Hlavní obsah

Sportovní auta nevymřela. Ale sehnat zajímavý vůz do dvou milionů je přetěžký úkol

Foto: BMW

BMW M2 se již nějakou chvíli nenabízí, ale nástupce bude; doufejme, že u něj to bude s dostupností a možností objednání i manuální převodovky lepší než dnes u sportovních vozů jiných značek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V posledním desetiletí se vyrojil takový nešvar. Lidé rádi kupují sportovní auta nejen kvůli zážitkům z řízení, ale hlavně kvůli bezpečnému uložení svých peněz. Dnes nechci řešit exkluzivní supersporty, ke kterým většina z nás ani nepřičichne, ale dostupnější, byť stále velmi drahá auta určená pro nadšence do řízení. Pár jich na trhu zatím stále zůstává, ale s  dostupností to bývá velmi špatné.

Článek

Dřív lidi kupovali nemovitosti anebo umění, dnes se k tomu přidala i auta. Trh se trochu pokřivil a spousta opravdu famózních řidičských aut stojí pro nás opravdové nadšence nesmyslné peníze. Perou se o ně totiž chladnokrevní investoři, kteří šroubují cenu nahoru. Skoro mne až děsí, kam až se dostaly v posledních třech letech ceny zajímavých nedávno vyrobených sportovních modelů Porsche či Ferrari. A tomuto trendu se nevyhnuly ani méně exkluzivní značky.

Foto: Lotus

Lotus Elise Sport 240 Final Edition vyjel loni jako poslední lehký Lotus s cenovkou, která nepřesahovala jeden a půl milionu korun; nová Emira je větší, těžší, výkonnější, ale také výrazně dražší

Lotus se svým oznámením nepokračovat dále s řadou Elise/Exige a Evora způsobil revoluci ve dříve stojatých vodách zánovních kousků. Jestli jsem měl předloni ještě zálusk na nákup maximálně pětiletého Exige 350 Sport, dnes už k jeho typické ceně kolem milionu a půl musím dalších deset procent připočíst!

Kdo vloni získal volný slot na Toyotu GR Yaris, neprohloupil, protože pokud se mu z nějakého důvodu chce po roce prodávat, neprodělá vlastně ani halíř! Auta nejsou, zájemců je stále dost.

Ceny řidičsky atraktivních sportovních vozů totiž žene jeden základní motor. Tím je strach, že tato auta zmizí bez náhrady. Když v roce 2017 přišlo Porsche se základním modelem „T“ s manuální převodovkou, říkal jsem si, že toto auto si možná jednou pořídím. Už několikátý rok hypnotizuji ceny málo ojetých kousků a ony nejenže neklesají, začaly letos dokonce i stoupat. Aktuálně stejnou kratochvíli řeší jeden můj kamarád a bohužel jsme museli uznat, že pěkné, málo jeté zánovní sportovní Porsche s manuální převodovkou a plochým šestiválcem pod dva miliony nekoupíme.

Foto: BMW

BMW M2 můžeme mít s manuální převodovkou a budíky přístrojů jsou analogové. Na fotce limitovaná edice M2 CS, která je sběratelsky ceněná už dnes

BMW M2 je petrolheadský univerzál

Zbrusu nové BMW M2 už netrpělivě vyhlížíme. Ale původní typ F87 je tu s námi už od roku 2015 a představuje nesmírně dobré, rychlé a hlavně řidičsky interaktivní auto. Jejich počet nebyl nikdy výrazně limitován, a tak se nestalo sběratelkou raritou jako předchozí BMW 1M, které je dnes v patřičně dobrém a málo ojetém stavu výrazně dražší, než bývávalo jako nové.

Vyrobilo se jich dobře přes dvacet tisíc kusů. Jen předfaceliftových M2 s motorem N55 vzniklo přes dvanáct tisíc, k nim můžeme přidat ještě faceliftové kusy a pak od roku 2019 vylepšené modely Competition s motorem S55 přeplňovaným dvěma turbodmychadly. Závěrečná a také patřičně drahá série M2 CS čítá 2 200 kusů a fenomenálně si drží svou původní cenu i jako lehce použitá. Pokud jste sběratelé, budete prahnout právě po ní, ale pro nás ostatní je tu běžná verze.

Jestli se povede sehnat model Competition anebo původní verzi M2 s motorem N55, přeplňovaným turbodmychadlem typu twinscroll, je tak trochu jedno, obě verze jsou jízdně výborné, byť za novější Competition bych si třeba já osobně rád připlatil. Totiž ani ceny těch nejstarších kousků zatím neklesají výrazně pod milion korun a nejspíš ani nikdy nebudou.

Nedávno jsem jeden exemplář M2 Competition řídil a nadchnul mě reakcemi od přední nápravy i motorem, který stálo za to pěkně vytáčet až k sedmi tisícům otáček. Čekal jsem, že bude se svými šestnácti sty kilogramy pocitově moc těžká a s výkonem 302 kW (405 koní) až brutální, ale opak byl pravdou. Auto je překvapivě interaktivní, výkon se dá využít naplno a auto se řídí pořád docela mechanicky. Má pořád manuální převodovku a to se už ve světě dnešních rychlých kol příliš nenosí. Za nějaký milion a čtvrt, za které se dnes tato auta jako tříleté ojetiny prodávají, představuje opravdu výhodnou koupi. A hlavně ho můžete mít hned, nabídky v evropské inzerci jsou.

