Hlavní obsah

Jak mohou rodiče udělat ze svého potomka dobrého řidiče? Autoškola je jen první krok

Foto: Shutterstock / Motortion Films

Už jen pokud tento článek čtete, je to známka toho, že se zajímáte o to, jestli z vašeho syna či dcery vyroste dobrý řidič. A můžete pro to udělat víc, než si možná myslíte

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Každý rok se na českých silnicích objeví osmdesát až sto tisíc čerstvých řidičů. A okamžitě se z nich stává ta nejrizikovější skupina, lidé ve věku 18 až 24 let totiž bourají 2,5krát častěji než zbytek řidičské populace. Jenže jestli z vašeho dítěte bude dobrý šofér, to zdaleka nezáleží jen na něm.

Článek

Rádi jezdí rychle, ale nemají pro rychlost odhad. Nejsou vyježdění a nechají se strhnout. Chtějí se předvést, ale neumí to. Mladí řidiči. Nejrizikovější skupina na silnicích. Chybí jim zkušenosti, vyzrálost a nevnímají tolik zodpovědnost. To, že bourají téměř dvaapůlkrát častěji, je holý fakt. Ale jestli nabourá i vaše dítě, to nezáleží jen na autoškole, kde se učí jezdit, záleží také na vás, na rodičích.

Samozřejmě že stejně jako ve všem ostatním, i při řízení jdete svým dětem příkladem. Pokud jezdíte agresivně, permanentně překračujete povolenou rychlost, předjíždíte i tam, kde nevidíte, a za volant klidně sednete po požití alkoholu, nemůžete se pak na svoje dítě zlobit, když udělá něco podobného a někoho zabije. „Je samozřejmé, že děti velmi často kopírují chování rodičů za volantem, a to včetně jejich nešvarů,“ říká akreditovaný dopravní psycholog Michal Walter.

„Zkombinujte to s tím, že někteří absolventi autoškol mají problém respektovat pravidla, a rázem tady je problém. Nechápou, proč by měli někde jezdit 40 km/h, nejsou zvyklí nikoho poslouchat a pak se diví, že by měli někde respektovat nařízenou rychlost nebo cokoli dalšího. Mladí řidiči si navíc nepřipouští žádné nebezpečí a často nemají ani špetku respektu. Myslí si, že řidičské oprávnění je samozřejmost, že si ho prostě jen koupí, a nedomýšlí důsledky,“ vysvětluje Walter.

Foto: Shutterstock / Studio Peace

V Česku se o změně mluví sice dlouho, ale pořád se nic neděje, alespoň co se zákonů týče

Psychologické testy nejsou součástí závěrečné zkoušky v autoškole, stejně jako tady zatím nemáme řidičáky na zkoušku ani jinou možnost než získat řidičský průkaz tak, že uchazeč v autoškole absolvuje dvanáct lekcí teoretického výcviku a minimálně osmadvacet lekcí za volantem. „Autoškoly hrají podle pravidel, která aktuálně v Česku máme,“ říká k tomu předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.

„Spoustě z nás by se líbil třeba rakouský model, kde mohou mladí řidiči jezdit již od sedmnácti let pod dohledem svých rodičů. Při zkoušce pak mají odježděno třeba pětkrát víc než průměrných pět set kilometrů, co má absolvent autoškoly u nás. Líbí se nám i následně vydaný řidičák na zkoušku a následní přezkoušení a povinný kurz defenzivní jízdy i absolvování řidičského tréninku na polygonu. A o tom, že to funguje, není pochyb, v Rakousku klesla nehodovost mladých řidičů o sedmatřicet procent. Z našich průzkumů vyplývá, že podobný model by uvítalo bezmála šedesát procent absolventů autoškoly.“

Jak poznám dobrou autoškolu?

Základem je vybrat dobrou autoškolu. Podívejte se na reference, dejte na doporučení a při výběru může pomoci i web Autoskolsky-ombudsman.cz, který provozuje Asociace autoškol. Když se osobně setkáte s instruktorem v autoškole, dost možná si uděláte sami obrázek. Některé autoškoly nabízí i možnost si online ověřit kde instruktor se žákem jezdil a co probírali. Pamatujte, že cena by měla být jen jedním z měřítek. Čím komplexnější výcvik v autoškole bude, tím víc zkušeností začínající řidič získá.

„Už v průběhu autoškoly byste se měli zeptat, jak vaše dítě všechno zvládá, zeptat se, jestli nechce přikoupit nějakou hodinu jezdění navíc,“ doporučuje Horčička. „Teoretické testy s ním můžete zkoušet online společně.“

Ale ani sebelepší autoškola neumí připravit svého žáka na všechno. Bohužel je to tak, že řada absolventů autoškoly nikdy nejela v noci, v tunelu, nesetkala se s tramvají nebo neřídila na dálnici. Když si dělají autoškolu v létě, tak samozřejmě nemají zkušenost s jízdou na sněhu. A právě tohle všechno by pak měli čerstvého řidiče naučit zodpovědní rodiče.

Já sám učím lidi už řídit více než patnáct let a nejlepší mladí řidiči jsou za mě ti, kterým se rodiče zodpovědně věnovali. Nic nezkazíte tím, že děti budete už od mala brát na motokáry. Naopak. Naučte na uzavřené ploše své děti rozjíždět, řadit a brzdit, v autoškole s nimi pak bude moci učitel řešit důležitější věci a nevěnovat se úplným základům. V autě s nimi rozebírejte situace, které jste právě za volantem společně prožili. Naučte je předvídat. A to že budou zvládat značky a umět základní dopravní předpisy už od mala, to by měla být taky samozřejmost už od té doby, co začnou samy jezdit na kole.

Co dělat po autoškole?

Hned po úspěšném zvládnutí autoškoly byste měli s vaším potomkem strávit co nejvíc času v autě, nechat ho řídit. Ať vám dělá taxikáře. Dejte mu důvěru, ale zároveň buďte opatrní. Vyjeďte s ním na okresky, do města i na dálnici. Udělejte si společně seznam věcí, které ho v autoškole nenaučili nebo které by ho mohly překvapit, a ty pak společně absolvujte.

Vyplatí se taky zúčastnit se takzvané školy smyku nebo potomkovi zaplatit nadstavbový řidičský trénink už v plném provozu. S tím souhlasí i Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. „Podle našich statistik škodovosti z povinného ručení vyplývá, že riziko nehody mladého řidiče je 2,5× vyšší než u ostatních, proto je důležitá edukace. Je logické, že mladí řidiči nejsou tolik vyježdění, a mohou tak mít určité obavy a nezkušené reakce. Projekt Start Driving, který podporujeme z Fondu zábrany škod, je určený pro mladé řidiče, kteří drží ve svých rukou budoucí podobu provozu na silnicích,“ říká Matoušek. Zmíněné bezplatné kurzy zaštiťuje nejen kancelář pojistitelů, ale i Asociace autoškol a policie. Konají se na polygonech po celé České republice a kromě praktického nácviku krizových situací jsou jejich součástí i přednášky psychologa a policisty.

A první auto? O tom už jste si na Garáži mohli přečíst. Vyberte co nejbezpečnější a zároveň maximálně mechanické, tedy bez věcí, které by začínajícím řidičům věci příliš usnadňovaly. Ať má ABS, stabilizační systém a co nejvíc airbagů, ale taky ať není prolezlé korozí. Nemusí to být žádná raketa, ale ať je co nejvíc spolehlivé. Pamatujte však na to, že nejlepší investice je do řidiče a jeho schopností, ne do auta.

Reklama

Načítám