Hlavní obsah

Reportáže: 10 věcí, které musíte vědět o legendárním Bugatti Veyron

Foto: Bugatti

Bugatti Veyron představoval ve své době unikátní superauto, které bylo plné moderních technologií, ale také kompromisů

30. 7. 2019

Bugatti Veyron – jedno z prvních sériově vyráběných aut, které dosáhlo magické rychlostní hranice 400 kilometrů za hodinu. Svého času nejdražší sériové vyráběný supersport (v r. 2015 základní model v nejnižší výbavě za cca 35 milionů korun) však ukrývá mnoho unikátních konstrukčních řešení, spoustu zajímavostí, přičemž se s vámi podělíme o 10 nejzásadnějších.

Článek

Když Volkswagen vydal příkaz k vytvoření sériově vyráběného superauta, které bude mít silniční homologaci, výkon tisíc koní a maximální rychlost přesahující 400 kilometrů za hodinu, mnoho lidí jen nevěřícně kroutilo hlavou. V roce 2005 však přišel šok a Bugatti Veyron se skutečně začalo vyrábět – placaté hyperauto mělo šestnáctiválcový motor poskládaný do tvaru W, výkon 1001 koní a maximálku přes 400 kilometrů za hodinu. Technologický milník však vyžadoval unikátní technická řešení, kompromisy a nestandardní provozní předpisy. Vybrali jsme těch 10 nejzásadnějších faktů o legendárním supersportu.

Foto: Bugatti

Interiér je celkem prostý

Rychlostní milník

Sériový model umí zrychlit z nuly na nejvyšší rychlost 408,84 kilometrů v hodině za méně než jednu minutu. Auto však limituje elektronika, která údajně nejde obejít, jinak by frčelo až 431 kilometrů za hodinu. Zajímavé jsou také akcelerační časy – zrychlit na stovku Veyronu trvá jen 2,5 sekundy, na 200 km/h jen 7,3 sekundy a hranici 300 km/h protne auto už za 16,7 sekundy od startu.

Bugatti Veyron umí však zastavit rychleji než akcelerovat. Ze stovky na nulu zpomalí už za 2,2 sekundy. Dalším úžasným faktem je zastavení z nejvyšší rychlosti kompletně do klidu – k tomu vůz potřebuje pouhých 10 sekund.

Král chladičů

Běžná auta mají 2 až 3 chladiče a potkat sériový model se čtyřmi nebo pěti radiátory je poněkud ojedinělé. Věděli jste, že teplo, které vyprodukuje spalovací motor Veyronu, by mohlo po celou zimu vytápět až 100 domácností? Ke správnému fungování potřebuje auto víc chladičů, než dostanete dárků v teleshoppingu, když zavoláte ihned. Uvnitř Veyronu jich pracuje rovnou deset.

Foto: Bugatti

Virtuální pohled pod karoserii vozu

  • První tři radiátory chladí masivní mezichladiče stlačeného vzduchu
  • Další tři chladiče udržují teplotu motorové chladicí kapaliny
  • Jeden chladič udržuje v chodu klimatizaci
  • Další radiátor musí chladit 15 litrů motorového oleje
  • Poslední dva chladiče pracují pro převodovku a diferenciály
  • Výroba jednoho chladiče trvá 15 hodin

Mistr brzdění

Velká síla potřebuje velké brzdy, čehož si v Bugatti jsou vědomi, proto v autě nejdete dva typy brzdových systémů. Standardní mechanické brzdy využívají vrtané a vzduchem chlazené kotouče vyrobené z kompozitních materiálů. Přední třmeny nesou čtyři brzdové destičky a sílu jim dodává osm pístků. Zadní brzdy mají také čtyři destičky, ale už jen šest pístků.

Auto využívá ještě vzduchovou brzdu, ale ne tu, kterou znáte z nákladních aut nebo velkých autobusů. To zadní aktivní křídlo poskytne při nucené deceleraci až jednu třetinu brzdného výkonu.

