Hlavní obsah

Jsou krásné i šílené, ale nejspíš je neznáte. Na tyhle exotické sporťáky totiž každý zapomněl

Foto: Spada Vetture Sport

Bylo, nebylo, jedno sportovní vozidlo…

Sejde z očí, sejde z mysli. Přirozená reakce i v automobilovém světě na ty modely, které pochází od neznámých výrobců a komerčně nikterak zásadně neuspěly. Tito odpadlíci však kolikrát nabídli pozoruhodné jízdní výkony či design, a proto stojí za to si pár z nich připomenout.

Článek

Značky jako Porsche, Bugatti, Audi, Ferrari, Lexus a jiné vyrábějí (nejen) sportovní vozy a nám všem jsou dobře známé, nicméně co takové automobilky typu Panoz, Covini, Caparo či PGO? Že jste o nich neslyšeli? To dá rozum, protože nebyly komerčně nikterak masově úspěšné, nicméně i tak jejich vozy stojí za ohlédnutí.

Breckland Beira

V roce 2008 se světu představil britský ručně stavěný dvoumístný roadster kráčející ve šlépějích TVR. Zástupci značky Breckland tehdy hlásali, že za své peníze dostanete maximum výkonu i individuality. Beira o hmotnosti 1 400 kg byla postavená na platformě General Motors Kappa a hostila šestilitrový osmiválec o výkonu přesahujícím 400 koní.

Foto: Breckland

Beira kráčela ve stopách TVR

Pokud začnete argumentovat na téma spotřeba, upozorňujeme, že vozidlo bylo koncipované na pohon na LPG a jeho kombinovaný dojezd činil více než 1 100 km. A cena? V přepočtu tehdejším kurzem 1,7 milionu korun.

Foto: Breckland

Sporťák pro šetřivé jezdil také na LPG

Caparo T1

Svého času (2006) jedno z nejrychlejších závodních aut homologované rovněž pro provoz na veřejných komunikacích. Pod britským projektem Caparo T1 jsou podepsaní inženýři, kteří makali na McLarenu F1, Mercedesu SLR nebo na Formuli 1.

Foto: Caparo

Šílenost na kolech má výkon přes 500 koní

Vůz vážil méně než 500 kg, nicméně jeho kompaktní 2,4litrový osmiválec vyprodukoval výkon přesahující 500 koňských sil. No kam se hrabe Bugatti Veyron, že?

Covini C6W

Pojďme udělat sporťák o šesti kolech, řekli si Italové z Covini Engineering a stvořili C6W (2004). Proč mu proboha nadělili tři nápravy? Prý kvůli jízdnímu komfortu, snížení rizika aquaplaningu, efektivnějšímu brzdění, lepší přilnavosti a také proto, kdybyste v jedné přední pneumatice ztratili tlak.

Foto: Covini Engineering

Šestikolka měla jistě objektivní výhody, nicméně… Ne…

Tento technický experiment s karoserií z uhlíkových vláken hostil 4,2litrový osmiválec o 380 koních, jenž skrze šestirychlostní manuál posílal až 450 Nm na zadní kola. Maximálka byla 300 kilometrů za hodinu, hmotnost 1 150 kg. O dva roky později se ukázala ještě otevřená varianta Spider.

Foto: Covini Engineering

Také zezadu byl vůz velmi osobitý

FPV Super Pursuit

Nejen Holden Maloo platil za šíleně rychlý užitkový pick-up. Roku 2008 jste si totiž mohli koupit FPV Super Pursuit s motorem V8, brzdami Brembo, systémem ABS/EBD, 19palcovými liťáky, krytem nákladového prostoru a s koženými sedadly. Vůz byl ovšem jen pro movitější, vyšel na dva miliony korun a spotřeboval skoro 14,5 litru paliva na sto kilometrů. Nutno upřesnit, že zkratka FPV značí Ford Performance Vehicles, tedy už několik let zaniklou australskou sportovní divizi modrého oválu.

Foto: Ford Performance Vehicles

Tahle šílenost pochází pochopitelně z Austrálie

LCC Lightning GT

Tenhle karbon-kevlarový sporťák z roku 2009 je poněkud jiný, zejména kvůli tomu, že je osazen čtyřmi 120kilowatovými elektromotory a trakční kontrolou s regenerativním brzděním vyhrazenou pro každé kolo zvlášť.

Foto: Lightning Car Company

Perfektní sporťák na okruh? Bzučí a má čtyři elektromotory

K tomu si přidejte nezávislé zavěšení obou náprav, nastavitelný posilovač řízení, lehká 20palcová kola a světlou výšku 140 mm. Co vám vychází? Inu použitelný sporťák i pro denní cestování, protože se v rámci volitelné výbavy objevovala třeba klimatizace či navigace.

Foto: Lightning Car Company

Vůz byl díky komfortním prvkům výbavy použitelný i pro denní jezdění

ORCA C113

Tak tohle mohla být švýcarská bomba (2004), které ovšem selhala rozbuška. Přesto si přečtěte, o co svět přišel. Základní varianta C113 dostala přeplňovaný 2,3litrový pětiválec Volvo, s nímž zrychlila z nuly na sto pod čtyři sekundy a rozpálila to nejvíce na 330 km/h.

