Hlavní obsah

Konec nekonečného čekání? Ryzí sporťák TVR Griffith by se měl začít vyrábět v příštím roce

Foto: TVR

Seznamte se, tohle je nové TVR Griffith. Manuál, atmosférický osmiválec, karbonová karoserie a cena pod tři miliony korun. To zní lákavě, ne?

Britská sportovní značka celá desetiletí střídala období úspěchů a nezdarů, ale poslední roky se zdálo, že je definitivní konec. Jenže pak přišel nový majitel, který brzy ukázal nový sporťák Griffith, jímž vzbudil velké nadšení fanoušků. Velké sliby, velké plány, velká očekávání, znáte to. Na spuštění sériové výroby se však stále čeká…

Článek

Tradiční britská automobilka TVR neměla nikdy na růžích ustláno, ale mezi pravými automobilovými fanoušky není nikdo, kdo by její auta neznal. Nádherná kupé Tuscan a Sagaris byla na konci milénia modlou všech milovníků rychlosti, ale auta se neprodávala tak, jak by si v účetním oddělení přáli. Zdálo se, že cesta nevyhnutelně vede do zapomnění…

Jenže před necelými deseti lety koupil práva na značku společně s dalšími investory jistý Les Edgar, který hned po ohlášení návratu značky předvedl i atraktivní prototyp ryzího sportovního auta vyvinutého spolu s geniálním inženýrem Gordonem Murrayem a zkušenou motorářskou firmou Cosworth. Navrch s tradičním názvem – Griffith. A fanoušci sportovních okamžitě začali jásat nadšením. Jenže to bylo již v roce 2015 a ohlášená výroba od roku 2017 nezačala… dodnes. Je to tedy skutečně konec?

Foto: TVR

Tenhle tým je v čele TVR. Mají funkční prototyp, mají továrnu, ale do výroby ještě pár kroků chybí…

Rozhodně ne! Les Edgar se před pár dny se potkal s redaktory britského magazínu EVO. „Nový Griffith bude v roce 2023,“ řekl Edgar stručně na úvod. A pak pokračoval: „Věděli jsme, že nemůžeme lidem ukázat jen prototyp, ale ovladatelné a funkční auto. Musíte ho vidět, slyšet, cítit a hlavně řídit. Pak víte, že je to skutečnost, nikoliv sen.“

Edgar statečně přiznává, že měli pár let problém s tím, jestli bude dřív slepice, nebo vejce. „Řešili jsme, jestli napřed ukážeme auto a pak na něj budeme shánět peníze, abychom ho měli kde vyrábět, nebo napřed postavíme fabriku a pak pro ni uděláme produkt. Pomohl nám stát, pomohli investoři a v červenci 2020 začaly práce na nové továrně. Takže nakonec jsme pracovali na obojím současně.“

„V současné době dokončujeme další prototypy,“ říká Edgar. „Potřebujeme jeden poslat proti zdi, ale budeme potřebovat taky auta pro testování airbagů a ABS, které bude třeba poslat dodavateli – pravděpodobně Boschi – plus auta pro testování za teplého a studeného počasí, hnací ústrojí, atd.“ Stejně jako mnoho menších firem není ani nové TVR schopno postavit prototypy pro každou oblast vývoje Griffithu, takže každá testovací mula bude muset plnit více rolí. Vývojové práce budou provedeny dosud nezveřejněnou třetí stranou a samotný návrh auta měl mít původně na bedrech Gordon Murray a jeho tým, ale z toho nakonec sešlo.

Lidé z vedení TVR si uvědomují, že na jejich bedrech stojí očekávání nejen, jestli se jim povede značku definitivně vzkřísit, ale i zda dokáže obstát. TVR nikdy nebyly vzorem kvality a to zákazníky odrazovalo. „Nemůžeme si dovolit, aby naše auto nenastartovalo nebo aby mu upadly dveře,“ říká Edgar. „Proto půjdeme cestou osvědčených dodavatelů, proto chceme používat vyzkoušené komponenty. Pokud bude potřeba, budou upravené na míru, ale nebudeme se zabývat jejich vývojem a zajišťovat jejich výrobu.“ Další věc, která TVR vždy trápila, byla výroba samotná. Nešlo jen o kvalitu zpracování, ale taky o stovky hodin, které sestavení každého vozu zabralo. I na tomhle se teď pracuje.

