Hlavní obsah

Co dělat, když natankujete benzín do naftového auta

Foto: Profimedia.cz

Natankovali jste naftu místo benzínu?

25. 6. 2018

Slyšeli jste už spoustu historek o tom, jak někdo natankoval benzín do naftového auta? A že si myslíte, že to nejde? Omyl, stává se to a je to naprosto běžná věc!

Článek

Natankovat omylem naftu do benzínového auta se běžně nestává - hrdlo benzínové nádrže je totiž užší než ústí naftové tankovací pistole. Ale obráceně to zas takový problém není. Když si toho všimnete včas, ještě před jízdou, je to relativně v pohodě. Když se vám auto po pár kilometrech jízdy od benzínky zastaví, pak už je to horší a hlavně dražší. Nu a pokud nalijete naftu do benzínového motoru třeba z kanystru, tak to už bude vaši peněženku bolet úplně nejvíc. Ale postupně…

Když si uvědomíte včas, že tankujete benzín místo nafty, okamžitě vypněte tankovací pistoli a zjistěte, kolik paliva jste do nádrže natankovali. „Když to jsou jen jednotky procent, tak to nemusíte nijak řešit, dotankujte do plna naftou a v klidu odjeďte,“ radí motoristům Tomáš Marek, provozovatel malého servisu v Praze. „Ale nemusíte panikařit, ani když to bude třeba polovina nádrže, i to se dá zvládnout bez servisu. Na většině benzínových stanic prodávají přípravek, který pětinásobně zvyšuje mazivost nafty. Nalijte ho v doporučeném poměru do nádrže, dotankujte naftou a pak doplňujte naftu po každých sto ujetých kilometrech, abyste směs benzínu, nafty a aditiva co nejvíc naředili.“

Podobný postup je ale podle autorizovaných servisů trochu riskantní a motorům moderních aut by nemusel udělat dobře. „U starých dieselů, které nejsou tak háklivé na kvalitu paliva, je to asi jedno, ale moderní motory s vysokotlakým vstřikováním, bych raději benzínu zbavil,“ říká Jan Čadský z autoservisu Škoda. „Pokud jste nenastartovali, je nejjednodušší a nejspolehlivější řešení špatné palivo z nádrže vypustit a nádrž propláchnout. Tento postup by měl pak určitě zvolit každý, kdo má auto ještě v záruce, protože jinak hrozí, že v případě problémů o ni přijdete.“ Většina autoservisů umí nádrže vypumpovat nebo vypustit na místě, podobnou službu poskytují i asistenční služby, u kterých můžete uplatnit svou pojistku. Ale i když pojištěni nebudete, tak vás to nezlikviduje - částky za servisní úkon se pohybují od 400 do 800 Kč.

Horší scénář je, když už benzín pronikne do palivové soustavy a následně do motoru. Většinou to má stejný průběh - auto začně ztrácet výkon a najednou motor úplně zhasne. Pak už se totiž musí auto odtáhnout do servisu a tady se kompletně vyčistí celý palivový systém a proběhne i výměna palivového filtru. Cena opravy pak je cca dva až tři tisíce korun, plus odtah auta. Ta nejhorší varianta pak je, že by došlo i k poškození vstřikovačů nebo čerpadla, ale to se většinou nestává.

Pokud dojde k tomu, že se do benzínového motoru dostane nafta, připravte si peněženku. „Samozřejmě záleží na konkrétním případu, ale téměř vždy je nutné vyměnit svíčky, palivový filtr a olej," vypočítává Jan Čadský. „Bohužel může dojít i k poškození katalyzátoru a benzínové pumpy. A to už se pak bavíme o docela vysokých částkách…

5 rad, jak natankovat správné palivo

  • Na vnitřní straně víčka nádrže je téměř vždy štítek s označením paliva, říďte se podle něj. Případně si tam štítek dolepte.
  • Soustřeďte se na tankování, vždy si po zasunutí čerpací pistole ověřte, že je to ta správná.
  • Fordy a už i jiné automobilky mají hrdla nádrží uzpůsobená tak, že tam špatnou tankovací pistoli ani nezasunete.
  • Označte si palivovou nádrž klidně i zvenku, často to tak mají auta z půjčovny.
  • Při tankování z kanystru používejte vždy jen takové palivo, kde máte 100procentní jistotu
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama