Hlavní obsah

Peklo s názvem víceproudý kruhový objezd. Kdy blikat a kdy si dát kolečko navíc

Foto: Mapy.cz

Pokud na kruhovém objezdu, jako je třeba v Hradci Králové, potřebujete sjet hned prvním sjezdem, použijte pro to speciální pruh.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kruhové objezdy jsou nedílnou součástí českých silnic a mnohdy se budují i tam, kde to nedává úplně smysl. Ale o tom to dnes nebude. Víte, jak se na nich máte chovat? A víte, kdo má přednost na víceproudém kruhovém objezdu?

Článek

Před pár dny vzbudil poprask tady u nás na Garáži článek Na dálnici platí přednost zprava! Trápení bylo kvůli tomu, že o přednosti většina neví nebo ji nedodržuje. Ale brzy vyšlo najevo, že situace na kruhových objezdech je ještě složitější. A je jedno, jestli na ně vjedou začínající jezdci, nebo zkušení mazáci. Mnohdy totiž nevědí, jak se chovat na běžných kruhových objezdech, když nejsou označené značkami určujícími přednost v jízdě, natož na víceproudých kruhových objezdech. Takže jak je to správně?

K čemu slouží kruhové objezdy

Hlavním smyslem kruhových objezdů je zajistit plynulost a bezpečnost dopravy. Alespoň takový byl původní záměr. Bohužel v současnosti jsou nové kruhové objezdy budovány i na místech, kde to nedává úplně smysl, nebo je to dokonce kontraproduktivní. Často pak slýcháme, že jde nejen o plynulost dopravy, ale také o způsob, jak řidiče zpomalit.

Foto: MPPhotograph / Shutterstock.com

Menší kruhové objezdy mohou být pro nákladní vozy nebo třeba autobusy už opravdu malé.

„Hlavním smyslem kruhových objezdů je zvýšit úroveň bezpečnosti silničního provozu na frekventovaných křižovatkách a zvětšit jejich propustnost,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský. „Když se podíváme na průzkumy, které se dělaly v zahraničí, tak se zjistilo, že po instalaci kruhového objezdu se na daném místě snížila nehodovost až o čtyřicet procent, klesl počet těžce zraněných o tři čtvrtiny a počet mrtvých dokonce o devadesát procent. Pokud se jedná o zvýšení propustnosti křižovatky s kruhovým objezdem, ta vzrostla až o pětasedmdesát procent.“

Jsou ale i místa, kde kruhové objezdy smysl úplně nedávají, případně dopravu naopak komplikují. Diskutabilní jsou hlavně malé kruhové objezdy lemované chodníky, které mnohdy nevydrží ani nešetrný průjezd osobního auta, natož dodávky či nákladního vozu. Často totiž dochází k jejich zásadnímu poničení. Vhodné používání kruhových objezdů by měl vždy zajistit příslušný správní úřad.

Kdo má přednost na kruhovém objezdu

Při vjezdu na kruhový objezd je důležité si předem uvědomit, kdo má vlastně přednost v jízdě. Přednost v jízdě je daná nikoliv na základě značky Kruhový objezd, ale značky Dej přednost v jízdě. Můžete se s nimi setkat téměř všude. Z toho vyplývá, že vozidla jedoucí na kruhovém objezdu mají přednost v jízdě.

Foto: Beekeepx / Shutterstock.com

Nejčastější značka před každým kruhovým objezdem.

Existují ale i kruhové objezdy, kde značky Dej přednost v jízdě nejsou, a tam pak platí přednost zprava. Řidiči na kruhovém objezdu tedy musí pustit vozidlo najíždějící na kruhový objezd.

V případě, že najíždíme na kruhový objezd, který má dva jízdní pruhy, dáváme přednost jen vozidlům v pruhu pravém, tedy vnějším.

Kdy blikat na kruhovém objezdu?

Používání blinkrů na kruhových objezdech je jednoduché. Policie na svých stránkách přímo uvádí, že „se bliká pouze před výjezdem, při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu“.

Když na kruhový objezd najíždíte, je to, jako byste jeli rovně a neblikáte. Když z něj sjíždíte, blinkry použít musíte.

Pozor, platí to i tehdy, když sjíždíte hned prvním sjezdem. Blikat byste zkrátka měli až na kruhovém objezdu, ne před ním. Byť to někdy může být složitější na vyřešení.

Jak na víceproudé kruhové objezdy

Některé kruhové objezdy jsou víceproudé, stejně jako třeba příjezdy k nim. A tady nastává nejčastěji problém.

„Když jsou před kruhovým objezdem dva jízdní pruhy, platí pravidla pro jízdu v jízdních pruzích,“ vysvětluje Budský. „Takže pokud jede řidič v levém jízdním pruhu, měl by na kruhovém objezdu zajet do levého pruhu. Z pravého potom zajíždíme do pravého. Pokud bychom chtěli měnit jízdní pruhy, musíme to udělat tak, abychom neomezili řidiče, kteří jedou v pruhu, do kterého se zařazujeme.“

Pokud jedete na kruhovém objezdu po vnitřním pruhu, tedy vlevo, můžete odbočit či případně sjet z kruhového objezdu jen tehdy, pokud ostatní řidiče neomezíte, natož ohrozíte. Měli byste se tedy snažit zařadit do vhodného pruhu včas. A rozhodně u toho nezapomeňte použít blinkry.

„Když pruh po pravé straně už není volný, prostě to nestihnete bezpečně, jediné rozumné řešení je objet kruhový objezd ještě jednou a při jízdě plynule přejet do odpovídajícího jízdního pruhu,“ upozorňuje Budský. „Nejhorší řešení je zůstat stát na místě a počkat, až auta, která jsou po naší pravici, projedou a teprve potom se snažit odbočit. Vůz, který stojí ve vnitřním kruhu, je neočekávatelnou překážkou pro auta jedoucí za ním a s velkou pravděpodobností tahle situace skončí dopravní nehodou.“

Jednoduše řečeno, na víceproudém kruhovém objezdu platí, že přednost dává to auto, které se chce z pruhu do pruhu přeřadit, a nezáleží na tom, ve kterém aktuálně jede.

Je vám všechno jasné? Podělte se o svůj názor s ostatními!

Reklama

Načítám