Foto: TVR

Plně funkční prototyp měl premiéru na festivalu v Goodwoodu

Po tomhle vás asi nepřekvapí, že nový Griffith bude nakonec mít 500koňový pětilitrový osmiválec od Fordu. Další varianty jsou zatím předmětem úvah, hovoří se o přeplňovaném Griffithu nebo dokonce o zcela novém autě se motorem uprostřed. Ale jisté už je to, že Griffith půjde i cestou elektrifikace – jeho čistě elektrická varianta je dokonce ohlášená již na rok 2024. Ale víte jak to je s těmi sliby…

Oživení značky samozřejmě nepomohl covid ani brexit, stejně jako uzavírání některých továren dodávajících automobilové komponenty. Ale aktuálně má prý TVR vše pokryté. „Kvůli homologačním pravidlům pro malosériovou výrobu stejně nemůžeme vyrobit víc než 1 075 vozů, přičemž kupé, kabriolet, ale i elektromobil jsou vždy považovány za samostatný model. Ale mimo Británii je to zase jinak, v EU se začíná zase od nuly,“ odhaluje Edgar věci, které většina lidí vůbec nebere v potaz.

Nový Griffith s osmiválcovým motorem by měl být konkurencí pro Porsche 911, Aston Martin Vantage a Jaguar F-Type. A firma věří, že jedním z klíčů k úspěchu je také návrat k závodění, takže se pracuje i v této oblasti. Edgar dokonce v rozhovoru pro EVO opakovaně zmínil Le Mans. Proč? Protože když dojedete tak náročný závod, je to jasný vzkaz zákazníkům, že problémy se spolehlivostí jsou pryč.

Na první pohled vypadá Griffith jako tradiční TVR, ale pod aerodynamicky střiženým karbonovým kabátem je směs špičkové technologie a techniky staré školy. Pětilitrový vidlicový osmiválec od Fordu rozhodně nepatří k nejmodernějším motorům, ale má svoje neodolatelné kouzlo, lineární zátah a překrásný zvuk. A nemusíte se u něj bát, že každé druhé auto kvůli němu skončí na odtahovce. Navíc u Cosworthu vymysleli několik zajímavých řešení, co zvyšují výkon, a obrovské kouzlo mají i boční výfuky.

Foto: TVR

Griffith má boční výfuky nejen kvůli parádě a zvuku, mají i lví podíl na aerodynamice

A v jejich případě nejde jen o kouzlo a bezpochyby i zvuk, výhoda bočních výfuků je také ta, že Griffith má propracovanou aerodynamiku. Konstruktérům totiž umožnily použít téměř rovnou podlahu, takže si pak mohli pohrát s přísavným efektem. Elegantní linii auta narušuje jen zadní spoiler, který tady je kvůli přilnavosti při vysokých rychlostech, to když se budete chtít s Griffithem vydat na závodní okruh.

TVR tvrdí, že nový Griffith má výjimečnou torzní tuhost a neměl by vážit víc než 1 250 kg. A i když se to nezdá, je to zatraceně malé auto. Na délku má 4 314 mm, na šířku 1 850 mm a na výšku 1 239 mm, což jsou rozměry blíží se spíš Porsche Cayman než velké 911. Další kouzlo má být v dokonalém rozvržení váhy 50:50.

Chcete další čísla? Zatím víme jen to, že by V8 od Fordu měl produkovat nějakých 500 koní, což při hmotnosti 1 250 kilo dává poměr výkonu k hmotnosti 400 koní na tunu, a to je velmi vzrušující číslo! Co se točivého momentu týče, TVR se přesné odpovědi opakovaně vyhýbá a uvádí jen, že šestistupňová manuální převodovka Tremec je dimenzována na 950 Nm.

Na přední i zadní nápravě najdete dvojitá příčná ramena a nastavitelné tlumiče. Přední ventilované a plovoucí kotouče se šestipístkovými třmeny mají průměr 370 mm, zadní dvoudílné kotouče mají 350 mm a svírají je čtyřpístkové třmeny. Přední 19palcová kola obouvají pneumatiky 235/35, zadní dvacítky pak mají rozměr 275/30.

A ještě k tomu designu… Pokud jste fanouškem starých TVR, možná budete automaticky očekávat netradiční interiér, ale není to tak (bohužel či bohudík) horké. Nečekejte žádné výstřelky, ale ani umírněnost. Za zmínku rozhodně stojí přístrojový panel TFT, otočné ovladače klimatizace a hliníkové pedály.

TVR Griffith by mělo startovat na ceně 90 000 liber, což je nějakých 2,6 milionu korun. A prvních 500 aut bude takzvaných Launch Edition, kdy budou k dispozici i netradiční barvy lakování a celokožené interiéry.

Nechme se překvapit, jaké budou první dojmy z novinářských testů a jestli TVR dokáže povstat z popela. Je to všechno na dobré cestě, jenže pořád je tady ještě pár překážek, které musí Edgar a jeho tým zdolat.

Reklama

Související témata:
Načítám