Hlavní obsah

Nejdražší československé auto? Přece Avia!

Foto: Archiv redakce
25. 9. 2017

Tak co, které auto vyrobené u nás je nejdražší? Nějaká Tatra? Nebo třeba jedna z luxusních Pragovek, závodní Jawa nebo raritní Zetka? Samá voda, nejdražší je závodní speciál nesoucí značku Avia.

Článek

Jistě, Avia, to je ten modrý valník se žlutou plachtou, který zdržuje dlouhou kolonu ztrápených řidičů za ním. Jenže Avia toho má na svědomí mnohem víc a já vám dnes chci představit závodní speciál 750 MkIII F3 z roku 1956. Tenhle vzácný závoďák totiž patří k nejdražším československým autům, která byla kdy vydražena (tehdy za 3 miliony korun).

Foto: Archiv redakce

Avia byla původně leteckou firmou, ale po druhé světové válce se přeorientovala na automobilový průmysl. Vše začalo výrobou karoserií pro Aero Minor. Avia pak na základech Minoru stavěla závodní auta s dvoutaktními dvouválci, čehož se chytil závodník Miroslav Jurča. Ten jeden závodní exemplář upravil dle pravidel třídy Klleinstrennwagen, předchůdkyně Formule 3.

Foto: Archiv redakce

Speciál Avia je postaven na ocelovém trubkovém rámu, aerodynamickou karoserii tvoří hliník a hořčík a celek váží pouhých 400 kg. Motor zůstal vpředu, zatímco převodovka byla vzadu u poháněné nápravy. Nezávislé zavěšení všech kol doplňují vinuté pružiny a stabilizátor na přední nápravě. Zcela nové bylo i hřebenové řízení z hořčíkové slitiny, které nepoužívala ani většina konkurence ve Formuli 3. Jurča nahradil motor za agregát od BMW. Čtyřtaktní jednotka o objemu 750 ccm pocházela z motocyklů. Originální motor stále existuje, prošel renovací, ale v autě nainstalován není, aby nedošlo k poškození.

Foto: Archiv redakce

Úspěchů se Jurča dočkal hlavně na závodě do vrchu Ecce Homo, kde několikrát vyhrál absolutně. Na konci 50. let mu však byl soutěžní speciál zabaven a on dožíval v ústraní až do 80. let, kdy zemřel, posléze jeho děti emigrovaly do Rakouska a později do USA. Vnuk původního závodníka David Jurča závodil na motokárách a ve VW Jetta TDI Cupu a hodně se zajímal o závodní historii svého dědečka. V roce 2006 našel na internetu fotografie dědečkova speciálu a začal po něm pátrat.

Foto: Archiv redakce

Pojďme ale na chvíli opustit pátrání a podívat se, co se dělo s autem. To se v 80. letech objevilo v Německu, kde jej kvůli motoru považovali za BMW Rennwagen z roku 1948. Vlastníkem byl Rainer Götzelmann, který jej nechal vystavovat v muzeu. Auto bylo v roce 1987 prodáno za 36 500 marek Güntherovi Schennachovi a převezeno do Los Angeles, kde vydrželo rok. Pak se v aukci prodalo na Nový Zéland a vydrželo tam do roku 1996, kdy o něm psal tamní časopis.

Foto: Archiv redakce

Auto se následně vrací díky firmě VRM Motors do Redmondu ve státě Washington. Auto se tak nacházelo jen 80 km od bydliště vnuka původního závodníka, přesto na druhém konci planety, než kdysi vzniklo. Zajímavě zamotaný osud. Auto se vydražilo na aukčním serveru ebay za 149 tisíc dolarů (dle tehdejšího kurzu 3 miliony korun). Dražších československých aut opravdu moc není.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama