Hlavní obsah

Koenigsegg přepisuje pravidla hry. Jeho nový elektromotor váží pár kilo a dává obří výkon

Foto: Koenigsegg

Jeden jediný elektromotor o hmotnosti cca 30 kilogramů, který nabízí sám o sobě výkon 340 koní? To je ekologie v podání automobilky Koenigsegg

Švédská automobilka Koenigsegg je známá především výrobou drtivě rychlých supersportů, v budoucnu by se však mohla stát také velkým hráčem na poli elektromobility. Jejich nový elektromotor vznikl od prvního náčrtu přímo v automobilce, a přes své kompaktní rozměry a nízkou hmotnost nabízí velmi slušný výkon.

Článek

Koenigsegg je pro mnohé z nás ztělesněním rychlosti. Navíc zasluhuje respekt už jen tím, že na poměry relativně mladé automobilky dokáže nejen držet krok se zavedenými hráči, ale také jim tu a tam i pořádně zatopit. Jejich filozofii založenou na rychlosti, síle a pokroku však mají v plánu přenést do éry elektromobility a hlava automobilky, Christian von Koenigsegg, odmítá představu, že by elektromobily měly být jen nějaké bezduché spotřebiče.

Foto: Koenigsegg

Nemáme ponětí, proč Koenigsegg pojmenovali elektromotor po subatomární částici, ale faktem je, že pohonné ústrojí Terrier, tvořené dvěma takovými elektromotory, dává výkon hodný supersportu

Motor s minimalistickým názvem Quark podle všeho přináší „nový pohled na kombinaci točivého momentu a výkonu“ tím, že kombinuje radiální tok s axiálním tokem, což umožňuje odstranit kompromis mezi vysokým výkonem a hutným točivým momentem, neboť umožňuje obojí. Celkově této technologii říká „raxiální tok“. Alespoň to jsme si odnesli z oficiální tiskové zprávy.

Pro nás normální lidi je důležitá informace, že tato pohonná jednotka dle slov automobilky nabízí při daných rozměrech největší porci výkonu a točivého momentu v celém průmyslu. Ale dost už řečí, přejděme k faktům – jeden takový „Kvark“ nabízí sám o sobě fantastický výkon 340 koní a 600 Nm točivého momentu, a to při hmotnosti jen zhruba 30 kg!

Vize je taková, že většinou by jeden vůz poháněly hned dva tyto elektromotory, čímž by vzniklo pohonné ústrojí s dvěma elektromotory, které by po připočtení dalších součástí (třeba vektorování točivého momentu), které by samo o sobě vážilo pouze 85 kilogramů, dávalo výkon superauta.

Foto: Koenigsegg

Elektromotor Quark slibuje kompletní odbourání kompromisů mezi vysokým výkonem a točivým momentem – nabízí obojí

Jednoduchou matematikou tedy dostáváme výkon 680 koní, ačkoliv kombinovaný točivý moment je „pouhých“ 1 100 Nm, nikoliv 1 200 Nm vlivem drobných mechanických ztrát.

Kdo si vzpomněl na revoluční připravované „hyper-GT“ od Koenigseggu, typ Gemera, ten smýšlí velmi dobře – právě tři (!) elektromotory Quark mají Gemeru pohánět v kombinaci s jejich „malým přátelským obrem“, což je dvakrát přeplňovaný 2,0l tříválec bez vačkových hřídelí, který slibuje sám o sobě výkon až 600 koní.

Pokrok, výkon, sláva a čest, to je sice všechno krásné, ale co dál? Sám Koenigsegg si patrně položil onu prozaickou otázku „Komu tím prospějeme?“, a tak se nepočítá pouze s využitím ve vozech Koenigsegg, ba dokonce jen ve vozidlech jako takových.

„Náš klíčový vývojový článek umožňuje široké využití na různých polích trhu díky štědré nabídce síly při zachování rozumných rozměrů,“ pochlubila se automobilka. Elektromotor Quark by tak posléze mohl najít uplatnění v člunech či jednou snad i dokonce v letectví.

Vedoucí vývoje elektrických motorů v automobilce Koenigsegg, Dragos-Mihai Postariu, si od této technologie hodně slibuje: „Náš elektromotor Quark je schopný, konkrétně v našem hyper-GT Gemera, dodat vozu nevídaný rozsah v nižších rychlostech díky brutální akceleraci, přičemž spalovací motor poslouží k silnému rozsahu v těch vyšších. Jinými slovy jsme schopni dodat typu Gemera nepřetržité zrychlení až na magickou hranici 400 km/h s maximálním využitím jak výkonu, tak i točivého momentu.“

Supersportovní čtyřdveřový grand tourer v tomto ohledu nepochybně bude hlavním průkopníkem, je však více než pravděpodobné, že po osvědčení elektromotoru Quark v typu Gemera se najde jeho využití i v následujících modelech. Konstrukce elektromotoru navíc umožňuje jeho ukotvení coby součást konstrukce celého auta, takže variabilita bude jistě široká.

Reklama

Načítám