Foto: Bugatti

Masivní brzdy legendárního Veyronu

Požírač pneumatik

Nová sada speciálních a na míru ručně dělaných pneumatik z gumárny Michelin stojí okolo 700 tisíc korun. S každým třetím přezutím se vyžaduje také výměna disků, které stojí dalších 1,6 milionu korun. Samotné gumy vydrží při maximální rychlosti pouhých 15 minut, potom se běhouny opotřebují pod bezpečnou mez. Na provoz v zimě taky zapomeňte – dezén vhodný na led a sníh pro tohle auto neexistuje.

Foto: Bugatti

Jedna z mutací supersportu – Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse

Nic pro šetřílky

Jestli jste fanouškem čisté mobility a nízkého palivového apetitu, raději tenhle odstavec vynechte. Bugatti Veyron spotřebuje průměrně podle severoamerických tabulek 21,38 litru benzinu na sto kilometrů. Na dálnici spálí auto zhruba 18 litrů na sto, zatímco ve městě spotřeba vystoupá až ke 29,4 litrům na sto kilometrů. Do palivové nádrže se pak vejde rovných 100 litrů benzinu a při rychlostech nad 400 kilometrů za hodinu se plný zásobník naturalu vyprázdní už za 12 minut.

Foto: Bugatti

Bugatti Veyron 16.4

Osminásobný pumpovač

Palivová čerpadla pracují osmkrát rychleji než palivové pumpy u běžných aut. Vzhledem k objemu motoru, počtu válců a maximální rychlosti potřebuje šestnáctiválec k chodu zkrátka daleko více pohonných hmot. Nehledě na fakt, že se placatý supersport musí častokrát prát s gravitací a silným odporem vzduchu.

50 litrů argumentů

Chladicí směs pomáhá udržovat optimální teplotu pohonné jednotky – v případě Bugatti Veyron jde o zážehový agregát W16 se 64 ventily a čtyřmi turbodmychadly. Celkem ve třech chladičích pak proudí přes 50 litrů chladicí kapaliny.

Foto: Bugatti

Motor W16. Cestou do nebe to směle může brát oklikou přes peklo...

Ikonická příď

Maska chladiče ve tvaru koňské podkovy je vyrobena z titanu, plní dekorační funkci a usměrňuje vzduch pro chlazení předních brzd. Samotný komponent také patří k poznávacím znamením tohoto ikonického vozu 21. století. Věděli jste, že karoserii auta navrhoval Jozef Kabaň?

Foto: Bugatti

Ikonická příď Veyronu

Aeroholik

Aby mohlo auto vychrlit jeho monstrózní sílu, potřebuje k tomu hodně kyslíku. Při maximální možné rychlosti Veyron nasává skoro 47 tisíc litrů vzduchu za minutu. Takový objem by dokázal naplnit 10 tisíc horkovzdušných balonů nebo zásobovat životadárným kyslíkem tři zdravé dospělé lidi po dobu tří dnů.

Jednoduchá šroubovice

Konstrukční základna vozu se dělí na tři segmenty – jde o zadní prostor pro pohonné ústrojí, střední segment, kde je posádka, a přední modul s kufrem. Tyto části spojuje 14 titanových šroubů, přičemž každý z nich stojí přes 2 000 korun.

Foto: Bugatti

Moduly spojené 14 titanovými šrouby

A co vy? Máte rádi klasické Bugatti Veyron nebo spíše prahnete po jeho nástupci, kterým je Bugatti Chiron?

Foto: Bugatti, AutoWP.ru

Bugatti Chiron

HLASUJTE: Máte raději původní Bugatti Veyron nebo preferujete moderní Bugatti Chiron?
Preferuji klasický Bugatti Veyron a jeho mutace
21.2 %
Jsem raději pro nový a moderní Bugatti Chiron
37.7 %
Mám raději jiné (konkurenční) vozy
41.1 %
Celkem hlasovalo 345 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb