Hlavní obsah

Měla by se zvýšit nejvyšší povolená rychlost na dálnicích?

Foto: Shutterstock

Ilustrační snímek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jestliže vynecháme věčně problémovou dálnici D1 nebo neustále opravovanou dálnici D11, můžeme relativně s klidem napsat, že jsou naše nejrychlejší komunikace více méně sjízdné. Na českých cestách však číhají lovci pokut, které zajímá mimo jiné i překročení rychlosti 130 kilometrů za hodinu. Myslíte si, že by se tato hranice měla posunout směrem nahoru?

Článek

Když se řekne dálnice, všichni si vybavíme Německo a jeho úseky s neomezenou rychlostí. Abyste to chápali správně, limit je sice částečně neomezený, ale zákony země doporučují nepřekračovat rychlost 130 kilometrů za hodinu. V případě nehody, kde ani nemusíte být viníkem, vám totiž může vysoké číslo na tachometru uškodit.

V Polsku se osvědčila dálniční rychlost 140 kilometrů za hodinu, zatímco v takové Belgii se legálně projedete nejvýše 120kilometrovou rychlostí. U nás platí stále pověstná 130, kterou hlídají (a vydělávají na ní) většinou tajné policejní superby a octavie třetích generací. Myslíte si, že by se tento limit měl zvýšit? Udělali jsme malý redakční průzkum a chceme znát i váš názor.

Foto: Škoda Auto

Tak přesně tyto superby dohlíží na českých dálnicích na to, abyste nejeli nad rychlostním limitem

Jan Majurník

Podle mě funguje německý model docela dobře, ale pro jeho masivní nasazení u nás by se měly dálnice upravit – jde hlavně o svodidla, značení nebo šíře úseků. Při současném stavu komunikací by nebylo reálné, potažmo ani rozumné, zavést celoplošnou neomezenou rychlost, nicméně tam, kde by to konstrukčně bylo možné, proč ne?

Foto: Jan Majurník

Jistým problémem mohou být nečekané kolony, jelikož se s narůstající rychlostí také rapidně prodlužuje brzdná dráha vozidla

Systém bych udělal podobný jako v Německu, tedy rychlost doporučit a v případě problémů přičíst nadlimitní cestování k tíži viníka nebo spoluviníka. Za takových okolností by se dalo akceptovat i navýšení cen za dálniční známky nebo zvýšená aktivita policie.

Foto: Jan Majurník

Prázdná dálnice často vybízí k vysoké rychlosti, která ovšem přitahuje pozornost policie

Pokud by k této modelové situaci došlo, muži v uniformách by jistě číhali v úsecích s omezenou rychlostí a kasírovali tam, nicméně to už by byl problém pokutovaného, který to mohl předpokládat. Když vám na jednom místě dlouho neberou ryby, tak jdete taky jinam, že?

Foto: Škoda Auto

Octavia třetí generace s tmavými skly? Tak na tu pozor – její posádka vás může změřit a zkasírovat

Od motoristických snů zpátky k realitě – v současné době bych si uměl zcela reálně představit navýšení rychlosti na 150 kilometrů za hodinu, což by všem ušetřilo pár minut života a dopravní policie by jistě nezchudla.

Dominik Valášek

Srovnávat stav u nás se situací v Německu bohužel příliš nejde, neboť dálniční síť je u západních sousedů přece jenom na dost jiné úrovni — jakkoliv nechci provozovat klasické české „fňukání“ nad tím, jak je u nás všechno špatně. Úplně neomezená rychlost je u nás za současného stavu vyloučená, ať už se bavíme o připravenosti silnic, vozového parku nebo řidičů. Krom toho, kdo více jezdí po Německu, ten moc dobře ví, že vzhledem k houstnoucí dopravě jsou i neomezené úseky těžko využitelné ke skutečně neomezené rychlosti.

Foto: Jakub Deml

Třeba taková Scala je typickým zástupcem moderního kompaktního hatchbacku. A 140 po dálnici s ní můžete dlouhodobě jezdit bez nejmenšího problému

Na druhou stranu je však potřeba si uvědomit, že auta prochází rapidním vývojem a cestovní rychlost stabilních 140 km/h už je bez problému a bezpečně udržitelná dokonce i u malých hatchbacků do města. A naše dálniční infrastruktura by je dlouhodobě bez problému zvládla, nemluvě o tom, že značná část dopravy touto (nebo vyšší) rychlostí beztak dlouhodobě jezdí — limit nelimit. Navýšení dálniční povolené rychlosti na 140, případně i na 150 kilometrů v hodině, by tedy nebylo nic proti ničemu.