Foto: Toyota

Toyota GR86 se pro modelový rok 2022 konečně představila i v Evropě; auta dostanou však zatím jen zájemci, kteří podepsali předobjednávky hned první týden po zveřejnění, zájem je velký a ostatní si budou muset počkat a doufat, že se na ně nakonec příští či přespříští rok dostane řada

Toyota GR86 by byla řešením, jenže není

Kolik z nás vyhlíželo v posledních dvou letech příchod nástupce oblíbeného „Toyobaru“, že? Oznámení, že Toyota bude novou verzi nakonec do Evropy oficiálně dovážet, všechny fanoušky nesmírně potěšilo, ale ani to nakonec vůbec nepomohlo. Cenovka 850 000 Kč za základ a 920 000 za provedení Executive by byla naprosto v pořádku. Jenže aut, která se k nám v následujících dvou letech dostanou, bude pomálu a ta na rok 2023 už jsou v podstatě beznadějně vyprodána. Kdo skutečně vážně uvažoval, musel být nesmírně rychlý. Paradoxně se jich k nám doveze menší množství než Yarisů GR, po kterých se také jen zaprášilo. Kdo koupí GR86 novou a udrží ji v pěkném stavu, nejspíš neprodělá.

Foto: Toyota

Toyota GR Supra bude k mání nově i s manuální převodovkou; počet dostupných aut by zde měl snad být lepší než v případě levnější a menší GR86

Alpine, Supra anebo Ameriky

Když máme v kapse něco mezi jedním a dvěma miliony korun, máme ještě pár dalších možností. Někdo by zvolil základní Porsche Cayman se čtyřválcovým boxerem umístěným před zadní nápravou, jiní by dali přednost větší exotice už proto, že čtyřválcová Porsche moderní éry nijak zvlášť hezky nezní. A zvuk motoru je velká část zábavy ze sportovního auta, zrovna jako možnost řazení s klasickým manuálem. A když si dnes objednáte jakýkoli Cayman s manuální převodovkou, budete na něj hodně dlouho čekat.

O možnost manuální převodovky je bohužel ochuzena Alpine A110, ale jak jsem již jednou popisoval své jízdní dojmy, auto má famózní řízení, výborně naladěný podvozek i na horší typ silnic a je pocitově malé, lehké. Je to sporťák, jak má být, navíc miluji jeho design. Alpine má pod kapotou foukaný čtyřválec od Renault a dvouspojkovou převodovku, stejnou jakou najdeme pod kapotou Renaultu Mégane R.S.

Foto: Alpine

Alpine A110 budete moci nově koupit oficiálně i v Česku; předváděcí či málo ojetá auta na trhu v Evropě jsou, zde je problémem spíš cena než dostupnost

Jistě to není chyba, ale o určité mechanické propojení s autem jsem kvůli tomu při řízení přišel. Ale to je konec veškerého brblání nad jinak fantastickým autem, které je dalším z posledních svého druhu. Alpine A110 má navíc na evropském trhu velkou výhodu – skladová anebo velmi málo ojetá auta jsou, a když máte peníze, dají se sehnat prakticky ihned.

Foto: Nissan

Krásný a stylový Nissan 400Z se bohužel do Evropy nepodívá a budeme si ho muset jedině individuálně dovézt ze Států

Již nějakou dobu víme, že Nissan do Evropy nové „zetko“ nedoveze a mezi japonskými sportovními auty můžeme vzít za vděk alespoň Toyotu Supra, která mohla vzniknout jen díky chytrému propojení techniky s německým BMW. Z produkce sportovních aut Toyoty je navíc Supra dnes jediné dostupné a objednatelné auto, dá se najít v inzerci i skladu a sem tam se objeví i lehce ojetý kousek.

Velmi dobře se v Evropě prodával Ford Mustang a z dalších amerických strojů lze za velmi dobré peníze sehnat i Dodge Challenger, ale to je taková velmi „svá“ kategorie. Mnozí z vás ta auta máte za sporťáky, ve skutečnosti jsou to ale opravdu velká auta a bývá trošku problém je na naších úzkých okreskách vodit v radostném tempu. Jsou široká a rychlost i stopu musíte volit hodně opatrně tak, abyste se vždycky všude bezpečně vešli.

Foto: Porsche

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 se dá objednat i s manuální převodovkou, ale s dodáním vámi vysněného a specifikovaného auta to taky nevypadá zrovna růžově; cenovka navíc u velmi dobře vybavených aut atakuje tři miliony a na slevu u Porsche zapomeňte

Velmi podobné je to i s Jaguarem F-type, který je poměrně široké auto, ale do kategorie našeho blogu už se spíš nevejde ani cenovkou. Verze se čtyřválcem pod kapotou startuje na zajímavé ceně těsně pod 1,8 milionu korun s DPH, ale v reálu přidáte výbavu a hlavně osmiválec pod kapotu a pohybujete se rázem přes 2,5 milionu.

A to už je teritorium Porsche Cayman (718) GTS 4.0, o kterém však můžete často stejně jen snít, i pokud máte peněž víc, než je pomyslný strop dvou milionů korun v tomto blogu. Získat potvrzenou objednávku a rozumný čas dodání totiž není vůbec jednoduché. Nastaly opravdu zvláštní časy, kdy sportovní benzinová auta s manuálem v nabídkách automobilek jsou, ale v reálu vlastně chybí.

Reklama

Načítám