion, domov můj

Následující tematický celek vlastně odfiltruje mnoho poskytovatelů motoristických služeb, protože vytáhnout z většího průšvihu náklaďák či kamion už není práce pro garážmistra. Přichází na řadu mravenčí manipulace s těžkou technikou.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Odvézt z místa porouchanou cisternu i s nákladem není jen tak. Už to chce mít vhodné nádobíčko, například brýle

Informace podané řidičem/dopravcem hrají klíčovou roli při volbě vyprošťovacích speciálů a způsobu záchrany. Nezřídka kdy si asistenční služba vyžádá fotografie z místa poruchy/nehody a zjišťuje, co je obsahem nákladu, jeho hmotnost, a zdali se bude překládat. Do toho všeho zasahuje legislativa, proto musí odtahovkář kalkulovat s délkou, šířkou nebo s hmotností jízdní soupravy.

Během takových zásahů se používají dvě základní techniky, a to odtah pomocí takzvaných brýlí nebo naložení na nízkoložný valník.

Brýle: jde o rychlé a flexibilní řešení určené pro lokální (krátké) odtahy, navíc leckde limitované pouze vnitrostátním použitím – na brýlích nesmíte převážet vozidlo z vybraných západních evropských zemí. Pro řidiče odtahového vozu jde o náročnější zásah ve smyslu následného převozu, protože porouchaný nákladní automobil není brzděný, transport je tudíž nepohodlný, účinek brzd tažného speciálu bývá omezený a schopnost zatáčení snížená.

Typickým příkladem použití brýlí může být rychlý odtah nepojízdného kamionu z dálnice na nejbližší sjezd nebo benzinku, kde už řidič může bezpečně vyčkat na další řešení poruchy.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Příjemněji a bezpečněji se čeká na benzince než za svodidly uprostřed dálnice

Nízkoložný valník: naložení na valník zabere daleko více času a vyžaduje preciznější práci, nicméně jízda s nákladem je poté pohodlnější i bezpečnější. Nepřítelem zde je opět legislativa, konkrétně rozměrové i váhové limity.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Jedním z příkladů využití nízkoložného valníku je transport ohořelého vraku

Když jde trucker spát

Plynule se dostáváme k řešení následků vážných nehod, způsobených například usnutím řidiče za volantem kamionu/náklaďáku. Jde právě o ty případy, kdy se vztekáte, že silnice/dálnice musela být na několik hodin uzavřena. V těchto okamžicích už jsou schopny pomoci jen vybrané společnosti, disponující adekvátní specializovanou technikou.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Malér, jaký vidíte na fotce, už neumí vyřešit jakákoli odtahovka. Takové zásahy vyžadují specializovanou techniku

Zcela zásadní je znalost pozice poškozeného vozidla, typ nákladu, jeho stav a typ nástavby (plachta, skříň, cisterna apod.). Užitečnými pomocníky jsou též fotografie okolí, které specialistovi napoví, jakým způsobem bude při vyprošťování postupovat. Vliv má i šířka/stav vozovky nebo počasí. Na základě přijatých dat si poté zkušený odtahovkář vytvoří představu o průběhu akce.

Takřka vždy ke složitějším případům vyjíždí speciál se dvěma silnými navijáky a brýlemi. Jde o řešitele těch nejnáročnějších operací. K dopomoci se povolávají autojeřáby, případně další vyprošťovací automobily. V určitých případech může záchranné vozidlo na místě strávit třeba jen pět minut, nicméně bez jeho přítomnosti by nebylo možné zákrok dokončit.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Během náročnějších zásahů se z odtahovkářů stávají chirurgové, manipulace s těžkým havarovaným kamionem totiž vyžaduje extrémní preciznost

A co zboží? Častokrát se provozovatelé autoslužeb setkávají s tím, že klient chce nejprve vyložit/zachránit zboží, případně jej rovnou doručit zákazníkovi. Speciálně vozidla pana Němečka už jsou dobře známá logistikům v závodech Škoda Auto. Totiž pokuty za pozdní dodání dílů nejsou vůbec nízké (nejen u automotive), proto si dopravce raději ihned najme takovou firmu, která mu odtáhne porouchaný/poškozený kamion, ale zároveň doveze náklad do cíle.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Některé společnosti nabízí také překládku zboží, případně náklad rovnou doručí do cíle

Láďa jede autobusem

Když se rozbije nebo poškodí autobus, nastává snad ještě větší legrace než v případě havárie kamionu. K vysoké hmotnosti se přidávají ještě dlouhé převisy, takže vyvstává problém s naložením nepojízdného busu. Překážkou může být i vzduchové odpružení, kdy vůz v případě jeho poruchy leží jen několik málo centimetrů nad zemí. Právě k těmto náročným odtahům vyjíždí také pojízdná dílna s dalším vybavením.

A jak je to s těmi hasiči-hrdiny? Požárníci zpravidla řeší život ohrožující stavy, případně posléze pomáhají s jednoduššími pracemi (např. odklízení značení), ale víte, na kom je úklid celé té paseky? Častokrát na odtahovkářích.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Naložit autobus není žádný med. Ještě větší komplikace ovšem nastávají, když dojde k poruše vzduchového odpružení busu

Borci v reflexních montérkách také komunikují s policií při uzavírání silnic, plánování objízdných tras, a když potřebují bezpečně doprovodit na místo/z místa nehody. Vozidla služeb pro motoristy disponují pouze oranžovými majáky, takže pokud stojíte v koloně a řidič takového auta se vás snaží s aktivními výstražnými světly předjet, patrně nespěchá do McDonaldu na sýrovou sezonu, nýbrž k zásahu.

Renomované odtahové služby s patřičným vybavením jsou schopny zajistit také sanační práce – pokud například vyteče z havarovaného vozu 500 litrů nafty, může dojít ke kontaminaci zeminy. Ta by se měla vytěžit a zavézt na specializované místo, kde dojde během pár let k její dekontaminaci a následnému návratu zpátky do přírody.

Foto: Autoslužby HK s.r.o.

Chlapíci v reflexních montérkách odvádí stejně užitečnou práci jako třeba hasiči nebo policisté

V rámci všeobecných doplňkových (zpoplatněných) služeb patří k dnešnímu standardu: zapůjčení náhradního vozu, výměna/zapůjčení kol pro nákladní i osobní automobily (kvůli dojetí), nastartování, uskladnění vozů, nouzové doplnění paliva, výměna žárovek, lehké práce typu demontáž odpadlého krytu pod motorem. Autoslužby však nejsou mobilními autoservisy, ale pomocníky pro motoristy v nouzi. Brzdové destičky vám na místě fakt nevymění.

Takže neberte borce s oranžovými majáky na lehkou váhu. Když kolem nich jedete, snižte rychlost a dodržujte bezpečnou vzdálenost. Pro hladké fungování motoristického mumraje jsou odtahovkáři stejně důležití jako hasiči, policisté, záchranáři nebo třeba silničáři, na které budeme už pár týdnů pokrytecky nadávat.

Reklama

Sdílejte článek