Martin Jánský

Je fascinující, jak jsou moderní auta klidná a uvolněná i v rychlostech blížících se dvoustovce. Ve 130 km/h se většina vyloženě nudí. Taky značná část dálnic (pomineme-li parkoviště jménem D1) je široká a přehledná s kvalitním povrchem. A i když se na českých silnicích dějí různá zvěrstva, jsme poměrně disciplinovaní řidiči (až na výjimky v podobě frustrátů a naopak obranářů zákona). Takže suma sumárum bych klidně pro zvýšení limitu na vybraných úsecích byl.

Foto: Jakub Misík

Naše dálnice a rychlostní limity fungují v reálu tak nějak přirozeně a sami, nicméně pořád nad nimi bdí ruka zákona a její magická hranice 130 kilometrů za hodinu

Na druhou stranu... potřebujeme na to zákon? V reálu náklaďáky jedou svých 80 až 100 km/h, pak je tu sorta opatrných, spořivých řidičů, co jedou přirozeně 120 až 130 km/h většinou vpravo a občas nakouknou i do levého pruhu, a v tom levém se standardně jezdí 140 až 160 km/h. I bez zákona. Jen si musíte dát pozor na policejní stíhačky. Kdyby zákon posunul limit na 160 km/h, jen by umožnil rychlíkům jezdit beztrestně 180 km/h, což už je opravdu dost velký rychlostní rozdíl, když před vámi třeba začne předjíždět kamion nebo jiný louda. Takže současný stav mi vlastně přijde ok.

Foto: Jakub Misík

Je na českých dálnicích vůbec potřeba rychlost limitovat zákonem?

Jan Červenka

Začnu trochu jinak... Když jedu tachometrových 130 km/h, tak je to obvykle ve skutečnosti cca 122 až 124 km/h, to podle konkrétního auta, ve kterém zrovna sedím. Takže když jedu tachometrových 140 km/h, tak jedu v reálu něco málo přes 130 km/h. Možná by tedy stačilo, kdyby lidé věděli, kolik opravdu jedou. Fascinuje mě, kolik řidičů nemá ani ponětí o své skutečné rychlosti. Takže už jen to, kdyby auta jela opravdu 130 km/h, by byl krok vpřed.

Já osobně bych dálniční limit zvýšil. Na většině nově vybudovaných dálnicích by se dalo jet bez problémů 160 km/h, tedy kdyby tam byly tři pruhy. Takže zvýšit limit na 140 km/h by neznamenalo žádný problém, natož nebezpečí. Nehody se nestávají, protože „Auto jelo příliš rychle“ nebo proto, že „Rychlá jízda zavinila nehodu“, nehody se stávají, protože „Řidič se nevěnoval řízení“ nebo „Řidič přecenil schopnosti své i svého vozu“.

Foto: Jan Majurník

Na okreskách sice platí maximální rychlost 90 kilometrů za hodinu, ale do ostré zatáčky tak rychle stejně nepojedete

Když na dálnici sněží a není uklizená, klidně po ní pojedu devadesátkou nebo i méně. Na okreskách, kde je devadesát, taky nejedu v každé zatáčce přesně danou rychlostí, protože to prostě nejde. A ve městě jsou místa, kde je i třicítka moc. Jinými slovy, bavíme se vždy o maximální povolené rychlosti, ne o tom, jak rychle bychom měli jezdit. Zkrátka bych chtěl, aby řidiči víc přemýšleli. Zvýšil bych míru osobní zodpovědnosti. Pak bychom klidně mohli mít na dálnici i neomezenou rychlost a na okreskách 110 km/h.

Foto: Jan Majurník

Monotónní silnice první třídy může být potenciálně nebezpečnější než vysokorychlostní dálnice. Proč? Čím rychleji jedete, tím více se musíte věnovat řízení

A ještě jedna věc... Když jedete rychleji, musíte se řízení opravdu věnovat. Když jedete po široké rovné silnici a jedete tam devadesát (takže ve skutečnosti třeba 83 km/h), máte spoustu času na spoustu jiných věcí. Tomu se říká nevěnování se řízení, a to je skutečný problém na českých silnicích.

A jaký je váš názor na tolik diskutovanou problematiku rychlosti na dálnicích? Připravili jsme si pro vás anketu a žádáme vás o názor. Budeme také rádi za vaše poznatky a názory do komentářů.

Reklama

Načítám