Hlavní obsah

Audi pokračuje v záchraně vznětových motorů: Šestiválcová TDI nově spalují syntetickou naftu

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Občas se zdá, že se Audi už naplno věnuje čistě elektrické budoucnosti, ale ve skutečnosti zároveň pracuje také na prodloužení životnosti spalovacích motorů. Automobilka nyní v Evropě nově schválila syntetickou naftu HVO i pro vznětové vidlicové šestiválce, což má za následek výrazné snížení emisí i vyšší účinnost motorů.

Článek

Budoucnost spalovacích motorů je v dnešním automobilovém průmyslu velkou výzvou, pro jejíž zvládnutí se světové automobilky snaží připravit technologie, jakými chtějí udržet vnitřní spalování při životě ve spolupráci s elektromobilitou. Jedním z nadějných řešení jsou i syntetická paliva, kterým v současnosti důvěřuje stále více výrobců, včetně italské továrny na sny s rozzuřeným býkem ve znaku.

I když Lamborghini na svém čistě elektrickém modelu teprve pracuje, Italům nadřazená německá značka Audi se již dávno veze na vlně elektromobility a také oznámila, že poslední vůz se spalovacím motorem uvede v roce 2025. Dále odhaduje, že ukončí výrobu aut na fosilní paliva v roce 2033, ale má řešení, jak vyrábět motory s vnitřním spalováním syntetického paliva ještě řadu let, v závislosti na zájmu zákazníků.

Foto: Audi

Stojany s palivem HVO jsou označeny symbolem XTL (X-to-Liquid) a schválené modely Audi mají stejnou značku i na víčku palivové nádrže

Německá prémiová značka pokračuje ve vývoji nové technologie paliva HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), patřícího do kategorie kapalných paliv BTL (Biomass-to-Liquid) vyráběných z biomasy, která je evropskou normou EN 15940 nově schválena pro vznětové motory V6 TDI a dovoluje jim vedle motorové nafty spalovat i hydrogenovaný rostlinný olej pro snížení emisí. Audi pro spalování ekologického paliva upravilo mnoho konfigurací svého vidlicového šestiválce a od poloviny února je montuje do svých vozů. Nejsilnější motorizace přitom umí vyvinout až 286 koní (210 kW).

Automobilka tvrdí, že ve srovnání se standardní naftou produkuje spalování hydrogenovaného rostlinného oleje o 70 až 95 procent nižší emise CO2, a navíc dodává, že zavedení HVO má i vedlejší výhodu – má o 30 procent vyšší cetanové číslo, díky čemuž se zvyšuje účinnost spalování a pozitivní vliv to má i na studené starty.

Foto: Audi

Srovnání složení nejnovějšího paliva HVO (R100) s klasickou motorovou naftou a bionaftou R33 BlueDiesel

Od poloviny února je spalování syntetické nafty HVO nově k dispozici pro šestiválcové modely A4 až A8 spolu s Q7 a Q8. Technici Audi při vývoji upřednostnili nejoblíbenější modely s dieselovým šestiválcem, a tak je kompaktní SUV Q5 bude následovat až začátkem následujícího měsíce. V létě se palivo HVO rozšíří i pod kapotu A6 Allroad a relativně nedávno bylo schváleno i pro řadové čtyřválce modelů A3 až A7 a Q2 až Q5. Z ostatních koncernových vozů umí hydrogenovaný rostlinný olej spalovat i Volkswagen Touareg V6 TDI.

Jedinou nevýhodou spalování HVO je skutečnost, že nyní je v celé Evropě jen přibližně 600 čerpacích stanic s hydrogenovaným rostlinným olejem v nabídce, přičemž většina z nich je ve Skandinávii. Celý koncern Volkswagen ale plánuje uvedení dalších spalovacích motorů se schopností spalovat syntetická paliva z obnovitelných zdrojů, tudíž se dostupnost HVO v budoucnu jistě zlepší. V domácím Německu se syntetická nafta HVO zatím objevuje jen ojediněle, protože technická norma EN 15940 zatím není uvedena v německé legislativě pro kontrolu paliv.

Reklama

Související témata:
Načítám