Foto: Orca Engineering

Sen o vysoké rychlosti neměli jen v Bugatti

Existovalo však i výkonnější (641 koní) provedení s motorem 4,2 litru V8 Audi vyladěným od MTM, které mělo potenciál překonat rychlost 360 km/h. Pak se ještě ukázal roadster R113, a dokonce i vrcholový uzavřený model SC7. No projekt každopádně o tři roky později skončil a jeho švýcarský strůjce sídlící v Lichtenštejnsku se přeorientoval na supersport Beck LM 800, o němž však už nikdo hodně dlouho neslyšel. Holt některé sny se nesplní.

Foto: Orca Engineering

Hrdinů jsou plné hřbitovy. A to je rovněž případ ukončeného projektu C113

PGO Echo

Francouzský sportovní roadster PGO Echo (2015) v retro stylu hraje zejména na gentlemanskou notu, proto si k němu můžete pořídit také dobové kožené rukavice, jezdecké brýle nebo přilbu. Hliníkovou karoserii poté doplňuje špičkový kožený interiér, přičemž vůz jako celek kombinuje dědictví, výkon a ducha dávných časů.

Foto: PGO Automobiles

Echo je francouzský roadster v retro stylu

Panoz Esperante Spyder GT

Kdo zná automobilku Panoz, ať zvedne ruku. Vidíme, že se nehlásíte, nicméně sluší se připomenout, že výrobce působí na severoamerickém trhu už od roku 1989. Esperante Spyder GT je ručně stavěná a vysoce omezená limitka z roku 2015, která karbonem rozhodně nešetří.

Foto: Panoz LLC

Panoz Esperante Spyder GT se pyšní výkonem 560 koní

V útrobách panozu pracuje kompresorem nadopovaný osmiválec o výkonu 560 koní, který výrobce spojil se zesíleným šestirychlostním manuálem, případně s volitelným automatickým šestikvaltem. Zní to jako petrolheadův sen, jen s drobnou vadou, protože tento speciál vyšel jako nový na pět milionů korun.

Foto: Panoz LLC

Co jde, je karbonové, a to i uvnitř

Spada Codatronca Monza

Vypadá jako hodně nepovedené otevřené Lamborghini, jenže ouha! Jde o odkaz na původní spydery z 60. let, jen trochu extrémní a notně karbonový. Vozidlo o hmotnosti pouhých 1 180 kg totiž pohání hliníkový osmiválec s titanovými ventily o objemu 7 011 cm3, navíc podpořený dvěma italskými kompresory.

Foto: Spada Vetture Sport

Auto sice vypadá jako nepovedené lambo, ale…

A to znamená výkon monstrózních 720 koní a točivý moment 950 Nm, přenášený skrze šestirychlostní manuál s krátkými řadicími dráhami. Takhle okruhovka vystřelí z místa na stovku za tři sekundy a tachometr se zastaví na 335 km/h. Šílené!

Foto: Spada Vetture Sport

S výkonem 720 koní se lambům pohodově vyrovná

Tramotana R

No jo, další silniční formule… Pozor, přátelé, tahle střela váží 1 268 kg a pohání ji dvakrát přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec! Nikoho tedy nepřekvapí výkon přes 720 koní, krouťák 1 100 Nm, zrychlení z nuly na sto za 3,6 sekundy, maximálka elektronicky omezená na 325 km/h a cena čítající v roce 2009 skoro 10,5 milionu korun. Nicméně jde o řidičsky dokonalý výrobek, který smí na silnici, za což se prostě platí.

Foto: Tramontana

Tramontana R sází na nízkou hmotnost a vysoký výkon

Venturi Fetish

Ne, Tesla Roadster skutečně nebyla prvním moderním dvoumístným elektrickým čistokrevným sportovním vozem na světě. Toto prvenství si v roce 2005 připsala monacká automobilka Venturi a její model Fetish.

Foto: Venturi

Fetish, fetish… No co je fetiš asi nemusíme vysvětlovat, viďte?

Elektromobil s výkonem 300 koní zvládá vystřelit z místa na stovku za 4,5 sekundy, nicméně na 170 km/h jej zastaví konstrukční omezovač. Spolu s okamžitě dostupným krouťákem 220 Nm se vozidlo ještě pyšní dojezdem až 350 km na jedno nabití a dobou nabíjení 3,5 hodiny (z 80 A). Horší však byla pořizovací cena, přece jen 13,3 milionu korun bez daně (!) za elektrosporťák bylo poněkud hodně.

Foto: Venturi

Žádná Tesla, ale automobilka Venturi jako první postavila moderní čistokrevný dvoumístný elektrický sporťák

Uznejte tedy sami, že některé zmíněné modely neměly moc šancí uspět a vlastně byly jen pouhými sny potenciálních vizionářů, kteří se svých myšlenek nechtěli vzdát. Na druhou stranu by si asi každý z nás vybral kousek, jaký by se mu vyjímal doma v garáži.

No a vlastně proč ne? Níže najdete anketu, kde prosím hlasujte o tom, který z dnes probíraných sporťáků byste chtěli vlastnit, a do komentářů pod článkem nám napište důvod.

Z výše vypsaných sporťáků bych v garáži chtěl/a mít...?
Breckland Beira
15,2 %
Caparo T1
5 %
Covini C6W
3,3 %
FPV Super Pursuit
4 %
LCC Lightning GT
7,9 %
ORCA C113 Prototype
12,2 %
PGO Echo
10,2 %
Panoz Esperante Spyder GT
2,6 %
Spada Codatronca Monza
29,3 %
Tramotana R
8,5 %
Venturi Fetish
1,8 %
Celkem hlasovalo 2084 čtenářů.

Reklama

Načítám