Hlavní obsah

Nejnovější Audi RS 3 Sportback s pětiválcem s turbem je zelená šílenost za „rozumnou“ cenu

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní divize Audi se ve světě proslavila dvěma základními konstrukčními rysy – sofistikovaným pohonem všech kol quattro a hluboce řvoucími řadovými pětiválci s turbem. Víte, co vznikne, když to spojíte dohromady, dáte do kompaktního hatchbacku a nalakujete nazeleno? Stvoříte Audi RS 3 Sportback. Legendární parodická rubrika Top Gearu Zelené auto roku by si podle nás tento vůz zasloužil.

Článek

Zelená barva symbolizuje ekologii. Když mluvíme o „zelených“ autech, myslíme tím ekologická auta, jaká svou jízdou naší domovské planetě Zemi škodí jen minimálně. Teď vám ale ukážeme sportovní auto dost zelené na to, abychom jej opožděně vyhlásili naším Zeleným autem roku 2022. A to v duchu dávné parodické kategorie Top Gearu, která oslavovala neekologický, ale doopravdy zelený a pořádně nabroušený vůz. Přivítejte nejnovější Audi RS 3 Sportback, auto, které křiklavou zelenou Kyalami dokonce nabízí i jako základní barvu.

A teď vážně. Nejnovější Audi RS 3 Sportback je základním z modelů RS od divize Audi Sport a s kombinovanými emisemi CO2 s hodnotou 190 až 201 g/km má k tradičním „zeleným“ hybridním nebo čistě elektrickým autům vážně daleko. Ekologové vás budou bytostně nenávidět kdykoli, když při jízdě naplno budete hrubším hlubokým řevem pětiválce prořezávat nejbližší les.

Foto: Lukáš Volšický

Líbí se vám zelený odstín Kyalami? V Audi jej vybrali jako základní odstín pro novou RS 3 Sportback, a tak jej máte bez příplatku

Opravdu je budoucnost aut čistě elektrická? Technický vývoj je na úrovni, kdy i Korejci vyrábí solidní zábavná auta a ze sportovních Audi jsou návykové záležitosti, od nichž se nám těžce vrací klíče. A teď, když reálně začínáme vidět blížící se konec těch nejlepších časů, minimálně pro nás benzinové nadšence, si to uvědomuje ještě více. U spousty nových zábavných aut si přiznáváme, že jsou těmi z těch posledních a teď, když se bavím s nejnovější „RS-trojkou“, je mi z toho smutno.

Hluboko v charakteru nejnovějšího Sportbacku z Ingolstadtu totiž pořád najdete odkaz DNA ikonického Audi quattro, pětiválcové bestie legendární rally skupiny B. Nikdy jsem nebyl pravověrným nadšencem do moderních sportovních Audi, ale od mala obdivuji Waltera Röhrla, jak hazardoval se svým životem na rychlostních zkouškách rally ve snaze porazit soupeře a nenávratně se zapsat do historie motoristického sportu.

Foto: Lukáš Volšický

Audi RS 3 Sportback spojuje všechny výhody standardní A3 Sportback s charakterním pětiválcem s turbem a nechává vás vzpomínat na nejslavnější éru rally

Sportovním „audinám“ začínám přicházet na chuť až v poslední době a to všechno se mi objevuje před očima, když si pořádně užívám potenciálu tohohle sportovního hatchbacku. Stojí na stejné technice jako nejnovější Golf R, ale má srdce plné silných emocí. Dvouapůllitrový řadový pětiválec s turbodmychadlem o 400 koních a 500 newtonmetrech se totiž zvukem blíží tomu v quattru a žene RS 3 vstříc obzoru bláznivou rychlostí.

Nejnovější Audi RS 4 Avant je rychlé a se silným šestiválcem zrychlí na stovku za 4,1 sekundy, ale v menší a levnější RS 3 Sportback to zvládnete o třetinu vteřiny rychleji. Nejvíce ohromujícím parametrem je totiž fakt, že se základní cenou od necelého 1,6 milionu korun získáte sportovní auto se schopností doslova vystřelit z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a jezdit maximální rychlostí 290 km/h (s volitelným balíčkem RS Dynamik, standardně 250 km/h). Šílenost za „rozumnou“ cenu!

Foto: Lukáš Volšický

Rychlost starších supersportů v nejmodernějším sportovním hatchbacku? Audi RS 3 Sportback atakuje stovku za 3,8 sekundy a umí jezdit až 290 km/h!

Nemáte srovnání? Evoluce sportovních aut se za posledních dvacet let vyvinula natolik, že se Audi RS 3 Sportback při akceleraci na stovku vyrovná supersportovnímu Lamborghini Murciélago. I když poté má dvanáctiválcové „lambo“ navrch a při zrychlení ze stovky do vyšších rychlostí „audině“ ujede, ani „RS-trojce“ další solidní dynamika nechybí. Pětiválec táhne největší silou skoro v celém otáčkovém spektru a v Audi si techniku „eRkového“ Golfu naladili po svém a je to famózní!

Znovu se ale vraťme k motoru, protože ten je chloubou Audi. Pětiválec 2,5 TFSI získal ocenění Mezinárodní motor roku devětkrát v řadě a využívá moderní konstrukce s lehkými materiály ve prospěch celkového vyvážení i jízdních vlastností. Blok motoru je z hliníkové slitiny, spodní víko motoru z hořčíkové slitiny, klikový hřídel je dutý a pětice válců je opatřena plazmovým nástřikem.

Foto: Lukáš Volšický

Zelenou Kyalami může doplňovat zelený designový paket do interiéru. I když je za příplatek, pro parádní celkový vzhled je prostě nutností

V Audi vyvinuli i chytřejší teplotní management motoru, který při krátké zahřívací fázi po studeném startu ponechává elektronicky řízené vodní čerpadlo chladicí kapalinu v hlavě válců bez oběhu, díky čemuž se motor rychleji zahřívá na provozní teplotu. Novinkou nejnovější generace je i kompletně nový výfuk s variabilně řízenými klapkami, nastavitelnými i mezi krajními polohami, což výrazně zintenzivňuje zvukovou charakteristiku.

Bije vám srdce pro sportovní auta a rychlost? Novou Audi RS 3 budete milovat! V nejostřejším sportovním nastavení se zcela otevřeným výfukem je už na volnoběh „příjemně“ hlučná a doslova vás vyzývá, abyste poznali její potenciál. Spolu s novým motorem je totiž novinkou také vylepšení čtyřkolka quattro s technicky pokročilým systémem RS Torque Splitter, který má nová RS 3 jako první sériový model značky.

Foto: Lukáš Volšický

Otáčkoměr ve stylu „přistávací dráhy“ je ve spojení s pětiválcem jako zajímavá hra. Cílem je dostat „ručičku“ od jedničky k sedmičce, aniž byste vzlétli

Elektronický modul RS Torque Splitter nahrazuje zastaralou rozvodovku zadní nápravy a spolupracuje s mezinápravovou vícelamelovou spojkou. Modul je elektronicky řízenou lamelovou spojkou, rozdělující točivý moment mezi obě zadní kola, přičemž v zatáčce přenáší co nejvíce hnací síly na zatížené kolo. Při jízdě přímým směrem je přenos hnací síly rovnoměrný, v pravotočivých zatáčkách přenáší více síly na levé zadní kolo a v levotočivých zatáčkách naopak na pravé zadní kolo.

S novou vylepšenou čtyřkolkou se v nabídce jízdních režimů objevuje i mód RS Torque Rear, přenášející až 100 procent točivého momentu na zadní kola a umožňující jízdu řízeným smykem. Ostrost práce čtyřkolky navíc závisí i na právě zvoleném jízdním režimu, ale časy „nedotáčivých“ sportovních Audi jsou minulostí. Nové Audi RS 3 Sportback je sportovním autem, kterému jednou přijdete na chuť a má vás v hrsti, protože je řidičsky návykové.

Foto: Lukáš Volšický

Turbodmychadlem přeplňovaný řadový pětiválec 2,5 TFSI má 400 koní (294 kW) a 500 newtonmetrů

Ohromující je hlavně brutální síla pětiválce, která ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S Tronic a sofistikovanou čtyřkolkou předvádí zdrcující dynamiku za všech okolností. Už jsem řídil hodně moderních sportovních aut, ale v poměru cena/rychlost je RS 3 asi tím nejzajímavějším. To však neznamená, že je pouze nekompromisně rychlá a neumí nic jiného, právě naopak.

Až se nechce věřit, že RS 3 je sourozencem nejnovějšího Golfu R. Ten sice mám za dokonalý kompromis pro rodinu i zábavu, ale vedle Audi RS 3 je výrazně tvrdším autem. Když jsem poprvé přicházel k RS 3, obával jsem se, jak bude natřásat na špatných silnicích, ale i s volitelným adaptivním sportovním podvozkem RS je až překvapivě pohodlná. V komfortním módu příjemně tlumí, ve sportovním režimu naopak ztuhne a drží kola přilepená k asfaltu i na rozbitých silnicích.

Foto: Lukáš Volšický

Extrémně silné a neúnavné karbon-keramické brzdy jsou pro RS 3 Sportback k dispozici pouze na přední nápravu

Třešničkou na dortu jsou příplatkové karbon-keramické brzdy s obrovskými šestipístovými brzdiči, i když pouze vpředu. Ty RS 3 nabízí jako jediný z nejnovějších vrcholných hot hatchů a výrazně zlepšují schopnost brzdění a zastavení, a hlavně nevadnou. Na okreskách je neunavíte, ale občas doslova likvidují ticho v interiéru. Když jsou jen lehce zahřáté, při slabém našlápnutí hlasitě hučí a potichu brzdí jen při silném brzdění.

A proč je nové Audi RS 3 Sportback naším „Zeleným“ autem roku 2022? Jestliže milujete zábavná sportovní auta s čistokrevnou rychlostí v DNA, ale chcete důležitou každodenní použitelnost, dost možná jsme pro vás našli to pravé. S ostrou RS 3 se totiž normálně žije stejně jako s obyčejnou A3, ale detonátor pod vaší pravou nohou spouští výbušnou odezvu pětiválce na větší přidání plynu, aniž by díky velkému točivému momentu musela převodovka nutně podřazovat.

Foto: Lukáš Volšický

Audi RS 3 Sportback se prodává i v tmavších barvách, ale opravdu barevné odstíny odhalí jinak zanikající designové prvky

Když si pak užíváte sílu a řev pětiválce a jedete svižně po okresce, užíváte si každý okamžik a přemýšlíte nad tím, jestli tohle vážně musí skončit. Doufejme v budoucí syntetická paliva a pojďme si užívat spalovací motory, dokud to jen jde. A zapomeňme na sterilní jízdní projev, protože Audi RS 3 Sportback je čistokrevnou řidičskou záležitostí, jakou si všichni nadšenci do sportovních aut zamilují.

Oprávněná kritika a nedostatky se přitom na nové RS 3 hledají jen těžko, protože i naše kombinovaná spotřeba lehce pod 10 l/100 km je pro takové auto odpovídající. A mimochodem, nejdůležitějším důvodem, proč je Audi RS 3 Sportback naším „Zeleným“ autem roku 2022 je skutečnost, že je prostě krásně zelené. A to ve spojení s kontrastní černou a černo-zeleným interiérem a vypadá naprosto božsky!

Audi RS 3 Sportback se v Česku prodává za cenu od 1 583 900 Kč. Zelená barva Kyalami je základní barvou bez příplatku a za zelený RS designový paket plus v interiéru si připlatíte 26 400 Kč. Karbon-keramické brzdy RS s červenými třmeny stojí 145 100 Kč. Balíček k RS Dynamik paket plus s maximální rychlostí 290 km/h a adaptivním sportovním podvozkem RS stojí 54 300 Kč. Za sportovní pneumatiky Pirelli P Zero si připlatíte 23 500 Kč.

Technické údaje
Motorřadový pětiválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 480 cm3
Výkon400 koní (294 kW) při 5 600–7 000 ot./min
Točivý moment500 Nm při 2 250–5 600 ot./min
Převodovkasedmistupňová dvouspojková S Tronic
Pohonvšech kol „quattro“
Provozní hmotnost1 650 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h3,8 sekundy
Maximální rychlost290 km/h
Spotřeba (kombinovaná)9,4 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže55 litrů
Kola a pneumatiky265/30 R19 vpředu, 245/35 R19 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 542/1 851/1 412 milimetrů
Rozvor2 631 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru321 litrů

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: