Hlavní obsah

Muzeum Augusta Horcha ve Cvikově ukáže vzácné audiny, historii trabantů nebo luxusní „velorex“

Foto: Jan Majurník

Z Prahy do Cvikova je to 200 km a 2,5 hodiny jízdy

10. 3. 2022

V německém Cvikově ležícím kousek od českých hranic se nachází muzeum Augusta Horcha, který založil známou automobilku Audi. Není tedy divu, že uvnitř najdeme ikonické germánské veterány, luxusní „velorex“, ale také expozici vzácných trabantů, jež toto město proslavily.

Článek

Muzeum konstruktéra Augusta Horcha leží ve Cvikově na místě historického vzniku automobilky Audi, přičemž v rozsáhlém komplexu se později rodily modely DKW a rovněž slavné trabanty. Dnes je toto místo zasvěcené více než 160 historickým exemplářům, a to z doby od rané produkce po první modernu.

Foto: Jan Majurník

Automobilový konstruktér August Horch založil společnosti Horch a Audi

Budova se dělí na dvě části, přičemž na své si přijdou také milovníci motorsportu. Přece jen vidět vůz, který v roce 1938 překonal rychlost 433 km/h, se nepoštěstí každý den.

Nicméně začneme od začátku, a tím je vůz Horch 14-17 PS, tedy první model, který se ve Cvikově vyráběl po tom, co se sem August přemístil. Nutno dodat, že vystavený kus není originál, ale replika. Původní vozy se zkrátka nedochovaly.

Foto: Jan Majurník

Horch začínal, takřka jako každý tenkrát, u pojízdných kočárů

Horch 25/42 PS LKW (1916) je nákladní automobil vyvinutý během první světové války. Zastavovaný čtyřválcový motor 6,45 litru nabídl nejdříve výkon 55 koní, nicméně poté byl snížen na 42 koní. Zajímavostí je, že i přesto vůz uvezl až tři tuny nákladu.

Foto: Jan Majurník

Tento náklaďák měl nosnost až tři tuny

Vozidlo uvedené roku 1929 je velmi zajímavé, přestože svého času šlo o lidovější model nesoucí název Audi Typ SS „Zwikau“ (475 ks celkem vzniklo). Osmiválec nacházející se pod kapotou měl přezdívku Rickenbacker. Proč? Tehdejší společnost DKW odkoupila od zkrachovalé americké automobilky Rickenbacker celou motorovou výrobní linku, takže z toho důvodu se tyto pohonné jednotky objevovaly ve vybraných typech Audi ze Cvikova mezi léty 1929 a 1932.

Foto: Jan Majurník

Typ SS (vpravo) nemá nic společného s pozdějším druhoválečnými jednotkami

Myslíte si, že Amerika neměla koncem 20 let vliv na autoprůmysl v Německu? Omyl. Důkazem budiž Horch 350, designově ovlivněný stylem Spojených států amerických, na jehož tvorbě se podepsal taktéž berlínský stylista Oskar Hermann Werner Hadank.

Foto: Jan Majurník

Horch 350 byl silně ovlivněný Amerikou

Horchovo muzeum není jen o autech, jelikož zde najdete též testovací stolici na řadové i vidlicové osmiválce. Mašina zkonstruovaná zkraje 30. let uměla měřit výkon i točivý moment a byla v provozu prakticky neustále. Totiž každý sériový motor zde běžel 60 minut v kuse, zatímco vývojové/testovací motory dokonce 100 hodin při plném zatížení.

Foto: Jan Majurník

100 hodin pod plným plynem? Tak se tehdy testovaly motory ve Cvikově

Myslíte si, že pohon předních kol je nějakou mladou záležitostí? Kdepak. Už na jaře 1935 se mohli lidé kochat modelem Audi Front 225, tedy jedním z prvních aut střední třídy, které mělo hnanou nápravu vpředu.

Foto: Jan Majurník

Audi Front 225 má poháněná přední kola, což bylo tehdy neobvyklé

Jste-li milovníci Autobahnů, rozhodně vás zaujme Horch 930 V (1939). Automobil nabídne motor 3,8 l V8, dva karburátory a čtyřrychlostní manuál, nicméně pomocí speciální dedikované páky lze zařadit ještě rychlost dálniční, díky čemuž ještě více klesnou otáčky klikové hřídele, sníží se hluk a spadne spotřeba.

Foto: Jan Majurník

Horch 930 V platil za tehdejšího dálničního stíhače

Své vlastní místo zde má taktéž druhoválečná expozice ukazující tehdejší mašiny sloužící v řadách vojsk. Jde třeba o pásový traktor s motorem Steyr Raupenschlepper OST určený do náročných podmínek, případně další transportní zadokolky i čtyřkolky.

Foto: Jan Majurník

Pásový traktor byl nasazovaný do tvrdých podmínek, zejména na východě

Slibovali jsme luxusní „velorex“? Tak tady ho máte, ačkoli ne v pravém slova smyslu. Framo Stromer FP200 z roku 1933 je mini tříkolka, která vznikla jen proto, že byla osvobozená od daní a k jejímu řízení jste nemuseli vlastnit řidičák. Obchodně však šlo o propadák, proto vzniklo jen 737 exemplářů.

Foto: Jan Majurník

Tříkolka Framo Stromer se příliš dobře neprodávala, takže vzniklo jen 737 kusů

Konec první sekce vám ještě ukáže, jak vypadal tehdejší otevřený sporťák pro mladé. Dnes bychom řekli Audi TT Roadster, tenkrát šlo o DKW F5 Roadster vybavený dvoutaktním dvouválcem o výkonu 20 koní, maximálkou dosahující 85 km/h a spotřebou činící osm litrů benzinu na sto.

Foto: Jan Majurník

Tehdy DKW F5 Roadster, dnes by mladí sáhli například po otevřené Audi TT

Strůjci rychlosti

První polovina druhé sekce je zasvěcena zejména motorsportu, takže si zde můžete prohlédnout závoďáky, jež absolvovaly slavnou německou rally 2000 km durch Deutschland.

Nechybí ani další rallyový kousek, a to Wanderer W 25 Stromlinie Spezial. Tento kus vznikl jako eso v rukávu při závodě Liège–Rome–Liège měřícím 4 700 km. V roce 1938 při něm automobilka utrpěla debakl, což chtěla o rok později napravit. A tak nasadila tyto 900 kg vážící vozy osazené lehkým dvoulitrovým motorem o výkonu 60 koní, avšak s nejvyšší rychlostí 130 km/h.

Foto: Jan Majurník

Wanderer W 25 Stromlinie Spezial má na svědomí Ferdinand Porsche

Přijde vám to málo? Nikam nechoďte, teď teprve začne show, a to doslova. Audiovizuální program na vás totiž čeká v improvizovaném kinosále, kde se představí závodní stroje Auto Union Grand Prix Rennwagen Typ A, B, C, D. Nepřeháníme, kdekomu z připravené podívané spadne brada.

Abychom vás navnadili, představíme vám blíže typy C a D. Céčko má na svém kontě například zajetí původního Nürburgringu pod 10 minut, což je naprosto fantastický výsledek. Aby ne, když vůz (750 kg) pohání šestilitrový vidlicový šestnáctiválec podpořený rootsovým kompresorem. Díky tomu speciál disponuje výkonem 520 koní, točivým momentem 850 Nm a maximální rychlostí 340 km/h. To vše prosím v roce 1936.

Foto: Jan Majurník

Vlevo stojící Typ C měl motor V16, zatímco vedle umístěný Typ D jen V12

Typ D představený v roce 1938 přišel o čtyři válce a tři litry objemu, jeho výkon klesl na 420 koní, avšak později byl nadopován na slušných 485 koní. Vůz dosahoval nejvyšších 330 km/h, vážil 850 kg a v ostré akci spotřeboval 100 litrů benzinu na 100 km.

Tragický rekord

V roce 1938 upravila společnost Auto Union svůj Grand Prix Rennwagen Typ C pro překonání rychlostní rekordu, jímž se v té době pyšnil konkurenční Mercedes-Benz. Karosovaný speciál tehdy řídil Bernd Rosemeyer a při prvním pokusu dosáhl dechberoucích 433 km/h. Jenže aby se rekord počítal, bylo nutné to samé zajet též cestou zpátky, což se pilotovi už nepodařilo. Během pokusu měl nehodu a pomoc k němu přišla příliš pozdě.

Foto: Jan Majurník

Model Grand Prix Rennwagen Typ C v upraveném provedení zvládl 433 km/h, bohužel jen jedním směrem

Kult trabantů

Poslední sekce náleží trabantům, je obří a plná zajímavostí. Viděli jste někdy opravdové lisovací formy, polotovary, možné barevné kombinace nebo „tráboše“ v řezu? A víte, z jakých materiálů je vyroben? Ne? Pak sem prostě musíte.

Auto Union

Společnost Auto Union AG vznikla spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer během hospodářské krize ve 30. letech. Znakem společnosti se staly čtyři spojené kruhy, symbolizující její členy. Dnes už zůstala jen dobře známá Audi, patřící k technologickým špičkám v oboru.

O to víc pak potěší vystavené vzácné modely čítající například miliontý kus, poštovní verzi, kempovací variantu, sportovní provedení nebo poslední produkované modely Trabant 1,1 vybavené motorem z Volkswagenu Polo.

Za pomocí virtuální reality si budete moci vytuningovat svého trabiho, změnit jeho barvu, přidat masku, křídlo, spoilery, sportovní volant či přídavné budíky a to vše si nechat bezplatně vytisknout ve formě vzpomínkové fotografie.

A co bylo po Trabantu? No přece první Polo. A jak takové první Polo ze Saska vypadalo? Uvidíte sami, neb se kousek s číslem 1 nachází ke konci prohlídky. Úplně poslední hala pak nabídne třeba miliontý Passat, speciál Volkswagenu pro Wörthersee 2017 nebo neprůstřelný Phaeton.

Foto: Jan Majurník

První Volkswagen Polo vyrobený ve Cvikově (Zwikau)

Muzeum Augusta Horche má otevřeno mimo dnů 24. 12., 25. 12. a 31. 12. každý den od úterý do neděle, vždy od 9:30 do 17:00 hodin. Malou výjimkou je 1. 1., kdy se sem dostanete až od 13:00 hodin.

Parkování je před muzeem a neplatí se. Na místě dokonce najdete nabíjecí stanici pro elektrická vozidla. Dospělí za vstup zaplatí 11 eur (282 Kč), snížené vstupné je za 9 eur (231 Kč), děti do 6 let se pak dovnitř dostanou zdarma.

Určitým diskomfortem mohou být všudypřítomní hlídači, kteří vás neustále „pronásledují“. Zkrátka kam se hnete, tam vás někdo pozoruje, což nemusí být všem úplně příjemné. Nicméně chápeme, jde zejména o oboustrannou bezpečnost.

Výlet do muzea skutečně doporučujeme, neb se zde dozvíte řadu historických informací, objevíte impozantní vývoj německého automobilového průmyslu a spatříte mnohdy extrémně vzácné automobily. Už jen kvůli trabantům se sem vyplatí dorazit, přičemž vše ostatní platí za obrovskou přidanou hodnotu. Takže pokud máte možnost, neváhejte a startujte směr Cvikov.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Cvikov